Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr XL/09 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 października 2009 r. w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8

Protokół nr XL/09 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 października 2009 r.

 

Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach 14,oo-17,4o.

Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.

W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-przedstawiciele Urzędu Gminy - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził , że w obradach uczestniczy 13 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał. Nieobecni radni:

-Tunkiewicz Teresa

-Jankowski Mariusz.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że porządek obrad radni otrzymali wraz z materiałami na sesję, ale proponuje wprowadzenie do niego jednej dodatkowej uchwały :

- w sprawie stawki opłaty miejscowej.

Przewodniczący poinformował, że projekt w/w uchwały radni mają przed sobą na stołach.


Następnie zapytał czy są jakieś inne propozycje do porządku obrad . Innych propozycji nie zgłoszono więc przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt porządku obrad z wprowadzoną zmianą w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2.Wnioski i zapytania radnych.


3.Informacja na temat inwestycji realizowanych przy udziale środków

pozyskiwanych z funduszy unijnych.


4.Ocena przebiegu sezonu turystycznego , działalność campingu w Zdbicach.


5.Sytuacja szkół po rozpoczęciu roku szkolnego (liczba dzieci i oddziałów

ilość zatrudnionych nauczycieli).


6. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


7. Podjęcie uchwał:


1) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

2) w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości

3) w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

4) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,

5) zmieniająca regulamin w sprawie udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Wałcz wprowadzony Uchwałą Nr XXXI/150/05 z dnia 31 marca 2005 r. z późniejszymi zmianami,

6) w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/129/04 Rady Gminy w Wałczu z dnia 30 listopada 2004 roku w sprawie określenia zasad zbywania, nabywania ,obciążania oraz wydzierżawiania i najmu nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Wałcz,


7) w sprawie zawarcia porozumienia w przedmiocie realizacji przedsięwzięcia – budowy Zachodniopomorskiej Sieci Teleinformatycznej dostępu do aplikacji i e-usług,

8) w sprawie stawki opłaty miejscowej.

8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


9.Zakończenie sesji.


Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie . Głosowało 13 radnych.


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono.

Protokół z XXXIX sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej 29 września 2009r. został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 13 radnych.


Pkt.2.Wnioski i zapytania radnych.


Radna Aldona Piaskowska zgłosiła następujące sprawy :

  1. Mieszkańcy Kołatnika złożyli pismo dotyczące autobusów ZKM , które kursują o 10,2o i 14,2o z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy dlatego, że gdyby patrzeć na każdy autobus pod względem ekonomicznym to tylko 30 % z nich mogłoby jeździć. Teraz jest okres zimowy a ludzie raczej rowerami nie będą jeździć.

  2. Boisko w Kłębowcu znów zostało zniszczone. Ktoś jeździł po nim samochodem i jest prośba aby tą szkodę wycenić tak żeby wreszcie sprawca za to zapłacił, aby był to przykład dla innych i żeby znów sprawa nie została umorzona ze względu na małą szkodliwość społeczną czynu.

  3. Opierzenie na świetlicy w Kłębowcu jest nieszczelne i woda zalewa komin, który teraz jest już cały zagrzybiony. Dwukrotnie już byli fachowcy , którzy oglądali tą usterkę ale jak dotąd nic nie zostało zrobione.

  4. Podobno jest taki wymóg aby w każdej szkole były gabinety lekarskie , bo inaczej pielęgniarki nie będą mogły podpisać z NFZ-em kontraktów . Samorząd nie powinien się tą sprawą zajmować , ale proszę chociaż o komentarz Wójta na ten temat.


Radny Janusz Marchewka powiedział, że szykuje się przebudowa drogi wojewódzkiej Czaplinek-Wałcz, czy w związku z tym byłaby możliwość wglądu do dokumentacji i przedyskutowania niektórych spraw , które interesują mieszkańców wsi położonych przy tej drodze ?


Radny Jan Uran zapytał do kiedy jest termin wykonania inwestycji drogowej w Gostomi , bo wydaje się , że prace idą dość mozolnie.


Radny Jan Kurowski powiedział, że interesuje go kiedy wreszcie Starostwo Powiatowe zajmie się wycięciem drzewa przy drodze powiatowej na zakręcie między Różewem a Popowem. Drzewo jest przechylone o 45 stopni w stronę jezdni i samochody ciężarowe nie mogą się minąć. Jeżeli to drzewo się przewróci może narobić dużych szkód. Na drugiej drodze powiatowej na krzyżówce Przybkowo-Dobino rosną wysokie chaszcze, które zasłaniają kierowcom widoczność. Tym również Zarząd Dróg Powiatowych powinien się zająć.


Radny Florian Guzowski powiedział, że na drodze krajowej w Szwecji trwa przebudowa mostu, a dokumentacja jest zrobiona na przebudowę całej drogi przez Szwecję łącznie z chodnikami. Dlatego prosi aby gmina wystąpiła oficjalnie z zapytaniem do Zarządu Dróg Krajowych jak to będzie wyglądało, bo być może autostrad nie będzie , tras szybkiego ruchu nie będzie i w związku z tym niech te pieniądze zostaną przerzucone na te drogi , które już są. Taki monit ze strony gminy wsparłby działania środowiska lokalnego , które próbuje również przez posła Pawła Suskiego tą sprawę rozkręcić, być może się uda skoro inwestycja jest już rozpoczęta.


Radny Adrian Szatkowski zapytał czy odbył się już przetarg na boiska sportowe i place zabaw ? Jaka firma wygrała przetarg i jakie są terminy realizacji ? Drugie pytanie dotyczy przetargu na „betonówkę” w Karsiborze czy, będzie robiona w tym roku i czy będą od razu montowane progi zwalniające ?


Na tym punkt 2 sesji został zamknięty.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na sali nie ma jeszcze Zastępcy Wójta Gminy , który miał zreferować punkt 3 porządku obrad proponuje zatem przejść do punktu 4 .

Propozycja została przyjęta przez aklamację.


Ad. 4.Ocena przebiegu sezonu turystycznego , działalność campingu w Zdbicach.


Inspektor gminny Lucyna Niespodziana przedstawiła radnym informacje na temat przebiegu sezonu turystycznego i działalności campingu w Zdbicach.

Informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.


Dyskusja.

Radna Barbara Bukwald-Fryca w uzupełnieniu do przedstawionej informacji powiedziała, że powiat wałecki ma najwięcej badanych kąpielisk w całym województwie zachodniopomorskim , w tym trzy kąpieliska są położone na terenie naszej gminy. Są to kąpieliska gdzie jakość wody nie była kwestionowana ani pod względem fizykochemicznym ani bakteriologicznym . Trzeba powiedzieć, że wszystkie najdrobniejsze nawet zaniedbania były natychmiast usuwane. Najczęściej dotyczyło to pomostów , które są intensywnie używane. Trzeba powiedzieć, że nadzór i odpowiedzialność za to jak wyglądają kąpieliska należą do dzierżawców i oni mają obowiązek corocznego zgłaszania kąpielisk do służb sanitarnych. Chodzi o to żeby te nasze kąpieliska nie wypadły z systemu europejskiego.


Powyższa informacja została przyjęta bez uwag i na tym punkt 4 sesji został zamknięty.


Ad.5.Sytuacja szkół po rozpoczęciu roku szkolnego (liczba dzieci i oddziałów

ilość zatrudnionych nauczycieli).


Dyrektor ASPO Arkadiusz Szczerbo-Niefiedowicz rozpoczął informację od podania zestawienia zatrudnionych nauczycieli w szkołach na terenie gminy Wałcz :

-SP Gostomia - 16 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 12,93 etatu,

-SP Szwecja - 14 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 10,61 etatu,

-SP Strączno - 18 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 15,97 etatu,

-SP Różewo - 18 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 14,61 etatu,

-SP Dębołęka - 10 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 8,39 etatu,

-SP Karsibór - 18 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 17,28 etatu,

-SP Witankowo - 14 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 10,16 etatu,

-Gimnazjum Chwiram - 31 osób, w przeliczeniu na pełne etaty 27,66 etatu,

-Gimnazjum Lubno - 17 osób , w przeliczeniu na pełne etaty 12,43 etatu.

Łącznie w szkołach zatrudnionych jest 156 nauczycieli przy 130 etatach.


Liczba uczniów w szkołach przedstawia się następująco:

-Gimnazjum Chwiram - 362 uczniów i 13 oddziałów,

-Gimnazjum Lubno - 119 uczniów i 6 oddziałów.

-SP Karsibór - 203 uczniów i 9 oddziałów

-SP Strączno - 191 uczniów i 8 oddziałów

-SP Różewo - 115 uczniów i 7 oddziałów

-SP Gostomia - 104 uczniów i 6 oddziałów

-SP Szwecja - 92 uczniów i 6 oddziałów

-SP Witankowo - 88 uczniów i 6 oddziałów,

-SP Dębołęka - 62 uczniów i 6 oddziałów.

Łącznie w gimnazjach uczy się 481 dzieci w 19 oddziałach , a w szkołach podstawowych jest 855 uczniów w 48 oddziałach.


Jeśli chodzi o nadgodziny w roku szkolnym 2009/2010 to wygląda to następująco:

-Gimnazjum Chwiram - wymiar obowiązkowy 464 godziny , ponadwymiarowych 104 godzin,

-Gimnazjum Lubno - wymiar obowiązkowy 224 godziny , ponadwymiarowych 9 godzin,

-SP Karsibór - wymiar obowiązkowy 282 godziny , ponadwymiarowych 41 godzin,

-SP Strączno - wymiar obowiązkowy 266 godzin , ponadwymiarowych 34 godziny,

-SP Różewo - wymiar obowiązkowy 254 godziny , ponadwymiarowych 28 godzin ,

-SP Gostomia - wymiar obowiązkowy 191 godzin , ponadwymiarowych 1 godzina,

-SP Szwecja - wymiar obowiązkowy 172 godziny , ponadwymiarowych 9 godzin,

-SP Witankowo - wymiar obowiązkowy 157 godzin , ponadwymiarowych 21 godzin,

-SP Dębołęka - wymiar obowiązkowy 145 godzin , ponadwymiarowych 21 godzin.


Ogółem daje to 2155 godzin obowiązkowych i 285 godzin ponadwymiarowych .


Odpowiadając na pytania radnych z poprzedniej sesji jakie efekty dały działania podjęte na początku roku zmierzające do wprowadzenia oszczędności w szkołach Dyrektor ASPO poinformował, że w tym roku były dwie podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli i tak : w miesiącu styczniu średnia podwyżka dla nauczycieli stażystów wyniosła 33 %, dla nauczycieli kontraktowych 19 % , mianowanych 5 % i dyplomowanych również w okolicach 5 % . Od 1 września były również 5 % podwyżki dla nauczycieli wszystkich szczebli awansu zawodowego. Średnia podwyżka dla nauczycieli w roku bieżącym wyniosła około 18 % , możemy przyjąć, że z tymi różnymi składnikami było to około 20 % . Największa podwyżka dotyczyła nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych . Dla porównania w bieżącym roku w miesiącu wrześniu wypłacono wynagrodzeń na kwotę 536.000 zł , natomiast w ubiegłym roku za ten sam okres wypłacono 529.000 zł, a więc jest to tylko 6 tys. zł. różnicy . Tak więc te wszystkie działania , które były skierowane na łączenie klas i inne sposoby reorganizacji pracy szkół spowodowały, że pozostaliśmy na tym samym poziomie w tym roku jak było w roku poprzednim. Czyli de facto zaoszczędziliśmy około 20 % środków jeżeli chodzi o wynagrodzenia. Jest to około 100 tys. zł. zaoszczędzamy miesięcznie na wynagrodzeniach dla nauczycieli dzięki tym naszym ruchom , które i tak nie są doskonałe . Wydaje się, że w przyszłym roku jeszcze można coś poprawić i wprowadzić dalsze ulepszenia , co w sumie daje około 1 mln. zł. rocznie. Tylko na działaniach związanych z lepszą organizacją szkół można sporo zaoszczędzić . W ubiegłym roku o wiele więcej było nadgodzin , w tym roku nadgodzin jest stosunkowo mniej i to również ma wpływ na oszczędności w szkołach.


Na salę wszedł Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak.


Wójt Gminy poprosił Dyrektora ASPO żeby te wszystkie dane na temat szkół przygotował na piśmie i rozdał wszystkim radnym. Dodał , że patrząc na to wszystko z perspektywy czasu widać , że niektórzy dyrektorzy widzą jeszcze możliwości dalszych oszczędności . Trzeba też zwrócić uwagę ile nauczycieli mają szkoły o podobnej liczbie dzieci np. Witankowo i Gostomia . Najstarszy stażem dyrektor szkoły widzi celowość tego co zostało zrobione i widzi możliwość dalszych oszczędności . Trzeba tylko o tym rozmawiać i przełamywać pewne stereotypy.


Radny Witold Zalewski zapytał z czego to wynika, że na przykład w szkole jest 10 etatów , a zatrudnionych 14 nauczycieli?


Dyrektor ASPO odpowiedział, że jest tak dlatego , że część nauczycieli pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy czyli na część etatu.


Ponieważ innych pytań radni nie zgłosili Przewodniczący Rady Gminy podziękował Dyrektorowi ASPO za informację i zamknął punkt 5 porządku obrad .


Przewodniczący obrad stwierdził, że skoro jest już na sali Zastępca Wójta Gminy więc proponuje powrócić do punktu 3 sesji .


Ad.3. Informacja na temat inwestycji realizowanych przy udziale środków pozyskiwanych z funduszy unijnych.


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak :

W tej chwili dosyć mocno weszliśmy w proces inwestycyjny. Są cztery źródła , z których pozyskujemy środki na te inwestycje : Program Rozwoju Obszarów Wiejskich , „ INTERREG” i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska . W PROW-ie są dwa działania „Odnowa wsi” i „Podstawowe usługi dla ludności „.

Inwestycje robione z PROW są to : zadanie wodociągowe Różewo-Chwiram . Zaawansowanie zadania w tej chwili jest na poziomie 70 % i jest to kwestia 2 tygodni kiedy będzie zakończona. Na tą inwestycję nie mamy jeszcze przyznanego dofinansowania , ale wystąpiliśmy o 75 %.

Druga z tych inwestycji na kwotę 4,5 mln. zł. jest to projekt kanalizacyjno-wodociągowy Karsibór-Górnica plus Boguszyn. W poniedziałek wykonawca ma wejść na plac budowy , a wykonanie całości planowane jest do końca października 2010. W tym roku wykonawca chce przerobić jeszcze około 1 mln. zł.

Kolejna inwestycja to budowa sali gimnastycznej w Karsiborze, którą nazwaliśmy Polsko-Niemieckie Centrum Edukacji i Sportu. Tutaj staramy się pozyskać środki z INTERREG-u , natomiast trzeba powiedzieć, że tam konkurencja jest duża i dużo będzie zależało od siły przebojowej partnera niemieckiego, bo my to o mieliśmy zrobić to zrobiliśmy . Jeżeli okazałoby się, że tego dofinansowania nie będzie to jesteśmy w tej chwili na liście rezerwowej województwa zachodniopomorskiego na pieniądze z Totalizatora Sportowego i z góry zakładamy, że dofinansowanie byłoby w roku 2010 więc mamy jeszcze czas żeby z listy rezerwowej przesunąć się na listę pełną. Z Totalizatora Sportowego możemy dostać 30 % dofinansowania. Inwestycja będzie realizowana przez bardzo dobrą, znaną Państwu , firmę „Bet-Pol” , a wartość inwestycji to 3,5 mln. zł.

W poniedziałek Wójt Gminy podpisał umowę w ramach programu „Odnowa wsi” na 14 placów zabaw plus trzy boiska sportowe . Wykonawca jest już wyłoniony . Nie rozstrzygnięcie pierwszego przetargu i ogłoszenie drugiego przetargu oraz przesunięcie tych procedur o miesiąc spowodowało, że zaoszczędziliśmy 100 tys. zł. Boiska mają być skończone do połowy roku 2010. Jeżeli będą jakieś przesunięcia to będą leżały po stronie przyrody , bo jeżeli jest tam sporo trawników to odbiór nastąpi wtedy kiedy te trawniki będą gotowe.

Fundacja „Lider Wałecki” 6 listopada br. będzie podpisywała aneks do umowy o wdrażanie lokalnej strategii. Skutkuje to tym, że w momencie podpisania tego aneksu również zgłaszamy do Urzędu Marszałkowskiego gotowość do naboru wniosków. Spowoduje to to, że w ciągu 14-tu dni od podpisania Urząd Marszałkowski ogłosi nabór o przyjmowaniu wniosków przez Fundację „Lider Wałecki” i w tym roku planujemy tylko wnioski z „Odnowy wsi” składane przez samorządy, bo samorządy są przeszkolone i są gotowe, a przedsiębiorców trzeba dopiero przeszkolić. Mówię o tym dlatego, że jeszcze w tym roku wejdzie inwestycja – remont świetlicy w Świętosławiu, bo koszty możemy ponosić tylko od momentu naboru wniosków .

Są jeszcze dwie inwestycje, po które będziemy sięgali do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska , a mianowicie uzbrojenie działek letniskowych w Nakielnie, gdzie jesteśmy już gotowi i druga inwestycja wodociągowa Nakielno-Prusinówko plus Rutwica . Na te inwestycje wystąpimy do WFOŚ o pożyczkę i po zrealizowaniu inwestycji i osiągnięciu założonych celów ekologicznych możemy uzyskać 30 % ulgę.

Jeżeli w przyszłym roku z PROW-u uzyskamy wpływ około 3 mln. zł. to zostanie nam do wykorzystania jeszcze 1 mln. zł. , bo każda gmina może z PROW-u na podstawowe usługi wykorzystać łącznie 4 mln. zł. w latach 2007-2013. Czyli będziemy mogli jeszcze aplikować o te pozostałe środki. Nie wszystkie gminy wykorzystują środki na podstawowe usługi i może być taka sytuacja w kraju, że w roku przyszłym ten limit 4 mln. zł. dla gmin zostanie zniesiony. Jest to dla nas korzystna informacja ponieważ otwiera nam możliwości na realizację kolejnych zadań.

Ostatnia informacja jest taka, że w miesiącach styczeń/luty 2010 roku odbędą się kolejne nabory w programie „Odnowa wsi”. Mamy więc 3 miesiące na wytypowanie i przygotowanie kolejnych zadań. Najpóźniej w marcu przyszłego roku będzie można składać kolejne wnioski na program „Odnowa wsi” do Fundacji „Lider Wałecki”. Będą to środki rzędu 200-300 tys. zł. więc po podziale na cztery gminy wyjdzie po około 60-70 tys. zł. na każdą gminę.


Dyrektor ASPO w Wałczu powiedział , że przy okazji chce poinformować radnych , że otrzymał dziś kwotę 100 tys. zł. z Ministerstwa Edukacji na doposażenie Gimnazjum w Chwiramie. Pieniądze zostaną przeznaczone na wyposażenie sal komputerowych i językowych w tej szkole.


Do informacji Zastępcy Wójta Gminy radni nie zgłosili żadnych pytań.


Przewodniczący Rady Gminy podziękował za wyczerpującą informację i zamykając punkt 3 sesji ogłosił 10 minut przerwy w obradach.

Po przerwie.


Ad.6. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


Wójt Gminy Piotr Świderski na wstępie podziękował radnym za to, że docenili jego pracę co zostało wyrażone na poprzedniej sesji w postaci podjęcia uchwały o podwyżce wynagrodzenia . Powiedział, że jest to dla niego zaszczyt i zapewnił, że dopóki będzie Wójtem będzie starał się jak najlepiej służyć mieszkańcom gminy i będzie dążył do tego aby gmina się rozwijała , aby nikt nie powiedział, że Wójt zmarnował w tej gminie tylko czas.

Przedstawiając radnym informację z pracy w okresie między sesjami omówił następujące tematy:

* Jednym z trudniejszych problemów jest w tej chwili pogodzenie firm, które są zainteresowane budową elektrowni wiatrowych na terenie naszej gminy. Wczoraj w gminie było niezbyt przyjemne spotkanie dwóch takich firm, które niestety zostało przerwane bez uzyskania porozumienia. Obie strony zarzucały sobie wiele niesłusznych argumentów , choć do dnia dzisiejszego jedna z tych firm nie złożyła do gminy żadnych dokumentów na piśmie. Spotkanie zostało przerwane i zakończyło się ustaleniem , że najpierw do gminy mają wpłynąć stosowne dokumenty i wnioski , a dopiero później można przystąpić do rozmów i negocjacji z udziałem fachowców. Jest to temat trudny i będzie wymagał wielu rozmów i spotkań , ale jeżeli sprawa zostanie prawidłowo poprowadzona może dać gminie potężną szansę rozwoju. W założeniach mówi się, że tych elektrowni wiatrowych powstanie sporo, a dziś jedna elektrownia wiatrowa daje gminie dochód roczny z tytułu podatku w kwocie 70 tys. zł. Gdyby takich elektrowni powstało 70 , bo takie są założenia, to daje kwotę 5 mln. zł. rocznie. Takiej kwoty nie daje nam podatek rolny, leśny i od nieruchomości, a za 3-4 lata podatek rolny ma zginąć , a w jego miejsce wejdzie podatek dochodowy, który na pewno nie pokryje podatku rolnego biorąc pod uwagę stan materialny naszych mieszkańców. Są to trudne rozmowy , ale staramy się nad tym wszystkim panować.


* Mocno przygotowujemy się do budżetu na rok 2010 . Z tego co zakładamy budżet roku przyszłego przekroczy kwotę 40 mln. zł. Trzeba się liczyć, że wpływy podatkowe będą niższe i trzeba szukać uzupełnienia albo w kredytach albo w funduszach pomocowych. Jeżeli w budżecie przekroczymy kwotę 40 mln. zł. to wiąże się to z audytem i musimy uruchomić tzw. audyt wewnętrzny i za własne środki zatrudnić człowieka , który będzie to wszystko nadzorował. Będzie to dodatkowy wysiłek dla ludzi w zakresie przygotowywania różnych analiz i dokumentów , żeby w audycie fachowiec mógł ocenić czy to co robimy jest potrzebne i skuteczne czy nie. Takich fachowców od audytu wewnętrznego jest mało i dlatego wysoko się cenią więc dla gminy będzie to odczuwalny wydatek, ale takie są wytyczne Ministerstwa Finansów . W planach budżetowych na rok następny chcemy utrzymać sztandarowe inwestycje takie jak drogi , ale nie wiemy , które z inwestycji planowanych na 2010 rok wejdą do realizacji, czy nam na to wystarczy pieniędzy. Te zadania , które rozpoczęliśmy a więc Górnica-Karsibór o wartości 4,5 mln. zł. , później sala w Karsiborze za 3,5 mln. zł. , następnie inwestycje w okolicy Nakielna i Rutwicy nie mówiąc już o Gostomi czy o świetlicach wiejskich , trzeba robić i od tego nie ma odwołania.


* Z satysfakcją chcę Państwa poinformować , że doczekaliśmy się finału jeśli chodzi o zwrot wydatków za termomodernizację szkół , którą robiliśmy 2 lata temu. Dziś bowiem Starosta Wałecki podpisał z Prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Januszem Rączką umowę w imieniu wszystkich gmin naszego powiatu i my w tej chwili będziemy już składali wniosek o płatność , który w terminie 60 dni od podpisania umowy powinien być zrealizowany. Liczymy , że otrzymamy zwrot w granicach 1.300 tys. zł. i kwota ta zasili nasz budżet w dziale inwestycji. Okazuje się, że cierpliwość się opłaciła , choć wiele osób, również wśród radnych, nie wierzyło, że to się uda. Na rynku dofinansowania jest niesamowita konkurencja i używa się różnych chwytów żeby tylko wniosek odrzucić. Dlatego cieszy nas to , że w końcu się udało i możemy powiedzieć , że jest to nasz mały sukces. Straciliśmy dużo czasu , trzeba było wykazać dużo cierpliwości i złożyć jeszcze więcej podpisów na stercie dokumentów , ale wreszcie dobrnęliśmy do finału i to finału satysfakcjonującego.


* W dalszym ciągu niepokoi nas fakt, że w tym roku znów oddajemy prawie 1 mln. zł. niewykorzystanych dopłat do paliwa dla rolników. Boli to nas dlatego, że wielu małych rolników, którzy mają problemy finansowe nie korzysta z tej dopłaty, podczas gdy z dopłat do paliwa można pokryć 85 % podatku rolnego. Problem tkwi w braku świadomości naszych rolników lub może zwykłego zaniedbania.


* Dziś już wiemy, że miasto Wałcz dostało 100 mln. zł. dofinansowania , na modernizację sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na terenie miasta . Nasza gmina część ścieków oddajey właśnie do miasta i dlatego musimy poważnie się zastanowić czy w przyszłości będzie nas na to stać. Zasada jest taka, że po zakończeniu inwestycji w przeciągu 30 lat , z opłat za ścieki i wodę, miasto będzie musiało spłacić wartość tej inwestycji , a wówczas cena tych mediów na pewno drastycznie pójdzie w górę. Musimy się przygotować na to, że miasto ustali wysoką cenę za ścieki i dlatego trzeba myśleć o zagospodarowaniu ścieków we własnym zakresie. Myślimy nad tym aby rozbudować starą oczyszczalnię ścieków w Karsiborze , która odebrałaby ścieki z okolicznych wsi zamiast przesyłać je do Wałcza. Jeżeli będzie likwidowana oczyszczalnia ścieków w Nakielnie i Strącznie to nie będziemy sieci łączyć z Wałczem , ale rozbudujmy Chwiram i tam skierujemy ścieki. Robimy też program osadowy mający na celu zagospodarowanie osadów z oczyszczalni gminnych i najprawdopodobniej będzie to w oczyszczalni w Szwecji.


* Bardzo dużo rozmów prowadzimy z dyrektorami szkół . Właściwie to dobrze , że temat został wywołany wiosną tego roku, bo większość dyrektorów to zrozumiała. Wybuchła niepotrzebna awantura i jątrzenie , najpierw że likwidujemy Strączno, później że zamykamy Gostomię . Dziś możecie Państwo sami zobaczyć jakie są efekty. W Różewie 7 dzieci miało nauczanie indywidualne w domach , a kiedy utworzono „klasę życia” 5-ioro z tych dzieci jest dowożone do szkoły i jeden nauczyciel może uczyć wszystkie te dzieci razem. Są to ewidentne oszczędności. Do wielu dyrektorów dotarło, że przy pewnych ruchach organizacyjnych koszty można obniżyć. Dzięki tym oszczędnościom w szkole w Stracznie możemy uruchomić pełne 9 godzinne przedszkole , co planujemy od września przyszłego roku. Rozmawiamy z dyrektorami na wiele tematów i szukamy pieniędzy , aby w tych miejscowościach

daleko od szosy” też zrobić coś dla ludzi. Budując plan na przyszły rok chcemy zrobić to tak aby jak najwięcej osiągnąć i poprawić życie naszych mieszkańców.




* Musimy większą uwagę poświęcić naszej młodzieży. Niestety coraz więcej młodych ludzi pije alkohol, coraz więcej rodziców nie może sobie dać rady z ich wychowaniem . Młodzi ludzie kradną , zażywają narkotyki , biorą udział w bójkach , lekceważą nauczycieli i szkołę , a rodzice nic nie mogą na to poradzić. Szukamy sposobów żeby temu zaradzić. Nowy zarządca ośrodka „Caritas” w Ostrowcu zaangażował się w organizację pomocy takim młodym wykolejonym dzieciom. Chcemy uruchomić jakieś działania , bo problem pijaństwa i niemocy rodziców jest zatrważający.


* Na koniec chciałbym zaapelować o podjęcie przez radnych szerszej współpracy z sołtysami i radami sołeckimi , bo we wsiach jest wiele spraw do załatwienia i ciągle nierozwiązanych problemów. Chodzi nie tylko o wygląd i zagospodarowanie wsi ale i pomoc niektórym rodzinom dotkniętym chorobami lub różnymi patologiami społecznymi.


Radny Dariusz Szałowiński powiedział, że docierają do niego niesprawdzone informacje na temat wymuszeń stosowanych przez starszych uczniów wobec młodszych tzw. „pobieranie haraczy” . Na tą kwestię trzeba uczulić dyrektorów szkół.


Wójt Gminy zapewnił, że ten temat poruszy na najbliższej naradzie z dyrektorami szkół. Trzeba tym zainteresować też odpowiednią komórkę policji oraz naszą straż gminną. Chcemy żeby nasze szkoły były „czyste” i bezpieczne , a im szybciej zaczniemy działać tym efekt będzie lepszy.


Radna Barbara Bulwakd-Fryca powiedziała, że bardzo ucieszyła ją informacja o tym, że gmina dostanie zwrot za termomodernizację szkół, bo rzeczywiście nie do końca wierzyła w pozytywny efekt całej tej sprawy.


Wójt Gminy powiedział, że zwrot będzie w kwocie 1.300 tys. zł. plus 500 tys. zł. z tytułu ulgi od kredytu , a cała inwestycja kosztowała 2.500 tys. zł. Reasumując gmina poniosła rzeczywiste koszty w wysokości 700 tys. zł. , a gdybyśmy to zadanie robili teraz to kosztowałoby o wiele wiele więcej.


Na tym punkt 5 sesji został zakończony.

Salę opuścił radny Janusz Marchewka. Stan radnych 12.


Ad.7. Podjęcie uchwał:


1) projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,


Wójt Gminy powiedział, że wpływy z naszych podstawowych podatków będą dużo niższe, a podwyżki podatku od nieruchomości i od środków transportowych nie pokryją różnic spowodowanych obniżeniem podatku rolnego i leśnego . Jeżeli podatek od nieruchomości wzrasta o 0,03 zł na 1 m2 to po przeliczeniu wychodzi od 7 zł do 20 zł rocznie w zależności od powierzchni budynku czy działki. Jeżeli podzielimy to na cztery raty kwartalne , to wówczas wychodzi naprawdę niewiele. Nie liczmy podwyżki procentami ale konkretnymi kwotami , bo to znacznie lepiej obrazuje sytuację. Dodatkowo Pani Skarbnik przygotowała dla Państwa zestawienie , które obrazuje sytuację zarówno roku 2009 jak i prognoz na rok 2010. Staraliśmy się zrobić podwyżki w ramach rozsądku , bo wiemy że nie mamy zbyt bogatych ludzi , ale jakieś dochody gmina musi mieć żeby funkcjonować. Obniżenie stawek podatkowych w stosunku do górnych stawek Ministra Finansów skutkuje obniżeniem subwencji wyrównawczej i o tym musimy ciągle pamiętać.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i zwrócił uwagę, że Komisja Ochrony Środowiska (…) zaproponowała przyjęcie dla domków letniskowych górnej stawki podatku od nieruchomości czyli 6,88 zł za 1 m2. Natomiast w projekcie uchwały jest nadal stawka proponowana przez Wójta Gminy tj. 6,70 zł za 1 m2. Dodał, że Komisja Rewizyjna również poparła propozycję Komisji Ochrony Środowiska (…).


Skarbnik Gminy powiedziała, że ta propozycja była przyjęta tylko przez dwie komisje i dlatego nie została wprowadzona do projektu.


Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję przyjęcia stawki dla domków letniskowych w kwocie 6,88 zł za 1 m2.


Propozycja została przyjęta jednogłośnie . Głosowało 12 radnych.


Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie całą uchwałę wraz z przyjętą poprawką:

-obecnych - 12 radnych

-za - 12 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XL/221/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


2) projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości.


Na pytanie radnego Jana Urana Wójt Gminy odpowiedział, że nie ma tu działek rolnych należących do gminy tylko działki siedliskowe , na których stoją szkoły, świetlice , cmentarze, remizy strażackie i inne tego typu budynki użyteczności publicznej. Gmina sama sobie nie nalicza podatku i tego typu zwolnienie z podatku nie powoduje obniżenia subwencji.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 12 radnych

-za - 12 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XL/222/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


3) projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych - uwag do uchwały nie zgłoszono.


Skarbnik Gminy poinformowała, że są to tylko kosmetyczne zmiany w deklaracjach takie jak: rozstaw tabel i wielkość rubryk . Wprowadzenie tych zmian powoduje lepszą przejrzystość druków , które zostały dostosowane dla naszych potrzeb w celu usprawnienia pracy.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 12 radnych

-za - 12 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/223/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.


Radna Barbara Bukwald-Fryca zapytała czy obiekty sakralne płacą do gminy podatek od nieruchomości ?


Wójt Gminy odpowiedział, że proboszczowie rozliczają się głównie przed urzędem skarbowym i co roku składają sprawozdanie z liczby parafian. Natomiast nie składają deklaracji na podatek od nieruchomości i chyba są z tego obowiązku zwolnieni.


Skarbnik Gminy powiedziała, że z mocy ustawy o kościołach i obiektach sakralnych te obiekty są zwolnione z podatku i to samo dotyczy kapliczek, plebanii , cmentarzy parafialnych i to niezależnie od wyznania. Opodatkowane są tylko i wyłącznie grunty rolne jeżeli parafie takie posiadają.

Na salę wrócił radny Janusz Marchewka. Stan radnych 13.

4) projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych –uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/224/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.


5) projekt uchwały zmieniającej regulamin w sprawie udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Wałcz wprowadzony Uchwałą Nr XXXI/150/05 z dnia 31 marca 2005 r. z późniejszymi zmianami – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/225/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

6) projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVII/129/04 Rady Gminy w Wałczu z dnia 30 listopada 2004 roku w sprawie określenia zasad zbywania, nabywania ,obciążania oraz wydzierżawiania i najmu nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy Wałcz –uwag do uchwały nie zgłoszono.

Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/226/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


7) projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia w przedmiocie realizacji przedsięwzięcia – budowy Zachodniopomorskiej Sieci Teleinformatycznej dostępu do aplikacji i e-usług –uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/227/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.


8) projekt uchwały w sprawie stawki opłaty miejscowej –uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał treść uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XL/228/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


Ad.8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Sekretarz Gminy Krystyna Światowa poinformowała, że karteczki które rozdała radnym zawierają uwagi odnośnie złożonych przez Państwa oświadczeń majątkowych i informacje jakie są błędy w tych oświadczeniach. Na 29 złożonych oświadczeń tylko 8 było bez uwag. Wskazane błędy nie podlegają poprawie , a te informacje są tylko po to aby unikać takich błędów w przyszłości. Większość uwag dotyczy braku zapisów na temat odrębnego majątku , jeżeli ktoś ma samochód, działkę czy inną nieruchomość trzeba zapisać czy jest to odrębny majątek czy wspólność majątkowa. Dużo osób myli się i zamiast dochodów wpisuje przychody. Należy też dołączyć PIT O , a nie wszyscy ten druk dostarczyli. Niepoprawnie jest też wypełniana cześć B , tam należy wpisać w jakiej miejscowości jest mieszkanie lub działka. Są też uwagi , że nie podano z jakiego tytułu uzyskano dochód , a to jest bardzo istotne. W przypadku posiadania kredytu należy wpisać na jakie cele był on zaciągnięty i w jakim banku. To są takie najczęściej występujące błędy , których w przyszłości należy unikać.


Radny Jan Kurowski zapytał co się stanie jeżeli ktoś takiego zeznania nie złoży ?


Sekretarz Gminy odpowiedziała, że wówczas radny traci mandat radnego.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że jeden z radnych zadał mu pytanie odnośnie częstych nieobecności na sesji jednego z kolegów radnych i w jakim przypadku radny może być pozbawiony mandatu. Odpowiadając na to pytanie Przewodniczący przeczytał treść artykułu 190 Ordynacji wyborczej do rad gminy , który mówi w jakich przypadkach następuje wygaśnięcie mandatu radnego.

Komentując ten artykuł powiedział, że Rada Gminy nie ma tutaj żadnych instrumentów do działania. Może jedynie przy ustalaniu diet wprowadzić zapis o pozbawieniu radnego całej diety za nieobecności na posiedzeniach.


Wójt Gminy powiedział, że docierają do niego informacje, że ten radny zamierza się wyprowadzić z Dębołęki , ale na dzień dzisiejszy Rada Gminy nie może nic zrobić . Społeczność jest zbulwersowana postawą tego radnego , ale ten problem rozwiąże tylko czas. Postawa radnego jest o tyle nie w porządku, że nie informuje i nie usprawiedliwia swoich nieobecności i często nie odpowiada na wysyłane do niego maile .


Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy o udzielenie odpowiedzi na pytania zgłoszone na początku sesji.


Wójt Gminy odpowiadając na pytania stwierdził , co następuje:

* Kołatnik – była prowadzona rozmowa z Prezesem ZKM , który przedstawiał nam konkretny harmonogram kursów. Tam sprawa się rozbija o to, że miasto miało dopasować naukę dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum tak, żeby dzieci nie chodziły na różne godziny. Dzisiaj mieszkańcy Kołatnika nie korzystają z tych autobusów co są, bo one jeżdżą puste. Odległość jest nieduża i często ludzie wolą się przejść pieszo niż wydawać na bilet. Zrezygnowaliśmy z niektórych kursów , a chodziło nam o to żeby miasto dofinansowało kursy dowożące dzieci do szkół i te kursy są właśnie dla dzieci. Chcieliśmy zdopingować miasto, że jeżeli nasze dzieci poszły do ich szkół to muszą zapewnić im dojazd. Musimy najpierw wystąpić do Dyrektora Miejskiego Zakładu Oświatowego wspólnie rozpoznać sprawę, ale dla dwóch osób autobus na pewno nie będzie jeździł. Likwidujemy też autobus do Popowa , bo tam również jeździ mało ludzi. Tym tematem powinna zająć się Komisja Oświaty (…) i zaprosić prezesa ZKM i przedstawiciela władz miasta. Zobaczymy co powie Burmistrz Tuderek i jak się ustosunkuje do współfinansowania dowozu dzieci z Kołatnika do szkół w mieście. Na ten temat trzeba się spotkać.


* Sprawa zniszczenia boiska w Kłębowcu – tym zajmie się Kierownik Referatu Rolnictwa (…) wraz z Komendantem Straży Gminnej.


Radna Aldona Piaskowska powiedziała, że szkoda powinna zostać wyceniona uczciwie . Szkodę zrobił człowiek , który po 10 latach wyszedł z więzienia i jeździł po boisku tak długo aż zabrakło mu paliwa. Został już zatrzymany przez policję . Chodzi o to żeby sprawca rzeczywiście zapłacił za tą szkodę, żeby znów w sądzie sprawa nie zakończyła się to stwierdzeniem, że jest to mała szkodliwość społeczna czynu.


Wójt Gminy powiedział, że na wyroki i orzeczenia sądu gmina nie ma wpływu. Natomiast wyceny są robione przez rzeczoznawców , którzy mają odpowiednie uprawnienia i się pod tymi wycenami podpisują. Natomiast jeżeli do tych wycen są zastrzeżenia to pozostaje powołanie biegłego sądowego , ale to są dodatkowe koszty.


* Sprawa opierzenia komina w świetlicy w Kłębowcu - tą sprawę potraktujemy jako pilną i postaramy się żeby to zostało zrobione solidnie.


* Temat profilaktyki medycznej w szkołach jest nam znany i staramy się stworzyć taką możliwość żeby w każdej szkole znaleźć miejsce dla pielęgniarki środowiskowej. Przy rozbudowie gimnazjum w Chwiramie chcieliśmy stworzyć gabinet , ale kiedy lekarz określił nam jakie muszą być spełnione parametry to wyposażenie takiego gabinetu pochłonie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Dyrektorzy szkół wiedzą, że my możemy w każdej szkole jakieś pomieszczenie wygospodarować dla pielęgniarek , ale nie będą to gabinety z prawdziwego zdarzenia. Dziś największy problem jest w Karsiborze , bo jest to szkoła przepełniona , ale będzie ona dalej rozbudowywana i wówczas o tym pomyślimy. Trzeba szukać bo na pewną są jakieś programy pomocowe gdzie można się starać o pieniądze na te gabinety. Gabinety na pewno są potrzebne , ale są na terenie gminy trzy ośrodki zdrowia i szkoły mogą się z nimi dogadać żeby tam robić badania dzieci. Możemy obiecać , że pomieszczenia w szkołach się znajdą i jakieś nieduże pieniądze na szafki czy inne drobne potrzeby, ale gabinetów z prawdziwego zdarzenia nie zrobimy , bo są to za duże koszty.


* Droga Wałcz-Czaplinek - dwa lata temu było spotkanie poświęcone modernizacji dróg wojewódzkich i tam było ustalone , że kiedy będą robione szczegółowe ustalenia to wszystkie gminy położone przy tej drodze mają się spotkać. Dzisiaj jest prowadzona wstępna inwentaryzacja tej drogi i są przygotowywane opinie dotyczące oddziaływania na środowisko. Kiedy tych materiałów będzie więcej to wówczas odbędzie się spotkanie . Dwa lata temu była deklaracja , że droga będzie robiona i że gmina będzie partycypowała w kosztach budowy chodników i zatok autobusowych we wsiach położonych na trasie. Tak samo jak obiecaliśmy, że przy budowie drogi Strączno-Rutwica będziemy współfinansować budowę chodników przez wieś i na ten cel na lata 2010-2011 planujemy w budżecie po 200 tys. zł. To jest jedyna szansa aby w tych wsiach powstały chodniki i służyły dla naszych mieszkańców.


* Modernizacja drogi w Gostomi – termin zakończenia jest ustalony do końca listopada br. Dziś ta firma kończy dwie inwestycje realizowane w innych miejscach i wówczas przerzuci swoich ludzi do Gostomi, tak więc niedługo prace ruszą pełną parą. Największym problemem tam są roboty ziemne i odwodnienie terenu , ale wydaje się , że powinni się z tym szybko uporać.



* Sprawa wycinania drzew i zarośli przy drogach powiatowych - trudno powiedzieć czy Kierownik Zarządu Dróg Powiatowych Pan Andrzej Ozdoba boi się zrobić cokolwiek bez akceptacji Starosty , bo niektóre sprawy są do zrobienia przy niewielkich środkach. Jednak okazuje się, że niektóre sprawy jeżeli nie „przejdą” przez Starostę to leżą latami nie załatwione. Musimy na ten temat porozmawiać ze Starostą, bo tak dłużej nie może być. Trzeba objechać teren i te wszystkie punkty wskazać , bo jak dojdzie do jakiegoś wypadku to wtedy będzie już za późno. Ostatnio jak jeździliśmy z sołtysami to zwracali uwagę na te zarośnięte pobocza , a zwłaszcza na zakrętach i skrzyżowaniach . Zarząd Dróg Powiatowych tłumaczy , że na przykład w Kłębowcu droga wojewódzka łączy się z powiatową i zrobienie 20 m koło sklepu to już nie ich sprawa , bo to jest droga wojewódzka.

Boli nas trochę to , bo jest czterech radnych powiatowych z naszego terenu, a jeden jest nawet pracownikiem gminy i oni powinni wykazać jakieś zainteresowanie tymi problemami postarać się coś co jest wyjątkowo trudne załatwić na szczeblu swojej rady. Powinni się podzielić terenem gminy i na tym terenie działać , bo czasem nie trzeba dużo pieniędzy , a tylko trochę dobrej woli.


* Droga nr 22 – jest robiony remont mostu w Szwecji , ale o remoncie czegoś poza mostem nie ma mowy. Dziś zadanie nr 1 w Polsce to drogi na Euro 2012. Oprócz mostu w Szwecji , jest jeszcze zaplanowany jakiś odcinek za Człopą i reszta jest już planowana na przyszły rok. Mówiliśmy, że jest dokumentacja na Szwecję , ale ponieważ nie ma środków to ani 10-ka , ani droga nr 22 nie są w planach na lata 2007-2013 i na dzień dzisiejszy mogą być robione tylko awarie. W taki sposób był robiony odcinek od Prusinówka do Strączna i dałoby się zrobić więcej , ale jak Zarząd Dróg Krajowych nie dostaje pieniędzy to nie ma szans.

Dziś mówi się , że obwodnica , która miała iść przed Wałczem Drugim już jest przekreślona , bo okazuje się , że na starym wysypisku śmieci w bunkrach za cegielnią zagnieździł się jakiś rzadki ptak i pomimo , że ten teren nie jest obszarem „Natura 2000” to ekolodzy już o tej sprawie alarmują. Ekolodzy robią trzy wersje oddziaływania na środowisko tej długiej 16 km obwodnicy i doszli do jednego wniosku, że w Naturze 2012 jest możliwość przejścia z obwodnicą , ale to powoduje że koszty tej obwodnicy wyniosą ponad 600 mln. zł. Dzisiaj już nie pozwolą budować jednopasmówek tylko po dwa pasy ruchu w każdą stronę . W naszym województwie dziś priorytet jest to droga nr 2 i nr 6 i tam idą wszystkie środki, natomiast tutaj droga się sypie i co roku ją łatają , bo jeździ cięższy sprzęt, ale możemy sobie wybić z głowy przełożenie chodników choć jest dokumentacja na odwonienie i przełożenie chodników, bo nie ma środków. Jeżeli przejedzie komisja i stwierdzi , że na jakimś odcinku dziury już są za duże to interwencyjnie będą łatane , ale na tym koniec.


* Sprawa zamontowania progów na drodze w Karsiborze – będą tam postawione znaki i ludzie powinni jeździć z kulturą . Jeżeli wieś chce to może takie progi zwalniające zamontować korzystając z funduszu sołeckiego tak jak zrobiła to wieś Lubno na swojej „betonówce” . Wydaliśmy na tą drogę dużo pieniędzy więc resztą niech się zajmie rada sołecka , a może wcale takie progi nie będą potrzebne . Ludzi trzeba uczyć kultury i przestrzegania przepisów ruchu drogowego.


Na zakończenie swojego wystąpienia Wójt Gminy powiedział, że musi poinformować radnych o jednej przykrej sprawie jaka się ostatnio wydarzyła. Otóż jeden z pracowników gminy jest podejrzany o dokonanie przestępstwa polegającego na defraudacji pieniędzy na szkodę gminy. Jest to tym bardziej przykre , że pracownik ten cieszył się dobrą opinią i zaufaniem przełożonych i nikt nie spodziewał się , że dojdzie do takiego nadużycia. Pracownik na dzień dzisiejszy przyznał się, że pobierał należności pieniężne od mieszkańców gminy , z których nie rozliczał się w referacie finansowym. Dziś trudno jeszcze stwierdzić jak długo trwał ten proceder i jaka kwota wchodzi w grę , bo trwają czynności wyjaśniające , ale sprawa wydaje się poważna i chyba zakończy się doniesieniem do prokuratora o popełnieniu przestępstwa. Niestety sprawa ta rzuca negatywne światło na cały Urząd Gminy i podważa dobre imię gminy. O dalszym przebiegu tej sprawy będziemy Państwa informować.


Skarbnik Gminy powiedziała, że jeżeli do radnych będą się zgłaszali mieszkańcy z jakąś pretensją czy prośbą o interwencję to prosi aby nie komentować wprost o co chodzi, lecz informować, że w tej chwili trwa weryfikacja bazy danych i sprawdzanie tych wszystkich niejasności.


Radny Dariusz Szałowiński zgłosił wniosek aby gmina wystąpiła do Starostwa z pismem o wyznaczenie lekarza weterynarii do badania mięsa , bo od stycznia wchodzą nowe przepisy , że mięso będzie mogło być badane tylko przez wytrawianie . Na terenie Wałcza według oświadczenia lekarza powiatowego takiej wyznaczonej osoby nie ma, a najbliżej lekarz wykonujący te badania jest w Mirosławcu. Chodzi głównie o dziczyznę.

Druga sprawa dotyczy samolotów, które latają nisko nad miejscowościami i w czasie kiedy są loty to trudno ten hałas wytrzymać. Zarówno dla ludzi jak i dla zwierząt jest to bardzo uciążliwe. Radny dodał, że zgłaszał już kiedyś żeby zwrócić się do LOT-ów do Warszawy z pismem aby zmienić miejsca zawracania samolotów. Jest taka możliwość żeby to zmienić, dlatego ponawia swoją prośbę o skierowanie takiego pisma do odpowiednich instytucji związanych z lotnictwem.


Wójt Gminy przyznał, że radny ma rację , bo sam doświadczył takiego hałasu podczas wyjazdu w teren. Obiecał , że gmina takie pismo wystosuje , ale dobrze byłoby poprzeć go pismem z podpisami mieszkańców wsi.


Radna Piaskowska Aldona w imieniu Pana Zbigniewa Neumanna z Kłębowca podziękowała za pomoc gminy w wybudowaniu podjazdu do jego mieszkania , dzięki któremu ten pan może wreszcie wychodzić na dwór.


Wójt Gminy wyjaśnił radnym, że Pan Neumann jest osobą niepełnosprawną i nie mógł wychodzić z domu bo nie było podjazdu. Wykonanie takiego podjazdu ze środków PFRON wymagałoby pełnej dokumentacji i według rzeczoznawcy kosztowałoby około 20 tys. zł. z których 30 % musiałby wyłożyć sam zainteresowany. W tej sytuacji GOPS-u udzielił Panu Neumannowi bezzwrotnej zapomogi w kwocie 5 tys. zł. , a dzięki pomocy sąsiadów taki podjazd został wykonany sposobem gospodarczym i tak problem udało się rozwiązać.


Radna Piaskowska Aldona zwracając się do Zastępcy Wójta zapytała czy pieniądze z funduszu sołeckiego , które nie zostały wykorzystane w tym roku można przeznaczyć na małe granty realizowane przez Fundację Lider Wałecki ? Czy sołectwa mogą tak zrobić ?


Zastępca Wójta odpowiedział, że w tej chwili toczy się dyskusja na dwóch płaszczyznach. Rzeczywiście koła gospodyń wiejskich i sołectwa nie zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa. Jest to osoba prawna , ale jakby bez osobowości prawnej. Koła gospodyń wiejskich są przypisane do kółek rolniczych i są jakby jednostką pomocniczą tych kółek rolniczych . Mają co prawda NIP i REGON ale posługują się NIP-em i REGON-em Wojewódzkiego Zawiązku Kółek i Organizacji Rolniczych. Natomiast rada sołecka jako jednostka pomocnicza gminy też nie ma osobowości prawnej. Krótko mówiąc i jedna i druga organizacja nie ma szans, w obecnym stanie prawnym, aby mogła skorzystać ze środków przeznaczonych na małe granty. Ale ze środków tych może skorzystać przysłowiowy Jan Kowalski – członek rady sołeckiej. Teraz jest kwestia wymyślenia w jaki sposób rada sołecka mogłaby w interesie wsi upoważnić Jana Kowalskiego do zabezpieczenia wkładu własnego . Druga dobra wiadomość to fakt, że z tych 30 % wkładu własnego 10 % może stanowić własna praca, czyli tak naprawdę trzeba włożyć nie 30 % , a 20 % własnych środków pieniężnych.

Trzecia wiadomość jest taka , że Ministerstwo Rolnictwa jest dosyć przychylne do propozycji, żeby małe projekty były w 100 % zaliczkowane. Czyli odpadnie wówczas problem refinansowania , czyli dostaniemy zaliczkę dołożymy swoje i po wydaniu wszystkich pieniędzy sporządza się wniosek o płatność różnicy. Cała liderowska Polska zastanawia się jak wykorzystać pieniądze głównie chodzi o te małe projekty. Wiadomo, że samorządy, przedsiębiorstwa, rolnicy – sobie poradzą , ale już w stowarzyszeniach jest znacznie trudniej.


Skarbnik Gminy Sylwia Siemko poinformowała , że nie wydane środki w funduszy sołeckich idą w nadwyżkę budżetową gminy. Jeżeli sołectwo ma pomysł na coś trwałego dla wsi , to trzeba na to zabezpieczyć pieniądze.


Wójt Gminy powiedział, że w uzasadnionych przypadkach , jeżeli sołectwo będzie chciało coś trwałego wybudować w roku przyszłym to możemy pomóc , ale nie może to być regułą dla wszystkich. Każda rada sołecka musi się zastanowić na jakie cele chce wydać przydzielone środki i to muszą być rozsądne i przemyślane wydatki.


Zastępca Wójta powiedział, że kiedyś był taki pomysł aby fundusze sołeckie wykorzystać jako wkład własny do małych projektów . Rozporządzenie było napisane w kwietniu 2009 roku, ale w przepisach wykonawczych do niego , które niestety ukazały się dopiero tydzień temu , rady sołeckie i KGW zostały jednoznacznie wykreślone.


Na tym punkt 8 sesji został zakończony.


Pkt.9.Zakończenie sesji.


O godzinie 17,4o Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął XL sesję Rady Gminy w Wałczu.


 

 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2010-01-04 10:27:15
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2010-01-04 10:28:29 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159997