Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr XLIII/09 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 grudnia 2009 r. w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8

 Protokół nr XLIII/09

z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 grudnia 2009 r.

Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach 14,oo-16,2o.

Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.

W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-przedstawiciele Urzędu Gminy - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził , że w obradach uczestniczy 14 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał. Nieobecny radny:

-Wojdylak Robert.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że proponowany porządek obrad radni mają przed sobą na stołach . Zapytał czy są jakieś uwagi lub propozycje do projektu porządku obrad ?

Radni nie zgłosili żadnych uwag wobec czego Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2.Wnioski i zapytania radnych.


3. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


4.Zatwierdzenie budżetu gminy na rok 2010 (prezentacja multimedialna) – podjęcie uchwały.


5.Omówienie sytuacji mieszkaniowej w gminie.


6. Podjęcie uchwał:


-w sprawie ustalenia wydatków , które w roku 2009 nie wygasają z upływem roku budżetowego,

-w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009,

-w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych na terenie gminy Wałcz,

w sprawie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę Wałcz punktów przedszkolnych,

 -w sprawie Gminnego programu aktywności lokalnej na lata 2009-2015,

-w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010,

-w sprawie wystąpienia przez Gminę Wałcz ze Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich,

-w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz”

-w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

terenu w rejonie miejscowości Różewo, Gostomia i Chwiram w gminie Wałcz pod lokalizację zespołu elektrowni wiatrowych z niezbędną infrastrukturą.


7. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


8.Zakończenie sesji.


Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie . Głosowało 14 radnych.


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono.

Protokół z XLII sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej 26 listopada 2009r. został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 14 radnych.


Pkt.2.Wnioski i zapytania radnych.


Radna Aldona Piaskowska powiedziała, że w związku z projektem utworzenia przedszkoli na terenie gminy ma pytanie czy będzie taka możliwość aby Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w jakikolwiek sposób mógł dofinansować niektóre rodziny w opłacie za przedszkola ?


Nikt więcej nie zabrał głosu i punkt 2 sesji został zamknięty.


Pkt.3. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


W informacji z pracy w okresie między sesjami Wójt Gminy omówił następujące tematy :


* W związku z końcem roku okres między sesjami był bardzo pracowity . Prace całego Urzędu skupiły się na podsumowaniu roku mijającego i przygotowaniu budżetu na rok następny , w tym na szukaniu źródeł na pokrycie dość wysokiego deficytu.

* W oświacie najwięcej czasu pochłonęła sprawa dotycząca utworzenia trzech punktów przedszkolnych pełnowymiarowych , które ruszą od 1 września 2010 roku. Z projektantami ustalaliśmy gdzie i jakie są potrzebne modernizacje żeby spełnić wymogi jakie obowiązują w przedszkolach. Na te wszystkie modernizacje przewidujemy wydać około 200 tys. zł.

* Sprawa oświetlenia ulicznego – po rozmowie z Dyrektorem ENEI Mieczysławem Jezierskim mam do przekazania niepomyślną informację , a mianowicie od stycznia 2010 roku może wzrosnąć nawet o 300 % odpłatność za konserwację urządzeń oświetleniowych . W niedalekim czasie dostaniemy dokładną informację o ile te opłaty wzrosną i będą prowadzone negocjacje z Oddziałem Poznańskim ENEI . Dyrektor Jezierski obiecał, że jeżeli będziemy chcieli dołożyć w niektórych miejscowościach dodatkowe punkty świetlne to nie będzie takiej procedury jak było to dwa lata temu kiedy przekazywaliśmy wybudowane na nasz koszt punkty świetlne w formie darowizny. Jeżeli damy wykaz w jakich miejscowościach potrzebne są dodatkowe lampy to może systemem gospodarczym , po wyłonieniu jednego z wykonawców , który z energetyką ma podpisaną umowę , będzie można to zamontować na koszt gminy ale bez tej długiej procedury . To jest pocieszające , ale jeżeli koszty tak wzrosną jak się dziś mówi , to kwota zaplanowana na oświetlenie uliczne na pewno będzie za mała i pieniędzy nam zabraknie.

* Jeżeli chodzi o drogi i chodniki to jesteśmy po rozmowach ze Starostwem , które drogi będą w tym roku robione. Wiadomo , że Powiat będzie robił inwestycję Strączno-Rutwica . Zadanie jest podzielone na dwa etapy ; pierwszy etap w 2010 roku Strączno-Rutwica i drugi etap w roku 2011 Rutwica-Tuczno. My na dwa najbliższe lata mamy zaplanowane po 200 tys. zł. na odwodnienie oraz budowę chodników, wjazdów i zatok autobusowych . Jest przygotowywana propozycja jeżeli chodzi o kontynuację wspólnie ze Starostwem budowy chodników . W pierwszej kolejności będzie kończony chodnik w Rudkach , ale są też przymiarki do innych wsi. Generalnie Starostwo planuje aby na wspólne realizowanie chodników w roku przyszłym przeznaczyć więcej środków. Po nowym roku mają być nam przedstawione propozycje w tym temacie.

Na nasze drogi mamy zaplanowane spore środki na dywaniki asfaltowe i po nowym roku będziemy to analizowali . Planujemy wbudować w drogi gminne około 5 tysięcy ton różnego rodzaju kruszywa w celu ich utwardzenia , zwłaszcza te odcinki , których nie udało się zrobić w roku bieżącym. Będziemy to robić własnym sprzętem.

* Na inwestycje jakie planujemy w roku 2010 będziemy chcieli zabezpieczyć środki zaciągając pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i z tym nie powinno być żadnych problemów. Jesteśmy po rozmowach z Prezesem WFOŚ i wstępnie wszystko jest już ustalone. Będziemy chcieli jak najwięcej przetargów przeprowadzić w I półroczu 2010 roku żeby skorzystać z dobrej koniunktury na rynku , kiedy firmy jeszcze nie będą miały „zapełnionego portfela”. Liczymy , że ceny usług będą niższe.

* Ważnym tematem jest współpraca ze Starostwem i innymi gminami jeśli chodzi o budowę elektrowni wiatrowych i biogazowni. Dziś będziecie Państwo głosować nad uchwałami dla kolejnego inwestora planującego budowę elektrowni wiatrowych na terenie gminy Wałcz i gminy Szydłowo . Jest to trzecia firma , która będzie działać na terenie naszej gminy .

Pojawiła się jakaś firma z okolic Kielc , która chce na terenie naszej gminy wybudować biogazownię , ale z tym są już problemy , bo jest dużo protestów z terenu miasta . Tutaj Komisja Ochrony Środowiska będzie musiała poważnie zająć się tematem i dobrze przeanalizować wszystkie za i przeciw. Prawdopodobnie ta biogazownia będzie przerabiała wszystkie odpadki mięsne typu : odpady poubojowe, treści żołądków i jelit, gnojowicy, odchodów zwierzęcych. Nie jest to mile widziane , bo ludzie obawiają się uciążliwych zapachów . Dlatego musimy się zastanowić czy nie zabezpieczyć się przed różnymi zagrożeniami , które mogą z tego płynąć nie tylko dla miasta ale i dla naszych mieszkańców.

* Podsumowaliśmy współpracę jaka przez ten rok była z sołtysami, kołami gospodyń wiejskich i innymi organizacjami i trzeba tu powiedzieć , że dużo się działo w naszych wsiach. Wyraźnie widać, że czasy się zmieniają , wsie ożywają i są coraz bardziej aktywne . Musimy na to zwrócić uwagę i starać się pomagać aktywnym społecznościom lokalnym w rozwijaniu życia kulturalnego we wsiach , a zwłaszcza w zagospodarowaniu czasu wolnego młodych ludzi , co może skutecznie odciągać ich od różnych patologii.

* Analizowana jest na bieżąco sytuacja mieszkaniowa w gminie. Niestety ludzie są bardzo roszczeniowi, ale ze swej strony nie wykazują żadnej aktywności i dobrej woli. Największy problem jest z brakiem mieszkań dla osób eksmitowanych , a tych jest coraz więcej. Trudno powiedzieć jak w przyszłym roku sobie z tym poradzimy , bo dziś nie mamy już takich budynków , które można by było zaadaptować na lokale socjalne , a budowanie nowych domów jest po prostu zbyt kosztowne. Co więcej takie budynki typu schroniska muszą mieć centralne ogrzewanie , łaźnie , stołówki i muszą być przez kogoś zarządzane . Na takie obiekty po prostu nas nie stać i musimy szukać innych rozwiązań, które dadzą nam szanse zaspokojenia tych podstawowych potrzeb .


Na tym Wójt Gminy zakończył swoje wystąpienie.


Radny Jan Kurowski powiedział, że ma uwagę jeśli chodzi o drogi szczególnie w tym sezonie jaki jest teraz. Niestety źle się dzieje , bo o drogi krajowe i powiatowe na naszym terenie nikt nie dba. Drogi nie są sypane żadnymi środkami przeciw gołoledzi . Od wielu lat się mówi , że służby drogowe śpią i rzeczywiście tak jest. Dlatego w tej kwestii musimy coś robić , bo przecież płacimy podatki i służby drogowe muszą w końcu zacząć działać.


Wójt Gminy powiedział, że gmina co roku dostaje plan zimowego utrzymania dróg powiatowych i to co podaje Powiatowy Zarząd Dróg jest dla nas niezrozumiałe , ale oni twierdzą że jest to zgodne z obowiązującą normą. Mają z góry ustalone w jakich miejscach, na zakrętach i skrzyżowaniach będą sypać piaskiem lub solą , a na nasze sygnały przekazywane z terenu twierdzą , że już o tym wiedzą, a ich służby są właśnie w terenie. Dlatego Komisja Ochrony Środowiska (…) w miesiącu styczniu powinna zaprosić na swoje posiedzenie przedstawiciela Zarządu Dróg Powiatowych lub któregoś Starostę żeby się na ten temat wypowiedzieli. Jest to problem trudny , który pojawia się od wielu lat a powodem jest jak zwykle niewystarczająca ilość środków. Możemy na komisji na ten temat porozmawiać. Na swoje drogi gminne mamy przygotowany odpowiedni sprzęt , ciągnik z pługiem oraz piach i będziemy we własnym zakresie dbać o drogi , ale w pierwszej kolejności o te odcinki którymi dowożone są dzieci do szkół. Na drogach mniej uczęszczanych będziemy sypać tylko pagórki i zakręty, a kierowcy muszą zachować ostrożność i dostosować jazdę do warunków atmosferycznych.


Radna Barbara Bukwald-Fryca poprosiła aby Wójt Gminy przy najbliższym wyjeździe w teren z przedstawicielami Starostwa przyjechał do Nakielna, bo droga od placu kościelnego do samego dołu to jest jeden wielki staw. Nie da się tą drogą przejechać , a samochody mijają się wahadłowo. Do Nakielna przyjeżdża wielu turystów nie tylko w lecie. Również teraz w okresie świątecznym było bardzo dużo przyjezdnych korzystających ze spaceru nad jeziorem , a przejazd przez wieś jest beznadziejny. Jako radna i sołtys wsi Nakielno proszę Pana Wójta o pomoc w interwencji u Starosty.


Radny Jan Kurowski powiedział, że chciałby aby w tym objeździe terenu uczestniczył sam Starosta. W tym roku jeździliśmy z przewodniczącym Rady Powiatu , spisany został protokół , były zrobione zdjęcia ale żadnego efektu nie ma. Dlatego chcemy jeszcze raz pojechać w teren ale z samym Starostą, który po wszystkich drogach nie jeździ i być może nie wie jak one wyglądają.


Wójt Gminy powiedział, że nie widzi problemu aby znów taki wyjazd zorganizować. Trzeba tylko wcześniej ustalić ze Starostą termin.


Zastępca Wójta Gminy poinformował radnych , że w grudniu odbył się przetarg na uzbrojenie działek w Nakielnie , do którego stanęło 12 firm. Przetarg wygrała firma za 600 tys. zł. i jest to kwota, z której jesteśmy bardzo zadowoleni. Pojawił się jednak inny problem , a mianowicie 15 września br. radni Sejmiku Samorządowego Województwa Zachodniopomorskiego pojęli uchwałę w sprawie obszarów chronionego krajobrazu. Co z tego wynika ? Otóż na terenie województwa zachodniopomorskiego takich obszarów jest 319 hektarów , a nasza gmina Wałcz cała. Uchwała Sejmiku jest bardzo rygorystyczna i na przykład : „zabrania się wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu z wyjątkiem praz związanych z zabezpieczeniem przeciwsztormowym, przeciwpowodziowym lub utrzymaniem urządzeń wodnych”. Dla nas oznacza to zakaz takich inwestycji ziemnych na campingu czy na plaży wiejskiej w Zdbicach. Mało tego uchwała ta zabrania lokalizowania obiektów budowlanych w odległości 100 m od linii brzegów jezior , rzek i innych zbiorników wodnych. Zakaz ten dotknie mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż rzek czy nad jeziorami . Mieszkaniec takiej wsi nie postawi np. garażu czy altanki na własnej działce mimo, że żyje już tam dziesiątki lat , a takie budynki nie stanowią rzeczywistego zagrożenia dla środowiska. Ta uchwała dotyka również Nakielna . Istnieje plan, który został już przyjęty , ale ta uchwała wywraca wszystko do góry nogami. Jest tylko jeden plus , który nas ratuje , otóż za wszelkie odszkodowania z tytułu tej uchwały odpowiedzialność ponosi uchwałodawca. Jeżeli ktoś kto ma wykupioną działkę w Nakielnie, którą my uzbroimy i wystąpi o pozwolenie na budowę , a będzie to odległość mniejsza niż 100 m od jeziora i nie dostanie zezwolenia , to po odszkodowanie przyjdzie nie do Urzędu Gminy ale do Marszałka Województwa. Mówię o tym aby poinformować Państwa, że chcemy ten zapis oprotestować i wystąpić do Marszałka aby go zmienił .


Radny Florian Guzowski powiedział, że można by było taki zakaz zrozumieć wówczas kiedy nie było oczyszczalni wodnych i nie było kanalizacji, ale nie teraz kiedy we wsiach jest mocno rozbudowana infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. W Poznaniu buduje się bloki nad samą linią brzegową i tam nie ma problemu. Jak ma wyglądać rekreacja i przyciągnięcie turystów skoro są takie zakazy. Dlatego musimy jak najszybciej oprotestować tą uchwałę.


Ponieważ nikt więcej nie zabrał głosu punkt 3 został zamknięty.


Pkt. 4. Zatwierdzenie budżetu gminy na rok 2010 (prezentacja multimedialna) – podjęcie uchwały.


Skarbnik Gminy Sylwia Siemko powiedziała, że na komisjach mniej lub bardziej szczegółowo projekt budżetu został omówiony , dlatego dziś poda tylko kilka bardziej znaczących informacji, o tym co już było sygnalizowane:

- Dochody planowane są w kwocie - 35. 250 tys. zł.

- Wydatki o 8 mln. zł. większe czyli 43.250 tys. zł.

- Źródłem pokrycia deficytu będzie kredyt zaciągnięty w WFOŚ, bądź później skorzystanie z

możliwości zaciągnięcia pożyczek z Banku Gospodarstwa Krajowego lub w Banku Ochrony

Środowiska z dopłatą do oprocentowania takiego kredytu z budżetu państwa;

- Kwota 1.400 tys. zł. to kwota z nadwyżki z lat poprzednich , którą planujemy pokryć część deficytu.

Od roku 2010 zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych bardzo rygorystycznie będzie przestrzegana tzw. „złota zasada finansów publicznych” gdzie wydatki bieżące gminy muszą być pokrywane z dochodów bieżących gminy. Nie można dochodów ze sprzedaży majątku przeznaczać na wydatki bieżące. Na wydatki bieżące można natomiast przeznaczyć nadwyżki z lat ubiegłych . Przestrzeganie tej zasady będzie bardzo rygorystycznie kontrolowane.


Po tym wstępie Pani Skarbnik przedstawiła radnym projekt budżetu w formie prezentacji multimedialnej dodając swój komentarz do slajdów przedstawianych na ekranie.


Po zakończonej prezentacji Przewodniczący Rady Gminy zapytał czy są pytania dotyczące przedstawionego projektu budżetu na rok 2010 ?


Pytań nie zgłoszono.


Przewodniczący Rady Gminy odczytał kolejno dwie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie :

-uchwałę nr CXXIX/383/Z/2009 w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały

budżetowej Gminy Wałcz na 2010 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego ,

-uchwałę nr CXXIX/384/Z/2009 w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu

budżetowego oraz prawidłowości załączonej do projektu budżetu Gminy Wałcz kwoty długu.


Uchwały RIO stanowią załączniki nr 3 i 4 do niniejszego protokołu.


Następnie Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia budżetu gminy na rok 2010 i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 13 głosów

-przeciw - 1 głos

-wstrzymujących się - 0 głosów.


Uchwała została podjęta większością głosów i otrzymała numer nr XLIII/238/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minut przerwy w obradach.

Po przerwie.


Pkt.5.Omówienie sytuacji mieszkaniowej w gminie.


Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że informację na temat sytuacji mieszkaniowej w gminie wszyscy radni otrzymali wcześniej i temat ten był omawiany na posiedzeniach komisji. Zapytał czy ktoś chce zabrać głos .


Nikt z radnych nie zabrał głosu i wobec tego Przewodniczący stwierdził , że Rada Gminy przyjmuje tą informację. Informacja stanowi załącznik nr 6 do protokołu.


Pkt.6. Podjęcie uchwał:


1) projekt uchwały w sprawie ustalenia wydatków , które w roku 2009 nie wygasają z upływem roku budżetowego – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/239/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.


2) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009,


Skarbnik Gminy Sylwia Siemko poinformowała , że oprócz zmian jakie omawiała na komisjach w projekcie uchwały chce jeszcze poinformować radnych o następujących sprawach:

- planowany w roku bieżącym deficyt budżetu w kwocie 4. 265.279,54 zł zostaje zmniejszony na

kwotę 1.812.130,74 zł;

Spowodowane to jest nie wykonaniem niektórych inwestycji , które były planowane w wydatkach na ten rok , bądź uzyskaniem dodatkowych dochodów nie ujętych w planie budżetu.

Istniała możliwość żeby zmniejszyć ten deficyt. Plan mógł pozostać bez zmian, a samo wykonanie byłoby inne , natomiast zalecenia Regionalnej Izby Obrachunkowej są takie aby plany wydatków i dochodów były urealniane ostatnią uchwałą zmianami do budżetu w danym roku.

- pozostałe wydatki te , które są zmiany, mieszczą się w obrębie istniejącego budżetu;

- wydatki nie wygasające są nadal w planie wydatków budżetu tego roku, a środki zostaną tylko

fizycznie wydane w przyszłym roku z wyodrębnionego rachunku bankowego;


Po wystąpieniu Pani Skarbnik nikt z radnych nie zgłosił się do dyskusji .

Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :


-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/240/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.


3) projekt uchwały w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych na terenie gminy Wałcz – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/241/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


4) projekt uchwały w sprawie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę Wałcz punktów przedszkolnych– uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/242/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

5)  projekt uchwały w sprawie Gminnego programu aktywności lokalnej na lata 2009-2015 – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/243/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


6) projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2010 – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/244/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.


7) projekt uchwały w sprawie wystąpienia przez Gminę Wałcz ze Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich– uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 14 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLIII/245/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

8) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz ,


Radny Jan Uran powiedział, że ma pewne wątpliwości odnośnie tej uchwały . Chodzi o to, że rolnik , który będzie miał własne pole w pobliżu tych elektrowni nie będzie mógł tam nic zrobić , nic wybudować , ani zbyć działki na jakiś przemysł.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że w odległości 500 m od elektrowni nie ma żadnych przeciwwskazań chyba, że wystąpi tzw. efekt skumulowany . Tak naprawdę to granicę wytyczy hałas i przyjmuje się, że 500 m jest to ta odległość, która pozwala wyciszyć pracę wiatraka do poziomu 40 decybeli . Generalnie w odległości 500 m ta granica nie powinna być przekroczona , takie są założenia teoretyczne. Jednak może być taka sytuacja w praktyce , że jeżeli trzy wiatraki będą stały blisko siebie skumuluje się to i ta odległość będzie np. 550 m . Jednak 500 m jest odległością przyjętą na wyrost , czyli może być problem w odległości 200-300 m ale nie w odległości 500 m.


Radny Jan Uran powiedział, że jeżeli ktoś w przyszłości będzie chciał sprzedać działkę pod jakąś inwestycję , czy sam taką inwestycję będzie planował, to jednak nie będzie miał możliwości. Jego z inwestycji tą uchwałą wykluczamy.


Wójt Gminy stwierdził, że jeżeli ktoś będzie chciał prowadzić inwestycje , to najpierw musi zrobić dokumentację i wystąpić do Rady Gminy o zgodę . Dzisiaj takich przeciwwskazań nie ma i dzisiaj nie możemy gdybać „co by było gdyby”. Dziś chcemy podjąć uchwałę dlatego ponieważ innym dwóm inwestorom żeśmy taką zgodę wydali i nie możemy teraz trzeciemu powiedzieć „nie”. Tam nie mieliśmy żadnych wątpliwości , a tu zaczynamy „gdybać” . Nie możemy traktować jednych inaczej jak innych. Jeżeli ktoś będzie chciał coś budować to wystąpi do gminy z projektem , bo po pierwsze jeżeli mają być tereny pod przemysł to ten fakt musi być zapisany w planie zagospodarowania przestrzennego, a wszystkie wieże są w odległości 800 m od zabudowań. Nie możemy dziś mówić, że za ileś tam lat na polach rolnych ktoś będzie budował . Rolnik mając 150 ha ziemi na pewno znajdzie teren pod budowę oddalony od wiatraków ponad 500 m. Dziś mamy tereny rolne , na których można budować elektrownie, otwiera nam się szansa rozwoju gminy i osiągnięcia sporych dochodów i mamy się teraz zastanawiać co będzie za 20 lat ? Kiedy będzie robiona dokumentacja , ogłoszenie będzie wywieszone do publicznej wiadomości i każdy będzie mógł wnieść swoje uwagi ale z podaniem uzasadnienia. Podejmując tą uchwałę dajemy szansę do przystąpienia do planu inwestycyjnego , natomiast wszelkie przeciwwskazania jakie w tym czasie wystąpią będą analizowane .


Radny Witold Zalewski powiedział, że obszar jest tu dość szczegółowo wytyczony i jeżeli na przykład Pan Michalski będzie chciał aby wiatraki stanęły np. 50 m od granicy jego działki, po to żeby zmieścić ich więcej , to czy będzie to mógł zrobić bez uzgodnienia z okolicznymi rolnikami , czy nie ? Czy musi zachować tą odległość 500 m od granicy gruntu ?


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że ta firma planuje postawienie 50 czy 60 wiatraków , ale lokalizacja i ilość wiatraków będzie wynikała z pomiarów poziomu hałasu. To jest jedyny i najważniejszy w tej chwili czynnik . Dlatego może byś sytuacja, że firma wystąpi o 50 wiatraków , a dostanie pozwolenie na 12 . Nie ma możliwości takiej żeby jego wiatraki za granicą działki stwarzały jakieś zakłócenia. Państwo radni muszą zdawać sobie sprawę z tego, że firmy rozmawiają nie tylko z gminą Wałcz. Takie rozmowy są obecnie prowadzone w gminie Tuczno i Człopa , a ilość tej mocy przyłączeniowej jest określona . Dlatego my możemy sobie teraz „gdybać” i odkładać temat , ale to jest pewien wyścig i jeżeli podejmiemy szybko decyzję to szybko będziemy mieli efekt.


Radny Jan Uran powiedział, że Wójt mówi , iż tych wiatraków będzie dużo mniej niż się zakłada to niech Pan Michalski, mając dużo swojego terenu, skupi je na swoich działkach ograniczając sobie możliwość inwestycji , a nie zamykając komuś możliwości inwestycji i o to cały czas chodzi. Radny dodał, że zawsze był i będzie za wiatrakami , ale żeby one nie zamykały komuś drogi.


Wójt Gminy powiedział, że po podjęciu tej uchwały będzie robiona dokumentacja, która następnie zostanie wyłożona do publicznego wglądu i każdy zainteresowany będzie mógł w określonym czasie zgłosić swoje uwagi. Jeżeli któryś rolnik będzie czuł się zagrożony , że jedna z tych elektrowni będzie mu przeszkadzała to ma prawo wnieść swoje uwagi , ale musi to uzasadnić . My wydajemy decyzję lokalizacyjną natomiast pozwolenie na budowę wydaje kto inny i tego pozwolenia nie wyda prędzej dopóki nie będą wyjaśnione wszystkie uwagi i zastrzeżenia. Musi być protokół uzgodnień bo bez niego nikt nie wyda pozwolenia na budowę. Opracowanie całej tej dokumentacji to potrwa jeszcze minimum 2 lata. Dziś dopiero zaczynamy , ale jeszcze wiele razy będziemy wracać do tego tematu.


Radny Jan Kurowski powiedział , że skoro jest mowa o wiatrakach to chciałby poruszyć sprawę Pana Michelusa z Dobina. Pan Michelus wystąpił do gminy z wnioskiem o wykup 9 ha gruntów ornych dzierżawionych od gminy i najpierw otrzymał zapewnienie , że gmina mu tą działkę sprzeda w drodze bez przetargowej. W lipcu rolnik złożył wszystkie dokumenty, ale wówczas się okazało, że gmina nie sprzeda mu tej działki ponieważ mają tam stać wiatraki , ale w planie zagospodarowania przestrzennego nie ma takiego zapisu o wiatrakach. Sprawę tą Komisja Ochrony Środowiska (…) będzie dalej rozpatrywała na najbliższym posiedzeniu.


Wójt Gminy powiedział, że sprawa Pana Michelusa nie ma nic wspólnego z tym dokumentem . Jeżeli Pan radny chce tą sprawę przedstawić to powinien zapoznać się z wszystkimi dokumentami , a nie mówić tego co usłyszał od Pana Michelusa . Ten rolnik miał szansę wykupu ziemi , ale nie wykorzystał jej i w końcu termin minął. Teraz jako Wójt Gminy nie podejmę już decyzji o sprzedaży skoro mam wiedzę, że być może stanie tam elektrownia wiatrowa, bo byłaby to decyzja ekonomicznie błędna. Muszę dbać o rozwój gminy , a te elektrownie dają taką szansę . Nie twierdzimy , że na pewno nie sprzedamy rolnikowi tej ziemi , ale po dokładnej analizie . Pan Michelus miał szanse wykupy teych gruntów , a skoro wówczas z tego nie skorzystał to teraz sytuacja się zmieniła .


Przewodniczący Radny Gminy stwierdził, że skoro ta sprawa ma być omówiona na posiedzeniu Komisji nie ma sensu i potrzeby dziś na ten temat debatować i w związku z tym zamyka dyskusję.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 12 głosów

-wstrzymujących się - 2 głosy

-przeciw - 0 głosów


Uchwała została podjęta większością głosów i otrzymała numer nr XLIII/246/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.


9) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie miejscowości Różewo, Gostomia i Chwiram w gminie Wałcz pod lokalizację zespołu elektrowni wiatrowych z niezbędną infrastrukturą– uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 14 radnych

-za - 12 głosów

-wstrzymujących się - 2 głosy

-przeciw - 0 głosów


Uchwała została podjęta większością głosów i otrzymała numer nr XLIII/247/09.

Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Pkt.7. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Wójt Gminy odpowiadając na pytanie radnej Aldony Piaskowskiej zgłoszone na początku sesji stwierdził, że nigdy do tej pory nie było dopłat do przedszkoli , ale jeżeli zajdzie taka potrzeba to GOPS zamiast dawać zapomogę rodzicom przekaże te środki do przedszkola żeby dziecko dostało obiad . Jeżeli będzie potrzeba to taką formę na pewno będzie można zastosować , bo będzie to lepsza forma wsparcia dziecka niż dawanie pieniędzy dla rodziców , którzy nie wiadomo jak je spożytkują. Taką formę możemy uruchomić , bo skoro dziecko będzie przez 9 godzin w przedszkolu to musi dostać jakiś posiłek. W zależności od dochodów rodziny będziemy się starali pomóc tym najbardziej potrzebującym.


Przewodniczący Radny Gminy odczytał pismo Komendanta Powiatowego Policji w Wałczu Jerzego Uchrońskiego , w którym komendant w związku z zakończeniem służby w Wałczu, dziękuje radnym Rady Gminy za owocną współpracę i pomoc w działaniach zmierzających do zaspakajania bezpieczeństwa mieszkańców gminy i powiatu.

Pismo Komendanta stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.


Radna Agnieszka Cybulska omówiła sprawy organizacyjne związane z wyjazdem Rady Gminy do Warszawy w dniach 22-23 stycznia 2010r.


Zastępca Wójta Gminy poinformował, że od 1 lutego 2010r. rozpoczynają się nabory do małych projektów . Będą na ten temat ogłoszenia , ale ukażą się one tylko w Kurierze Szczecińskim , który u nas jest raczej rzadko czytany. Dlatego jest prośba aby rozpropagować w terenie , że jeżeli osoba fizyczna, grupa ludzi lub stowarzyszenie ma ochotę zrobić coś u siebie na wsi to od 1 do 28 lutego 2010 r. będzie trwał nabór wniosków. Maksymalne dofinansowanie wynosi 25 tys. zł., a finansujemy 70 % projektu w formie refundacji. Pozostałe wiadomości można uzyskać w biurze Lidera Wałeckiego w Wałczu przy ul. Dąbrowskiego 6 .


Na tym dyskusja się zakończyła i punkt 7 porządku obrad został zakończony.


Pkt.8.Zakończenie sesji.


O godzinie 16,2o Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął XLIII sesję Rady Gminy w Wałczu.






 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2010-03-09 09:15:37
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2010-03-09 09:15:37 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159995