Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr XXXIX/09 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 września 2009 r. w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8

Protokół nr XXXIX/09 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 września 2009 r. w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 , w godzinach 14,1o – 16,4o.


Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.

W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-przedstawiciele Urzędu Gminy oraz zaproszeni goście - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził , że w obradach uczestniczy 12 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał. W chwili rozpoczęcia sesji nieobecni byli radni:

-Zalewski Witold

-Cybulska Agnieszka

-Jankowski Mariusz.

Dwóch radnych : Witold Zalewski i Agnieszka Cybulska przybyli w trakcie obrad sesji.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że porządek obrad radni otrzymali wraz z materiałami na sesję, ale proponuje wprowadzenie do niego jeszcze dwóch uchwał :

- w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat ,

- w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Wałcz.


Następnie zapytał czy są jakieś inne propozycje do porządku obrad . Innych propozycji nie zgłoszono więc przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt porządku obrad ze zmianami w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2.Wnioski i zapytania radnych.


3.Informacja na temat działalności 107 Szpitala Wojskowego w zakresie

świadczenia usług medycznych dla mieszkańców powiatu.


4.Realizacja budżetu gminy za I półrocze 2009r.


5.Działalność samorządów wiejskich i wykorzystanie funduszy sołeckich za

I półrocze 2009r.


6. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


7. Podjęcie uchwał:

  1. w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009,

  2. w sprawie określenia szczegółowego trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych

przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie gminy Wałcz,

  1. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/129/04 Rady Gminy w Wałczu z dnia 30 listopada 2004

roku w sprawie określenia zasad zbywania, nabywania ,obciążania oraz wydzierżawiania i

najmu nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Wałcz,

4) w sprawie realizacji działań związanych z projektem „Równamy do szeregu” w ramach EFS

Program Operacyjny Kapitał Ludzki,

5) w sprawie realizacji działań związanych z projektem „Szkoła środowiskiem rozwoju uczniów”

w ramach EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki,

6) w sprawie zakazu sprzedaży oraz zakazu używania w miejscach publicznych na terenie Gminy

Wiejskiej Wałcz środków pirotechnicznych i ogłuszających, działających na podobnych

Zasadach,

7) w sprawie deklaracji przystąpienia Gminy Wałcz do tworzącego się stowarzyszenia Lokalna

Grupa Rybacka pod nazwą „ Nadnotecka Grupa Rybacka” ,

8) w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat ,

9) w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Wałcz.


8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


9. Zakończenie sesji.


Porządek obrad został przyjęty stosunkiem głosów:

-za - 7 głosów,

-przeciw - 4 głosy,

-wstrzymujących się - 1 głos.


Na salę przybył radny Witold Zalewski . Stan radnych 13 .


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono.

Protokół z XXXVIII sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej 27 sierpnia 2009r. został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 13 radnych.


Pkt.2.Wnioski i zapytania radnych.


Radna Aldona Piaskowska powiedziała: „chciałabym serdecznie podziękować wszystkim kolegom i koleżankom radnym za to , że w takich rzeczach ważnych dla ludzi jesteśmy jednomyślni. Dziękuję za to, że wsparliście Integracyjny Festiwal Potraw i są to podziękowania w imieniu wszystkich występujących na tej imprezie dzieci”.


Ponieważ nikt więcej nie zabrał głosu na tym punkt 2 sesji został zamknięty.


Pkt.3.Informacja na temat działalności 107 Szpitala Wojskowego w zakresie

świadczenia usług medycznych dla mieszkańców powiatu.


Przewodniczący Rady Gminy przywitał gościa w osobie Zastępcy Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego Pana Krzysztofa Wołyniaka , a następnie poprosił go o zabranie głosu.


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak .

„Szanowni Państwo występuję dziś w imieniu Dyrektora Szpitala , który jest służbowo nieobecny, ponieważ jest na spotkaniu MON-owskim w Wachlewie.

Pisaliśmy do Narodowego Funduszu Zdrowia o pieniądze, które mogłyby poprawić możliwości leczenia w naszym szpitalu. Niestety spotkaliśmy się z odpowiedziami odmownymi co do leczenia szpitalnego i programów lekowych , jedynie to co dostaliśmy to pieniądze na leczenie w oddziale psychiatrycznym. Natomiast w oddziałach takich jak okulistyka, laryngologia , choroby wewnętrzne czy ortopedia musieliśmy wprowadzić ograniczenia przyjęć praktycznie do wskazań życiowych. Informacja taka nie jest korzystna ani dla nas jako pracowników szpitala , ani dla Państwa , ani w ogóle dla społeczeństwa naszego powiatu. Laryngologia została bardzo mocno ograniczona , praktycznie do dwóch pacjentów w ciągu miesiąca. Takie możemy wydać pieniądze, ale oczywiście jeżeli będą to procedury związane z ratowaniem życia na pewno pacjent nie zostanie odstawiony w kolejkę. To samo dotyczy okulistyki , tam też tylko sprawy ratujące życie , czyli zabiegi bardzo ciężkie wchodzą w rachubę. Innych zabiegów oddział praktycznie do końca roku nie będzie wykonywał. To samo jest z planowanym leczeniem w oddziale chorób wewnętrznych , gdzie też są uwzględniane tylko ostre historie zagrażające życiu . Oddział neurologiczny (udary) nie mamy żadnego wyjścia i planowych leczeń dyskopatii na pewno nie będzie i tu jest prośba o zrozumienie. Po prostu my nie możemy fundować leczenia pacjentów Narodowemu Funduszowi Zdrowia, bo nie mamy z czego. Tutaj tylko jest nasza prośba o ewentualne wsparcie , chociaż ono i tak nie zostanie zrozumiane w taki sposób jaki byśmy chcieli, pisma samych pacjentów do NFZ z zapytaniem co mają zrobić w takim konkretnym przypadku kiedy mieli zaplanowany pobyt w szpitalu na listopad , a nie będzie tego można zrobić z braku pieniędzy i odmowy przez szpital. Nas z kolei Fundusz pyta dlaczego nie przyjmujemy pacjentów , jakby nie wiedzieli na czym to polega. A przecież skoro kontrakt został wyczerpany to nie ma możliwości na leczenie planowe. Pismo , które wysyłał Dyrektor Szpitala poszło do szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia , do Zastępcy Prezesa NFZ ds. mundurowych , do doktora Wiśniewskiego w Warszawie , ale to i tak pozostanie bez echa , bo oni przyjmują to tylko do wiadomości . Natomiast wniosek jest jeden jeżeli NFZ nie da pieniędzy nic z tego nie będzie.

Teraz chciałbym powrócić do starej sprawy. Był pomysł oddelegowania pediatry do ośrodka zdrowia w Szwecji na kilka godzin w tygodniu , ale niestety tego pomysłu nie udało się zrealizować ponieważ mamy praktycznie dwóch pediatrów , którzy pracują w przychodni i mają do obsłużenia poradnię dzieci zdrowych i chorych jednoczasowo przyjmują w tych gabinetach praktycznie cały dzień do godziny 17,oo albo 18,oo w zależności od potrzeby i nie są w stanie przyjmować jeszcze w Szwecji. W związku z tym ten pomysł upadł i nie będzie realizowany.

Na salę przybyła radna Agnieszka Cybulska . Stan radnych 14.

Mówiąc co się zmieniło w szpitalu mogę powiedzieć, że stać nas było tylko na wykonanie remontu dachu w przychodni. Z własnych środków nie jesteśmy w stanie wygospodarować nic więcej. Prowadzimy w tej chwili negocjacje z bankiem na temat pożyczki żeby wejść w program unijny i dostać możliwość zakupienia tomografu komputerowego , nowego USG , dwóch aparatów do znieczuleń i jeszcze innych drobniejszych urządzeń . Jeżeli uzyskamy taką pożyczkę to na wiosnę przyszłego roku będziemy bogatsi w nowy sprzęt i nowe możliwości diagnostyczne . Jak Państwo wiecie teoretycznie lekarzy zatrudnionych jest bardzo wielu , ale żeby wyjaśnić sytuację w jaki sposób się tylu nabrało , trzeba powiedzieć, że lekarze są zatrudnieni z reguły na kontraktach dyżurowych. Tych kontraktów jest 66. Jeden lekarz czasami ma jeden dyżur w miesiącu , czasami dwa dyżury , ale statystycznie jest pokazany. Stałych umów etatowych jest 16 i 3 umowy-zlecenia , razem tych umów jest 85. Część z lekarzy pracuje tylko w przychodni, część w przychodni i w szpitalu albo w poradniach specjalistycznych . Lekarze są obciążeni naprawdę i potrzeba wiele cierpliwości i ze strony lekarzy i ze strony pacjentów żeby dobrze się nawzajem zrozumieć. W tym wszystkim co się w tej chwili dzieje jest duże obciążenie gabinetów , bo jeżeli lekarz ma do przyjęcia 30 pacjentów i poświęci każdemu tylko 10 minut , to jest to 300 minut ciągłej nieprzerwanej pracy czyli 5 godzin. Natomiast według NFZ na jedną poradę lekarską należałoby przeznaczyć 20 minut, ale jak to pogodzić ? Jest jeszcze jeden problem , który jest istotny . Jest dysonans między lekarzami rodzinnymi a szpitalem i często jest to dysonans dyżurowy . Lekarze dyżurni , którzy pracują w „Pulsie” wieczorem często wydają skierowania do leczenia szpitalnego nie badając pacjenta i nie wykonując żadnych podstawowych badań żeby potwierdzić rozpoznanie kierują pacjenta do szpitala wręcz mówiąc pacjentowi , że szpital zrobi mu wszystkie badania. Czyli jest to dodatkowe obciążenie szpitala. Następny sygnał, który jest istotny to problem alkoholików trafiających w stanie nietrzeźwości na Izbę Przyjęć. Ci pacjenci obciążają konto nas wszystkich jako podatników płacących składki i jest to problem niebagatelny , bo od początku roku na Izbę Przyjęć trafiło około 100 takich „pacjentów”. Osoby te wymagają często pełnej diagnostyki , bo mimo powierzchownych urazów mogą mieć obrażenia wewnętrzne , a problem jest z tym , że większość z tych pacjentów jest nie ubezpieczona. Występujemy o refundację pobytu takiego pacjenta , ale tutaj jest prośba o przyjrzenie się temu tematowi nie tylko na forum Rady Gminy , ale także w placówkach wyznaczonych chodzi głównie o działanie komisji przeciwalkoholowych.

Ze swojej strony mam tyle do przekazania , jeżeli będą jakieś pytania postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję .”


Radna Agnieszka Cybulska zapytała jaka jest kondycja finansowa szpitala , czy są zagrożone do końca roku przyjęcia do specjalistów i na oddziały, jak wygląda wypracowanie kontraktu szpitala ? Drugie pytanie - jeżeli nie będzie pediatry w Szwecji , to jak dyrekcja szpitala widzi perspektywę dalszego funkcjonowania i rozwoju tych placówek w Różewie i Szwecji ?


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak odpowiedział, że kontrakt jest zrealizowany obecnie na poziomie 70 % w całości szpitalnej. Natomiast zagrożone są i wykorzystane limity w oddziale laryngologii, okulistyki, na endoprotezy w oddziale ortopedii, a oddział chorób wewnętrznych prowadzi tylko przyjęcia ze wskazań życiowych i to w zasadzie wszystko. To samo jest w poradniach kardiologicznej, okulistycznej, laryngologicznej , neurologicznej . Fundusz obciął szpitalowi praktycznie wszystko co możliwe , mimo tego , że dyrektor pisał pisma o umożliwienie funkcjonowania tych poradni i oddziałów. Odpowiadając na drugie pytanie powiedział, że szpital nie stać na wydzielenie pediatrów do wiejskich ośrodków zdrowia. Pediatrów jest tylko dwóch i trzeba nimi obsadzić poradnię dziecięcą tu na miejscu , zarówno dla dzieci chorych jak i dla dzieci zdrowych. Pediatrzy pracują praktycznie non stop , a jeden zostaje na po południe i nie jesteśmy w stanie wykorzystać nikogo więcej. Nie ma też możliwości zatrudnić kogokolwiek , bo po prostu nie ma chętnych . W związku z tym ośrodki zdrowia w terenie muszą pozostać w oparciu o doktora Skierkowskiego dla dorosłych i dzieci starszych, natomiast młodsze dzieci trzeba dowozić do Wałcza.


Radny Florian Guzowski zapytał czy coś się zmieniło z parkingami przy szpitalu, czy są jakieś perspektywy , że te parkingi kiedyś powstaną ?


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak odpowiedział, że koszt wybudowania parkingu z prawdziwego zdarzenia to wydatek rzędu 1 mln. zł. Nasuwa się więc pytanie na co taką sumę przeznaczyć na parking czy na szpital , a takich pieniędzy zresztą szpital nie ma. Kotłownia, która się tam znajduje nie jest własnością szpitala , jest to teren wojskowy. Trudno jest to rozgryźć i chyba jeszcze przez jakiś czas taka enklawa w środku terenu szpitalnego pozostanie. Jak długo trudno powiedzieć, ale z tego komina szpital ma jeszcze parę groszy tytułem dzierżawy. Sami tego rozebrać nie możemy. W tej chwili szpital może tylko na własny koszt piaskiem zasypywać dziury i trochę wygłaskać teren , ale jest to tylko prowizorka.


Radna Barbara Bukwald-Fryca powiedziała, że kondycja finansowa szpitala to jedna sprawa a sposób załatwiania pacjentów to inna sprawa. W terenie jest wiele skarg i uwag na sposób przyjmowania pacjentów, którzy trafiają do szpitala wojskowego nagle . Ludzie skarżą się na długie godziny oczekiwania , na ordynarność obchodzenia się z pacjentem. Czy w tej kwestii można coś zmienić , bo ludzie wychodzą niezadowoleni, a przecież człowiek chory czeka na pomoc i nie musi koniecznie na proste czynności czekać godzinami. Co Pan Dyrektor w tej kwestii może powiedzieć ?


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak odpowiedział, że aby się do tego ustosunkować musiałby znać konkrety : kto , kiedy i wobec kogo zachował się niewłaściwie. Wówczas można ustalić , którego lekarza te uwagi dotyczą. Jeżeli tego typu sytuacje mają miejsce to taki pacjent powinien trafić ze skargą czy to ustną czy pisemną do Dyrektora Szpitala , który w każdą środę ma wyznaczone godziny przyjęć interesantów. Od godziny 18,oo w Izbie Przyjęć jest lekarz dyżurny i do niego rzeczywiście są czasami kolejki ludzi , którzy nie mają czasu żeby przyjść do przychodni w ciągu dnia. Natomiast poradni specjalistycznych po południu nie ma i tylko lekarz POZ jest w Izbie Przyjęć i on pracuje również jako lekarz wstępny szpitalny. Zdarzają się historie różne i rzeczywiście na Izbie Przyjęć czasem są dantejskie sceny, bo oprócz osób , które zgłosiły się same pogotowie przywozi po 2-3 pacjentów , a jeszcze na łóżkach leżą często pijani ludzie i jak to wszystko pogodzić ? Trzeba sobie jakoś radzić , a w każdym środowisku są różni ludzie i czasami rzeczywiście lekarzom nerwy puszczają, a jak puszczą nerwy i jednej i drugiej stronie to jest awantura. Dlatego trzeba zawsze konfrontować obie strony konfliktu, bo czasem ktoś ma głośny sposób bycia i nie umie spokojnie mówić , a wówczas szybko dochodzi do kłótni. Zdarza się tak, że czekanie na chirurga jest długie kiedy uczestniczy on w operacji i nie może odejść od stołu operacyjnego , ale to jest kwestia informacji w Izbie Przyjęć ile pacjent będzie musiał poczekać. Chociaż trudno przewidzieć jak długo potrwa operacja.

Na zakończenie Dyrektor zapewnił, że jutro przekaże personelowi Izby Przyjęć te uwagi aby przepływ informacji był sprawniejszy.


Radna Barbara Bukwald-Fryca stwierdziła , że powtarza to co mówią ludzie jak czekają na lekarza i jak później nie mają czym wrócić do domu. Tego niezadowolenia jest bardzo dużo.


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak przyznał, że są sytuacje iż pogotowie przywozi chorego w pidżamie , bez butów i ubrania i później pacjent nie ma jak i w czym wrócić do domu. Tutaj rzeczywiście pracownicy pogotowia nie myślą , bo powinni zwrócić uwagę na zabranie jakiej odzieży. Inaczej jest kiedy występuje stan nagły zagrażający życiu , bo wówczas o takich sprawach się nie myśli.


Radny Jan Kurowski zapytał czy lądowisko, które znajduje się na terenie przy szpitalnym jest funkcjonalne i czy spełnia swoje warunki , ponieważ prawdopodobnie od przyszłego roku NFZ zakupi 6 czy 8 śmigłowców nowej klasy. Czy to lądowisko jest przystosowane żeby te śmigłowce mogły tam lądować ?


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak powiedział, że musi tu sprostować , iż nie jest to lądowisko lecz teren przystosowany do lądowania śmigłowców. To nie jest lądowisko spełniające wymogi przepisów lotniczych , zresztą w żadnym szpitalu w Polsce nie ma lądowiska spełniającego wymogi przepisów lotniczych. U nas jest to teren oświetlony i oznakowany , który spełnia wymogi nie tylko do lądowania śmigłowców wojskowych ciężkich , ale i dla śmigłowców ratowniczych.


Radny Janusz Marchewka powiedział, że takie przekazywanie informacji w Izbie Przyjęć , o którym Pan doktor mówił odpowiadając na poprzednie pytanie powinno odnosić się również do polikliniki. Tam również są gabinety specjalistów , gdzie czekają ludzie i nie ma informacji czy doktor przyjdzie i ile trzeba czekać. Ostatnio była taka sytuacja u ortopedy.


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak powiedział, że z poradnią ortopedyczną jest taka sytuacja, iż trzech ortopedów musi być przy stole przy zabiegu endoprotezy , bo dwóch sobie fizycznie nie poradzi. Jest to zabieg długi i dlatego zdarza się , że ortopeda się spóźnia do przychodni. Zapewnił, że tą uwagę przekaże dyrektorowi szpitala .


Radny Dariusz Szałowiński zadał pytanie odnośnie pacjentów w stanie nietrzeźwym , czy oni muszą leżeć w tej ogólnej izbie przyjęć ? Czy nie można ich umieścić w jakimś wydzielonym pomieszczeniu aby odizolować od innych pacjentów , chodzi nie tylko o widok , ale ich zapach i zachowanie.


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak odpowiedział, że jest osobne pomieszczenie dla obserwacji chorych , ale jak położyć osobę cierpiącą z takim osobnikiem ? Z drugiej strony tego pijanego też trzeba obserwować , bo może mieć jakiś atak . Za tych pacjentów niestety NFZ szpitalowi nie płaci.


Radny Florian Guzowski zapytał jak jest z pogotowiem. Kiedyś była kolumna transportu sanitarnego, która obsługiwała szpital powiatowy i były karetki przy szpitalu wojskowym. Jak to wygląda teraz ?


Zastępca Dyrektora Krzysztof Wołyniak odpowiedział, że teraz jest Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego, natomiast szpital ma trzy karetki do własnego użytku. Służą one do przewozu chorych między szpitalami, do przywozu chorych z domu i ich odwozu jeżeli są to pacjenci nie chodzący. Niestety nie mamy zespołu ratowniczego , który zabezpieczałby nam nasze potrzeby, dlatego też korzystamy z pomocy pogotowia po to żeby przewieźć pacjenta np. z zawałem z Izby Przyjęć do Piły lub innego miasta. Ten system będzie zmieniony . Jest taki program Wojewody Zachodniopomorskiego pod nazwą „Na ratunek” . W ciągu 2-3 lat to się dotrze i będą używane karetki systemowe do przewozu chorych między szpitalami tak jak to było kiedyś. Jest wyznaczony ustawowo lekarz koordynator w centrum w Szczecinie i przez niego możemy sobie ustalać miejsce pobytu szpitalnego i sposób transportu. Możemy to robić też samodzielnie ale wtedy będzie to odpłatnie i już

właściwie jest odpłatnie , bo za każdy przelot samolotu czy przewóz karetką płacimy i są to dla nas dodatkowe koszty. Program „Na ratunek” rusza już od października i choć założenia są dobre to z realizacją może być różnie.


Ponieważ więcej pytań nie zgłoszono Przewodniczący Rady Gminy podziękował gościowi za wyczerpujące odpowiedzi i na tym zamknął punkt 3 sesji.


Pkt.4.Realizacja budżetu gminy za I półrocze 2009r.


Otwierając punkt 4 sesji Przewodniczący obrad stwierdził, że sprawozdanie z wykonania budżetu na I półrocze 2009r. wszyscy radni otrzymali wcześniej , a ponadto dokument ten był omawiany na posiedzeniach komisji stałych . Zapytał czy ktoś z obecnych chce zabrać głos w tym temacie ?


Nikt z radnych nie zabrał głosu.


Wobec braku zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący obrad odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w sprawie wydania opinii o informacji Wójta Gminy Wałcz z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2009r.

Uchwała RIO stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Zamykając temat Przewodniczący obrad stwierdził, że sprawozdanie przedkładane jest Radzie Gminy tylko informacyjnie i nie podlega ono zatwierdzeniu w drodze głosowania.

Na tym punkt 4 porządku obrad został zamknięty.


Przewodniczący obrad zarządził 10 minut przerwy w obradach.

Po przerwie.


Pkt.5.Działalność samorządów wiejskich i wykorzystanie funduszy sołeckich za

I półrocze 2009r.


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak powiedział na wstępie, że wysokość funduszu sołeckiego na rok 2009 to jest liczba mieszkańców x 10 zł czyli 127.500 zł . Sołectwa prowadzą swoją politykę i często jest tak , że grupują sobie pieniądze z dwóch lat żeby zrobić większe zakupy w jednym roku, bądź wydają nadmiernie i wtedy odejmuje im się środki z lat przyszłych. Tak więc w tym roku do dyspozycji sołectw była kwota około 140 tys. zł. Po I półroczu zostało do wykorzystania 63 tys. zł. Znalazły się miejscowości, które inwestowały i miały już wykorzystane limity na rok 2009 i zaciągnęły dług na rok 2010, a niektóre nawet sięgnęły roku 2011. Są to wsie : Górnica, Kolno, Laski Wałeckie, Prusinowo i Strączno . Właśnie Laski Wałeckie zadłużyły się na 5 lat , bo kupiły kosiarkę , a wieś jest malutka więc i pieniędzy mają niewiele. Druga ważna informacja to taka , że na 2010 rok proponujemy zwiększenie tego funduszu z 10 zł do 12 zł na mieszkańca, co spowoduje że do dyspozycji będzie kwota 153.144 zł + to co wynika z tych rozliczeń , o których mówiłem wcześniej. Generalnie 70 % z tych środków musi zostać wykorzystane na działania pro inwestycyjne , na te rzeczy które zostaną we wsi czy to będą ławki na boisko , place zabaw czy inne urządzenia trwałe i tego trzeba bardzo pilnować , bo od tego nie odstąpimy . Natomiast pozostałe 30 % to są środki do dyspozycji na organizację festynów i innych tego typu imprez dla dzieci i dorosłych. Do dnia 30 września br. sołtysi mają złożyć w gminie preliminarze wydatków na rok 2010. Przed sobą na stołach macie Państwo do zapoznania się zestawienia wydatków za te 9 m-cy roku 2009 w rozbiciu na poszczególne wsie.


Skarbnik Gminy Sylwia Siemko w uzupełnieniu informacji Zastępcy Wójta powiedziała, że jeżeli będzie konieczność pozostawienia środków z tego roku na rok następny to musi być sformułowany jakiś plan wykorzystania tych środków w roku przyszłym. Nie można sobie odkładać pieniędzy wtedy kiedy nie wiemy jak je wydać w tym roku. To mają być działania planowe i przemyślane. Jeżeli natomiast sołectwo nie ma pomysłu na wykorzystanie środków w tym roku i nie ma pomysłu na rok przyszły nie będzie wówczas przekładania środków z roku na rok lecz pójdą one w nadwyżkę budżetową. Te 30 % na festyny nie musi być wykorzystane w całości jeżeli nie ma takiej potrzeby , ale limit ten nie może być przekroczony. Jeżeli nie będzie wykorzystany to można przeznaczyć pieniądze na środki trwałe na rozwój wsi.


Radni nie podjęli dyskusji w tym temacie i wobec tego Przewodniczący obrad zamknął punkt 4 sesji.


Pkt.6. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak składając informację z pracy w okresie między sesjami omówił następujące tematy:


* Mocno ostatnio jest omawiany temat budowy elektrowni wiatrowych na terenie gminy. Na poprzedniej sesji podjęliśmy uchwały o przystąpieniu do zmiany dwóch studiów rozwoju gminy i trzech planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego . Obecnie pojawiła się kolejna firma, która podjęła z nami rozmowy żeby opracować kolejny plan miejscowy i kolejne zmiany w studium, ale tu zaczynają się pierwsze problemy, bo firmy te zaczynają ze sobą konkurować. Nie chcemy doprowadzać do tego żeby z tytułu konkurencji między poszczególnymi firmami dochodziło do konfliktów , na których stracimy przede wszystkim my i stracą nasi rolnicy. Ponieważ firmy stosują między sobą formy podjazdowe , a w grę wchodzą bardzo duże pieniądze , w związku z tym na pewno nie damy się wmanewrować w jeden taki pomysł , który podmioty chcą stosować jakim jest stworzenie jednego planu zagospodarowania przestrzennego. W jednym planie nie pogodzimy interesów wszystkich zainteresowanych. Ponieważ jest to proces ciągły i różne firmy włączają się na jakimś etapie my nie możemy doprowadzić do sytuacji, że jedna firma pracuje już nad planem, ma pouzgadniane pewne rzeczy, od 3-4 miesięcy trwa zaangażowanie robót i że w tym momencie wszystko zostanie zablokowane przez inną firmę , która będzie chciała w tym samym planie uczestniczyć. Tak nie będzie. Każda nowa firma , która się pojawi musi sobie zdawać sprawę jakie są realia i musi się do nich dostosować. To co pokazała nam na komisji rolnictwa jedna z firm to było zagranie na wycięcie tego co do tej pory zostało już zrobione. Do tej propozycji na pewno się nie przychylimy , albo oni pójdą na nasze warunki albo się rozstaniemy. W tej chwili są trzy poważne firmy , które walczą o to żeby sporządzić ten plan zagospodarowania miejscowy , ale praktycznie nie ma tygodnia żeby nie pojawiał się nowy podmiot w temacie budowy elektrowni wiatrowych. Gdybyśmy przystali na wszystkie propozycje to na terenie gminy mielibyśmy 150 a może nawet 200 wiatraków . My jednak liczymy się z realiami i wiemy , że najważniejszą rzeczą są możliwości przyłączenia się do energetyki i rozmawiamy tylko z takimi firmami , które mogą nam to udowodnić i udokumentować .


* Na dzisiejszą sesję jest wywołana uchwała na temat przystąpienia gminy do Stowarzyszenia „Nadnotecka Grupa Rybacka”. Równolegle odbywało się kilka spotkań szkoleniowych , a jest to o tyle istotne , że kończą się one uzyskaniem certyfikatu, który umożliwia wzięcie udziału w ciałach decyzyjnych w stowarzyszeniu rybackim. Zgodnie z rozporządzeniem będzie liczony tzw. wskaźnik „rybackości” i w zależności od tego wskaźnika dofinansowanie na jednego mieszkańca tego obszaru będzie się mieściło między 280 zł a 780 zł . Jeżeli mówimy o obszarze gmin Wałcz, Człopa , Drawsko, Krzyż , Wieleń – jest to obszar liczący około 60-70 tysięcy osób, to możemy mówić o budżecie około 40 mln. zł. i z tego możemy również skorzystać poprzez budowanie infrastruktury około rybackiej. Jeżeli więc gdzieś jest atrakcyjne miejsce gdzie można połowić ryby, to można tam doprowadzić wodociąg, oczyścić ścieki czy zbudować drogę. Jest to tylko kwestia wytyczenia pewnych rzeczy i ustalenia strategii, którą będziemy pisali na potrzeby grupy rybackiej.


* Z dniem 31 września br. rozstajemy się z dzierżawcą campingu gminnego w Zdbicach Panem Wojciechem Spradą . Jutro odbędą się procedury przejęcia majątku przez gminę i będzie następnie rozpisany przetarg na nowego gospodarza campingu.


* Z rzeczy inwestycyjnych w przygotowaniu jest plan gospodarki odpadami dla terenu całej gminy. Mamy już wybraną lokalizację , która będzie ustanowiona na istniejącej oczyszczalni ścieków w Chwiramie i tam na potrzeby gminy z wszystkich siedmiu oczyszczalni ścieków będą wywożone osady ściekowe, później zagospodarowywane we własnym zakresie.


* W realizacji jest w tej chwili inwestycja wodociągowa Chwiram-Różewo. Parę dni zostało na rozstrzygnięcie przetargu na wodociąg Karsibór-Górnica , jest to bardzo duża inwestycja o wartości około 4,5 mln. zł. Firmy oprotestowały ten przetarg , ponieważ im większy przetarg i większe pieniądze tam zainteresowanie jest większe i częstotliwość protestów też jest większa . W tej chwili procedury odwoławcze dobiegają końca i powinno się to zakończyć w przyszłym tygodniu , a wówczas będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą. Czekamy również na rozstrzygnięcie przetargu na salę gimnastyczną w Karsiborze , jest to już kwestia kilku dni. Z drugą salą gimnastyczną planowaną w Gostomi mamy pewien problem lokalizacyjny. Po dwóch podejściach pani urbanistka nie wyraża zgody na proponowaną lokalizację , ale jakoś sobie z tym poradzimy. Przeprowadzimy jeszcze jedną procedurę lokalizacji i mamy nadzieję , że to się w końcu uda. Niestety Takie sprawy przedłużają rozpoczęcie i przebieg inwestycji.


* Rozpoczynamy kolejną inwestycję wodną Wałcz-Pluskota , bo niewielka studnia na Pluskocie , której właścicielem jest Nadleśnictwo , jest już bardzo wyeksploatowana i w związku tym podłączymy tą wieś do Kołatnika. Jest już ogłoszony przetarg na to zadanie.


* W piątek miał się rozstrzygnąć przetarg na realizację placów zabaw i modernizację boisk w ramach programu Odnowa Wsi. Do przetargu przystąpiła tylko jedna firma, podała bardzo wygórowane ceny, na które nas nie stać. W związku z tym podjęliśmy decyzję o unieważnieniu przetargu i w poniedziałek został ogłoszony kolejny przetarg . Troszeczkę złagodziliśmy tam warunki dostępu . W związku z powyższym prawie o miesiąc przedłużą nam się całe procedury, ale chyba warto , bo nie stać nas na to żeby takie pieniądze, około 900 tys. zł. włożyć w place zabaw i boiska.


* Sporo robimy na drogach gminnych . Zakończona jest , chociaż jeszcze nie odebrana , droga w Lubnie , którą zrobiliśmy w dość dobrej technologii. Zakończony został pierwszy etap Karsiboru i jest rozpisany przetarg na drugi etap wzdłuż bloku, gdzie był ten wybuch gazu rok temu. Rozstrzygnięcie będzie 13 października br. Rozstrzygnięty natomiast jest już przetarg na drogę w Gostomi i czekamy na wejście wykonawcy na plac budowy. W Gostomi jest już wykonana pętla autobusowa przy szkole, a teraz wykonawca czeka tylko na zatwierdzenie projektu organizacji ruchu po to żeby mógł się włączyć w drogę wojewódzką, ale jest to kwestia kilku dni. Do rozstrzygnięcia zostaną jeszcze przetargi na drogę w Kłębowcu , Szwecji i Ostrowcu.


Dyskusja.


Radna Barbara Bukwald-Fryca zapytała co to za droga w Ostrowcu , która ma być robiona ?


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że w Ostrowcu jest robiona droga na osiedlu domków jednorodzinnych , gdzie będzie położona nawierzchnia asfaltowa. W tym roku zostały zatwierdzone zmiany do budżetu gdzie na drogi przeznaczono dodatkowe środki w kwocie 2.800 tys. zł. i na komisjach mówione było , które drogi będą za te pieniądze robione.


Radna Barbara Bukwald-Fryca powiedziała, że po raz kolejny chce zapytać kiedy droga w Nakielnie będzie w końcu czyjaś , bo przez 20 lat ciągle nie można tej sprawy uregulować.


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że gmina nie może nic na to poradzić , że Starostwo nie przyznaje się do tej drogi. Natomiast jedna rzecz jest pewna , to czy Starosta się przyznaje do drogi czy nie to jest jego polityka, my wiemy że nie jest to na pewno droga gminna. Gdyby była to droga gminna miałaby swój numer i to dawałoby nam prawo żeby w tą drogę inwestować. W tej chwili takiego prawa nie mamy. Tydzień temu z Zarządem Uzgadniania Dokumentacji uzgadnialiśmy przebieg wodociągów i wtedy Starostwo wydaje nam warunki , niejako opiniuje projekt , a więc jednocześnie przyznaje , że jest to ich droga. Pytamy przecież właściciela czy tak może przebiegać wodociąg , a oni nam odpowiadają „ tak nie wnosimy uwag” , czyli co do własności działki się przyznają, a czy ona jest zabudowana drogą to już odrębna kwestia.


Radny Robert Wojdylak kilka miesięcy temu była mowa , że Starostwo dostało na to pieniądze i my mieliśmy spowodować żeby w końcu to Nakielno doprowadzili do porządku. Jeżeli to ma potrwać jeszcze rok albo dwa to przecież nie może tak być. Czy nikt nie ma na nich żadnego wpływu ?


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że Starostwo dostało pieniądze na ujawnienie działek w księgach wieczystych , czyli naprawienie tego bałaganu , który trwa praktycznie od wojny. Po ekscesach kiedy jacyś Niemcy podjęli próby odzyskiwania swoich własności pojawiły się środki na to żeby to uporządkować . To jakby nie zmienia sytuacji , że czy oni to ujawnią w księgach czy nie, czy przyznają się do tej drogi czy nie, to i tak nigdy ona nie będzie drogą gminną. Chyba że my ją skomunalizujemy , ale wtedy jest to procedura komunalizacji.


Na tym pytania radnych zostały wyczerpane i punkt 6 sesji został zamknięty.


Pkt.7. Podjęcie uchwał:


1) uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009,


Skarbnik Gminy Sylwia Siemko powiedziała, że dochody budżetu zwiększają się o kwotę 63.594,92 zł , równocześnie wydatki budżetu zmieniają się również o tą kwotę. Najbardziej znaczące zmiany w dochodach to:

* Decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego odnośnie zmniejszenia kwoty dotacji celowej w dziale

„Pomoc społeczna” o 8 tys. zł. przyznana na dofinansowanie realizacji programu „Pomoc państwa w

zakresie dożywiania”. To było na minus , natomiast na plus uzyskane dochody budżetu pozwoliły na minimalny wzrost, ponieważ inwestycje realizowane są przede wszystkim w II półroczu, w związku z tym zabezpieczone kwoty można z powodzeniem do tego czasu ulokować i zwiększamy po stronie dochodów o 20 tys. zł. na odsetki od ulokowanych środków na rachunku bankowym.

* Znaczącym wpływem jest również kwota 30 tys. zł. w opiece społecznej . Są to środki z tytułu rozliczenia funduszu alimentacyjnego i zaliczek alimentacyjnych. Są to kwoty pozostałe w budżecie gminy po odliczeniu środków należnych dla budżetu Wojewody.

* Przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności kwota 4.300 zł.

* Za zbyte udziały w Spółce „Noteć” uzyskaliśmy dochody 8.324 zł.

Są to takie bardziej znaczące kwoty reszta kwot są to wyrównania do planu z uzyskanych dochodów w ciągu 9 miesięcy tego roku.

Z takich znaczących zmian odnośnie wydatków to jest ta inwestycja, o której mówił Pan Wójt , czyli budowa wodociągu Kołatnik-Pluskota o wartości 70 tys. zł. Środki na tą inwestycję mogliśmy przenieść z inwestycji pt. „Budowa sieci wodociągowej Dobrochowo-Prusinowo” z kanalizacją w Nakielnie . Tam pozostaje kwota 303.878 zł.

Po rozstrzygnięciach przetargu na budowę sieci wodociągowej Różewo-Chwiram zdjęliśmy z wydatków z tej inwestycji 400 tys. zł.

Modernizacja dachu w budynku komunalnym w Dobrogoszczy – to jest kwota 45 tys. zł.

Zakup sprzętu dla OSP w Szwecji – 6.535 zł.

Dobudowa pomieszczeń przy gimnazjum w Chwiramie , roboty dodatkowe elektryczne i inne niezbędne prace dodatkowe – 84.720 zł.

Zamiana inwestycji, która była wcześniej opisywana jako modernizacja placu parkingowego przy Gimnazjum w Chwiramie , ponieważ działka należy do gminy Wałcz i jest działką z przeznaczeniem i uzgodnioną w drogach , to musieliśmy to pokryć z dróg gminnych. Natomiast zamiana tej inwestycji na modernizację ogrodzenia przy budynku i rozbudowa telewizji przemysłowej zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynku . To jest znacząca zmiana jeśli chodzi o inwestycje.

Zwracam Państwu uwagę, że przy funduszu płac w administracji jest zwiększenie o 92 tys. zł. plus pochodne od płac z tytułu zatrudnienia osób na robotach publicznych . W ciągu tego roku zatrudnionych było 25 osób i te osoby są nadal zatrudniane , a dla 6 z nich przedłużono umowy , które są pokrywane z budżetu gminy bez refundacji z Powiatowego Urzędu Pracy.

To są najistotniejsze zmiany o jakich chciałam Państwa poinformować , jeżeli będą jakieś pytania chętnie odpowiem.


Ponieważ nikt z radnych nie zabrał głosu Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/213/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


2) uchwała w sprawie określenia szczegółowego trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie gminy Wałcz – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/214/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


3) uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/129/04 Rady Gminy w Wałczu z dnia 30 listopada 2004 roku w sprawie określenia zasad zbywania, nabywania , obciążania oraz wydzierżawiania i najmu nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Wałcz,


Radny Mirosław Wiercioch powiedział, że zmieniana uchwała z roku 2004 mówiła o zbywaniu przez Wójta Gminy bez zgody Rady Gminy, nieruchomości o wartości do 30 tys. zł. Zapytał dlaczego ta kwota zostaje podwyższona do 50 tys. zł. bo tego nie było na Komisji ? Zdaniem radnego kwota 30 tys. zł. jest wystarczającą kwotą, którą może dysponować Wójt.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że uczestniczył w Komisji Oświaty , Komisji Rewizyjnej i Komisji Rolnej i na wszystkich tych trzech komisjach przedmiotowa uchwała była omawiana. Natomiast dlaczego jest propozycja zwiększenia tej kwoty, otóż minęło już 5 lat od tego czasu kiedy był limit 30 tys. zł. Wzrost cen nieruchomości w ciągu tych 5-ciu lat można przyjąć x 3 , zarówno jeśli chodzi o nieruchomości typu budowle jak i działki. W tej chwili działka za 50 tys. zł. jest to działka położona na przykład w Prusinowie o wielkości 1200-1300 m2. Takie w tej chwili obowiązują ceny. Ponieważ ceny nieruchomości poszły mocno w górę jest propozycja zwiększenia tego limitu do 50 tys. zł. Jest to nawet nieproporcjonalnie w stosunku do wzrostu wartości nieruchomości.


Ponieważ nikt z radnych nie zabrał głosu Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 6 głosów

-przeciw - 6 głosów

-wstrzymujących się - 2 głosy



Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała nie uzyskała wymaganej większości , a więc nie została przez radnych podjęta.



Zastępca Wójta Gminy powiedział, że w tej sytuacji proponuje zasięgnąć opinii prawnej i powrócić do tematu na następnej sesji. Dodał , że gdyby zastosować prosty przelicznik to tutaj można by śmiało zamiast 30 tys. zł. ustalić poziom na 100 tys. zł. Taka kwota byłaby odpowiednikiem wartości nieruchomości w chwili obecnej .


Kierownik Referatu Rolnictwa (…) Szczepan Kabatek powiedział, że głównym powodem wywołania tej uchwały jest kontrola NIK jaka odbyła się w naszym urzędzie. W tej uchwale nie jest istotna kwota 30 tys. zł. którą chcemy zmienić . Ważniejsze jest natomiast to , że w poprzedniej uchwale był zapis , że tej nieruchomości, na którą nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego nie można sprzedać. Wobec powyższego jeżeli pozostawimy uchwałę z 2004 nie zmienioną wówczas nie będzie żadnej sprzedaży nieruchomości.


Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na jego komisji uchwała nie była omawiana i dlatego wstrzymał się od głosu.


Kierownik Referatu Rolnictwa (…) powiedział, że na posiedzeniach w których brał udział ta uchwała była omawiana.


Radna Barbara Bukwald-Fryca powiedziała, że na Komisji Oświaty (…) uchwały omawiał Zastępca Wójta , ale rzeczywiście radni nie wgłębili się w temat , a sama też nie ma wyobrażenia ile kosztuje taka intratna działka. Dlatego wydaje się, że miesiąc zwłoki w podjęciu tej uchwały niczemu nie przeszkodzi, a w tym czasie radni będą mogli wrócić do starej uchwały i temat dokładnie przeanalizować.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że widzi tutaj pewną niekonsekwencję , którą chce Państwu radnym uświadomić. Mianowicie z jednej strony w uchwale budżetowej Rada Gminy przyznała Wójtowi kompetencje do zaciągania zobowiązań do kwoty 700 tys.zł. a w tej chwili rozmawiamy o kwocie śmiesznie małej 50 tys. zł.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że chodzi nie o to co Rada nadała Wójtowi wcześniej , ale o to aby wyjaśnić radnym do końca uzasadnienie do tej nowej uchwały i aby każdy głosował zgodnie z własnym sumieniem. Przy podejmowaniu uchwały budżetowej, która daje Wójtowi kompetencje do 700 tys. zł. zostało to radnym przedstawione w taki sposób, że nie było wątpliwości. Natomiast dzisiejsza uchwała nie była do końca wyjaśniona dlatego odłożenie jej na następną sesję jest zasadne.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że szkoda, iż te pytania , które dziś Państwo zadajecie nie padły na posiedzeniach komisji, tym bardziej że treść uchwały była radnym znana.


Skarbnik Gminy w odpowiedzi na padające z sali głosy , że przedmiotowa uchwała nie była omawiana na komisji , stwierdziła, że radni otrzymali wcześniej projekty wszystkich uchwał i jeżeli nie zostały one omówione to winni mieć pretensje do przewodniczącego komisji.


Na tym dyskusja została zakończona.


4) uchwała w sprawie realizacji działań związanych z projektem „Równamy do szeregu” w ramach EFS

Program Operacyjny Kapitał Ludzki– uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/215/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

5) uchwała w sprawie realizacji działań związanych z projektem „Szkoła środowiskiem rozwoju uczniów” w ramach EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/216/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.


6) uchwała w sprawie zakazu sprzedaży oraz zakazu używania w miejscach publicznych na terenie Gminy Wiejskiej Wałcz środków pirotechnicznych i ogłuszających, działających na podobnych

Zasadach – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 12 głosów

-przeciw - 0 głosów

-wstrzymujących się - 2 głosy


Uchwała nr XXXIX/217/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta większością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.


7) uchwała w sprawie deklaracji przystąpienia Gminy Wałcz do tworzącego się stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka pod nazwą „ Nadnotecka Grupa Rybacka” .


Przewodniczący Rady Gminy zapytał jakie będą dla gminy koszty przystąpienia do tego stowarzyszenia oraz czy będzie to tylko grupa rybacka czy również wędkarska ?


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że składka członkowska wynosi 50 zł na rok. Natomiast będą brane pod uwagę wszystkie podmioty związane z rybołówstwem w tym również rybactwo typu PZW, PGR-y rybackie , dzierżawcy , prywatni właściciele (chociaż tu będą pewne ograniczenia co do wielkość powierzchni wody i wysokości odłowu ryb łososiowatych) oraz agroturystyka i turystyka związana z rybactwem. Tak naprawdę to spór będzie przebiegał pomiędzy trzema grupami ; rybakami , którzy będą chcieli jak najwięcej wyciągnąć, ale nie będą w stanie skonsumować 40 mln. zł. bo tam trzeba będzie włożyć jeszcze środki własne. Po drugie , podobnie jak w Liderze, również wszystkie stowarzyszenia będą mogły z tego korzystać i w końcu samorządy. Te zapisy i proporcje oraz harmonogram wydawania środków będzie określała strategia rybacka, która będzie napisana w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Tutaj istotną sprawą jest taka rzecz, że do 15 października br. Minister Rolnictwa ma ogłosić nabór do tych grup rybackich . Szacuje się, że w Polsce takich grup powstanie od 60-ciu do 80-ciu i będą to jakby wyznaczone tereny zależne od rybactwa.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/218/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


8) uchwała w sprawie zamiany nieruchomości bez obowiązku dokonywania dopłat – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała nr XXXIX/219/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta jednogłośnie. Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.


9) uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Wałcz – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie:

-obecnych - 14 radnych

-za - 9 głosów

-przeciw - 4 głosy

-wstrzymujących się - 1 głos


Uchwała nr XXXIX/220/09 w sprawie (jak wyżej) - została podjęta większością głosów. Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


Pkt.8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Radny Jan Uran zapytał kiedy zostanie zakończona budowa pętli autobusowej przy szkole w Gostomi, bo termin upływa chyba 30 września br.


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że termin zakończenia inwestycji mija 2 października 2009r. Na samym początku wykonawca zwrócił się do nas o anektowanie umowy i przedłużenie jej do końca października br. argumentując to tym, że nie zdąży załatwić odpowiednich pozwoleń. Rzeczywiście tak jest, że projekt uzgodnienia ruchu w wypadku drogi wojewódzkiej trwa około miesiąca, bo to musi zaopiniować i policja i wojewódzki zarząd dróg . Samą inwestycję wykonawca zrealizował szybko i od tygodnia nie ma go na placu budowy , bo czeka na uzgodniony projekt włączenia się do drogi wojewódzkiej . W momencie kiedy będzie to miał to jest kwestia dwóch dni aby włączyć się w drogę.


Radny Jan Uran powiedział, że oferent przystępując do przetargu powinien to przewidzieć , że nie ma uzgodnień .


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że atmosfera szczególnie koło tej inwestycji była taka, iż tak naprawdę to wykonawca przystał na nasze warunki . Pamiętacie Państwo, że pewne prace planistyczne wydłużyły przygotowanie tej inwestycji i zostało to zrobione w maksymalnie szybkim czasie. Propozycja wykonawcy była taka, że wejdzie na plac budowy w chwili kiedy będzie miał wszystkie uzgodnienia , ale postanowiliśmy inaczej i w tej chwili wszystko jest zrobione i czekamy tylko na pozwolenie włączenia się w drogę wojewódzką.


Kierownik Referatu Rolnictwa (…) dodał, że jeżeli w końcu sierpnia jest przetarg , umowę podpisujemy 7 września br. to dopiero od tego dnia firma, która wygrała może rozpoczynać procedurę uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń. W tej chwili mamy zapewnienie , że za dzień dwa to pozwolenie uzyska, a więc chyba nie ma sensu go ponaglać. To nie jest tak , że przed przystąpieniem do przetargu ktoś będzie zabiegał i starał się o wszystkie uzgodnienia nie mając pewności , że ten przetarg wygra.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że wystąpić o projekt organizacji ruchu podmiot może wtedy kiedy wie, że to on będzie daną inwestycję realizował. Natomiast na naszą prośbę zostały te wszystkie terminy skrócone . Dodał, że jest już podpisana umowa na budowę bocznej drogi przez wieś Gostomia i wykonawca wystąpił już o tą procedurę organizacji ruchu, bo będzie się musiał włączyć w drogę wojewódzką w dwóch miejscach. Ta inwestycja jest inwestycją nieco dłuższą , bo potrwa do końca listopada br.

Będąc przy głosie w imieniu Fundacji „Lider Wałecki” Pan Janusz Bartczak zaprosił wszystkich radnych na spartakiadę młodzieży, która odbędzie się w dniach 5-7 października 2009r. w Centralnym Ośrodku Sportu Wałcz – Bukowina. Poprosił też, o nagłośnienie tej informacji w terenie aby rodzice mogli przyjechać i zobaczyć co ich dzieci robią jakie mają zajęcia i rozrywki w ciągu tych trzech dni. W projekcie uczestniczyć będzie ponad 200 dzieci z naszej gminy.


Na tym punkt 8 sesji został zakończony.


Pkt.9.Zakończenie sesji.


Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął XXXIX sesję Rady Gminy w Wałczu.


 

 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2009-12-14 15:19:48
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2009-12-14 15:19:48 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159997