Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr XLVIII/10 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 kwietnia 2010 r.

 Protokół nr XLVIII/10

z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 29 kwietnia 2010 r.


Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach od 14,oo do 18,oo.

Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.


W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-Wójtowie Gminy wraz podległymi pracownikami Urzędu - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Ponadto w sesji uczestniczyli zaproszeni goście:

-Wanda Grochowska-Skonieczna Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Wałczu,

-Radny Rady Powiatu Jan Kaczanowicz .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził że na sali obecnych jest 11 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał.

Nieobecni radni:

-Mariusz Jankowski,

-Jan Kurowski,

-Barbara Bukwald-Fryca,

-Robert Wojdylak.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że Wójt Gminy zgłosił propozycję wprowadzenia zmian do porządku obrad poprzez dopisanie w punkcie 7 projektów ośmiu uchwał . Poinformował , że projekty tych uchwał radni mają przed sobą na stołach. Następnie poprosił Wójta Gminy o zabranie głosu i uzasadnienie do tych dodatkowych uchwał.


Głos zabrał Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak , który poinformował, że wszystkie te uchwały dotyczą planu zagospodarowania przestrzennego gminy. Decyzje o przystąpieniu do tych planów zapadły już dawno , ale pewne szczegóły techniczne spowodowały, że nie można było tego wcześniej przeprowadzić. Chodzi tutaj o uporządkowanie spraw zamiany działek z lasami państwowymi . Ustawa o lasach państwowych mówi, że jeżeli chcemy dokonać pewnych zamian, to na tereny leśne które mają być przedmiotem zamiany musi być sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego , a niestety lasy nie są zainteresowane sporządzeniem tego planu. Skoro to nam zależy na zamianie to musimy na nasz koszt przeprowadzić zmiany miejscowego planu zagospodarowania na te właśnie działki. Jesteśmy po spotkaniu z urbanistą , który nakreślił nam pewne terminy i dlatego zaproponowaliśmy żeby ten temat podjąć na dzisiejszej sesji. Zakres tych zamian z lasami były już wcześniej wielokrotnie omawiane na posiedzeniach komisji więc temat jest Państwu dobrze znany i jest w końcu szansa żeby w końcu te sprawy dokończyć. Przy okazji pojawiła się też zmiana w planie miejscowym w Kołatniku , a chodzi o inwestycję polegającą na wydzieleniu działek budowlanych.


Przewodniczący obrad zapytał czy są jakieś uwagi do tej propozycji lub inne wnioski do porządku obrad. Innych propozycji do porządku obrad nie zgłoszono.

Przewodniczący poddał pod głosowanie porządek obrad wraz ze zgłoszonymi poprawkami w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2.Wnioski i zapytania radnych.


3.Informacja na temat sytuacji na rynku pracy i działań PUP w zakresie walki

z bezrobociem.


4.Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2009. Udzielenie absolutorium

Wójtowi Gminy – podjęcie uchwały.


5.Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


6.Informacja z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.


7. Podjęcie uchwał:


1) w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie kredytu w Banku Ochrony Środowiska na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Wałcz związanego z budową sieci kanalizacyjnej Górnica-Karsibór,

2) w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Wałcz związanego z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Górnica-Świętosław-Kolno-Karsibór,

3) w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Wałcz związanego z budową sieci wodociągowej Nakielno-Rutwica-Prusinowo-Prusinówko,


4) w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010,


5) w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących mienie Gminy Wałcz na okres 30 lat w formie bez przetargowej,


6) w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Wałcz,


7) w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz w zakresie obrębu geodezyjnego Kołatnik,


8) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów mieszkaniowych w Kołatniku,


9) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy drodze do dawnej kopalni kredy jeziornej w Golcach nad jeziorem Zdbiczno,


10) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy drodze do Dobrzycy,


11) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Iłowcu,


12) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy drodze z Górnicy do Lasek Wałeckich,


13) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy drodze do Omulna,


14) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Ostrowcu.

8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


9.Zakończenie sesji.

Porządek obrad został przyjęty stosunkiem głosów:

-obecnych 11 radnych

-za 10 głosów

-wstrzymujących się 1 głos


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono. Protokół z XLVII sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej 30 marca 2010r. został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 11 radnych.


Ad.2.Wnioski i zapytania radnych.


Radna Agnieszka Cybulska powiedziała, że kilkakrotnie na sesjach był podejmowany problem Izby Pamięci w Zdbicach. Zapytała co w tej sprawie zostało zrobione, czy zostały podjęte jakieś decyzje , a jeżeli tak to jakie ? Drugie pytanie jest powtórzeniem pytania z poprzedniej sesji i dotyczy stanu dróg gminnych po zimie . Czy planowany jest wzrost inwestycji w zakresie budowy i naprawy dróg z budżetu gminy, jakie prace remontowe będą robione na drogach , czy zostały już jakieś decyzje podjęte i jak ma wyglądać harmonogram napraw i robót drogowych ?


Radny Florian Guzowski powiedział, że chce nawiązać do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Szwecja. Analizując ten plan nasuwają się takie uwagi , że układ zabudowy w tym planie jest bardzo zbliżony do układu takiego jaki jest w Ostrowcu. W Szwecji są normalne ulice z budynkami po lewej i po prawej stronie , a w nowym planie są krótkie uliczki , różnego rodzaju placyki i powstaje takie osiedle jak w Ostrowcu. Taki sposób zabudowy przyczyni się do tego, że będzie nowa wieś i stara wieś, będą „oni” i „my”. Nowa część ze starą nie będzie kompatybilna. Druga sprawa jest taka, że wytyczne zawarte w tym planie narzucają bardzo szczegółowe zasady budowy np. długość kalenicy, wysokość płotu, rodzaj ogrodzenia itd. Natomiast różni inwestorzy chcieliby budować różne budynki , a w planie jest określone, że wszystkie budynki będą podobne. Jeżeli ktoś będzie miał pomysł na inny budynek to go nie postawi i to może odstraszyć potencjalnych inwestorów do zakupu działki na tym osiedlu.

Jeszcze jeden temat związany z budownictwem jest taki, że w ostatnio wydawanych decyzjach lokalizacyjnych pojawił się zapis mówiący o tym, że w przypadku przekształcenia działki rolnej w budowlaną 10 % różnicy w wartości działek właściciel będzie musiał odprowadzić do Urzędu Gminy. Pytanie jest takie czy ten zapis dotyczy także działek przekazywanych w formie darowizny , skoro w Urzędzie Skarbowym darowizny nie podlegają opodatkowaniu ?


Nikt więcej nie zabrał głosu więc punkt 2 sesji został zamknięty.


Ad.3.Informacja na temat sytuacji na rynku pracy i działań PUP w zakresie walki z bezrobociem.


Wanda Grochowska-Skonieczna Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Wałczu na wstępie powiedziała, że postara się w miarę krótko streścić informację , którą Urząd przygotował na temat sytuacji na rynku pracy w roku 2009. Informacja w pełnej treści zostanie przekazana do biura Rady Gminy i będzie dostępna do wiadomości radnych.


Omawiając przygotowaną informację Dyrektor PUP powiedziała, że po bardzo dobrym roku 2008 kiedy bezrobocie spadło wskutek ożywienia gospodarczego w roku 2009 dało się zauważyć oznaki kryzysu gospodarczego. Na koniec I kwartału 2009r. stopa bezrobocia była dość niekorzystna , ale już na początku II kwartału bezrobocie zaczęło spadać i na koniec czerwca wskaźnik bezrobocia wynosił 15,5 % , a zarejestrowanych było 2755 osób. Ta stopa bezrobocia była niższa niż 150 % stopy bezrobocia w kraju i to spowodowało, że w tym roku mamy zasiłki tylko 6 –miesięczne. Wynika to ze zmian w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia na rynku pracy w zapisach ustalających przy jakiej stopie bezrobocia jakie są okresy pobierania zasiłku. Tak więc od 1 stycznia 2010 roku zasiłek jest nieco większy i wynosi 717 zł przez pierwsze 3 miesiące i przez następne 3 miesiące 563 zł , ale łączny okres jego pobierania wynosi tylko 6 miesięcy. Nowa stopa bezrobocia będzie określana na koniec czerwca br. i wówczas zobaczymy jak ona będzie wyglądała w stosunku do stopy krajowej.

Najniższa stopa bezrobocia była w miesiącu sierpniu 2009 r. – 15,2 % i od września zaczął się wzrost i rok 2009 zakończył się stopą bezrobocia w wysokości 18,9 % , a zarejestrowanych było 3.475 osób. W miesiącu grudniu było dużo rejestracji,ale w I kwartale br. też rejestracji było bardzo dużo , bo miesięcznie rejestrowało się średnio 600 osób. W ten sposób stopa bezrobocia na koniec marca br. wzrosła do 20 %. Powiat Wałecki znajduje się w grupie powiatów, gdzie ta stopa bezrobocia jeszcze nie jest najwyższa, zajmujemy 14 miejsce wśród powiatów z najwyższą stopą bezrobocia , ale 20 % to jest już dużo.

Na wzrost bezrobocia wpłynęło przede wszystkim zmniejszenie zatrudnienia i zmniejszenie ofert pracy. Pracodawcy ograniczyli zatrudnienie , wygasały umowy zawarte na czas określony , natomiast dużych zwolnień nie zanotowano . Pierwszym zakładem , który zgłosił zwolnienie 26 osób była firma „Graf „, która rzeczywiście tych pracowników zwolniła, ale w ciągu lata ponownie zwiększyła zatrudnienie do 40 osób , a na początku roku bieżącego znów zgłosiła zamiar zwolnienia 17 osób. Jest to firma krawiecka i jak widać ma problemy z utrzymaniem płynności produkcji. Inne zwolnienia to firma „Zryw-Trans” , jest to zakład transportu leśnego , który zgłosił zamiar zwolnienia 16 osób i to są te dwa większe zwolnienia z przyczyn ekonomicznych. U nas bardzo popularne jest zatrudnianie pracowników na czas określony i w związku z tym chociaż nie ma zwolnień to jednak zatrudnienie spada wówczas kiedy te umowy wygasają. Z innych dużych zwolnień wystąpiły zwolnienia krajowe np. w banku BPH , PKO Kargo, Poczta Polska , PZU S.A., ale były to zwolnienia o charakterze ogólnokrajowym , zwolnienia kilkutysięczne , ale w naszym powiecie dotyczyły od jednego do trzech pracowników . Nie były to więc zwolnienia rzutujące na sytuację na rynku pracy w powiecie wałeckim.

W rozbiciu na poszczególne gminy we wszystkich nastąpił wzrost bezrobocia , a największy nastąpił w gminie Tuczno , a to dlatego , że w ostatnim miesiącu roku 2009 zaczęła ludzi zwalniać fabryka czekolady. Ta fabryka produkuje sezonowo przez 8-9 miesięcy w roku i w okresach kiedy nie produkuje ten wskaźnik bezrobocia drastycznie wzrasta. W Tucznie wskaźnik wzrostu bezrobocia wyniósł 3,5 % natomiast w gminie Wałcz wskaźnik wzrostu wynosił 1,5 % .

Niektóre zakłady pracy na terenie powiatu nie dokonywały zwolnień pracowników , ale przeprowadzały restrukturyzację np. Spółka „Ekomech” i fabryka grzejników „VNH” , które po zwolnieniach na początku roku otrzymały nowe kontrakty i ponownie zaczęły zatrudniać ludzi i stan zatrudnienia się wyrównał. W roku ubiegłym najwięcej ludzi zwolniły : fabryka czekolady w Tucznie – 131 osób, Filips w Pile gdzie pracuje dużo wałczan – 108 osób.

Przyczyną wielu rejestracji były powroty z zagranicy . W 2009 roku po zatrudnieniu za granicą było zarejestrowanych 186 osób. Jest to grupa osób bardzo mobilna i ci bezrobotni albo bardzo szybko znajdują inną pracę , albo zakładają własną działalność gospodarczą. Z tej grupy na koniec rok pozostało zarejestrowanych tylko 18 osób, którzy jeszcze nie podjęli pracy.

Na koniec ubiegłego roku prawo do zasiłku miało 26,2 % bezrobotnych tj. 900 osób spośród 3.453 zarejestrowanych, ale był taki czas, że prawo do zasiłku posiadało tylko 17 % bezrobotnych.

Ogółem w ciągu roku zarejestrowało się 6.490 osób , a wyrejestrowało 5.770 osób, to oznacza że bilans jest negatywny bo więcej osób się zarejestrowało niż wyrejestrowało i to jest wzrost o 12 % tj. o 720 osób.

W ubiegłym roku były wprowadzone dwa nowe przepisy prawne uchwalone przez Sejm RP. Pierwszy przepis to ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców , która umożliwia dofinansowanie przedsiębiorcom znajdującym się w przejściowych trudnościach finansowych , a posiadającym fundusz szkoleniowy i także tym, którzy wprowadzili obniżony wymiar czasu pracy lub przestój ekonomiczny, dofinansowanie ze środków funduszu pracy kosztów szkoleń , studiów podyplomowych , a także wypłatę stypendiów dla pracowników. Na naszym terenie takich zakładów nie było i to świadczenie nie było wypłacane. Drugi akt prawny jest to ustawa z 19 czerwca 2009 roku o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę. Z możliwości stworzonych na mocy tej ustawy skorzystało u nas 4 bezrobotnych i jedna z tych osób jest mieszkańcem gminy Wałcz. Jest to spłata kredytu mieszkaniowego przez okres do 12 miesięcy przez Urząd Pracy w wysokości nie przekraczającej 1200 zł miesięcznie . Przepis ten dotyczy osób które straciły pracę , a nie takich które same się zwolniły lub zostały zwolnione dyscyplinarnie. Taka osoba po upływie 2 lat od wypłacenia ostatniej raty musi zwrócić to świadczenie w ciągu 8 lat w ratach miesięcznych.

W roku 2009 Powiatowy Urząd Pracy miał w dyspozycji o 600 miejsc pracy mniej niż w roku 2008. Do dyspozycji w roku ubiegłym Urząd miał 1290 ofert pracy i były to oferty z tych samych zakładów pracy , które zwalniały najwięcej osób w ciągu roku.

W 2009 roku Spółka Pamina utworzyła w Wałczu sklep „Inter Marche” i Urząd Pracy prowadził nabór pracowników do tego sklepu. Od marca br. pracuje w nim 47 osób.

Dużym pracodawcą w ciągu roku były urzędy , które zatrudniały w ramach robót publicznych . Na przykład ZGKiM w Wałczu za pośrednictwem Urzędu Miasta zatrudniał 130 osób w ramach robót publicznych i prac społecznie użytecznych. Z innych urzędów trzeba wymienić : UM Człopa -33 osoby,

UM Tuczno – 40 osób, UG Wałcz – 36 osób, GOPS w Wałczu – 30 osób, UM Mirosławiec – 40 osób ,

MOPS Tuczno – 22 osoby. W okresie kryzysu ekonomicznego te miejsca pracy są bardzo ważne.

W roku bieżącym ruszyła spółka „Ozen Plus” , która złożyła ofertę pracy na 130 stanowisk pracy i ma ruszyć z produkcją najpóźniej do końca III kwartału br.

W słupskiej strefie ekonomicznej planowane jest uruchomienie nowego zakład „Albatros Aluminium”, który też deklaruje pierwsze zatrudnienia pod koniec III kwartału br.

Powiatowy Urząd Pracy finansował zadania ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego i z rezerwy Ministra Pracy. W ramach tych funduszy do dyspozycji było ponad 7,5 mln. zł. i za te środki były realizowane programy rynku pracy i aktywizacji bezrobotnych . Były to prace interwencyjne, przygotowanie zawodowe, refundacja kosztów wyposażenia stanowisk pracy , dotacje dla osób bezrobotnych , prace społecznie użyteczne , roboty publiczne, staże i szkolenia . Łącznie 65 % ofert pracy było finansowane z tych właśnie środków.

Na terenie gminy Wałcz na koniec 2009 roku było zarejestrowanych 937 osób , a wskaźnik bezrobocia wynosił 11,5 % . Największe grupy bezrobotnych na terenie gminy to osoby w wieku 25-34 lata – 26,9 % ogółu bezrobotnych i osoby 45-54 lata – 24 %. W ciągu roku z terenu gminy zarejestrowało się 1518 osób, a wyrejestrowało się 1385 osób . Spośród tych osób 473 osoby podjęły pracę. Na podjęcie działalności gospodarczej 13 osób otrzymało dotację . W szkoleniach uczestniczyło 148 osób, 78 osób odbyło staże , 3 osoby uczestniczyły w przygotowaniu zawodowym, a 30 osób w pracach społecznie użytecznych.

Od początku bieżącego roku zarejestrowało się 3.789 osób i stopa bezrobocia wyniosła na koniec miesiąca marca br. 20,1 % w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego jest on większy o 1,7 % . W ciągu I kwartału br. z terenu gminy zarejestrowało się 377 osób , a wyrejestrowało 281 , a więc tu bilans jest również ujemny. W tym samym czasie z terenu gminy podjęło pracę 118 osób .

Na rok 2010 PUP w Wałczu na aktywizację osób bezrobotnych ma już ponad 9 mln. zł. , a na rozpatrzenie czeka jeszcze projekt dla młodzieży do 30 roku życia , jest to projekt o wartości 1 mln. zł. Tak więc do dyspozycji w tym roku Urząd powinien mieć ponad 10 mln.zł.

W tej chwili sytuacja się poprawia i w kwietniu br. mamy dość szczególną sytuację kiedy ilość rejestrujących się jest taka sama jak ilość osób podejmujących pracę. Jest to sytuacja rzadko spotykana , ponieważ zwykle osób podejmujących pracę w I kwartale jest 200-250 , a w tym roku jest już ponad 300 i rejestracji jest zdecydowanie mniej. Jest po prostu sytuacja korzystniejsza, są miejsca pracy, są zakłady usług leśnych , zakłady budowlane i zaczyna się duży ruch w zatrudnieniu. Jednak trzeba pamiętać , że to jest sezon , który po kilku miesiącach mija. Stałe miejsca pracy , na które liczymy to zakład „Ozen Plus” i „Albatros Aluminium” .

Na tym Pani Dyrektor zakończyła swoje wystąpienie i podziękowała radnym za uwagę.

Pełna treść informacji na temat sytuacji na rynku pracy stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.


Radny Witold Zalewski zapytał czy w Powiatowym Urzędzie Pracy są robione analizy zawodów potrzebnych albo deficytowych na terenie powiatu wałeckiego, a jeżeli tak to czy w tym kierunku są jakieś działania żeby kształcić ludzi w tych zawodach ? Drugie pytanie dotyczy tej nowej firmy na ul. Budowlanych , co to za firma i czy ona złożyła zapotrzebowanie na pracowników ?


Dyrektor Wanda Grochowska-Skonieczna odpowiedziała, że na ul. Budowlanych powstaje zakład „Ozen Plus” , który będzie zajmował się produkcją węgla drzewnego i energii elektrycznej , jest to pomysł racjonalizatorski . Zakład ten zgłosił zapotrzebowanie na 130 osób . Rekrutacja rozpoczęła się dwa lata temu, ale wszystko się przedłużyło i teraz zaczynamy od nowa .

Jeśli chodzi o analizę zapotrzebowania na zawody , to każdego roku robiony jest tzw. monitoring zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Wyniki są poddawane bardzo szczegółowej analizie , chociaż jest to narzędzie niezbyt doskonałe. Analizy są robione według wytycznych Ministerstwa Pracy i czasami wychodzą niezbyt ciekawe rzeczy , bo np. jeżeli mamy 5 nauczycieli a tylko 1 ofertę pracy dla nauczyciela , to wtedy zawód ten jest wykazany jako zawód nadwyżkowy . Natomiast w dużym stopniu pracodawcy zatrudniają osoby bez pośrednictwa urzędu pracy i dlatego to narzędzie nie jest zbyt doskonałe, ale takie badania są robione . Jeżeli Państwo radni mają życzenie to wyniki takich analiz możemy udostępnić do Państwa wiadomości.


Radny Witold Zalewski powiedział, że chodziło mu bardziej o zawody , których niedobór jest przez kilka lat i żeby w tym kierunku ukierunkować szkoły zawodowe np. szkolenie elektryków, mechaników czy hydraulików.


Dyrektor Wanda Grochowska-Skonieczna odpowiedziała, że są takie analizy i ich wyniki są przekazywane władzom Starostwa Powiatowego i władzom oświatowym , tak że na bieżąco ta sytuacja jest brana pod uwagę. Ten monitoring jest jednym ze źródeł do przygotowywania planu szkoleń .


Radna Aldona Piaskowska zapytała, które kursy doszkalające cieszą się największą popularnością i jaka jest później szansa na podjęcie pracy przez uczestników tych szkoleń ?


Dyrektor Wanda Grochowska-Skonieczna odczytała wykaz wszystkich kursów jakie były prowadzone przez Powiatowy Urząd Pracy, a następnie stwierdziła, że efektywność tych kursów jest bardzo różna , bo jest ona mierzona na określony dzień. Jeżeli dzisiaj powiemy , że po szkoleniu podjęło pracę 5 osób to jutro może ją podjąć kolejnych 5 osób i już ten wskaźnik efektywności będzie inny. Trudno jest to jednoznacznie określić. Na pewno jest mniejsza efektywność szkoleń wśród kobiet, a to dlatego że i propozycji pracy dla kobiet jest mało. Szkolenia mają być substytutem zatrudnienia czyli uczyć jakiejś dyscypliny , wychodzenia z domu , a nawet być źródłem dochodu ponieważ osoby szkolące się dostają stypendium w wysokości zasiłku dla bezrobotnych . Z drugiej strony zawsze łatwiej jest znaleźć pracę kiedy się ma jakieś dodatkowe uprawnienia czy umiejętności. Są także prowadzone szkolenia indywidualne , ale to już pod potrzeby indywidualne pracodawców.


Radny Jan Uran zapytał , czy jest jakaś forma pomocy dla nowo rozwijających się firm jeżeli zatrudniają one 2-3 osoby. Czy są jakieś ulgi ?


Dyrektor Wanda Grochowska-Skonieczna odpowiedziała, że Urząd ma środki na dofinansowanie zatrudnienia osób bezrobotnych. Przedsiębiorca może ubiegać się o refundację kosztów utworzenia i wyposażenia stanowiska pracy dla zarejestrowanej osoby bezrobotnej. Taka dotacja jest przyznawana do wysokości 18 tys. zł. Po otrzymaniu takiej dotacji mały i średni przedsiębiorca musi utrzymać to stanowisko pracy przez 24 m-ce , duży przedsiębiorca przez 36 m-cy. Są również dotacje na podjęcie działalności gospodarczej i wówczas działalność taka musi być prowadzona przez 12 m-cy.

Na koniec Pani Dyrektor podała bezpośredni numer telefonu do swojego gabinetu zapewniła , że służy radnym informacją i postara się odpowiedzieć na wszystkie pytania z jakimi się zgłoszą.


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak powiedział, że uczestniczy z posiedzeniach Powiatowej Rady ds. Zatrudnienia , która współpracuje z Panią Dyrektor PUP . Dodał, że Pani Dyrektor się tutaj nie pochwaliła faktem, że środki pozyskiwane przez Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu są jednymi z większych na terenie województwa. Poprzez swoich pracowników ze Środków Funduszu Społecznego „przerobiła” ponad 6 mln. zł. a więc dużo więcej niż dostają z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. O tym trzeba mówić , bo czasem różnie nasz Urząd Pracy jest odbierany, ale on naprawdę robi bardzo dobrą robotę.


Na tym dyskusja się zakończyła . Przewodniczący Rady Gminy podziękował Pani Dyrektor za wyczerpującą informację i ogłosił 10 minut przerwy w obradach.


Po przerwie.

Wznawiając obrady po przerwie Przewodniczący Rady Gminy poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięć ofiar katastrofy samolotowej pod Smoleńskiem , która wydarzyła się w dniu 10 kwietnia 2010r.


Ad.4. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2009. Udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy – podjęcie uchwały.


Przewodniczący Rady Gminy otwierając punkt 4 sesji stwierdził, że sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2009 przeanalizowały wszystkie komisje stałe Rady Gminy.

Zapytał czy Komisje zgłaszają jakieś uwagi lub zastrzeżenia do przedstawionego sprawozdania ?

Przewodniczący komisji nie zgłasili żadnych uwag do sprawozdania .


Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę nr XXXIII/96/Z/2010 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 8 kwietnia 2010r. , w której sprawozdanie Wójta Gminy Wałcz z wykonania budżetu za 2009 rok, zostało zaopiniowane pozytywnie.

Uchwała Nr XXXIII/96/Z/2010 Składu Orzekającego RIO w Szczecinie – stanowi załącznik nr 4 do protokołu.


Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Teresa Tunkiewicz poinformowała, że Komisja Rewizyjna zapoznała się szczegółowo ze sprawozdaniem budżetowym na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia 2010r. Komisja nie zgłasza żadnych zastrzeżeń do sprawozdania i wnioskuje o udzielenie z tego tytułu absolutorium Wójtowi Gminy.

W tym miejscu odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za rok 2009.


Wniosek Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


Przewodniczący Rady Gminy podziękował przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, a następnie odczytał uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie nr XLIV/140/Z/2010 z dnia 19 kwietnia 2010r. w której wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wałcz w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Wałcz z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2009 został zaopiniowany pozytywnie.

Uchwała Nr XLIV/140/Z/2010 Składu Orzekającego RIO w Szczecinie– stanowi załącznik nr 6 do protokołu.


Przewodniczący obrad odczytał i poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Wałcz z tytułu wykonania budżetu za 2009r.

-obecnych 11 radnych

-za 11 głosów

-przeciw 0 głosów

-wstrzymujących się 0 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/262/10

Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.


Ad.5. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


Wójt Gminy na wstępie podziękował radnym za udzielone mu absolutorium. Podziękował także swoim pracownikom , którzy realizowali ten budżet , bo chociaż jak stwierdził, za budżet odpowiedzialny jest Wójt to jednak bez swojego zespołu ludzi oraz bez wsparcia radnych nie jest w stanie go wykonać sam. Dodał, że ubiegłoroczny budżet był bardzo napięty, ale udało się go jakoś wykonać i udało się deficyt pokryć w własnych środków zgromadzonych w latach ubiegłych. W tym roku poprzeczka została podniesiona jeszcze bardziej , bo są zaplanowane inwestycje na kwotę 16 mln. zł. Gmina zaciąga sporo kredytów i nie wiadomo jak to wszystko uda się zrealizować. Zapewnił , że wszystko robi dla dobra i rozwoju gminy i po to aby ludziom żyło się coraz lepiej .


W informacji z pracy w okresie między sesjami Wójt Gminy omówił następujące tematy :


  • Miesiąc kwiecień był miesiącem przygotowania się do zrealizowania tego co żeśmy sobie

nakreślili na cały rok, a ten rok jest bardzo napięty i bardzo inwestycyjny. Cały plan robót inwestycyjnych został rozpisany na czynniki pierwsze po to żeby wszyscy projektanci i wykonawcy mogli się przygotować do przetargów.

  • Był problem z campingiem w Zdbicach . W lutym w drodze przetargu spośród 5 oferentów

wyłoniliśmy ofertę najbardziej korzystną , ale przedsiębiorca zwlekał z podpisaniem umowy i dopiero tydzień temu złożył oficjalne pismo , że rezygnuje z dzierżawy tego obiektu. W tej sytuacji podjęliśmy rozmowy z oferentem następnym na liście i jest to Pan Tadeusz Węgrzynowski, który wstępnie już wyraził zgodę na podpisanie umowy dzierżawy. Zależy nam żeby obiekt nie stał pusty przez cały sezon.

  • Chcemy w tym roku uporządkować temat odpowiedzialności na boiskach i placach zabaw na

terenie naszej gminy. Różnie te place wyglądają , a ludzie o wszystko mają pretensje najczęściej do gminy, dlatego będziemy chcieli znaleźć w każdej wsi osobę , która będzie nad tym czuwała i będzie gospodarzem danego obiektu. Na ostatnim spotkaniu z sołtysami padło takie hasło żeby sołtysi nad wyborem takich osób się zastanowili.

  • Jak już wszystkim Państwu wiadomo z dniem 1 lipca br. biura ASPO przestaną istnieć i dlatego

trwają przygotowania żeby to wszystko przejąć i organizacyjnie jakoś przygotować. W II połowie kwietnia objechaliśmy wszystkie szkoły i spotkaliśmy się z dyrektorami , a tematem tych spotkań była sprawa przygotowania arkuszy organizacyjnych szkół na rok szkolny 2010/2011. Okazuje się, że tylko same płace i wydatki na podstawowe sprawy związane z utrzymaniem szkół od 1 stycznia 2011 r. wzrosną o 1 milion złotych. Subwencja na pewno będzie mniejsza z tego względu , że spada liczba dzieci w szkołach i to jest dla nas poważny problem. Już dziś na szkoły z budżetu dokładamy 3 mln. zł.

  • Wspólnie ze Starostwem ustalamy jakie zadania będziemy robić wspólnie. W tym roku jak

wiadomo rozpocznie się przebudowa drogi powiatowej Strączno-Rutwica , gdzie zobowiązaliśmy się partycypować w kosztach budowy chodników i zatok autobusowych. Będziemy też przebudowywali oświetlenie uliczne wzdłuż wsi Rutwica i będziemy chcieli postawić lampy parkowe , a lampy zdjęte z istniejących tam słupów wykorzystamy w innych wsiach. Ponadto ustalamy ze Starostą, które drogi i chodniki będą na naszym terenie robione i ile środków musimy przeznaczyć jeżeli chodzi o nasze wspólne działania. Problemy są też z przepustami przy drogach powiatowych. Na spotkaniu z przedstawicielami Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Gostomi , kiedy ten temat został poruszony jednoznacznie stwierdzili oni, że przepusty pod drogami leżą w gestii zarządów tych dróg. Jeżeli Zarząd Powiatowy nie ma na to pieniędzy to niech powie otwarcie , a nie wypiera się , że to zadanie nie jest jego obowiązkiem. Dziwi nas postawa Kierownika Andrzeja Ozdoby , który twierdzi , że przepusty przy drogach powiatowych to sprawa służb melioracyjnych. Ten temat jest przykry i musimy go w końcu rozwiązać i wyjaśnić.

  • Z Agencją Nieruchomości Rolnych ustalamy sprawy związane z działkami na terenie gminy.

Straż Gminna będzie w tym roku bardziej kontrolować te tereny pod kątem utrzymania porządku , a zwłaszcza bieżącego wykaszania traw . Nie wykluczamy tu nakładania mandatów karnych , bo dalej tak jak było w latach ubiegłych być nie może.

  • Poważny problem jest ze sportem . Robimy nowe boiska , stare modernizujemy i poprawiamy,

na co idą niemałe pieniądze. Gminne Zrzeszenie LZS twierdzi , że dostało na ten rok mało dotacji , ale chyba nie liczy tych innych koszów , które ponosi gmina . Przez ostatnie dwa tygodnie wał drogowy jeździł tylko o wyłącznie po boiskach , a to są ogromne koszty . Nie wspominamy już o innych sprawach np. za szatnie kluby nie płacą i to gmina ponosi wydatki za wodę i energię elektryczną . Mocno się zastanawiamy w jakim dziale te koszty księgować , bo jest z tym różnie. Albo księguje się te wydatki w szkoły , albo w świetlice , czasem w drogi albo w wodę i ścieki. Musimy te wydatki jakoś urealnić, bo dalej tak być nie może. Dlatego nie możemy mówić, że utrzymanie klubów jest tanie , bo nie wszystkie wydatki są wliczane do sportu.

  • Jak co roku realizujemy roboty publiczne oraz prace społecznie użyteczne. Prace społecznie

użyteczne organizuje i nadzoruje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej , ale chcemy żeby ci ludzie zajmowali się nie tylko sprzątaniem lecz wykonywali także inne proste prace poprawiające estetykę wsi. Chodzi też o to aby nie wyręczali naszych mieszkańców , którzy mają obowiązek dbania o tereny wokół swoich posesji. Jeżeli natomiast spośród tych osób ktoś się nie nadaje lub nie chce pracować to nie trzeba go zmuszać , bo jest takie przysłowie , że „z niewolnika nie ma pracownika”. My ze swoich środków pokrywamy około 40 % kosztów ich utrzymania więc nie możemy sobie pozwolić na pobłażliwe traktowanie. Dlatego prośba nasza jest taka abyście Państwo też zwrócili na te sprawy uwagę w swoich wsiach.

  • Jest do rozwiązania dla nas i dla Komisji Ochrony Środowiska (…) kolejny temat . Po

zlikwidowaniu funduszu ochrony środowiska nie możemy już przyznawać dopłat do indywidualnych oczyszczalni ścieków, a niestety są takie miejscowości gdzie nie ma innych sposobów na zagospodarowanie ścieków jak tylko oczyszczalnie przydomowe. Do tej pory na naszym terenie wybudowano już kilkaset takich obiektów i są następni chętni , którzy nie mogą zrozumieć dlaczego kiedyś gmina dawała dopłaty a teraz odmawia. Niestety ten fundusz został włączony do ogólnego budżetu , z którego nie można przekazywać dotacji dla indywidualnych osób. Musimy monitować ten problem do Regionalnej Izby Obrachunkowej żeby znalazła jakiś sposób , bo dotyczy to wielu gmin w naszym kraju. Może poprosimy także o pomoc naszego Posła Pawła Suskiego żeby tym tematem się zainteresował. Musimy naciskać ustawodawców, żeby w tym zakresie coś nam pomogli.

Z azbestem sprawa jest nieco łatwiejsza, bo tu gmina nie daje pieniędzy dla indywidualnych mieszkańców ale dla firmy , która dla gminy świadczy usługi w zakresie demontażu i utylizacji azbestu .


Na tym Wójt Gminy zakończył swoją informację.


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak poinformował, że z inwestycją wodociągową Karsibór-Górnica wykonawca wszedł już do Górnicy , a całe zadanie planuje zakończyć do 31 sierpnia br. czyli dwa miesiące przed planowanym terminem. Być może pojawią się jakieś problemy podczas prac ziemnych , bo bez tego się nie obejdzie i te drobniejsze sprawy można będzie konsultować ze społecznym komitetem budowy .

Pod koniec tego tygodnia zostanie ogłoszony przetarg na inwestycję wodociągową Nakielno-Rutwica-Prusinowo-Prusinówko. Na dziś jest przygotowany projekt uchwały na zaciągnięcie pożyczki na sfinansowanie tego zadania.

Był pewien problem z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w Szwecji , bo Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie chciała nam odebrać tego planu , aż w końcu sprawa oparła się w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Odbyła się już rozprawa , a wczoraj była publikacja wyroku i okazało się , że w dwóch punktach sprawę wygraliśmy i to jest dobra wiadomość.


Do informacji przedstawionych przez Wójtów Gminy radni nie zgłosili żadnych pytań.

Z sali wyszła radna Teresa Tunkiewicz. Stan radnych 10.


Ad.6.Informacja z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że informacja z realizacji programu współpracy gminy wiejskiej Wałcz z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego była omawiana na posiedzeniach wszystkich komisji.

Zapytał czy są jakieś pytania do tej informacji ?

Radni nie zgłosili żadnych pytań ani uwag i wobec tego Przewodniczący obrad zamknął punkt 6 sesji.

Informacja stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.


Przewodniczący obrad ogłosił 10 minut przerwy w obradach .

Po przerwie .


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że ponieważ na salę nie powrócili jeszcze wszyscy radni i nie ma quorum , dlatego przed przystąpieniem do kolejnego punktu ma pytanie do Wójta Gminy jak wygląda sprawa kompostowników , które miały pojawić się na cmentarzach komunalnych do gromadzenia odpadów pochodzenia organicznego ?


Wójt Gminy odpowiedział, że zadanie to dostał do realizacji Kierownik Szczepan Kabatek . Szkoły mają przygotować jakieś plakaty czy naklejki informacyjne , będą też postawione tablice. Jednak obawiamy się czy ludzie tak od razu zastosują się do zasad odnośnie tego jakie odpady można tam wrzucać. W kilku wsiach kompostowniki już są , ale nie ma jeszcze żadnych informacji i ludzie już zaczęli wrzucać tam szkło i plastiki , dlatego musimy przyspieszyć tą akcję informacyjną. Może poprosimy też księży żeby ten temat poruszyli w swoich ogłoszeniach po mszach świętych.


Przewodniczący Rady Gminy zapytał kto będzie zabezpieczał rękawice ochronne i worki na śmieci dla pracowników zatrudnionych w ramach prac społecznie użytecznych, którzy pracują na terenie wsi ? Czy to ma być kupowane z funduszy sołectw czy też z budżetu gminy ?


Wójt Gminy odpowiedział, że skoro gmina ich zatrudnia to jest również zobowiązana do zabezpieczenia środków ochrony osobistej w postaci rękawic i nie ma sensu kupować tego z pieniędzy sołeckich. Musimy zakupić te rękawice i worki dla wszystkich i rozdać sołtysom, bo nie będzie przecież każda wieś kupować osobno i będzie 30 rachunków do zaksięgowania . Pani kierownik GOPS ustali z sołtysami jakie są potrzeby i ten temat zostanie załatwiony.


Na salę przybyli pozostali radni i Przewodniczący przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad sesji.


Ad.7. Podjęcie uchwał:


1) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie kredytu w Banku Ochrony Środowiska na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Wałcz związanego z budową sieci kanalizacyjnej Górnica-Karsibór.


Skarbnik Gminy poinformowała, że wszystkie kredyty , również te , o których jest mowa w dwóch następnych chwałach będą spłacane w latach 2011-2013.


Radni nie zgłosili uwag do w/w uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 1o radnych

-za - 10 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/263/10

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


2) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie planowanego

deficytu budżetu Gminy Wałcz związanego z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Górnica- Świętosław-Kolno-Karsibór – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 1o radnych

-za - 10 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/264/10

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu.


3) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy

Wałcz związanego z budową sieci wodociągowej Nakielno-Rutwica-Prusinowo-Prusinówko – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 1o radnych

-za - 10 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/265/10

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.


4) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010 – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 1o radnych

-za - 10 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/266/10

Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.


5) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących mienie Gminy Wałcz na okres 30 lat w formie bez przetargowej,


Radny Jan Uran powiedział, że w załączniku do uchwały są podane numery działek , ale to radnym nic nie mówi. Powinna być mapka z podaniem lokalizacji tych działek . Jako radny chciałbym wiedzieć w jakim rejonie są te działki.


Wójt Gminy odpowiedział, że są to działki gminne , a w jakim są terenie już rozmawialiśmy na komisjach i dzisiaj te firmy chcą z gminą zawrzeć umowę. Gdyby ktoś z radnych powiedział na komisji, że chce obejrzeć mapy to byśmy je przygotowali . Chodzi głównie o miejscowości: Rudki, Karsibór, Chwiram i Różewo. My podpisujemy umowę po to żeby firma wystąpiła o warunki zabudowy , a konkretną lokalizację dostaną dopiero wówczas kiedy spełnią warunki hałasu. Musimy pamiętać , że dla nas to jest interes , bo za każdą postawioną fermę wiatrową jest 30 tys. zł. rocznie za samą dzierżawę działki.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że radni dostali ten załącznik do uchwały w momencie uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i na tamten obszar radni się zgodzili. Nasze działki są położone w tamtym obszarze , na który jest już zgoda radnych.


Kierownik Referatu Rolnictwa (…) Szczepan Kabatek dodał, że słusznie powiedział Zastępca Wójta, że te działki są położone w obszarach zakreślonych i to jest tylko kilka działek największych. Kiedy ta lokalizacja będzie przez fachowców określona to dopiero z tych działek będziemy wydzielać tereny 15 arowe już pod same wiatraki + teren pod drogę dojazdową. Dzisiaj nie da się powiedzieć dokładnie , w którym miejscu będzie stał wiatrak.


Radny Jan Uran powiedział, że chyba został źle zrozumiany , bo nie jest przeciwny wiatrakom, ale jako radny powinien wiedzieć w jakim miejscu te obiekty będą stały. Czasem ludzie pytają o to i radni nie umieją im odpowiedzieć.


Wójt Gminy powiedział, że dzisiaj w planie zagospodarowania przestrzennego i w studium uwarunkowań jest około 4 tysiący hektarów terenów , na których mają stanąć elektrownie wiatrowe. Kiedy będzie lokalizacja szczegółowa wówczas dokumenty będą wyłożone do wglądu i każdy obywatel będzie miał prawo zgłosić swoje uwagi. Te wszystkie procedury mogą potrwać jeszcze 2 lata i na dzień dzisiejszy jedna firma wytypowała 25 miejsc na stronie północnej z czego na naszych terenach mogą być 3 wiatraki , a reszta na działkach prywatnych . Ostateczna decyzja o lokalizacji zapadnie po zgłoszeniu uwarunkowań środowiskowych i po ustaleniu przez specjalne urządzenia czy dany teren spełnia wszelkie wymogi środowiskowe. Dzisiaj inwestorzy chcą z nami zawrzeć wstępną umowę i nie ma 100 % gwarancji, że to wyjdzie. Jednak muszą mieć z nami umowę dzierżawy długoletniej , którą przedstawią swojemu bankowi jako załącznik do kredytu. Takie zabezpieczenie inwestorzy muszą mieć, bo są to inwestycje bardzo drogie. Na razie nie można zgłaszać żadnych zastrzeżeń dopóki nie ma planów i lokalizacji szczegółowych. Później będą ogłoszenia w prasie lokalnej i w gminie wszystkie dokumenty będą udostępnione dla społeczeństwa i będzie można zgłaszać uwagi i zastrzeżenia. Dziś nie możemy tego odpuścić mając szansę zarabiać przez 30 lat po 35 tys. zł. rocznie od każdego takiego obiektu.


Radny Jan Uran powiedział, że Wójt nadal nie rozumie jego stanowiska. Chodzi o to aby radni mogli i umieli odpowiedzieć na pytania ludzi gdzie te wiatraki będą stały. Skoro w załączniku są podane numery działek to już w przybliżeniu na mapie można zobaczyć w jakich rejonach to jest.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że jedyny pewnik to jest zakres do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to co zostało przez radnych przyjęte w ubiegłym roku. Natomiast lokalizacji wiatraków jeszcze nie znamy i nikt nie wie w którym miejscu one staną.


Wójt Gminy powiedział, że działki w obrębie Rudek mają powierzchnię od 3 do 7 hektarów , działka w Różewie ma powyżej 20 ha , a działka w Chwiramie w granicach 4 ha. Są to wszystko działki rolne , z których zostaną wydzielone niewielkie 15 arowe tereny pod wiatraki.


Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, żeby radny , jeżeli nadal nie jest zadowolony z tych wyjaśnień, udał się po sesji do Kierownika Referatu Rolnictwa (…) gdzie na pewno mapki zostaną mu udostępnione. Natomiast podczas głosowania, jeżeli ma wątpliwości, może zagłosować przeciw albo wstrzymać się od głosu.


Następnie Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 1o radnych

-za - 10 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/267/10

Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

Z sali wyszedł radny Adrian Szatkowski . Stan radnych 9.


6) projekt uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Wałcz.


Zastępca Wójta Gminy zgłosił propozycję aby do projektu uchwały dopisać jedną zmianę. W § 8 punkt 2 jest zapis , że gdy zebranie jest nieważne z powodu braku wymaganej liczby mieszkańców uprawniony organ zwołuje zebranie w innym terminie. Zaproponował żeby tutaj wprowadzić zapis , iż drugie zebranie może się odbyć p0 0,5 godzinnym odstępie czasu od pierwszego terminu.


Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zaproponowaną zmianę . W głosowaniu jawnym propozycja Zastępcy Wójta Gminy została przyjęta jednogłośnie.


Następnie Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały wraz z wprowadzoną zmianą i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/268/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.


7) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wałcz w zakresie obrębu geodezyjnego Kołatnik,


Wójt Gminy wyjaśnił, że kiedyś Pan Jan Kijak i Pani Horodecka, która później swoją działkę sprzedała, zgłosili zamiar przekwalifikowania działek rolnych położonych w Kołatniku na budowlane . Ponieważ mamy tam też swoje grunty chcemy wspólnie pokryć koszty przekształcenia , a będzie to ponad 50 tys. zł. i dlatego ustaliliśmy , że Pan Kijak wykona mapki, a my dopiero wówczas podejmiemy decyzję o przystąpieniu do zmiany studium i opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Te wszystkie procedury i tak potrwają około roku. Na razie my ponosimy koszty , a jeżeli to zostanie przekwalifikowane i Pan Kijak będzie sprzedawał swoje działki to my do 30 % wartości możemy od niego ściągnąć.


Radny Witold Zalewski powiedział, że tam gdzie się przekwalifikuje grunt rolny na budowlany powstają drogi , czy te drogi przejmuje później gmina i musi o nie dbać ?


Wójt Gminy odpowiedział, że gdyby to były działki gminy to moglibyśmy do każdego metra kwadratowego doliczyć 9 zł na infrastrukturę . Między innymi gmina ma możliwość skorzystania ze zwiększenia tej wartości do 30 % . Jeżeli na przykład grunt kosztował 1 zł , a poszedł na 30 zł i to do 30 % od tej wartości właściciel będzie musiał przekazać na rzecz gminy na pokrycie kosztów , względnie na wybudowanie nowej infrastruktury. Takie są przepisy i my na dzień dzisiejszy mamy obowiązek to spełniać , bo to jest zadanie własne gminy. Czy nam się to podoba czy nie , jeżeli chcemy żeby gmina się rozwijała i żeby ktoś tam się budował to musimy te plany zagospodarowania zmieniać . Później zgodnie z tą uchwałą kiedy działki zostaną przekwalifikowane i właściciel będzie je sprzedawał i przykładowo sprzeda działkę za 100 tys. zł. to 30 % z tej działki my wtedy automatycznie dostajemy.


Zastępca Wójta Gminy dodał, że w momencie kiedy działka rolna zostaje przekształcona w budowlaną również wzrasta podatek , bowiem podatek rolny płaci się od hektara , a podatek od nieruchomości naliczany jest od każdego m2 . Gdyby tam pod Kołatnikiem powstało osiedle , a może się to udać, to będzie rozwój tej miejscowości , jak również duże wpływy z podatku od nieruchomości. Teraz są to jakieś koszty ale są też duże widoki na zyski w przyszłości.


Nikt więcej nie zabrał głosu w tym temacie więc Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/269/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.


8) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów mieszkaniowych w Kołatniku– uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/270/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokołu.


9) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów przy drodze do dawnej kopalni kredy jeziornej w Golcach nad jeziorem Zbiczno – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer XLVIII/271/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokołu.

10) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów przy drodze do Dobrzycy – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/272/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokołu.


11) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów w Iłowcu – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/273/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokołu.

12) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów przy drodze z Górnicy do Lasek Wałeckich – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/274/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokołu.


13) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy drodze do Omulna – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/275/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokołu.


14) projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenów w Ostrowcu – uwag do uchwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 9 radnych

-za - 9 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer nr XLVIII/276/10.

Uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokołu.


Na tym punkt 7 sesji został zakończony.


Ad.8. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Radny Witold Zalewski powiedział, że kontekście podjętych dziś uchwał widzi, że zostały podjęte działania na terenie Nadleśnictwa Wałcz, a taki sam problem występuje również w rejonie działania Nadleśnictwa Tuczno i Nadleśnictwa Płytnica. Czy z tymi Nadleśniczymi nie można się dogadać, czy w ogóle takie rozmowy nie zostały jeszcze podjęte ?


Wójt Gminy odpowiedział, że ponieważ są to potężne koszty na dzień dzisiejszy został uruchomiony pierwszy etap tych najważniejszych spraw. Na przykład na budynek hydroforni w Ostrowcu są trzy podania , że ludzie chcą zrobić z tego mieszkanie, a ten budynek jest nasz , natomiast działka należy do lasów państwowych. Dlatego musimy to szybko załatwić, bo budynek niszczeje. Otwieramy pierwszy etap tych prac , na który musimy zabezpieczyć około 100 tys. zł. , a po przetarciu tych ścieżek będziemy podejmować dalsze tematy , bo chcemy stopniowo uporządkować wszystko. Te , które podjęliśmy teraz są najbardziej pilne . Z Nadleśnictwem Tuczno w przyszłości będziemy chcieli przeforsować sprawę drogi od szosy nr 22 do wsi Papowo , ale w Papowie mieszka tylko 15 osób , podczas gdy na przykład w Dobrzycy 100 osób i tam jeździ nasz autobus żeby zabierać ludzi. Dlatego Dobrzycę wzięliśmy w pierwszej kolejności.


Radny Witold Zalewski powiedział, że nie kwestionuje podjętych dziś uchwał, ale chodzi mu o to aby później nie zapomnieć o tych pozostałych sprawach.


Wójt Gminy zapewnił, że to jest dopiero pierwszy etap , a po nim gmina zajmie się pozostałymi tematami , aż uporządkuje wszystko do końca.


Radny Jan Uran zgłosił, że mieszkańcy Ług proszą żeby tą właśnie drogę chociaż trochę im poprawić , bo do Wałcza przez Gostomię jest dużo dalej niż przez Papowo.


Wójt Gminy odpowiedział, że w Tucznie jest nowy Nadleśniczy , z którym spotka się w najbliższym czasie. Nadleśniczy obiecał wstępnie , że tym tematem się zajmie w miarę szybko.

Przewodniczący Rady Gminy przypomniał radnym, że na poprzedniej sesji były obecne Panie Dyrektorki dwóch szkół z terenu gminy i złożyły prośbę o sfinansowanie przez Radę Gminy Wałcz zakupu nagród dla uczniów biorących udział w projekcie „ Szkoła środowiskiem rozwoju uczniów”. Wniosek ten został obecnie poparty stosownym pismem. W tym miejscu Przewodniczący Rady odczytał treść pisma.


Po krótkiej dyskusji radni stwierdzili , że do końca roku szkolnego jest jeszcze trochę czasu i wobec tego temat może być przekazany pod dyskusję na posiedzeniach komisji stałych Rady Gminy. Po zasięgnięciu opinii Komisji zostanie podjęta ostateczna decyzja.


Na salę wszedł radny Rady Powiatu Jan Kaczanowicz.


Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w maju przypada 20 rocznica samorządów i z tej okazji planuje odbycie uroczystej sesji Rady Gminy z udziałem pracowników gminy i zaproszonych gości. Wstępny termin tej sesji jest zaplanowany na 5 czerwca 2010r.

Następnie Przewodniczący przywitał przybyłego na sesję radnego powiatowego Jana Kaczanowicza i oddał mu głos.


Radny Rady Powiatu Jan Kaczanowicz poinformował, że wraca właśnie z sesji Rady Powiatu , na której Zarząd Powiatu jednogłośnie uzyskał absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2009. Następnie poinformował, że w roku 2009 budżet Starostwa wynosił w dochodach 49 mln. zł. i został zrealizowany w 98 % , natomiast w wydatkach był planowany na poziomie 60 mln. zł. i został wykonany w 96 % , co spowodowało, że planowany wcześniej deficyt z 10.750 tys. zł. spadł do 9.700 tys. zł. Udział dochodów własnych w budżecie stanowi tylko 20 % , czyli w porównaniu do budżetów gmin tej wskaźnik jest relatywnie niższy i dlatego możliwości Starostwa są nieco mniejsze, bo więcej pieniędzy jest „znaczonych” i można je wydać tylko na ściśle określone cele . W związku z powyższym na drogi łącznie z obsługą czyli utrzymaniem Zarządu Dróg Powiatowych, było przeznaczone 4.600 tys. zł. Z tej kwoty gmina Wałcz „skonsumowała” ponad połowę choć w stosunku do potrzeb jest to naprawdę niedużo. Takim najbardziej zauważalnym zadaniem na terenie gminy Wałcz była droga Wałcz-Przybkowo , która kosztowała 3.100 tys. zł. w tym z budżetu własnego Starostwo wydało 1.500 tys. zł. oczywiście przy znacznym wsparciu gminy Wałcz w kwocie 80 tys. zł. Gmina Wałcz jest jedną z nielicznych gmin , która mocno partycypuje w kosztach inwestycji powiatowych. W roku 2010 najbardziej istotną inwestycją będzie droga Strączno-Rutwica robiona dwu etapowo , II etap będzie to odcinek Rutwica-Tuczno. Na realizację tego zadania zaplanowano 6 mln. zł. ale po przetargu kwota ta spadła do 4 mln. zł. czyli jest tu oszczędność rzędu 2 mln. zł. Starosta Wałecki podpisał z Marszałkiem Województwa stosowne dokumenty i trasa Wałcz - Stargard Szczeciński w 2013 roku będzie już eksploatowana .

Dwa słowa na temat funduszy pomcowych. Otóż w tym roku na inwestycje zaplanowane jest 13 mln. zł. i jest to kwota bardzo duża . Natomiast programy pomocowe i środki unijne , z których korzystamy to :

- Powiatowy Urząd Pracy – 3.600 tys. zł.

- PCPR w Wałczu – 1.000 tys. zł.

- Zarząd Dróg Powiatowych – 6.700 tys. zł. ( na drogę do Rutwicy)

- Starostwo Powiatowe - 27 mln. zł. (na termomodernizację)

- Starostwo Powiatowe – 1.000 tys. zł. ( na inne zadania).

Termomodernizacje są to programy długofalowe , nie roczne czy dwuletnie tylko do roku 2013 i to nie tylko realizuje Starostwo , które jest tylko organem wiodącym, natomiast jest tutaj znaczący udział gmin. W ostatnim czasie pojawiła się kolejna możliwość skorzystania ze środków pomocowych na termomodernizację biblioteki przy LO im. Kazimierza Wielkiego, budynku przy Zespole Szkół Budowlanych oraz na solary na Dziennym Domu Pomocy Społecznej za 1.500 tys. zł. udziału środków zewnętrznych.

Problemów i potrzeb jest na pewno dużo , a dodatkowo Starostwo ma też zobowiązania (dług) w kwocie 26 mln. zł. i to w znaczący sposób ogranicza możliwości Powiatu. Tak jak Wójt powiedział na jednej z sesji powiatowych, jedynym sposobem na zdobycie środków jest korzystanie z programów pomocowych , ale tu konieczny jest udział własny . Natomiast jeżeli takiego udziału nie ma pozostaje tylko podpierać się wszelkiego rodzaju pożyczkami.

Na tym radny Jan Kaczanowicz zakończył swoje wystąpienie.


Wójt Gminy powiedział, że chciałby w końcu dowiedzieć się prawdy od Pana Kierownika Zarządu Dróg Andrzeja Ozdoby na temat przepustów w drogach powiatowych. Zarządcy innych dróg czy to krajowych czy wojewódzkich przyznają , że przepusty leżą w ich gestii i oni to robią. Nie wiemy zatem na jakich przepisach opiera się Pan Ozdoba , który wszystkim naokoło twierdzi , że to jest własność Zarządu Inwestycji Wodnych i Melioracji. Ci z kolei twierdzą, że im przepusty w drogach są niepotrzebne bo wystarczą rowy przydrożne do odbierania wód gruntowych. Jeżeli natomiast przepusty w drogach są uszkodzone to wówczas wody zalewają drogę i ją niszczą, dlatego o przepusty na drogach powiatowych powinien dbać Zarząd Dróg Powiatowych. Jeżeli Starostwo nie ma pieniędzy to niech powie otwarcie , że ich nie ma , a nie „zwala” odpowiedzialność na kogoś innego. Chcielibyśmy uzyskać w tej sprawie jednoznaczne stanowisko zarządcy dróg.

Druga sprawa dotyczy czyszczenia rowów melioracyjnych. Kiedy WZIR zwrócił się do Starostwa o zobowiązanie właścicieli i dzierżawców działek do porządkowania rowów melioracyjnych przebiegających przez ich działki , wówczas Starostwo „odbija piłeczkę” i pisze do gminy aby reaktywowała działalność Spółek Wodnych. Tych spółek nikt już nie będzie reaktywował , bo nie ma już tych ludzi , którzy je tworzyli , a poza tym rolnicy nie chcą płacić składek . Chcielibyśmy żeby radni powiatowi Panowie Jan Matuszewski i Jan Kaczanowicz wspólnie zajęli się tym tematem i żebyśmy wspólnie wypracowali jedno stanowisko i ustalili co jest czyje i kto za co odpowiada. W takich newralgicznych sprawach musimy się spotykać i wspólnie rozwiązywać pojawiające się problemy, po zbywanie tematu nic nie daje, a stwarza tylko wrogą atmosferę oraz uzasadnione pretensje mieszkańców powiatu i gminy.


Radny Jan Kaczanowicz powiedział, że podziela stanowisko i odczucia Wójta Gminy . Dodał, że wiele razy rozmawiał z Panem Ozdobą, który bardzo zawile tłumaczy swoje racje i twierdzi, że to dotyczy regulowania stosunków wodnych na terenach rolnych , a nie przy drogach i to nie jest problem Starostwa. Wydaje się , że gdzieś w tle chodzi o pieniądze a raczej ich brak, skoro jednak Wójt deklaruje wsparcie, to może wspólnymi siłami jakoś ten temat udałoby się ruszyć. Radny obiecał , że będzie jeszcze ze Starostą rozmawiał i postara się doprowadzić do spotkania i wypracowania jakiegoś wspólnego działania aby problem usunąć , a nie udawać , że go nie ma.


Kierownik Referatu Rolnictwa (…) Szczepan Kabatek powiedział, że na to pismo , które dzisiaj przyszło jutro pójdzie do Starostwa odpowiedź , w której powołujemy się na paragrafy i jeżeli wówczas znów przyjdzie odpowiedź negatywna , to pozostanie nam jedyna droga jaką jest interwencja u Wojewody żeby rozstrzygnął kto za to odpowiada.


Radny Witold Zalewski korzystając z obecności radnego powiatowego zadał pytanie co będzie dalej z tymi pniakami po wyciętych topolach przy drodze od drogi nr 10 do Wiesiółki ? Jest tam 7-8 pniaków , które trzeba uporządkować. Drugie pytanie dotyczy budynku po byłym szpitalu powiatowym , co się z nim dzieje ?


Radny Jan Kaczanowicz obiecał , że będzie w tej sprawie interweniował w Zarządzie Dróg Powiatowych . Jeśli chodzi o szpital to jego likwidacja spowodowała , że nie generuje on dalszych kosztów. Same obiekty też nie generują kosztów, bo wydatki na ochronę obiektu , drobne naprawy , energię elektryczną i nie dopuszczanie do dewastacji są zerowane zyskami z wynajmu pomieszczeń. Wszystko wskazuje na to, że nie będzie inwestora strategicznego i są różne przymiarki , które mają spowodować, że ten obiekt będzie żył nadal. Były takie zamierzenia , że budynek miał być wynajmowany na cele medyczne , ale raczej nie ma szans na realizację tego zamierzenia. Trzeba będzie zmienić zapisy w uchwale i dopuścić do wykorzystania obiektu na inne potrzeby.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że od 3 lat Pan Andrzej Ozdoba bezskutecznie wycina spróchniałą lipę przy przystanku w Kolnie , która jest zagrożeniem dla ludzi. W Kolnie jest też obiekt po byłej mieszalni perfum, który obecnie jest opuszczony i ulega dewastacji. Mieszkańcy Kolna zwracają się do Starostwa aby zobowiązać właściciela nieruchomości do rozebrania budynku albo jego ogrodzenia aby nie było dostępu osób postronnych, a zwłaszcza dzieci. Obiekt jest opuszczony od co najmniej 2 lat i nie ma żadnej reakcji ze strony Powiatu.


Radny Jan Kaczanowicz obiecał , że w obu tych sprawach będzie interweniował.


Wójt Gminy poinformował radnych , że od 1 czerwca br. będzie nowy dzierżawca ośrodków zdrowia w Różewie i Szwecji i będzie to Zakład Opieki Zdrowotnej PULS . Dotychczasowy dzierżawca 107 Szpital Wojskowy nie płacił dla gminy ani złotówki, a z chwilą ogłoszenia przetargu złożył ofertę tylko na ośrodek w Różewie , natomiast nie był zainteresowany Szwecją. Na taki układ nie chcieliśmy iść i dlatego wybór padł na PULS , który zadeklarował przejęcie obu ośrodków i objęcie obsługą naszych mieszkańców. Przejęcie ma się odbyć bez bólowo , ale jeżeli będą jakiekolwiek problemy to prosimy o sygnał. Z obsługą lekarską raczej nie będzie gorzej . Jeśli chodzi o stomatologa w Różewie , to ta pani prowadzi tą praktykę prywatnie więc nic się nie powinno zmienić. Będziemy też rozmawiać na temat uruchomienia punktu stomatologicznego w Szwecji.



Odpowiadając na tematy poruszone w zapytaniach na początku sesji Wójt Gminy poinformował :

  • Izba Pamięci w Zdbicach – jesteśmy po rozmowach z Nadleśniczym i inspektorem z Regionalnej

Dyrekcji Lasów Państwowych , który przyjechał na kontrolę. Dzisiaj chcąc żeby ta Izba dalej funkcjonowała trzeba wyłożyć 100 tys. zł. na remont budynku. Ponieważ my nie jesteśmy właścicielami nie możemy w ten obiekt inwestować. Gotowi byliśmy przejąć go nieodpłatnie , ale na to Nadleśnictwo nie wyraziło zgody. Dziś Nadleśnictwo wypowiedziało nam umowę użyczenia , bo w takim stanie technicznym służby sanitarne nie pozwolą Izbie dalej funkcjonować. Co z tym zrobi Nadleśnictwo nie wiadomo , ale wariant pesymistyczny jest taki, że eksponaty trafią do różnych muzeów , a nieruchomość zostanie wystawiona do sprzedaży. Cała nieruchomość ma powierzchnię 0,70 ha i jest to działka budowlana , a więc w grę wchodzą duże pieniądze.

  • Drogi po zimie – możemy zwiększyć środki na drogi , ale wówczas trzeba się zastanowić skąd je

zabrać. Budżet jest już zamknięty , a niektóre zadania się zwiększają czy nam się to podoba czy nie. Trudno powiedzieć jak ten rok się potoczy , jakie będą wpływy i dlatego będziemy na razie działali w ramach tego co jest na drogi zaplanowane. Część dróg już naprawiamy , na część mamy dokumentację i będziemy ogłaszali przetargi , ale to wszystko trochę potrwa i musi być rozłożone w czasie. Będzie ustalony harmonogram żeby w określonej kolejności te drogi doprowadzać do porządku , a zaczniemy od łatania dziur , bo po to kupiliśmy wał i równiarkę i wysłaliśmy ludzi na kurs , żeby część zadań na drogach robić we własnym zakresie. Na rok 2010 zaplanowaliśmy łącznie na remonty i inwestycje w drogach oraz na oświetlenie uliczne 2.720 tys. zł. Na chodniki i zatoki w Rutwicy w tym roku przeznaczamy 200 tys. zł. i będziemy też przy okazji robić oświetlenie parkowe . Nie wiemy jeszcze ile będzie kosztowało dokończenie budowy chodnika w Rudkach , gdzie też mamy swój udział finansowy. Podobno planowane są także chodniki w Szwecji , ale nie ma jeszcze kosztorysów i nie ma żadnych sygnałów z Powiatu jakiej dotacji od nas oczekują. W tych sprawach też musimy się spotkać ze Starostą i Panem Andrzejem Ozdobą żeby podpisać jakieś porozumienie. Postaramy się jednak aby wszystkie wolne nadwyżki budżetowe kierować na drogi. Na najbliższe lata na drogi planujemy minimum po 2 mln. zł. i można porównać jak to się ma do Powiatu , który wydał 4 mln. zł. na inwestycje ale na cały powiat .

  • Plan miejscowego zagospodarowania wsi Szwecja – tutaj najwięcej do powiedzenia ma urbanista.

Dobrze , że nie ma całkowitej dowolności , bo jak coś się planuje to musi mieć to jakiś wygląd i być w miarę estetyczne. Muszą być zachowane jakieś parametry zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego i na to my nie mamy wpływu. Urbanista musi to wszystko uzgodnić z konserwatorami , a my mu za to płacimy duże pieniądzej. Jeżeli mają do Szwecji przyjść ludzie z zewnątrz, jeżeli ta miejscowość ma być atrakcyjna to musi być zachowany jakiś porządek .


Radny Florian Guzowski powiedział, że zgadza się częściowo z wypowiedzią Wójta , ale wytyczne urbanisty są , jego zdaniem, zbyt szczegółowe.


Wójt Gminy powiedział, że dziś są takie wymogi i takie przepisy planowania przestrzennego i my tego na pewno nie zmienimy. Dziś pod każdą wydawaną przez gminę decyzją podpisuje się urbanista , a decyzja bez jego podpisu jest nieważna. Tutaj zbyt wiele nie mamy do powiedzenia. Za zmiany planu zagospodarowania wsi Szwecja urbanista weźmie około 60 tys. zł. , a do tego dochodzą inne dokumenty i mapy , więc to jest inwestycja dość kosztowna. Jeżeli powstanie tam kilkanaście działek, to będzie trzeba robić również drogi i oświetlenie . Dlatego bez względu czy jest to darowizna czy nie , jeżeli działka zostanie przekwalifikowana to gmina ma otrzymać zwrot za poniesione koszty do 30 % wartości działki. Panu Tadeusz Uciechowski przekwalifikował swoje grunty rolne w Zdbicach na działki rekreacyjne , ale ich nie sprzedaje i co roku płaci duże pieniądze z tytułu podatku od nieruchomości.

Dziś nie wchodzimy w szczegóły czy działka pochodzi z darowizny czy nie , to nie ma znaczenia. W najbliższej przyszłości czeka nas jeszcze coś takiego jak opłata adiacencka , bo gminy zostaną zmuszone do szukania pieniędzy. Wtedy za wszystkie uzbrojone działki trzeba będzie wnosić opłatę adiacencką . Boimy się tego i na razie takiej opłaty nie wprowadzamy , ale to nas w przyszłości na pewno czeka.

Nawiązując do wniosku Dyrektorek Szkół odczytanego przez Przewodniczącego Rady Gminy Wójt powiedział, że popiera tą sprawę , bo uważa że w naszych szkołach jest problem dzieci uczących się słabo. Jeżeli więc jest realizowany program , który ma uaktywnić słabszych uczniów, to zasadne jest żeby wynagrodzić te dzieci , które osiągnęły znaczący postęp w nauce. My jako gmina będziemy chcieli, dla tych najbardziej pracowitych, coś przygotować i Rada Gminy też mogłaby jakieś środki wygospodarować, bo warto takie dzieci doceniać i mobilizować do dalszej pracy.


Na tym Wójt Gminy zakończył swoje wystąpienie.




Zastępca Wójta Gminy poinformował radnych, że w miesiącu lutym miał być nabór do programu Odnowa Wsi , ale w międzyczasie został on unieważniony ponieważ Minister miał zmienić , a właściwie uprościć rozporządzenie. To rozporządzenie już się ukazało , a uproszczenie polega na tym że wydłużono okres rozpatrywania wniosków przez urzędy marszałkowskie z 3 na 4 miesiące . Krótko mówiąc cały proces naboru i oceny wniosków wydłuża się o miesiąc czasu.

Druga sprawa dotyczy planów odnowy miejscowości , które robiliśmy . Okazuje się, że te plany są do wymiany . Wszyscy ci , którzy będą chcieli robić inwestycje i place zabaw czy boiska sportowe mają półtora miesiąca żeby opracować nowe plany odnowy wsi według nowego wzoru , zrobić zebranie wiejskie i przyjąć te plany uchwałą zebrania wiejskiego. Praktycznie na następnej sesji Rada Gminy powinna przyjąć nowe plany odnowy miejscowości i tu wiele będzie zależało od rad sołeckich i radnych , bo czasu jest bardzo mało . Zapewnił radnych , że gmina służy pomocą , a tym tematem zajmuje się Pan Przemysław Maksymowicz w pokoju nr 20 . W tych planach trzeba napisać co chcecie zrobić w swojej wsi, a wychodzi się od tego jaka jest tradycja , z czego wynika to co chcecie zrobić , a najlepiej żeby zrobić wieloletni plan inwestycyjny i określić ile te inwestycje w kolejnych latach będą kosztowały. To są poważne wymogi , ale te wsie , które się nie zaangażują nie mają na co liczyć.

Na zakończenie Zastępca Wójta Gminy poinformował, że place zabaw zaplanowane w 14 wsiach powinny być gotowe do końca maja br.


Wójt Gminy nawiązując do sprawy prowadzenia nauki w Ośrodku Leczenia Narkomanów w Iłowcu powiedział, że dla każdego dziecka , które będzie w tym ośrodku szkołą macierzystą jest ta szkoła, z której on przyszedł. Zatem subwencję oświatową dostają macierzyste szkoły tych dzieci i te pieniądze nigdy nie przyjdą do naszej gminy. Rozmawialiśmy w Delegaturze Kuratorium Oświaty i okazuje się , że Pan Zdzisław Jankowski może prowadzić to na zasadzie szkoły specjalnej . My nie mamy podstaw prawnych żeby zakładać filię szkoły podstawowej czy gimnazjum , to jest po prostu nierealne. Na dzień dzisiejszy nie wiemy ile dzieci tam będzie i Pan Jankowski też nam tego nie umie powiedzieć. Na dzień dzisiejszy ośrodek dostaje na leczenie środki z NFZ , a od gmin macierzystych z których dzieci pochodzą powinien żądać pieniędzy z subwencji oświatowej. Czy tych pieniędzy wystarczy nie wiadomo , ale Pan Jankowski musi rozmawiać z Kuratorem . Te sprawy wyjaśniliśmy w porozumieniu z Kuratorium w Koszalinie , które zajmuje się szkołami specjalnymi oraz z prawnikami. Na podstawie tych ustaleń wysłaliśmy do Pana Jankowskiego pismo, w którym jasno określiliśmy , że nie jest naszym obowiązkiem uruchomienie takich filii szkolnych , o jakie wnioskował.


Radny Janusz Marchewka zapytał w czy w Karsiborze po remoncie boiska będzie bieżnia ?


Wójt Gminy odpowiedział, że na tym boisku nie jest przewidziana bieżnia . Nie ma sensu w takiej małej miejscowości robić boiska z bieżnią , bo bieżenia musi spełniać określone standardy, a to są zbyt duże koszty. Tym bardziej , że nie mamy żadnej sekcji lekkoatletycznej.


Radny Janusz Marchewka powiedział, że pyta o to dlatego gdyż będąc w strukturach europejskich jednostki OSP są coraz częściej włączane do zawodów CTIF i przed zawodami trzeba robić ćwiczenia do których potrzebna jest bieżnia.


Wójt Gminy odpowiedział, że jak będzie trzeba to na każdym z istniejących boisk można zrobić bieżnię . Komendant gminny OSP dostał wytyczne i już na zawody gminne na 12 czerwca br. taką bieżnię zrobimy na boisku w Dębołęce na trawie, bo do takich zawodów może być bieżnia tartanowa, żużlowa lub trawiasta. Możemy też zrobić bieżnie na boiskach w Lubnie czy Strącznie , bo zawody strażackie wcale nie muszą być w tych miejscowościach gdzie działają jednostki OSP.


Radna Aldona Piaskowska zwróciła się do radnych ze Szwecji z zapytaniem czy zamierzają pozostawić bez echa sprawę likwidacji Izby Pamięci w Zdbicach ?


Wójt Gminy powiedział, że chcemy spowodować żeby Izba Pamięci nadal funkcjonowała trzeba wydać 500 tys. zł. , a my jako gmina nie możemy inwestować w budynek , który nie jest nasz. Kiedyś taka izba pamięci była też w Szwecji , ale już od wielu lat jej nie ma. Co to za Izba Pamięci gdzie są wprawdzie jakieś eksponaty , ale nie ma nikogo kto mógłby zwiedzającym cokolwiek powiedzieć. Koło Izby Pamięci w Zdbicach nie było nawet węzła sanitarnego dla zwiedzających. Na Morzycach jest zr0bione centrum edukacji z prawdziwego zdarzenia i jest osoba , która oprowadza zwiedzających . Jeżeli bardziej wartościowe eksponaty zostaną przekazane do Muzeum Wałeckiego to osoby zainteresowane nadal będą miały dostęp do tych rzeczy i jeszcze od pracownika muzeum będą mogły dowiedzieć się czegoś ciekawego na temat walk o przełamanie Wału Pomorskiego. Nie można robić czegoś na siłę wbrew różnym przeciwnościom. Tak samo było z likwidacją szkoły w Kłębowcu , najpierw było dużo sprzeciwów , a kiedy zaproponowaliśmy utworzenie szkoły niepublicznej to najwięksi oportuniści pierwsi oddali swoje dzieci do Wałcza. Prawda jest taka, że to „muzeum” w Zdbicach jest sztuką dla sztuki , bo parę odłamków bomb, kilka łusek i jeden karabin to jest cały zasób eksponatów. Co to za muzeum ? Trzeba realnie patrzeć na życie , a nie żyć marzeniami i mrzonkami.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że gmina nie mogła prowadzić tego muzeum , dlatego przetestowaliśmy dwa stowarzyszenia , które miały się zająć Izbą , ale żadne się nie sprawdziło. Co innego gdyby rzeczywiście wokół tego obiektu kwitło jakieś życie , gdyby ludzie szukali tych pamiątek i uzupełniali zbiory. Natomiast tam nie ma żadnego zainteresowania i w tej Izbie nie ma życia.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że dalsza dyskusja na ten temat na sesji jest bezcelowa , bo powinna się tym zająć Komisja Zdrowia, Sportu i Turystyki.


Na tym punkt 8 sesji został zakończony.


Pkt.9.Zakończenie sesji.


O godzinie 18,oo Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął XLVIII sesję Rady Gminy w Wałczu.


 




 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2010-07-20 09:37:00
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2010-07-20 09:37:00 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159996