Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr XLV/10 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 26 lutego 2010 r.

 Protokół nr XLV/10

z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 26 lutego 2010 r.

Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach od 14,oo do 16,2o.

Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.

W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-Wójtowie Gminy wraz podległymi pracownikami Urzędu - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził , że w chwili otwarcia sesji na sali obecnych jest 10 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał. Nieobecni radni:

-Barbara Bukwald-Fryca ,

-Witold Zalewski,

-Adrian Szatkowski,

-Mariusz Jankowski,

-Robert Wojdylak .

Radni: Barbara Bukwald-Fryca, Witold Zalewski i Adrian Szatkowski przybyli na sesję w trakcie trwania obrad.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że proponuje dwie zmiany do porządku obrad , który radni otrzymali wraz z zaproszeniami na sesję. Zmiany te dotyczą dopisania następujących punktów :

- wystąpienie Pana Tadeusza Płachty zam. w Skrzatuszu gm. Szydłowo,

- głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010.

Innych propozycji do porządku obrad nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad wraz ze zgłoszonymi poprawkami w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2. Wystąpienie Pana Tadeusza Płachty zam. w Skrzatuszu gm. Szydłowo,


3.Wnioski i zapytania radnych.


4. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


5.Informacja z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych oraz z zakresu Przeciwdziałania Narkomanii na terenie gminy Wałcz za rok 2009.


6.Informacja z realizacji Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wałcz na lata 2007-2013.


7.Analiza wykorzystania funduszy sołeckich za rok 2009.


8. Podjęcie uchwał:


-w sprawie określenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach

prowadzonych przez Gminę Wałcz,

- w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010.

-w sprawie zatwierdzenia taryf za sprzedaż wody oraz za oczyszczanie nieczystości płynnych na terenie gminy Wałcz na 2010 rok,


-w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/246/09 Rady Gminy Wałcz z dnia 29 grudnia 2009roku w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz”,

-w sprawie zmiany uchwały Nr XLIII/247/09 Rady Gminy Wałcz z dnia 29 grudnia 2009 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie miejscowości Różewo, Gostomia i Chwiram w gminie Wałcz pod lokalizację zespołu elektrowni wiatrowych z niezbędną infrastrukturą,


9. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


10.Zakończenie sesji.


Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie . Głosowało 10 radnych.


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono.

Protokół z XLIV sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej 22 stycznia 2010r. został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 10 radnych.


Ad.2. Wystąpienie Pana Tadeusza Płachty zam. w Skrzatuszu gm. Szydłowo.


Udzielając głosu Panu Tadeuszowi Płachta Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że czas jego wystąpienia ogranicza do 5 minut.


Tadeusz Płachta przedstawiając się radnym powiedział, że mieszka już 63 lata w Skrzatuszu gmina Szydłowo , ale bardzo dobrze zna teren gminy Wałcz . Ostatnio pojawił się problem z inwestycją jaką jest budowa zespołu elektrowni wiatrowych , które Firma „Megawat” chce wybudować na terenie gminy Wałcz i gminy Szydłowo. Ma to być duży zespół liczący 80 sztuk wiatraków o wysokości do 180 m. Będzie to powodować, że ludzie będą zmuszeni opuszczać swoje miejsca zamieszkania , bo wiatraki mają bardzo szkodliwe oddziaływanie na otaczające je środowisko w tym także na ludzi. Powodują różnego rodzaju choroby , które wymieniłem we wniosku skierowanym do Rady Gminy w Wałczu. Drugie pismo skierowałem do Wójta Gminy, na co otrzymałem odpowiedź i dziękuję Panu Wójtowi, że się do mojego wniosku przychylił , że to postępowanie zawiesił i że będzie oczekiwał na raport oddziaływania na środowisko. Niezależnie od tego chcę Państwu powiedzieć abyście bardzo ostrożnie podchodzili do tego, bo elektrownie mają stać przez okres 30 lat , a z tego co wiem to w umowach jest zapis, że po okresie 30 lat zdemontowane zostaną tylko tzw. gondole , a cała podstawa zostanie i będzie to bardzo szpecić cały krajobraz. Przez ten teren przebiegają trasy przelotowe ptactwa, a z karty informacyjnej nie wynika w ogóle, że z takim problemem mamy do czynienia. Będzie sporządzony raport oddziaływania na środowisko i wtedy postaram się do niego odnieść , bo uważam że mam do tego wystarczające doświadczenie. To ptactwo ma swoje szlaki i słabe osobniki będą padać i nikt nie będzie w stanie tego pozbierać . Na razie występują tu lisy i te padłe sztuki zbiorą , ale później się to wszystko usunie , bo odstraszać będą ich te wieże i wtedy nastąpi nadmierny wyląg wszelkiego rodzaju gryzoni . Może nie wszyscy wiedzą , że mysz w ciągu roku wydaje do 4 miotów , a niektóre mioty liczą do 10 sztuk i to będzie zagrożenie. Drapieżników nie będzie i pojawi się problem taki, że nie będzie żadnej możliwości żeby to zlikwidować. Do tego energia odnawialna z tych elektrowni , jak czytałem w Tygodniku Nowym, wzrośnie nawet do 300 % i ten problem mają już gminy Margonin i Gołańcz. Społeczeństwo jest biedne i nie będzie go stać tak drogo płacić, a proszę wziąć pod uwagę, że i tak prąd znacznie zdrożał. Z czego społeczeństwo będzie płacić ? Nie mam najmniejszej wątpliwości , że w taki czy inny sposób my musimy pokryć te inwestycje . Koszty są wysokie i my je mamy pokryć, a jaka będzie korzyść ? U mnie zjawili się inwestorzy , rozmowa trwała dość długo i starali się mnie przekonać. Ja się pytam co będziemy z tego mieli i odpowiadam, że nic nie będziemy mieli. Gmina za to może wykona nam drogi, ale jak płacimy podatki to czy gmina nie ma obowiązku remontować dróg? Wydaje się, że ma taki obowiązek, a nie może tego robić kosztem zdrowia .


W tym miejscu Przewodniczący obrad przerwał wypowiedź gościa i stwierdził, że minął czas wyznaczony na jego wystąpienie. Powiedział, że gdyby Pan Płachta zgłosił się wcześniej to temat można by było wprowadzić do porządku obrad, a tak dyskusja na ten temat nie będzie dzisiaj przeprowadzona ponieważ wystąpienie Pana Płachty zostało dopuszczone warunkowo. Przewodniczący dodał, że Pan Płachta przekazał radnym pokrótce to , co mu leży na sercu, a jeżeli chce kogoś jeszcze przekonać do swojego zdania to są komisje stałe Rady Gminy i jeżeli radni będą zainteresowani to przewodniczący na pewno zaproszą go na swoje posiedzenia. Poinformował, że w biurze rady gminy może uzyskać kontakt do przewodniczących komisji . Dziękując Panu Płachcie za wystąpienie Przewodniczący Rady Gminy stwierdził , że jeżeli chce może on pozostać na sali i obserwować dalsze obrady .

Na salę wszedł radny Adrian Szatkowski . Stan radnych 11.


Ad.3.Wnioski i zapytania radnych.


Radny Florian Guzowski zgłosił trzy sprawy:

1. Zaproponował odbycie wspólnego posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska (…) z Komisją Budżetu

w temacie ustalenia zakresu inwestycji i remontów na rok 2010.

2.W Szwecji na ul. Tartacznej jest dopuszczalny przejazd dla samochodów o tonażu do 5 ton , ale odbywa się tam transport drewna o tonażu powyżej 24 ton, a nawet do 40 ton. Ta droga jest tylko emulsjonowana , to nie jest asfalt z prawdziwego zdarzenia , więc bardzo szybko zostanie zniszczona. Było uzgodnienie pomiędzy Wójtem Gminy , a Nadleśniczymi Nadleśnictwa Płytnica i Jastrowie , gdzie wytyczono trasę wywózki drewna przez las , ale tam jest trochę wąsko więc kierowcy wolą jeździć drogą przez wieś. Ten proceder trzeba zakończyć.

3.Trzeba zwrócić uwagę na stan sanitariatów w sali gimnastycznej w Szkole w Szwecji. Ten stan jest nie tyle zły , co tragiczny. Wnioskuję zatem żeby zostały podjęte działania w celu modernizacji tych sanitariatów i szatni. Jeżeli ktoś z radnych był 15 stycznia br. w szkole w Szwecji na konkursie ortograficznym to na pewno zauważył ten dyskomfort . Nie mówię żeby w tym roku robić jakieś przebudowy , ale żeby wykonać chociaż dokumentację . Sprawa jest ważna , bo chodzi o dobro dzieci i poprawę warunków w jakich z tego zaplecza korzystają.


Radna Agnieszka Cybulska powiedziała, że zima w tym roku była uciążliwa i z pewnością gmina

wydała dużo pieniędzy na utrzymanie dróg. Jednak na pewno zwiększy się także potrzeba wydatkowania środków na naprawę dróg po zimie. Czy wiadomo już czy będą jakieś przesunięcia w inwestycjach drogowych, jaki jest stan dróg po zimie , jak to wygląda , czy wyraźnie pogorszy się komfort jazdy po naszych drogach , czy konieczne są jakieś poważniejsze remonty ?


Radny Jan Kurowski odpowiadając przewodniczącemu Komisji Budżetu (…) powiedział, że nie widzi żadnych przeszkód aby odbyć wspólne posiedzenie Komisji Budżetu (…) i Komisji Ochrony Środowiska (…). Pozostaje tylko uzgodnić termin posiedzenia.

Odnosząc się do dróg powiedział, że zima jeszcze się nie skończyła i nie można stwierdzić jaki jest stan dróg gminnych. Komisja Ochrony Środowiska (…) planuje w miesiącu marcu objazd terenu i wtedy będzie można coś więcej na ten temat powiedzieć.

Zwracając się do Wójta Gminy zadał pytanie dotyczące utrzymania jednostek OSP na terenie gminy: ile jednostek musi należeć do Krajowego Systemu Ratownictwa , czy w ogóle muszą należeć, czy na terenie północnym gminy musi być tyle jednostek OSP, jakie są koszty związane z ich utrzymaniem, czy jest sensowny zakup samochodu dla OSP Dębołęka za 600 tys. zł. ?


Radna Aldona Piaskowska zwracając się do przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska (…) zapytała czy trwają jakieś rozmowy ze Starostwem Powiatowym dotyczące naprawy dróg ? Szczególnie chodzi o połączenie drogi wojewódzkiej z drogą powiatową we wsi Kłębowiec , gdzie kiedyś były duże dziury , a teraz są już wyrwy. Czy w tym temacie były jakieś rozmowy ?


Odpowiedzi na w/w tematy udzielił Wójt Gminy w punkcie 9 sesji.






Ad.4. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


W informacji z pracy w okresie między sesjami Wójt Gminy omówił następujące tematy :


  • Najważniejszy temat to sprawa odśnieżania dróg , z czym były pewne problemy. Zima

spowodowała duże uciążliwości dla mieszkańców gminy, bo nie można było wszystkich dróg odśnieżyć na czas. Na dzień dzisiejszy koszt odśnieżania wynosi około 120 tys. zł. i środki te idą z wydatków zaplanowanych na drogi , więc o taką kwotę będzie mniej na ich remonty. Jak już powiedział przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska (…) do końca marca zostanie zrobiony przegląd dróg i wówczas będzie można ocenić sytuację i ustalić najpilniejsze potrzeby. W czasie tej zimy było dużo zarzutów od mieszkańców , ale ludzie nie mogą zrozumieć , że muszą być jakieś priorytety. Wszyscy płacą podatki , ale podatek podatkowi nie jest równy , a poza tym trudno jest w krótkim czasie zrealizować wszystkie potrzeby. Wiadomo , że najpierw były odśnieżane drogi krajowe, potem wojewódzkie, dalej powiatowe i dopiero wówczas mogliśmy dojechać do naszych gminnych . Mieliśmy 4 jednostki do odśnieżania , a tam gdzie nie mogliśmy sobie poradzić posiłkowaliśmy się prywatnymi przedsiębiorcami lub rolnikami. Były takie dni , że oprócz naszych jednostek na drogach gminnych pracowało dodatkowo 5 zestawów z zewnątrz. Była ustalona pewna kolejność , a mianowicie najpierw były odśnieżane drogi , którymi dzieci są dowożone do szkół oraz drogi do większych miejscowości. Wiadomo, że najpierw trzeba odśnieżyć dużą wieś np. Różewo , a dopiero później wieś Lipie gdzie mieszka 10 czy 15 osób. Najgorzej było z dotarciem na kolonie gdzie mieszka 1 lub 2 rodziny , bo oni musieli czekać najdłużej. Odbyło się spotkanie z przedstawicielami Starostwa , na którym została ustalona hierarchia działania i na dzień dzisiejszy mamy więcej doświadczenia i w przyszłości na pewno będziemy lepiej działać.

  • Trwały intensywne prace związane z oświatą. Mamy spore problemy z obsługą naszych szkół i

dlatego zleciliśmy firmie z zewnątrz przeprowadzenie audytu w biurze ASPO. Dzisiaj otrzymaliśmy raport z tego audytu i musimy go dokładnie przeanalizować, żeby ustalić co robić dalej i w jakim kierunku iść żeby usprawnić pracę naszej oświaty i poprawić jej efekty. Będziemy ten temat analizować wspólnie z radnymi. Temat jest o tyle ważny, że oświata zabiera bardzo dużo pieniędzy budżetu , a organizacja pracy nie jest najlepsza . Zbyt dużo produkuje się dokumentów i zbędnych papierów , co pochłania czas , a przecież czas to pieniądz.

  • Kolejna sprawa to opieka zdrowotna. Kiedy 107 Szpital Wojskowy otrzymał pismo , że gmina

planuje obciążyć go czynszem najmu za dwa ośrodki zdrowia w Różewie i Szwecji , to odpowiedział, że jest zainteresowany tylko Różewem a ze Szwecji rezygnuje. Będziemy zatem szukać innych zainteresowanych i ogłaszać przetarg na dzierżawę tych ośrodków. Nie chcielibyśmy oddać Szpitalowi Wojskowemu tylko Różewa, a Szwecję pozostawić na boku dlatego będziemy szukać oferenta na oba ośrodki.

  • Ważna jest sprawa jak najszybszego przygotowania tego wielkiego programu inwestycyjnego ,

który mamy realizować za duże pieniądze. Musimy jak najszybciej ogłaszać przetargi dopóki nie obudzą się wielcy wykonawcy, dopóki nie pójdą pieniądze z Unii , bo jak pójdą pieniądze z Unii to każdy wykonawca podniesie ceny . Chcemy wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku i w pierwszej połowie roku dopiąć wszystko kiedy jeszcze wykonawcy nie mają zaplanowanych dużych robót.

  • Przygotowujemy się do rozmów ze wszystkimi szkołami na temat arkuszy organizacyjnych na

rok szkolny 2010/2011, po to żeby jak najlepiej przygotować i zagospodarować tą dodatkową godzinę, którą każdy nauczyciel ma przepracować dodatkowo. W tym roku jest to jedna godzina , a w przyszłym roku szkolnym będą dwie. Z subwencji oświatowej zabrano nam ponad 80 tys. zł. i rezerwa , która została stworzona na podwyżki wynagrodzeń nauczycieli od 1 września br. została już prawie w całości rozdysponowana. Dlatego musimy szukać gdzieś środków po to żebyśmy nie musieli na oświatę zabierać pieniędzy z dróg czy innych inwestycji, bo one też są bardzo ważne.

  • Szukamy dodatkowych środków na budowę centrum kultury w Karsiborze . Oprócz środków z

Programu „INTERREG” chcemy też skorzystać z pieniędzy Ministerstwa Sportu , a mianowicie z „TOTO-LOTKA” . Nasza inwestycja była na 60 miejscu jeżeli chodzi o rezerwowe miejsce , a szansę mają tylko pierwsze cztery. Dlatego szukaliśmy różnych dojść, jeździliśmy na rozmowy do Szczecina i na dzień dzisiejszy mamy obietnicę, że możemy liczyć na 800 tys. zł. dofinansowania. Środki mają być rozdzielone przez Zarząd Urzędu Marszałkowskiego do końca kwietnia br.

  • Zbliża się wiosna i zastanawiamy się jak zorganizować prace społecznie użyteczne oraz roboty

publiczne żeby osiągnąć jak najlepsze efekty i planowane roboty wykonać w odpowiednim czasie.

  • Problemem numer jeden jest sprawa mieszkań . W okresie między sesjami wpłynęło ponad 20

podań o mieszkania. Nie wiemy jak ten problem rozwiązać , bo gdybyśmy dziś mieli nawet 200 mieszkań to nie wiadomo czy zaspokoilibyśmy wszystkie potrzeby. Dużo jest podań od mężczyzn przebywających w zakładach karnych , którzy zostali wyrzuceni ze swoich domów i teraz oczekują pomocy od gminy.


Na tym Wójt Gminy zakończył swoje wystąpienie.



Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak powiedział, że na poprzedniej sesji przekazał radnym informację , że od 15 lutego br. do końca marca będą nabory wniosków do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. My przygotowywaliśmy tam bazę sportową i kulturalną do remontu , niestety 9 lutego br. Minister Rolnictwa wstrzymał nabory, a jest to podyktowane tym, że mają być uproszczone procedury. Żeby uprościć te procedury trzeba zmienić wygląd wniosku, trzeba zmienić rozporządzenie o procedurach i w tej chwili trudno powiedzieć jak długo będą trwały te prace legislacyjne . Wstrzymanie naboru dotyczy dwóch źródeł : źródła w Urzędzie Marszałkowskim i naboru , który miał być ogłoszony teraz w marcu w Stowarzyszeniu „Lider Wałecki „ . Zarówno jedno jak i drugie źródło dofinansowania w dziale „Odnowa Wsi” nie będzie mogło być uruchomione do momentu zmiany rozporządzenia.

Druga informacja jest taka, że przesuwa się trochę moment otrzymania decyzji lokalizacyjnej na salę gimnastyczną w Gostomi. Okazuje się, że pół Gostomi to jest obiekt zabytkowy i w tej chwili trwają dyskusje, a 19 marca br. w Gostomi zjawi się komisja żeby na miejscu wyjaśnić tą kwestię . Generalnie nastawienie komisji jest przychylne i musimy iść w kierunku zmniejszenia obszaru tego zabytku po to żeby móc tam inwestować choćby w szkołę , która w żadnym wypadku zabytkiem nie jest. Z dokumentacji wynika, że powinno być około 1,5 ha , a zakwalifikowane jest jako zabytek około 10 ha.

Z tego właśnie powodu wydłuży się czas otrzymania decyzji lokalizacyjnej o jakieś 3 miesiące.


Informacje przedstawione przez Wójtów Gminy zostały przyjęte bez uwag.


Na salę weszli radni Barbara Bukwald-Fryca i Witold Zalewski . Stan radnych 13.


Ad.5. Informacja z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych oraz z zakresu Przeciwdziałania Narkomanii na terenie gminy Wałcz za rok 2009.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że w/w informację radni otrzymali wraz z materiałami na sesję. Temat był też omawiany na posiedzeniach komisji. Zapytał czy ktoś chce zgłosić jeszcze jakieś pytania do tej informacji ?

Uwag ani pytań nie zgłoszono . Przewodniczący obrad stwierdził , że Rada Gminy przyjęła w/w informację bez uwag. Informacja stanowi załącznik nr 3 do protokołu.



Ad.6.Informacja z realizacji Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów

Społecznych Gminy Wałcz na lata 2007-2013.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że informację z realizacji Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Wałcz na lata 2007-2013 radni otrzymali wraz z materiałami na sesję. Temat był też omawiany na posiedzeniach komisji. Zapytał czy ktoś chce zgłosić jeszcze jakieś pytania do tej informacji ?


Uwag ani pytań nie zgłoszono . Przewodniczący obrad stwierdził , że Rada Gminy przyjęła w/w informację bez uwag. Informacja stanowi załącznik nr 4 do protokołu.



Ad.7.Analiza wykorzystania funduszy sołeckich za rok 2009.


Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że temat wykorzystania funduszy sołeckich za rok 2009 był omawiany na posiedzeniach komisji. Zapytał czy ktoś z obecnych chce zabrać głos w tym temacie ?


Nikt z radnych nie zabrał głosu .

Zestawienie wykorzystania funduszy sołeckich za rok 2009 stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


Przewodniczący obrad ogłosił 10 minut przerwy.


Po przerwie.


Ad.8. Podjęcie uchwał:



1) projekt uchwały w sprawie  określenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Wałcz – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLV/251/10

Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.



2) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010 – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLV/252/10

Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.



3) projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za sprzedaż wody oraz za oczyszczanie nieczystości płynnych na terenie gminy Wałcz na 2010 rok – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLV/253/10

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.



4) projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XLIII/246/09 Rady Gminy Wałcz z dnia 29 grudnia 2009 roku w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz” – uwag nie zgłoszono .


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLV/254/10

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


5) projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLIII/247/09 Rady Gminy Wałcz z dnia 29 grudnia 2009 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenu w rejonie miejscowości Różewo, Gostomia i Chwiram w gminie Wałcz pod lokalizację zespołu elektrowni wiatrowych z niezbędną infrastrukturą uwag nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLV/255/10

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.




Ad.9. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Wójt Gminy odpowiadając na uwagę odnośnie transportu drewna ulicą Tartaczną w Szwecji przyznał, że wniosek jest słuszny. Jest to droga emulsjonowana i takie ciężkie samochody faktycznie szybko ją zniszczą, dlatego zapewnia, że będzie w tej sprawie interweniował.

Natomiast jeżeli chodzi o sanitariaty w szkole w Szwecji , to przecież tam jest bardzo operatywny dyrektor, który ma dobre układy i on powinien się tym zająć. Zresztą dostał zgodę aby z rezerwy 06 to zadanie zaczął realizować. Trzeba tylko napisać wniosek , a może dostać nawet do 70 % dopłaty i wówczas gmina resztę dołoży. Pan dyrektor wie jak to ma robić i inicjatywa jest po jego stronie tylko trzeba podjąć w tym kierunku trochę wysiłku. To jest do zrobienia tym bardziej , że Pan Dyrektor ma duże wsparcie lokalnych polityków i jeżeli z jego strony będzie działanie , to gmina na pewno pomoże , ale w 70 % można to załatwić z pieniędzy z zewnątrz. Dyrektor szkoły ma tu zielone światło , bo rzeczywiście to zaplecze socjalne w Szwecji trzeba modernizować.

Wracając do spraw remontu dróg po zimie Wójt powiedział, że zgadza się z wypowiedzią przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska (…). To jakie są drogi dopiero zobaczymy po wyjeździe w teren. Część materiału na ich remont mamy w Kołatniku i po doświadczeniach roku ubiegłego chcemy kupić tą równiarkę samobieżną żeby mniej materiałów wbudowywać w ziemię , bo czasem wystarczy wyrównać to co jest zniszczone i będzie ten sam efekt. Nawet tam gdzie nasypiemy 30 cm tłucznia , a nawet więcej to i tak z czasem wybijają się nowe dziury , a na niektórych odcinkach nie trzeba topić tyle materiału , bo wystarczy drogę wyrównać. Wysłaliśmy dwóch ludzi z Kołatnika na szkolenie, którzy będą tą równiarkę obsługiwać. Mamy też dwóch ludzi z uprawnieniami na obsługę wału drogowego , tak więc obsługę na sprzęt drogowy mamy zabezpieczoną. Są to ludzie solidni i odpowiedzialni . Równanie dróg może się odbywać tylko przy odpowiednich warunkach atmosferycznych i mając własny sprzęt możemy go wykorzystywać wtedy kiedy jest najlepszy na to czas i nie będziemy uzależnieni od firm z zewnątrz. W ten sposób będziemy niezależni , a poza tym koszty będą na pewno mniejsze.


Radny Jan Uran powiedział, że bardzo ważne jest aby na tych maszynach pracowali odpowiedni ludzie tacy , którzy znają się na robocie i wiedzą jak ją wykonywać. Nie sztuka bowiem wsiąść na maszynę i jechać , bo jak się nie umie jej obsługiwać to można zrobić więcej złego niż dobrego.


Wójt Gminy powiedział, że zarówno ludzie już przeszkoleni i ci , którzy zostaną przeszkoleni są to pracownicy uczciwi i solidni, do których Kierownik Wenio ma pełne zaufanie. Jeżeli kupujemy taki sprzęt to sprawę traktujemy poważnie i zależy nam żeby był efekt i żeby nasze drogi były coraz lepsze .

Wracając do dróg pozostałych trzeba poczekać na wyjazd w teren , bo trzeba je obejrzeć i zorientować się jakie są potrzeby i ile pieniędzy trzeba będzie przeznaczyć na ich naprawę. Pomimo kosztów poniesionych na odśnieżanie nie powinno być dużego uszczerbku w planach jaki na drogi przyjęliśmy.

Jeśli chodzi o drogę w Kłębowcu, o czym mówiła radna Pani Aldona Piaskowska, to musimy zabrać kiedyś Pana Starostę w teren i to miejsce mu pokazać. Nasza propozycja będzie taka, że jeżeli tego odcinka w Kłębowcu Powiat nie załata, to wówczas zrobimy go sami , ale pomniejszymy kwotę przeznaczoną na drogę Rutwica-Strączno , którą mamy dofinansować.


Radny Jan Kurowski powiedział, że Komisja jeździła z Przewodniczącym Rady Powiatu w teren i ta sprawa była zgłaszana i były obietnice , że zrobią .


Wójt Gminy powiedział, że poprosi Pana Starostę aby na wspólny wyjazd w wydelegował swojego przedstawiciela. Porobimy zdjęcia i wtedy będziemy mieli odpowiednie argumenty, bo w końcu albo ta współpraca jest albo jej nie ma. Wójt dodał, że dużo łatwiej porozumieć się z Zarządem Dróg Wojewódzkich niż z Powiatem .

W temacie dotyczącym jednostek OSP Wójt zwrócił uwagę na fakt, że utrzymanie ich jest zadaniem własnym gminy czy nam się to podoba czy nie. Na północnej stronie jest ich dużo , ale przecież kiedyś były takie jednostki także w Dobinie i Gostomi , a w Różewie była jednostka zakładowa, niestety nie było ludzi aby dalej to prowadzić , więc w końcu doszło do likwidacji. Na północnej stronie gminy są bardziej aktywni strażacy , działają społecznie w tych jednostkach i dlatego funkcjonują do dzisiaj. Podobnie jak ze świetlicami wiejskimi , tam gdzie są społecznicy tam nadal one są i działają. Nasze jednostki w Golcach, Dębołęce i Szwecji są to jedne z najlepszych ochotniczych jednostek w województwie. Dlaczego zostali wpisani do Krajowego Systemu Ratownictwa , bo kiedyś były mniej zaostrzone wymogi i jednostki w Szwecji i Dębołęce na tamte czasy te warunki spełniały. Później ustalono, że jednostki będące w KSR muszą mieć dwa samochody i tak się stało. Dzisiaj wkładamy w to pieniądze, ale jednostka w Szwecji jest wyremontowana i ma odpowiednie zaplecze, które służy nie tylko strażakom , bo działa tam także koło gospodyń wiejskich. W OSP Rudki remiza jest integralną częścią świetlicy wiejskiej i strażacy mogą z tej świetlicy korzystać dla swoich potrzeb. Z kolei Dębołęka była remontowana przez wiele lat , ale ten budynek nadawał się do rozbiórki. Oprócz OSP był tam kiedyś sklep , a dziś jest dzierżawiony na inny zakład , więc jako właściciel budynku musieliśmy go remontować. Z tyłu za budynkiem remizy jest zrobione bardzo ładne boisko dla całej społeczności wsi . Dzisiaj jeżeli trzeba coś robić na boisku to z remizy jest udostępniona woda i energia. Jest to symbioza wsi. Kiedyś tam pojedziemy i sami Państwo zobaczycie jak to wygląda.

Jakie koszty ponosimy na jednostki OSP jest zapisane w budżecie . W Dębołęce są dwa samochody , ale jeden jest przeznaczony do likwidacji i na jego miejsce chcemy kupić nowy. Ten stary samochód ma ponad 30 lat i na jego remont trzeba wydać duże pieniądze , więc to się absolutnie nie opłaci. Jeżeli mamy w niego włożyć 100 tys. zł. i on nadal będzie stary , to lepiej kupić nowy , który będzie na gwarancji. Nowy samochód ma ciśnienie 40 atmosfer i pożar nie gasi się wodą ale pyłem i wtedy nie leje się setki litrów wody i nie niszczy mieszkań i dobytku ludzkiego, bo płomień dusi się mgłą. Zresztą ten samochód nie będzie kosztował 600 tys. zł. , tylko 450 tys. zł. z czego gmina daje tylko 300 tys. zł. a 150 tys. zł. będzie z innych źródeł. Nowy samochód zużywa dużo mniej paliwa, jest bardziej ekonomiczny i ma służyć przez następne 30 lat. Na dzień dzisiejszy w Krajowym Systemie Ratowniczym są dwie jednostki Szwecja i Dębołęka , które spełniają wymagane parametry. Mocno starały się o to Golce, ale będą musiały zrezygnować bo podstawowy warunek, którego nie spełniają to brak remizy przystosowanej na dwa samochody bojowe. Na chwilę obecną taki stan jaki jest w zupełności wystarcza i nie mamy zamiaru wydawać dodatkowych pieniędzy na Golce . Wszystkie jednostki co roku dostają pieniądze z Komendy Wojewódzkiej na prowadzenie swojej działalności i jest to około 8 tys. zł. dla każdej jednostki. W czasie „pierestrojki” wszystko padło i koła gospodyń wiejskich i kółka rolnicze , a jednostki OSP przetrwały, ale przetrwały tylko te najsilniejsze. Ochotnicze Straże Pożarne robią naprawdę dobrą robotę . Oprócz udziału w akcjach bojowych obsługują nasze festyny wiejskie , reprezentują gminę na zewnątrz w zawodach pożarniczych, przygotowują również młodzież do turniejów wiedzy pożarniczej i choć to trochę kosztuje to na pewno są one potrzebne i muszą istnieć. Pomagają zawsze kiedy jest taka potrzeba , ostatnio odśnieżyli dach na budynku Gimnazjum w Chwiramie i dzięki temu gmina zaoszczędziła jakieś pieniądze, bo strażacy zrobili to za darmo. Skoro jest pewna grupa aktywistów i społeczników to trzeba im pomóc , bo ożywiają nasze wsie i integrują społeczeństwo. Owszem to jest spory wydatek , ale wydatek w pełni uzasadniony , a wręcz konieczny.

Na następne posiedzenie Zarządu Gminnego OSP zaprosimy Pana Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska (…) , który ma wątpliwości na temat finansowania i utrzymania jednostek OSP. Możemy też objechać remizy aby radni zobaczyli jak to wygląda , a jest się czym pochwalić . Najgorzej na dzień dzisiejszy jest w Witankowie , gdzie jest mały samochód , ale i jednostka jest mniej aktywna niż w innych wsiach. Tam nie ma tradycji pokoleniowych jeśli chodzi o strażaków i właściwie tam nie ma silnego przywódcy więc jednostka kuleje i odstaje wyraźnie od innych .


Radny Jan Kurowski powiedział, że wierzy w to co Wójt powiedział na temat straży pożarnych i nie jest przeciwko ich funkcjonowaniu, ale trzeba się zastanowić dlaczego wszystko się dzieje na północnej stronie gminy . Wójt wspomniał o Witankowie , które rzeczywiście ma stary samochód i należałoby się zastanowić nad zakupem samochodu właśnie na ten teren. W tamtych jednostkach na północy gminy jest dużo strażaków , ale są to jednocześnie strażacy zawodowi więc na pewno te jednostki są silniejsze i bardziej sprawne. Chodzi o to, że koszty są dość duże , a dodatkowo są skomasowane na jednym terenie. Od gaszenia pożarów jest przecież straż zawodowa. Być może Golce będą pierwsze jak będzie pożar w okolicy , ale i to nie wiadomo czy nie szybciej przyjedzie straż zawodowa, która na okrągło pełni dyżur i ma kilka minut na wyjazd do akcji. Jest to kwestia sporna, nad którą trzeba się zastanowić.


Wójt Gminy odpowiedział, że w OSP Witankowo nie ma sensu inwestować, bo jest to jednostka bardzo słaba i nie wiadomo jak długo jeszcze pociągnie . Tam chcąc dać inny samochód trzeba rozbudować remizę , a na to trzeba wydać setki tysięcy złotych, a nie ma żadnej gwarancji , że jak to zrobimy to za rok jednostka się nie rozleci. Trzy lata temu były przymiarki żeby tą jednostkę rozwiązać , bo komendant Marian Leśniak chciał zrezygnować z funkcji i nie miał kto przejąć jego funkcji. Dzisiaj gdyby nie ludzie z PGR Sitowo ta jednostka już by nie istniała. Tam nie ma chętnych aby się zaangażować w tego typu działalność. Była kiedyś jednostka zakładowa w Różewie i chcieliśmy ją przejąć , ale nie znalazł się chętny , który chciałby się tym zająć. Dziś nie sztuka coś zorganizować , ale sztuka znaleźć przywódcę , który to poprowadzi i odpowiedzialnych ludzi , którzy to utrzymają . Ważny jest potencjał ludzki. Dlaczego w takim małym Świętosławiu jest prężne KGW , które aktywnie działa, a w dużym Różewie mimo starań radnego nie można zawiązać takiego koła ? Jeżeli Pan Radny Kurowski znajdzie w Dobinie strażaków to możemy powołać jednostkę OSP również w tej wsi.


Radny Janusz Marchewka powiedział , że jako strażak ochotnik z OSP Golce może zapewnić radnych , że jednostki ochotnicze działają na terenie całej gminy i powiatu , a nie tylko na północnej stronie w okolicach swojej miejscowości. Jednostki OSP są wzywane do różnych zdarzeń i w ubiegłym roku jednostka z Golc wyjeżdżała 24 razy , a czas wyjazdu od chwili alarmu wynosi 4-5 minut. Kilka lat temu kiedy paliło się w Wiesiółce to strażacy z Golc przyjechali szybciej na miejsce, niż OSP Witankowo . Radny powiedział, że zaprasza niedowiarków do Golc , gdzie można przeprowadzić próbny alarm i radni zobaczą ile minut trwa zbiórka strażaków.


Radny Jan Uran zapytał czy te 120 tys. zł. na odśnieżanie dróg poszło na zewnątrz jako zapłata za usługi , czy jest to całkowity koszt , łącznie z tym co robiła gmina we własnym zakresie ? Odnośnie jednostek OSP radny powiedział, że na pewno potrzebny jest ten samochód , ale skoro jest teraz dobra koniunktura na rynku na inwestycje , to trzeba się zastanowić czy nie odłożyć tego zakupu i zrobić w to miejsce więcej inwestycji. Trzeba przeanalizować co jest bardziej opłacalne.


Wójt Gminy odpowiedział, że 120 tys. zł. są to całkowite koszty odśnieżania. Jeśli chodzi o samochód dla OSP to poszły wnioski do Komendanta Wojewódzkiego Straży Pożarnych oraz do Komendy Głównej w Warszawie o dofinansowanie tego zakupu i teraz czekamy na odpowiedź. Mamy pewne obietnice i może być taka sytuacja, że dostaniemy z obu źródeł dotację i dziś nie możemy zrezygnować, bo wtedy będziemy czekali następne 5 lat na taką szansę.


Radny Dariusz Szałowiński powiedział, że odnośnie odśnieżania chodników jest taki przepis, iż chodnik odśnieża właściciel posesji jeżeli przylega on bezpośrednio do posesji. Nie ma natomiast takiego obowiązku jeżeli chodnik od posesji oddziela pas zieleni i tu ma pytanie czy jest gdzieś określona szerokości tego pasa zieleni ? Może Pan Kierownik Referatu Rolnictwa (…) znajdzie gdzieś w przepisach wyjaśnienie tej kwestii.


Radny Witold Zalewski powiedział, że chce jeszcze powrócić do straży pożarnej . Temat był omawiany na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska (…) , ale nikt nie mówił tam o likwidacji straży ochotniczych . Dyskusja dotyczyła tego czy gminę stać na ponoszenie tak dużych kosztów akurat na straż jeżeli są inne również bardzo ważne i bardzo potrzebne sprawy do załatwienia jak drogi czy oświetlenie , które mają odzwierciedlenie na całą gminę a nie tylko na jakiś jej rejon. Po drugie utrzymanie takich jednostek w systemie krajowym jest nie tylko związane z zakupem samochodu, ale również z innymi kosztami związanymi z ciągłym utrzymaniem jednostki w gotowości bojowej i utrzymaniem remiz strażackich. Dlatego jest tu prośba do Pani Skarbnik o wyliczenie jakie są koszty utrzymania jednostek OSP w Gminie Wałcz i tu nie chodzi o ich likwidację, ale o to czy nasz budżet na taki wydatek stać.


Wójt Gminy odpowiedział, że pracownicy przygotują radnym bardzo szczegółowe zestawienia kosztów. Dodał, że koszty utrzymania jednostek będą zawsze czy jednostka będzie w systemie krajowym czy też nie. Pamiętać trzeba , że jak jest potrzeba to wzywane są wszystkie jednostki bez względu na ich położenie. Również między gminami nie rozliczamy się z kosztów , bo raz my jedziemy do gminy Tuczno czy Człopa , a innym razem jednostki z tych gmin przyjeżdżają do nas. Pomysł kupna samochodu do Dębołęki zrodził się wtedy gdy dostaliśmy sygnał, że możemy dostać dofinansowanie , a nasz samochód jest stary i wymaga remontu. W tej sytuacji chcemy skorzystać z okazji i zamiast go naprawiać wymienić na nowy. Nie wszystko kupujemy sami , tu trzeba wspomnieć, że gmina dostała gratisowo dwa samochody strażackie z niemieckiej gminy Bad Essen, które zasiliły jednostki w Szwecji i Rudkach. Jednak zgodnie z życzeniem radnych szczegółowe wyliczenie kosztów za rok ubiegły w rozbiciu na poszczególne jednostki dla wszystkich radnych przygotujemy.


Zastępca Wójta Gminy poinformował radnych, że dziś jest ostatni dzień naboru wniosków na małe projekty . Te dwa lata ciężkiej pracy na terenie powiatu spowodowało to, że 19 organizacji bądź osób fizycznych zdecydowało się wejść na trudną drogę i zaangażowali się w małe projekty. Jesteśmy mile zaskoczeni tym wynikiem , bo jest to przejaw coraz większego zaangażowania społeczeństwa w życie wsi.


Sekretarz Gminy Krystyna Światowa powiedziała, że dziś rozdała wszystkim radnym pismo przewodniczącego Rady Gminy wraz z drukami oświadczeń majątkowych i przypomina, że termin ich złożenia mija 30 kwietnia 2010r. Poprosiła o złożenie oświadczeń na 2-3 dni przed terminem.



Wójt Gminy powiedział, że ma jeszcze prośbę do Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska (…) aby komisja zajęła się sprawami biomasy . Chodzi o wrzucanie do pojemników na cmentarzach odpadów organicznych , które można przeznaczyć do kompostowania. Gimnazjum w Lubnie będzie organizowało konkurs ekologiczny i tu musimy się zastanowić jakie materiały przygotować żeby one wizualnie zaczęły docierać do naszego społeczeństwa. Żeby ludzie nauczyli się, że do pojemników na plastik i szkło wrzuca się tylko to do czego dany pojemnik służy. Z tym jest bardzo źle , a koszty wywożenia śmieci na wysypisko ciągle rosną . Dlatego na ośmiu największych cmentarzach chcemy robić kompostowniki na gromadzenie biomasy . Jesteśmy gotowi ponieść na to pewne koszty , ale trzeba się zastanowić jak przemówić do ludzi i co ich przekona , że śmieci trzeba segregować. W szkołach wśród dzieci będzie robiona mocna propaganda , ale musimy też dotrzeć do ludzi dorosłych. Pod tym względem jest już dobrze przy cmentarzu w Karsiborze , ale wsi jest bardzo dużo i musimy tu ostro zadziałać. Trzeba rozmawiać z ludźmi żeby oblicze naszej gminy pod tym kątem zmienić.


Radny Florian Guzowski powiedział, że we wsi Szwecja podczas rozładunku samochód Firmy „Altater” połamał śmietnik koło cmentarza. Następnie w styczniu znów przy wysypywaniu śmieci urwana została klapa od pojemnika na plastik. Trzeba to zgłosić niech firma wymieni uszkodzone pojemniki.


Wójt Gminy powiedział, że cmentarz w Szwecji jest parafialny i właściciel powinien napisać pismo do firmy wywozowej. Swoją drogą możemy w miesiącu marcu zaprosić przedstawiciela Firmy „Altater” i wszystkie mankamenty i uwagi jakie spływają z terenu na tym spotkaniu zgłosić. Niech się też wypowiedzą na temat założeń i planów na przyszłość odnośnie wywozu śmieci na wysypiska w obrębie danego województwa.


Radny Jan Kurowski stwierdził, że z tymi uszkodzonymi pojemnikami sprawa nie będzie prosta, bo kierowcy się wypierają i dlatego Spółka „Altater” chce żeby udowodnić , kto i kiedy dany pojemnik uszkodził. Oni mówią, że nie będą karać kierowcy jeżeli nie udowodni mu się winy.


Wójt Gminy powiedział, że tego typu sytuacje trzeba zgłaszać od razu na gorąco i najlepiej jeżeli są świadkowie. Natomiast po miesiącu czy dwóch sprawa jest trudna do udowodnienia. Nie wiemy gdzie jeszcze brakuje dużych pojemników na plastik i szkło i jest prośba o zgłaszanie braków do Kierownika Szczepana Kabatka.


Radny Witold Zalewski powiedział, że był ostatnio na pogrzebie na cmentarzu w miejscowości Skurcz na Pomorzu Gdańskim i tam były osobne pojemniki na plastik i szkło i osobne na biomasę , ale jednocześnie była ładna duża tablica w formie plakatu , na której w sposób plastyczny przedstawione były sposoby selekcji odpadów . Jest to dobry temat dla gimnazjów żeby opracowały jakieś projekty takiego kolorowego plakatu , bo takie formy przekazu lepiej trafiają do ludzi niż słowo pisane . Zaskoczeniem było to, że przy bramie były złożone szpadle, grabie, konewki i inne narzędzia potrzebne do pielęgnacji grobów i nikt tego nie zabierał do domu. Takich zachowań musimy uczyć naszych mieszkańców.


Wójt Gminy powiedział, że pomysł plakatu jest bardzo trafny i na pewno przekaże to do szkół , być może powstanie jakiś ciekawy projekt.


Radny Dariusz Szałowiński powiedział, że już wiele razy była mowa na temat brakujących pojemników na szkło i plastik. Kierownik Kabatek ma zanotowane gdzie są potrzebne duże pojemniki i dlatego nie ma sensu po raz kolejny o tym mówić , bo to się mija z celem . Już od 5 lat jest to zgłaszane a efektu ciągle nie ma.


Na tym punkt 9 sesji został zakończony.


Pkt.10.Zakończenie sesji.


O godzinie 16,2o Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął XLV sesję Rady Gminy w Wałczu.


 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2010-05-10 13:37:02
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2010-05-10 13:37:02 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159997