Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr II/10 z sesji Rady Gminy Wałcz odbytej w dniu 2 grudnia 2010 r.

Protokół nr II/10 z sesji Rady Gminy Wałcz odbytej w dniu 2 grudnia 2010 r.



Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach od 16,1o do 17,3o.

Obrady prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.


W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do

niniejszego protokołu),

-Wójtowie Gminy wraz podległymi pracownikami Urzędu - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Przewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził że na sali obecnych jest 15 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący projekt porządku obrad:


1.Sprawy organizacyjne:

a)otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b)zatwierdzenie porządku.

2.Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy.

3.Powołanie komisji stałych Rady Gminy.

4.Wolne wnioski i zapytania radnych, komunikaty.

5.Zakończenie posiedzenia.


Przewodniczący obrad zapytał czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Uwag nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad . Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. Głosowało 15 radnych.


Pkt.2.Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy.


Przewodniczący obrad poprosił najmłodszego radnego Krzysztofa Wieczorka o odczytanie roty ślubowania , które składa Wójt Gminy.


Radny Krzysztof Wieczorek odczytał rotę:

Obejmując urząd Wójta Gminy uroczyście ślubuję , że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy” .


Wójt Gminy Piotr Świderski wypowiedział słowa: „ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”.


W tym momencie przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej Dorota Łukasiewicz wręczyła Panu Piotrowi Świderskiemu zaświadczenie o wyborze na funkcję Wójta Gminy Wałcz. Nastąpiły oklaski oraz gratulacje od radnych.


Pkt.3.Powołanie komisji stałych Rady Gminy.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że większość koleżanek i kolegów wie , w których komisjach chcieliby pracować dlatego proponuje aby każdy radny wpisał się na liście , która zostanie puszczona w obieg do wybranych komisji. Po zatwierdzeniu składów komisje ukonstytuują się już we własnym gronie.


O głos poprosił Wójt Gminy.


Wójt Gminy Piotr Świderski na wstępie podziękował wszystkim radnym starej kadencji za dotychczasową pracę , natomiast nowym radnym złożył gratulacje z tytułu powierzenia im przez wyborców tak zaszczytnej funkcji. Zwracając się do „starych” radnych poprosił ich o wprowadzenie młodych radnych w pracę rady i tym samym danie im szansy rozwoju , żeby czuli się w radzie tak jak u siebie w domu. Dla tych młodych ludzi jest to szansa aby sprawdzili się w samorządzie i żeby umieli swoje miejscowości wspierać i rozwijać . Zapewnił, że jest do dyspozycji wszystkich radnych i będzie udzielał im wszechstronnej pomocy w rozwiązywaniu problemów. Powiedział, że chciałby aby ta kadencja , tak jak i ubiegła, była kadencją twórczą . Tutaj jest duża rola dla komisji stałych , gdzie wszystkie problemy i trudne sprawy będą dyskutowane . Wspólnie musimy zrobić wszystko aby nasza gmina dalej się rozwijała , a mieszkańcy czuli, że o nich damy i o nich myślimy. Będziemy chcieli wspólnie w spokoju konstruktywnie i odpowiedzialnie rozwiązywać problemy , które się pojawią. W tym zakresie obaj z zastępcą oraz pracownikami Urzędu jesteśmy do Waszej dyspozycji.

Na zakończenie Wójt poprosił radnych aby w okresie przedświątecznym komisje odbyły swoje pierwsze posiedzenia i przeanalizowały projekt budżetu na rok przyszły , po to żeby jeszcze w tym roku plan finansowy gminy został zatwierdzony.


Przewodniczący Rady Gminy w imieniu radnych złożył obietnicę , że radni będą starali się jak najlepiej wypełniać swoje obowiązki. Życzył radnym i Wójtowi Gminy aby współpraca układała się tak dobrze jak to było do tej pory.


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak zaprosił radnych na imprezę pt. Festiwal smaków organizowaną przez koła gospodyń wiejskich w Kołatniku w dniu 4 grudnia 2010r. Powiedział, że zaprasza szczególnie serdecznie tych radnych , którzy jeszcze nie mieli okazji uczestniczyć w tego typu spotkaniach. W najbliższą sobotę w Kołatniku swoje umiejętności zaprezentuje 17 kół gospodyń wiejskich z terenu gminy. Będzie muzyka i darmowy poczęstunek potrawami świątecznymi . Zaproszenie dotyczy nie tylko radnych ale wszystkich mieszkańców gminy , dlatego jest prośba o zabranie dziś plakatów i rozwieszenie ich w swoich miejscowościach.


Sekretarz Gminy Krystyna Światowa poinformowała, że rozdała dziś druki oświadczeń majątkowych , które należy wypełnić i złożyć na ręce Przewodniczącego Rady Gminy w ciągu 30 dni od zaprzysiężenia. Do oświadczeń nie trzeba dołączać PIT-ów, ale należy dołączyć zaświadczenie o zarobkach wg. stanu na dzień wypełniania tego oświadczenia. Zapewniła, że jeżeli jest taka wola radnych jest możliwość zorganizowania szkolenia, które przeprowadzi pracownik Urzędu Skarbowego, po to żeby później nie było problemów. Na koniec poinformowała, że nie złożenie oświadczenia w wyznaczonym terminie skutkuje utratą mandatu.


Wójt Gminy powiedział, że zachęca radnych do skorzystania z tego szkolenia , bo to ułatwi prawidłowe wypełnienie oświadczeń.


W tym momencie radni zakończyli zapisywanie się do składów komisji .

Przewodniczący Rady odczytał deklaracje radnych do poszczególnych komisji:


1.Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Komunalnej radni:

Biernat Tadeusz, Guzowski Florian, Piaskowska Aldona , Rup Witold, Tunkiewicz

Teresa, Wojdyła Bogusława.


2.Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Infrastruktury radni:

Kurowski Jan, Leśniak Marian , Rup Witold, Szałowiński Dariusz, Szatkowski Adrian,

Uran Jan.


3.Komisja Oświaty, Zdrowia, Sportu i Turystyki radni:

Cybulska Agnieszka, Gąsiorowski Robert , Piaskowska Aldona, Walczak Sylwia

Wieczorek Krzysztof .


4.Komisja Rewizyjna radni:

Biernat Tadeusz, Cybulska Agnieszka , Tunkiewicz Teresa, Szatkowski Adrian,

Gąsiorowski Robert , Uran Jan , Wojdyła Bogusława.


Przewodniczący obrad poinformował, że składy trzech pierwszych komisji nie są ograniczone, jeśli chodzi o liczbę członków, więc mogą pozostać bez wprowadzania zmian. Natomiast w przypadku Komisji Rewizyjnej może ona liczyć maksymalnie 5 osób, co wynika z zapisu w Regulaminie Rady Gminy i dlatego konieczne będzie przeprowadzenie głosowania chyba, że ktoś z radnych złoży rezygnację.

W tym miejscu radny Jan Uran oświadczył, że rezygnuje z kandydowania do Komisji Rewizyjnej.

Pozostało 6 kandydatów i w związku z tym Przewodniczący zarządził głosowanie.

W głosowaniu jawnym kandydaci do składu Komisji Rewizyjnej otrzymali następującą liczbę głosów:

- Biernat Tadeusz - 15 głosów „za”

- Cybulska Agnieszka - 14 głosów „za” , 1 głos wstrzymujący się,

- Tunkiewicz Teresa - 14 głosów „za” , 1 głos wstrzymujący się,

- Szatkowski Adrian - 7 głosów „za”, 7 głosów wstrzymujących się ,

1 głos przeciw,

- Gąsiorowski Robert - 13 głosów , 2 głosy wstrzymujące się,

- Wojdyła Bogusława - 12 głosów , 3 głosy wstrzymujące się.


Przewodniczący obrad stwierdził, że w wyniku głosowania w skład Komisji Rewizyjnej weszli radni:

- Biernat Tadeusz

- Cybulska Agnieszka

- Tunkiewicz Teresa

- Gąsiorowski Robert

- Wojdyła Bogusława


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie powołania komisji stałych Rady Gminy i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 15 radnych

-za - 15 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer II/4/10

Uchwała stanowi załącznik nr 3 do protokołu.


W tym miejscu Przewodniczący obrad ogłosił 10 minut przerwy w obradach i poprosił komisje aby w czasie przerwy ukonstytuowały się wybierając ze swojego grona przewodniczącego i zastępcę.


Po przerwie.


Przewodniczący obrad poinformował zebranych, że w poszczególnych komisjach przewodniczącym i zastępcą przewodniczącego zostali radni :


Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Komunalnej :

- Piaskowska Aldona – przewodnicząca

- Guzowski Florian – zastępca przewodniczącego .


Komisja Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Infrastruktury :

- Kurowski Jan – przewodniczący,

- Uran Jan - zastępca przewodniczącego.


Komisja Oświaty, Zdrowia, Sportu i Turystyki :

- Cybulska Agnieszka – przewodnicząca,

- Walczak Sylwia - zastępca przewodniczącego.


Komisja Rewizyjna:

- Tunkiewicz Teresa – przewodnicząca,

- Wojdyła Bogusława – zastępca przewodniczącego.


Na tym punkt 3 sesji został zakończony.


Pkt.4.Wolne wnioski i zapytania radnych, komunikaty.


Wójt Gminy Piotr Świderski zabierając głos poprosił radnych aby na dzisiejszej sesji ustalili terminy posiedzeń komisji stałych i odbyli te posiedzenia jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia w celu omówienia projektu budżetu gminy na rok 2011. Poprosił też radnych , a zwłaszcza nowo wybranych radnych, żeby przeanalizowali złożone u Pani Skarbnik preliminarze wydatków funduszy sołeckich i wnioski do realizacji na rok przyszły . Jeżeli do tych wniosków będą mieli jakieś uwagi lub propozycje to będzie można zrobić jeszcze korektę.

Powiedział, że priorytetem numer jeden na chwilę obecną jest przyjęcie jeszcze w tym roku budżetu na rok następny. Chodzi o to, że gmina złożyła wnioski o dofinansowanie w kilku projektach , a jednym z warunków przy ocenie wniosków jest to czy ma przyjęty budżet na rok następny. Jeżeli gmina nie ma przyjętego budżetu taki wniosek jest odkładany w kolejce na dalszą pozycję. Na lata 2007-2013 większość pieniędzy unijnych jest już wydana i teraz są tylko tzw. „dogrywki” , w których kto jest pierwszy ten lepszy. Dlatego ważne jest żeby na posiedzeniach komisji ten budżet został dokładnie przeanalizowany , a następnie na najbliższej sesji , jeszcze w tym roku, przyjęty uchwałą.

Na zakończenie Wójt powiedział, że jest do dyspozycji radnych i jeżeli jakieś problemy im się nasuną to prosi o ich zgłaszanie, a na pewno będzie interweniował i pomagał w ich rozwiązaniu. Zapewnił, że również pracownicy Urzędu są do dyspozycji radnych i dostosują się do ustalonych dni i godzin posiedzeń komisji czy sesji.


Przewodniczący Rady Gminy poprosił przewodniczących komisji stałych o ustalenie w jak najszybszym czasie terminów posiedzeń na miesiąc grudzień i podanie ich do biura rady gminy.


Wójt Gminy powiedział, że wprawdzie zadaniem numer jeden na pierwszych posiedzeniach komisji będzie przyjęcie budżetu na rok 2011, ale każda komisja może zaplanować sobie dodatkowe tematy , a jeżeli będą potrzebne jakieś dokumenty to na pewno zostaną one dla radnych przygotowane. Na komisjach poinformujemy Państwa jak wygląda sprawa realizacji inwestycji , które miały być do końca roku zamknięte.


Radna Bogusława Wojdyła zgłosiła wniosek aby godziny sesji planować na wcześniejsze godziny , przynajmniej w okresie zimowym, kiedy są trudne warunki atmosferyczne i mogą być problemy z dojazdem do domu w porze wieczorowej.


Wójt Gminy powiedział, że o terminach i godzinach sesji będą decydować sami radni , a pracownicy biura do wyznaczonych terminów zawsze się dostosują. W każdym razie , zgodnie z obowiązującymi przepisami, termin sesji musi być ustalony na 10 dni wcześniej i informacja ta musi być podana do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Gminy.


Radna Agnieszka Cybulska zapytała czy Wójtowie Gminy mają jakąś wiedzę na temat remontu drogi nr 22 , która jest rozkopana . Na pewno przez zimę remonty zostaną wstrzymane , ale czy będzie to trwało aż do wiosny ?

Radna poinformowała także, iż dotarły do niej głosy wyborców dotyczące zapewnienia w lokalach tajności głosowania. Otóż tzw. „krzyżaki” z drewna ustawione na stolach w lokalach wyborczych , zdaniem wyborców, tej tajności w pełni nie gwarantują. Wyborcy twierdzą, że trzeba wrócić do dawnych kabin zasłoniętych kotarami , gdzie bez skrępowania można się zastanowić i dokonać wyboru. Są to głosy wyborców, które w przyszłości trzeba wziąć pod uwagę.


Wójt Gminy powiedział, że podziela zdanie Pani radnej , bo rzeczywiście dla niektórych zwłaszcza tych starszych ludzi był to pewien problem. Dlatego też w przyszłości trzeba będzie zastosować zarówno „krzyżaki” na stołach jak i kabiny , gdzie wyborcy będą się czuli swobodnie .


Radny Florian Guzowski w uzupełnieniu wypowiedzi radnej na temat drogi nr 22 dodał, że jest w Szwecji takie niebezpieczne miejsce koło kamienia , gdzie chodnik został zdemontowany i na samym zakręcie piesi muszą przechodzić przez jezdnię. Jest to bardzo niebezpieczny odcinek . Radny dodał, że Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad obiecał to poprawić , ale nie wie czy już temat jest załatwiony.




Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak wyjaśnił, że inwestycja na drodze nr 22 jest w całości realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Do gminy średnio co dwa dni wpływają jakieś uwagi lub zastrzeżenia , ale trzeba zrozumieć , że jest to ciągle plac budowy i jedyną osobą , która podejmuje jakieś decyzje na placu budowy jest wykonawca. Faktem jest , że roboty zaczęły się pod koniec września , bo dopiero wówczas znalazły się pieniądze na to zadanie . My ze swojej strony możemy tylko i wyłącznie przekazywać zgłaszane uwagi do Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale wpływu na tą inwestycję nie mamy żadnego.


Radny Jan Kurowski zapytał czy na parking obok Urzędu Gminy , gdzie został zamontowany szlaban, radni otrzymają piloty otwierające wjazd żeby mogli z tego parkingu korzystać ?


Wójt Gminy odpowiedział, że szlaban jeszcze nie jest podłączony do sieci energetycznej i na razie nie została podjęta decyzja jak ten temat rozwiązać. Gmina otrzymała ten parking w użyczenie od miasta i Burmistrz Miasta chce aby na soboty i niedziele był on otwarty dla ludzi, którzy przyjeżdżają po zakupy. Jeszcze nie wiadomo ile dostaniemy pilotów do otwierania szlabanu i jeszcze zastanawiamy się jak to zrobić, bo oprócz radnych jest jeszcze 30-tu sołtysów , którzy też chcą tu parkować samochody. Na chwilę obecną nie wiemy jeszcze jak to zrobić, ale będziemy chcieli żeby w dniach kiedy są komisje i sesje radni mieli gdzie zostawić samochody.


Radny Jan Uran powiedział, że mieszkańcy wsi Dzikowo zgłosili mu problem dotyczący BUS-ów należących do Spółki Suski i Lasocki. Według informacji mieszkańców Pan Lasocki nie może pogodzić się z przegraną w wyborach do Rady Powiatu i ma o to pretensje do mieszkańców Dzikowa , dlatego wycofał część autobusów obsługujących tą wieś. Radny stwierdził, że takie postępowanie Pana Lasockiego jest bardzo naganne , bo uderza w mieszkańców jego wioski.


Wójt Gminy powiedział, że takie postępowanie świadczy o niskiej kulturze Pana Lasockiego . Jeżeli jednak taką informację otrzyma na piśmie od mieszkańców wsi to będzie rozmawiał z Posłem Pawłem Suskim , który jest współwłaścicielem tej spółki. Jest jeszcze inne wyjście , a mianowicie gmina może podjąć rozmowy z Przedsiębiorstwem PKS na temat uruchomienia kursów do Dzikowa.


Radna Agnieszka Cybulska zgłosiła wniosek aby obok budżetu na posiedzeniach komisji omówić także sprawę usprawiedliwiania nieobecności radnych na posiedzeniach i potrącania diet za te nieobecności. Po ustaleniu stanowiska każdej komisji można by było zorganizować konwent przewodniczących komisji w celu wypracowania wspólnego stanowiska i przegłosowania stosownej uchwały na sesji . Chodzi o to aby od stycznia 2011 roku regulamin ten już obowiązywał.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że przyjmuje wniosek radnej i poinformował, że konwent odbędzie się na pół godziny przed sesją.


Wójt Gminy poinformował, że wpłynął wniosek od Związku Nauczycielstwa Polskiego o podwyższenie wysokości dodatku motywacyjnego dla nauczycieli z 8 % do 10 %. W związku z tym jest prośba do Pani Przewodniczącej Komisji Oświaty (…) żeby ten temat został podjęty na najbliższym posiedzeniu. Dodał, że dla członków komisji zostanie przygotowane wyliczenie - symulacja , jaka byłaby to kwota gdyby ten wniosek został przyjęty. Trzeba będzie się zastanowić czy nas na taki gest stać. Być może zorganizujemy to tak, żeby w posiedzeniu Komisji wzięli udział dyrektorzy szkół i żeby mogli się na ten temat wypowiedzieć.

Budżety szkół w gminie przekraczają kwotę 15 mln. zł. , a płace i pochodne w niektórych szkołach zajmują już ponad 80 % .


Zastępca Wójta Gminy Janusz Bartczak zaapelował do radnych o odpowiedzialne podejście i przyjęcie budżetu na rok 2011 do końca grudnia br. choć ostateczny termin upływa z końcem stycznia przyszłego roku. Poinformował, że Fundacja „Lider Wałecki” składa dwa projekty o dofinansowanie ze środków unijnych. Jeden projekt jest to spartakiada młodzieży , a drugi jest to projekt kulinarny realizowany przez koła gospodyń wiejskich. Te wnioski będą składane na początku stycznia 2011 roku na kwotę około 500 tys. zł. Dlatego prośba jest taka aby na komisjach omówić wszystko dokładnie i wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące budżetu tak aby w grudniu na sesji budżet mógł być zatwierdzony. Jeżeli bowiem te projekty mają być realizowane to musi być przyjęty budżet na rok 2011.


Przewodniczący Rady Gminy zapewnił , że komisje podejdą do tematu poważnie i nie powinno być problemu z przyjęciem budżetu. Poprosił przewodniczących komisji o przygotowanie jeszcze w grudniu planów pracy przynajmniej na I półrocze 2011 roku.

Następnie odczytał pismo CARITAS Parafii Św. Mikołaja w Wałczu zawierające prośbę do radnych o wsparcie finansowe na zakup paczek świątecznych dla najuboższych rodzin.

Po odczytaniu pisma Przewodniczący powiedział, że dobrowolne datki radni mogą przekazywać Pani Lucynie Brożek w biurze rady gminy.


Zastępca Wójta Gminy zaprosił radnych na Spartakiadę Młodzieży , która odbędzie się 13 grudnia br. w ośrodku COS Bukowina w godzinach 10,oo-14,oo oraz na Festiwal Smaków organizowany w Ośrodku Jeździeckim w Kołatniku w dniu 4 grudnia br. w godz. 14,oo – 18,oo.


Na zakończenie ustalono termin następnej sesji na dzień 29 grudnia 2010r. godz. 14,oo.


Na tym punkt 4 sesji został zakończony .


Pkt.5.Zakończenie obrad sesji.


Przewodniczący stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął II sesję Rady Gminy w Wałczu.



Protokółowała: Przewodniczący


Dariusz Szałowiński


 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2011-01-13 14:19:33
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2011-01-13 14:19:33 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159919