Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Protokoły z sesji Rady Gminy:
Protokół nr LV/10 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 21 października 2010 r.

Protokół nr LV/10 z sesji Rady Gminy w Wałczu odbytej w dniu 21 października 2010 r.



Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Gminy w Wałczu ul. Dąbrowskiego 8 i trwała w godzinach od 14,oo do 17,3o.

Obrady sesji rozpoczął Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy – Janusz Marchewka, natomiast II część sesji prowadził Przewodniczący Rady Gminy – Dariusz Szałowiński.

Protokółowała – Lucyna Brożek inspektor ds. obsługi rady gminy.


W posiedzeniu udział wzięli :

-Panie i Panowie radni - według załączonej listy obecności (załącznik nr 1 do niniejszego protokołu),

-Wójtowie Gminy wraz podległymi pracownikami Urzędu - według załączonej listy obecności (załącznik nr 2 do niniejszego protokołu) .


Pkt.1.Sprawy organizacyjne :


a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum ,


Otwierając obrady Wiceprzewodniczący Rady Gminy przywitał wszystkich obecnych. Następnie stwierdził że na sali obecnych jest 12 radnych , co stanowi quorum do prowadzenia prawomocnych obrad i podejmowania uchwał.

Nieobecni radni:

-Dariusz Szałowiński – radny przybył na sesję w trakcie obrad.

-Mariusz Jankowski,

-Robert Wojdylak.


b) zatwierdzenie porządku obrad sesji,


Wiceprzewodniczący Rady Gminy zapytał czy radni zgłaszają jakieś uwagi do porządku obrad, który otrzymali wraz z materiałami na sesję ?


Do porządku obrad uwag nie zgłoszono. Wiceprzewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie porządek obrad w następującym brzmieniu:


1.Sprawy organizacyjne :

a) otwarcie sesji i stwierdzenie quorum,

b) zatwierdzenie porządku obrad,

c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


2.Wnioski i zapytania radnych.


3. Realizacja zadań inwestycyjno-remontowych za III kwartały 2010r. z

uwzględnieniem środków pozyskiwanych z zewnątrz.


4. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


5. Podjęcie uchwał:


1) w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010,

2) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,

3) w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości,

4) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na rok 2011.

5) w sprawie stawki opłaty miejscowej.


6. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


7. Zakończenie sesji.


Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. Głosowało 12 radnych.


c) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji był dostępny w biurze Rady Gminy i był wyłożony do wglądu przed sesją. Zapytał czy są uwagi do treści protokołu. Uwag nie zgłoszono. Protokół z 54 sesji Rady Gminy w Wałczu został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania. Głosowało 12 radnych.


Pkt.2.Wnioski i zapytania radnych.


Radny Witold Zalewski porosił Wójta o przedstawienie informacji na temat instalacji ulicznych lamp parkowych. Jaki jest harmonogram działań w tym kierunku i na jakim etapie jest realizacja zakupu lamp solarnych ?


Radna Aldona Piaskowska zapytała jaka jest sytuacja w zakresie podłączenia wody do wsi Jarogniewo ?


Pkt.3. Realizacja zadań inwestycyjno-remontowych za III kwartały 2010r. z

uwzględnieniem środków pozyskiwanych z zewnątrz.


Zastępca Wójta Gminy przedstawił następującą informację na temat inwestycji :


  • Inwestycja , która trwa już rok to zadanie pt. „Poprawa infrastruktury sportowej oraz

rekreacyjnej na terenie gminy Wałcz”. Jest to zadanie polegające na poprawie boisk sportowych i budowie placów zabaw. W ramach tego zadania zostały zmodernizowane 3 boiska sportowe i wybudowano 14 placów zabaw. Całość zadania wyceniono na kwotę 830 tys. zł. Zakończenie zadania przewidziane jest na 31 października br. Wykonawca miał duży problem z zakupem i montażem stołów rekreacyjnych na placach zabaw. Próbował najpierw zainstalować stoły drewniane , których nie przyjęliśmy i aktualnie do 27 października br. mają być dostarczone te właściwe stoły betonowe do zamontowania na placach zabaw. Planujemy dokonanie odbioru w dniu 29 października br. i jest prośba aby do tego dnia zgłaszać zauważone jeszcze na placach zabaw usterki i błędy. Do tego projektu wartość dofinansowania wynosi 500 tys. zł.

  • Była robiona rozbudowa świetlicy wiejskiej w miejscowości Świętosław . Jest to projekt

liderowski” . Dokumentacja była robiona z funduszy Stowarzyszenia „Lider Wałecki” , natomiast sama modernizacja z funduszy gminnych za kwotę 130 tys. zł. Obecnie Stowarzyszenie będzie starało się o zwrot kwoty 80 tys. zł.

  • Poprawa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie gminy Wałcz poprzez budowę sieci

wodociągowej i kanalizacyjnej Górnica-Świetosław-Boguszyn-Kolno-Karsibór oraz wodociąg Różewo-Chwiram. Wodociąg Różewo-Chwiram już został wykonany natomiast termin zakończenia inwestycji Górnica-Karsibór jest przewidziany na koniec listopada br. W tej chwili wykonawca jest na etapie uzbrajania, czyli kończy uzbrajać przepompownie i tłocznie . Odbyły się już próby szczelności całej sieci, pozostaje jeszcze sprawa regulacji zestawu do podwyższania ciśnienia w ujęciu w Karsiborze. Jest to o tyle trudne , że woda dostarczana jest z Golc do Karsiboru, w Karsiborze idzie na sieć wiejską oraz na Glinki i Kłębowiec. Tutaj wystąpi więc konieczność podwyższenia ciśnienia na odcinku na Górnicę , ale nie może to się odbywać kosztem Kłębowca i Karsiboru, tam ciśnienie w rurach musi zostać takie jakie jest. Dlatego trzeba będzie zamontować specjalne zawory redukcyjne . Planowany odbiór całego zadania jest to połowa listopada br. Według aktualnej umowy powinniśmy dostać dofinansowanie w kwocie prawie 4 mln. zł. , ale po przetargach ta cena spadła i kwota ta zmniejszyła się do 3 mln. zł. To, że nastąpił spadek na etapie przetargu pozwoliło nam wejść z kolejnym wnioskiem , a tym kolejnym wnioskiem , który jest przygotowywany do podpisania jest budowa wodociągów na odcinku Witankowo-Czapla-Wiesiółka oraz Nakielno-Rutwica-Prusinowo-Prusinówko i część wsi Zdbice. Te trzy inwestycje połączyliśmy w jedną . Inwestycja Nakielno-Prusinówko jest już wykonana w 60 % i na jej zakończenie wykonawca ma termin do końca listopada br. Zgodnie z umową wartość dofinansowania do tego zadania jest to kwota 1.700 tys. zł. , ale po przetargach ta kwota na pewno się obniży.

To nam pozwoliło wykorzystać całą kwotę 4 mln. zł. dostępną w PROW-ie na wodę i kanalizację do roku 2013 i już w PROW-u nie dostaniemy nic. Na tym etapie prawdopodobnie wszystkie środki zostaną wyczerpane i gminy , które szły dosyć lękliwie czy ostrożnie , to już straciły swoją szansę bo pieniędzy już nie ma . Dlatego pomysł z tym uderzeniem na dużą inwestycję był dobry i mamy tego efekty.

  • Systemy lamp solarnych – nie mamy jeszcze podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim ,

ale jest szansa, że nastąpi to do 20 listopada br. Do chwili podpisania umowy nie ruszymy z solarami. Na to zadanie można dostać 75 % dofinansowania . W województwie zachodniopomorskim jesteśmy jedyną gminą , która poszła w tym kierunku, ale przed przystąpieniem do zadania musimy mieć gwarancję, że zostanie ono zaakceptowane. Najpierw więc podpisujemy umowę z Urzędem Marszałkowskim i dopiero później ogłaszamy przetarg. Tutaj wartość zadania jest wyceniona na 300 tys. zł. , a więc kwota dofinansowania to 185 tys. zł.

  • Budowa sali gimnastycznej w Karsiborze – w tej chwili wyremontowany budynek szkoły jest

już przygotowywany do użytkowania . Są już wszystkie odbiory odnośnie spraw: p.poż. , kominiarskie , sanitarne itp. Teraz pozostaje tylko protokół inspektora nadzoru budowlanego i ta część szkoły będzie oddana do użytku. Natomiast sala gimnastyczna planowana jest do końca stycznia 2011 roku. Musieliśmy wejść w rok 2011 po to żeby dostać 1 mln. zł. wsparcia z Ministerstwa Sportu.

  • Kolejne zadania , które są złożone we wnioskach o dofinansowanie to remont i przebudowa

świetlicy wiejskiej w Chwiramie . Jest to kolejna inwestycja „liderowska” . Tu trzeba powiedzieć, że uczestnictwo gminy w Stowarzyszeniu „Lider Wałecki” wiąże się z opłatą składki rocznej w wysokości 5 tys. zł. , natomiast dwie inwestycje w świetlicach w Świętosławiu i Chwiramie przyniosą realny zysk w wysokości 150 tys. zł. Te programy Odnowy Wsi będą ogłaszane co roku , bo jeszcze są na to środki .

  • Remont boisk sportowych i placów zabaw na terenie gminy – w tym roku było 14 placów

zabaw i 3 boiska sportowe , na rok przyszły planowanych jest 8 placów zabaw, w tym jeden nietypowy w Zdbicach przy kąpielisku i 3 boiska sportowe : w Wiesiółce, Różewie i Dzikowie. To zadanie poszło w jednym wniosku.

  • Remont świetlicy wiejskiej w Golcach – koszt zadania to 180 tys. zł. Wsparcie wyniesie w

granicach 115-120 tys. zł. i taki wniosek został złożony do Urzędu Marszałkowskiego. Jest jeszcze przygotowywany wniosek na zagospodarowanie terenu wokół szkoły w Szwecji . Tam jest potrzeba zrobienia parkingów , wyremontowania boiska sportowego , chodzi o uporządkowanie całego zaplecza szkoły w Szwecji.


Radna Barbara Bukwald-Fryca zapytała co będzie wówczas kiedy pojawią się potrzeby nieplanowane np. na boiskach sportowych, bo boisko w Nakielnie nie jest ujęte w planach remontowych , a będzie trzeba podjąć jakieś działania na przykład żeby je ogrodzić.


Wójt Gminy odpowiedział, że wniosek został złożony na dofinansowanie trzech boisk , ale w tym roku robione były remonty nie tylko na tych trzech boiskach . Gmina z własnych środków wykonywała prace także na innych boiskach i będzie tak nadal. Po prostu we wniosku mogliśmy zgłosić tylko trzy boiska, natomiast jeżeli przez minione lata zrobiliśmy 8 czy 9 boisk to tak samo będziemy robili dalej, ale tam gdzie jest aktywność społeczeństwa. Natomiast tam gdzie nie ma inicjatywy nie ma sensu tracić pieniędzy . Jeżeli są potrzeby to nigdy dla ludzi aktywnych nie żałujemy środków . Przykładem może być wieś Świetosław , gdzie ze świetlicy chcieliśmy zrobić mieszkanie, jednak wieś się zmobilizowała , prężnie zaczęło działać Koło Gospodyń Wiejskich i w efekcie ta świetlica pozostała. Teraz po remoncie jest to bardzo ładny budynek , a przede wszystkim wykorzystywany przez mieszkańców. Na następną kadencję pozostało nam jeszcze Przybkowo , ale tam jest nieco inna sytuacja , bo tamta świetlica jest stanowczo za duża dla 100 mieszkańców tej wsi.


Na tym punkt 3 sesji został zakończony.


Na salę przybył radny Dariusz Szałowińska. Stan radnych 13.


Pkt.4.Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie między sesjami .


W informacji z pracy w okresie między sesjami Wójt Gminy omówił następujące tematy :


* Trwały prace nad przygotowywaniem budżetu gminy na rok 2011. Nowy budżet opiera się na nowych całkiem innych założeniach , do których musiała się przygotować przede wszystkim Pani Skarbnik wraz ze swoim zespołem, choć jeszcze do końca nie ma wszystkich wytycznych . Przez lata 2011-2013 , zanim wejdzie tzw. „budżet zadaniowy”, będzie taki okres przejściowy. Na spotkaniu zorganizowanym przez WOKiSS w Poznaniu jedni fachowcy mówili, że w tym okresie przejściowym gminy nie powinny nic robić i oszczędzać po to żeby mogły normalnie żyć kiedy wejdzie w życie nowa ustawa , natomiast inni fachowcy twierdzili, że samorządy właśnie powinny robić jak najwięcej i nawet się zadłużać po to aby zrealizować jak najwięcej inwestycji i później mieć spokój. Nie wiemy jak się zachować w tych trzech latach z tego względu, że te lata będą bazą wyjściową dla gmin z budżetami na lata następne. Cała struktura finansów ma się zmienić. Jeżeli w tej chwili 60-65 % pieniędzy gminy dostają z budżetu państwa , to ta struktura ma się odwrócić . Nie wiadomo jak się ustawić i trzeba tu dużego wyczucia , dlatego jeździmy na szkolenia i różne konferencje żeby z tematem dobrze się zapoznać.


* W tej nowej strukturze organizacyjnej wszyscy dyrektorzy szkół przygotowali swoje budżety . Do tematu podchodzą racjonalnie i wszystko powoli się stabilizuje . Można powiedzieć , że w oświacie mamy sytuację opanowaną.


* Na ten rok zaplanowaliśmy dużo inwestycji i chciałoby się je realizować , ale pojawia się problem, bo zaczyna brakować mocy przerobowych. Jeżeli „ Pol-Dróg” wygrał przetarg i powiedział, że zrobi nasze drogi , a mianowicie : Brzezinki, Dobino, Glinki , Różewo i Rudki , to dziś kiedy do końca miesiąca pozostało parę dni nie ruszył jeszcze Różewa i Glinek , a ma jeszcze sporo roboty w Dobinie . Boimy się, że jeżeli przyjdzie zła pogoda , to może być tak , że wszystkiego nie uda się wykonać, ale tego im nie odpuścimy. Jeżeli we wrześniu przystępowali do przetargu to wiedzieli jakie jeszcze roboty mają do wykonania i jakie obejmuje przetarg. Jeżeli nie zrobią planowanych zadań czekają ich kary umowne za niedotrzymanie terminu. Pan Gostołek z Człopy miał już w czerwcu robić Chwiram , a we wrześniu Golce , natomiast Golce zaczął dopiero w tym miesiącu. Podobnie jest z przedszkolem w Różewie gdzie do końca miesiąca ma być wszystko zakończone , a dziś dopiero kładą tynki , więc za dwa-trzy dni to nie wyschnie żeby można było malować. Dlatego dużo jeździmy po terenie , kontrolujemy te sprawy i rozmawiamy z wykonawcami .


* Dużo pracy ma teraz referat wodno-ściekowy w Kołatniku , bo tam gdzie będą robione dywaniki asfaltowe trzeba przełożyć stare sieci wodociągowe i kanalizacyjne biegnące pod tymi drogami, żeby później nie niszczyć nawierzchni. Od najbliższego poniedziałku referat zamyka wszystkie inne roboty i zajmie się tylko pracami drogowymi po to żeby maksymalnie wykorzystać jeszcze sprzyjającą pogodę. Tam gdzie na drogach emulsyjnych są dziury, będziemy chcieli jeszcze przed zimą to połatać. Materiał mamy przygotowany , a do tych robót wyznaczone zostały dwie ekipy. Niestety trzeba powiedzieć, że mimo naszych starań część mieszkańców gminy tego nie docenia. Przez 4 lata mijającej kadencji na drogi wysypano około 10 tysięcy ton materiału i wykonano 20 km dywaników asfaltowych. Jest to na pewno duży zastrzyk w nasze drogi i z całą odpowiedzialnością możemy powiedzieć , że kupiony sprzęt: wał, równiarka, koparka są to urządzenia niezbędne i są dobrze wykorzystane. W przyszłym roku będziemy musieli zakupić trzecią koparkę , bo jedna z tych dwóch , które są na stanie jest zbyt mocno wyeksploatowana i już do większości robót się nie nadaje.


* Bardzo trudne są dziś rozmowy z „energetyką” . Na dzień dzisiejszy ważą się losy Wałeckiego Oddziału Spółki „ENEA” . Jest trzech inwestorów, którzy chcą to kupić i w zależności od tego kto będzie nabywcą może dojść do dużych zwolnień pracowników tej firmy. Dlatego w chwili obecnej trudno się tam z kimkolwiek dogadać. Jeszcze przeniesienie lamp z jednego słupa na drugi można jakoś załatwić, ale już z dołożeniem dodatkowych jest poważny problem , bo nikt nie chce podejmować decyzji. Wszystkie sprawy , które należą do operatora sieci muszą być uzgadnianie z oddziałem poznańskim gdzie kadra kierownicza zmienia się bardzo często w zależności od układów politycznych w kraju.

Odpowiadając na pytanie radnego Pana Witolda Zalewskiego trzeba powiedzieć, że jest ustalona marszruta i według niej lampy będą instalowane. Natomiast jeśli chodzi o lampy solarowe to nawet jak umowę podpiszemy w listopadzie czy grudniu to nie będzie problemu z umocowaniem tych lamp na gruncie nawet w czasie zimy. Tu nie są potrzebne żadne kable i dlatego z chwilą podpisania umowy będziemy chcieli zainstalować je jak najszybciej.


* Przeprowadzony został przegląd naszej substancji mieszkaniowej. Mamy do przejęcia na mienie gminy kilka mieszkań np. jedno mieszkanie z PKP w zamian za długi. Niektóre rodziny będziemy eksmitować do lokali mniejszych z uwagi na zaległości czynszowe . Cały czas jest duże zapotrzebowanie na te mieszkania i zastanawiamy się jak ten temat rozwiązać. Jest grupa lokatorów , którzy pomimo możliwości skorzystania z ulg nie chce wykupywać zajmowanych mieszkań na własność, a niestety te mieszkania wymagają często dużych nakładów remontowych , a wszystkiego nie można załatwić w ramach czynszu najmu. Jest na terenie gminy kilka mieszkań służbowych, głównie dla nauczycieli , które nie są przeznaczone do sprzedaży. Stanowią one mieszkania funkcyjne , które są naszym atutem przy szukaniu nauczycieli fachowców. Już w tej chwili musimy szukać albo jakichś budynków albo miejsca na budowę trzeciego już domu dla samotnych mężczyzn, bo jest dużo wyroków o eksmisję uciążliwych dla rodziny mężów i ojców. Jeżeli takim ludziom nie damy zgodnie z wyrokiem sądowym zastępczego lokalu to mamy obowiązek pokrywać koszty jego pobytu na przykład w hotelu.


Na zakończenie swojego wystąpienia Wójt Gminy powiedział, że docierają do niego negatywne opinie na temat zaangażowania gminy w działalność Stowarzyszenia „Lider Wałecki” . Niektórzy ludzie posądzają Zastępcę Wójta Janusza Bartczaka , który jest prezesem Lidera o to , że czerpie z tej działalności nie wiadomo jakie korzyści materialne. To są wszystko posądzenia bezpodstawne. Można śmiało powiedzieć, że jeżeli kolegi Bartczaka zabraknie w Liderze to tej organizacji nie będzie. Pan Janusz Bartczak działa w Stowarzyszeniu społecznie. Oczywiście często gdzieś jeździ , bo musi brać udział w różnych spotkaniach i konferencjach. O jego zaangażowaniu niech zaświadczy fakt , że został szefem tej organizacji na całe województwo. Pan Janusz Bartczak jest osobą bardzo operatywną , zna język angielski , a wiadomo , że to dziś jest to jeden z podstawowych wymogów. Dopóki nie było Lidera nie było tylu kół KGW co dziś, dziś tych kół jest już 18 i tworzą się następne. Dzięki Liderowi społeczeństwo zaczęło coś robić , pobudzona została działalność lokalna, pojawili się we wsiach liderzy lokalni , którzy rozwijają w naszych wsiach inicjatywę społeczną. Często Pan Bartczak musi gdzieś jeździć i my to mu umożliwiamy , ale gmina też na tym korzysta. Największym kapitałem Lidera Wałeckiego jest to, że nasza wieś zaczęła żyć i działać. We wsi Górnica położonej daleko od szosy kiedyś nie było nic, a dziś jest prężne koło gospodyń wiejskich , które swoją działalność zaczynało w blokowej piwnicy. Dziś w tej wsi jest duży entuzjazm , a takich wsi na terenie gminy jest coraz więcej. Kiedyś we wsiach byli tylko strażacy OSP i o nich się mówiło , dziś ludzie jakby się ocknęli i podjęli pracę na rzecz swojego środowiska. Dzięki Liderowi jest wielu aktywistów i jest wiele inicjatyw realizowanych wspólnym wysiłkiem mieszkańców wsi. Z pełną odpowiedzialnością można powiedzieć, że Lider Wałecki robi dużo dobrego dla gminy , a jego motorem jest właśnie Pan Janusz Bartczak i robi to wszystko społecznie poświęcając często swój czas wolny. Dlatego te wszystkie plotki są krzywdzące i dziś chciałem je zdementować , bo są całkowicie niesłuszne. Jesteśmy bardzo zadowoleni z działania Lidera Wałeckiego i tego co dzięki niemu dzieje się na terenie gminy , a przecież powstanie tego stowarzyszenia to zasługa właśnie Pana Janusz Bartczaka i należą mu się za to słowa uznania. Cieszymy się, że nasze miejscowości żyją, są coraz aktywniejsze i pokazują się na zewnątrz. Tak więc jest prośba o dementowanie takich niesłusznych oskarżeń i pomówień . Dziękuję dziś publicznie Panu Bartczakowi za jego dotychczasową działalność i zaangażowanie społeczne. Oklaski.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że dziękuje za słowa uznania , których się nie spodziewał. Dodał, że średnio co półtora roku zaczynają się pojawiać jakieś plotki na temat działalności i „przekrętów” Lidera Wałeckiego , natomiast Stowarzyszenie ma nad sobą komisję rewizyjną , która co roku wydaje swoją opinię. Ponadto Fundacja była kilkakrotnie kontrolowana przez ZUS , teraz zbliża się kontrola z ramienia Urzędu Marszałkowskiego, a 27-28 października br. będzie kontrola z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie pod kątem realizacji programu z kapitału ludzkiego. Mimo tych różnych opowieści w terenie ja jako prezes tej organizacji nie obawiam się niczego i nie boję się tych kontroli.


Radna Barbara Bukwald-Fryca powiedziała, że ona jako radna nigdy jeszcze nie spotkała się z negatywnymi opiniami na temat Lidera Wałeckiego. Jeżeli jednak takie coś jest to wszyscy radni są na tyle świadomi , iż wiedzą , że takie plotki są wyssane z palca i trzeba na nie machnąć ręką.


Wójt Gminy powiedział, że te plotki są nieprawdziwe , ale mogą zrobić komuś krzywdę i dlatego dziś o tym mówi, bo to Lider doprowadził do aktywizowania miejscowości w gminie i pobudził społeczeństwo do działania.


Radny Florian Guzowski powiedział, że pod tym co Wójt powiedział na temat Pana Janusza Bartczaka wszyscy radni mogą się tylko podpisać , bo wszyscy znają Pana Janusza i wiedzą co on sobą reprezentuje.


Ponieważ nikt więcej nie zabrał głosu Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy ogłosił 10 minut przerwy w obradach i poinformował, że dalsze obrady po przerwie poprowadzi już Przewodniczący Pan Dariusz Szałowiński.


Po przerwie .


Przewodniczący Rady Gminy wznawiając obrady po przerwie przeprosił wszystkich za swoje spóźnienie. Następnie poinformował, że radni Mirosław Wiercioch i Janusz Marchewka musieli na parę minut opuścić obrady i dlatego punkt dotyczący podjęcia uchwał będzie realizowany po ich powrocie. Natomiast w między czasie radni mogą zapoznać się ze sprawozdaniem podsumowującym 4-letnią kadencję Rady Gminy , które mają przed sobą na stołach.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący powiedział , że radnym przedłożony został również dokument sporządzony przez Wójta Gminy i Panią Skarbnik przedstawiający wydatki Gminy Wałcz w latach 2007-2010. Załącznik nr 4 do protokołu.


W tym miejscu wywiązała się dyskusja na temat ostatniego artykułu w prasie lokalnej dotyczącego wysokości diet radnych Gminy Wałcz. Przewodniczący Rady Gminy wyraził oburzenie , iż artykuł sugerował jakoby radni pracowali w samorządzie dla pieniędzy. Wyraził ubolewanie, że na sesji nie ma dziś przedstawicieli prasy , bo chciał przekazać im swoje uwagi.


Radna Aldona Piaskowska powiedziała, że nie wszyscy negatywnie ocenili radnych po przeczytaniu artykułu. Część ludzi zrozumiała , że jest to ciężka praca wymagająca poświęcenia własnego czasu wolnego i dużego zaangażowania w sprawy wsi.

W trakcie dyskusji poruszono także kwestię absencji dwóch radnych jaka miała miejsce pod koniec kadencji.


Radna Agnieszka Cybulska powiedziała, że uchwała o dietach powinna być tak skonstruowana , żeby w przypadku nieobecności na posiedzeniach radny w ogóle był pozbawiony diety i nie powinny być honorowane żadne usprawiedliwienia nawet zaświadczenia lekarskie. Skoro radny nie pracuje, obojętnie z jakiego powodu, to nie powinien pobierać diety. Regulamin wypłaty diet powinien być skonstruowany jasno i klarownie , w sposób dla wszystkich zrozumiały.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że tą kwestię już będzie rozstrzygała przyszła Rada Gminy.


Wójt Gminy powiedział, że artykuł na temat diet radnych Gminy Wałcz był zamieszczony jako pierwszy , a teraz będą kolejne samorządy i wówczas będzie skala porównawcza. Na pewno w Starostwie Powiatowym i w mieście Wałcz te diety są dużo wyższe niż w gminie. Diety radnych to jest nic innego jak rekompensata za stracony czas w pracy zawodowej oraz za koszty dojazdów na posiedzenia, a przecież praca radnego to nie tylko sesje i komisje , ale też reprezentowanie gminy na zewnątrz i udział w różnych spotkaniach poza gminą. Ta społeczna działalność jest coraz trudniejsza , jest na bieżąco oceniana , ale nie zawsze jest to ocena obiektywna. Zawsze przed wyborami media szukają sensacji i piszą tylko o pieniądzach, a czy ktoś podziękował radnym za czteroletnią pracę i za to co zrobili dla rozwoju gminy ?


Radny Jan Uran powiedział, że po przeczytaniu artykułu o dietach radnych policzył swoje własne wkłady jakie poniósł w czasie pełnienia funkcji radnego i okazuje się , że tych pieniędzy było dużo więcej niż pobranych diet. Dlatego jego tak jak Pana Przewodniczącego ten artykuł mocno zabolał.


Radny Witold Zalewski powiedział, że już sam tytuł „Ile radni zarobili” jest bardzo kontrowersyjny , ale media żyją wywoływaniem sensacji. Dlaczego obok informacji ile radni „zarobili” nie napiszą obok ile gmina zrobiła dla mieszkańców i za jakie pieniądze ? W tej chwili wyborcy atakują radnych ile to zarobili pieniędzy, a dziennikarze niepotrzebnie podgrzewają jeszcze atmosferę swoimi artykułami.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że trzeba popatrzeć jakimi pieniędzmi radni wspólnie z Wójtem obracali przez te 4 lata , a jaki procent z tego stanowią diety radnych .


Wójt Gminy powiedział, że skoro na sali nie ma jeszcze wszystkich radnych, to chciałby w tym momencie odpowiedzieć na pytania zgłoszone przez radnych na początku sesji:


-Woda do wsi Jarogniewo – jest przygotowywana koncepcja , albo będziemy ciągnęli nitkę z Dobrogoszczy , albo trzeba będzie wybudować studnię w Jarogniewie i pociągnąć sieć w drugą stronę. Fachowcy mają jeszcze sprawdzić stan ujęć wodnych , czy lepsze są w Jarogniewie czy w Dobrogoszczy. Po opracowaniu dokumentacji w przyszłym roku ten temat na pewno zostanie załatwiony .



- Lampy oświetlenia ulicznego – Kierownik Referatu Rolnictwa (…) ustala harmonogram w jakiej kolejności będzie robiła to Firma „Energo-Instal” Pana Siemińskiego z Wałcza. Natomiast jeśli chodzi o lampy solarowe to, tak jak było mówione , zadanie będzie realizowane po podpisaniu umowy z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie. W pierwszej kolejności na pewno będzie postawiona lampa w Dobrogoszczy . Trzeba też pomyśleć o koloniach oddalonych od wsi i o lampach przy domach dla samotnych mężczyzn , bo do tych miejsc wieczorem trudno trafić. Przed lampami solarowymi jest przyszłość , bo łatwo się je instaluje , bez specjalnych uzgodnień i pozwoleń i nie ma kosztów eksploatacji. To jest dobre rozwiązanie dla tych małych miejscowości i kolonii rozrzuconych między wsiami. Tam też mieszkają nasi ludzie , którym coś się należy i o nich też musimy myśleć i pamiętać.

Na salę wszedł radny Janusz Marchewka. Stan radnych 12.


Radny Witold Zalewski zapytał jak idą negocjacje z lasami państwowymi na temat zamiany działek. Chodzi głównie o drogi do osad leśnych , których nikt nie remontuje np. droga do Dobrzycy czy do Papowa.


Wójt Gminy odpowiedział, że jest osiem tematów do negocjacji z lasami. Urbanista Pan Marcin Radeberg dostał zlecenie na przygotowanie potrzebnej dokumentacji na działki , które chcemy przejąć . Jak to będzie gotowe będziemy po kolei chcieli te transakcje z lasami przeprowadzić. Wtedy gdy już drogi będą nasze będziemy mogli legalnie przystąpić do ich remontów. Jeśli chodzi o drogę do Papowa to jest ona własnością Nadleśnictwa Tuczno , ale żeby ją zrobić Nadleśnictwo musi ogłosić przetarg. Nadleśniczy twierdzi , że do końca roku ma do przerobienia 300 tys. zł. , ale na dwa przetargi nikt się nie zgłosił, natomiast z tzw. „wolnej ręki” nic nie może zrobić. Dlatego te sprawy tak się ciągną.


Radny Jan Uran powiedział, że te procedury przetargowe są dość skomplikowane i nie jest tak prosto wystartować w przetargu . Radny zapytał na jakim etapie jest sprawa budowy wodociągu i kanalizacji do wsi Łąki ?


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że to zadanie jest w planie . Przez okres zimy chcemy przygotować dokumentację i będziemy starali się znaleźć na to pieniądze z zewnątrz. Na razie najprostszą drogą dofinansowania są pożyczki z Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska z 30 % umorzeniem w momencie uzyskania efektu ekologicznego. Tylko, że WFOŚ ma zawsze taką zasadę, że w miesiącu lutym ustala listę priorytetów na dany rok i sposób finansowania. Tak więc przez zimę chcemy zrobić dokumentację , a wiosną wystąpić do WIOŚ o dofinansowanie. Jeżeli w tych priorytetach znajdzie się kanalizacja wsi Łąki , a powinna się znaleźć , bo kanalizacja ma pierwszeństwo przed wodą, to w przyszłym roku to zrobimy.


Radny Jan Uran powiedział, że kiedyś Zastępca Wójta wypowiadał się, iż nawet jak nie będzie dofinansowania to i tak Łąki będą robione, a to zadanie jest już od dwóch lat przekładane.


Zastępca Wójta Gminy powiedział, że jest to kwestia tylko terminów , bo po rozmowie z Dyrektorem Departamentu PROW-u jest zaniepokojony tym, że są bardzo duże opóźnienia. Ale należy liczyć się z jednym, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w przyszłym roku z tytułu zwrotu z przeprowadzonych inwestycji gmina powina dostać kwotę około 5 mln. zł. Oczywiście część pieniędzy pójdzie na sfinansowanie deficytu , który w tym roku powstał, ale część tych środków będzie można przeznaczyć na inne zadania. Zawsze jednak wychodzimy z założenia , że jeżeli można dostać nawet tylko 30 % wartości zadania to zawsze jest to kilkaset tysięcy złotych i warto o to zabiegać.


Wójt Gminy powiedział , że gminę czeka inne ważne zadanie, bo w najbliższych dwóch latach trzeba zamknąć dwie oczyszczalnie ścieków w Strącznie i Nakielnie. Rozwiązania do wyboru są dwa; albo podłączamy te dwie wsie do Chwiramu i rozbudowujemy tamtejszą oczyszczalnię , albo dogadamy się z miastem i na dotychczasowych warunkach będziemy przesyłali ścieki bezpośrednio do oczyszczalni w mieście. W tym celu musimy wybudować około 12-13 km kolektorów tłocznych i pchać wszystkie ścieki do Wałcza. Rozbudowa oczyszczalni w Chwiramie plus rozwiązanie problemu osadów jest to wydatek minimum 5 mln. zł., a z osadami nie jest łatwa sprawa. Dziś robimy projekt prawidłowego zagospodarowania osadów i tu też trzeba zainwestować w takie urządzenia jak wirówki czy prasy , które są niezbędne . Oczyszczalnia w Szwecji ma już 14 lat , są tam poletka osadowe , ale zdają one egzamin tylko latem kiedy przy wysokich temperaturach osady odparowują samoczynnie. Natomiast kiedy przychodzi jesień i zima trzeba wszystko wywozić. Dziś bardzo poważnie się zastanawiamy co wybrać. Na pewno koncepcja podłączenia się pod Wałcz jest korzystniejsza , bo nie będziemy wówczas mieli problemu z osadami oraz konserwacją i utrzymaniem urządzeń oczyszczalni. Ale miasto Wałcz ma modernizować swoje sieci i oczyszczalnie za kwotę 100 mln. zł. Jeżeli te koszty mają wejść w cenę ścieków to pytanie ile te ścieki będą kosztować ? Jeżeli miasto zaproponuje nam korzystną cenę i będzie skłonne podpisać długoterminową umowę , to wówczas będzie to dla nas najkorzystniejsze rozwiązanie. Jedną z tych koncepcji musimy wybrać w przyszłym roku , żeby się przygotować jeżeli w ciągu 3 najbliższych lat mamy zamknąć te dwie oczyszczalnie ścieków. Musimy wybrać taką opcję, która będzie służyła przez wiele lat dla gminy . Oczyszczalnia wałecka ma wykorzystanych 60 % mocy przerobowych i chętnie przyjmie nasze ścieki , ale nie możemy się od miasta całkowicie uzależnić. Jeżeli dojdziemy do porozumienia to umowa musi być długofalowa i w miarę dla nas korzystna. Jeżeli nawet podłączymy się do Wałcza to nie będziemy całkowicie likwidowali oczyszczalni w Chwiramie żeby nie zamykać sobie drogi odwrotu w przypadku niekorzystnych warunków dyktowanych przez miasto. Musimy też myśleć o Różewie gdzie jest słaba oczyszczalnia , bo docelowo począwszy od Popowa przez Różewo też ścieki trzeba będzie pchać albo do Chwiramu albo przez Chwiram do Wałcza. To są poważne sprawy i jeżeli mówimy o Łąkach to tam jest tylko 100 mieszkańców , a tutaj czy to w Różewie czy w Strącznie lub Nakielnie jest ich znacznie więcej. Jeżeli chodzi o Łąki to odległość od Gostomi wynosi 3 km dla 100 osób , a warunkiem ubiegania się o dofinansowanie jest obciążenie 110 osób na 1 km. Dlatego to zadanie ma bardzo małe szanse i musimy bardzo się gimnastykować aby zdobyć jakieś pieniądze z zewnątrz . Problem jest wówczas jeżeli gmina buduje kanalizację , wydaje duże pieniądze, a później nie może zmusić mieszkańców żeby się do niej podłączyli. W Kłębowcu kanalizacja została wybudowana w 2003 roku i do dziś część mieszkańców się nie podłączyła i gmina musi do tego dopłacać. To jest paradoks w przepisach , że nie można ludzi do tego zmusić choć wydano społeczne pieniądze na budowę sieci.


Na salę wszedł radny Mirosław Wiercioch. Stan radnych 13.




Radny Jan Uran stwierdził, że skoro kilka lat temu powiedziało się „A” na temat wodociągu i kanalizacji wsi Łąki to teraz trzeba powiedzieć „B”. Ludziom się coś obiecało, a teraz z roku na rok to zadanie jest odkładane. Radny zapytał na ile lat gmina zawiera umowę z miastem na odprowadzenie ścieków ?


Wójt Gminy odpowiedział, że na dzień dzisiejszy gmina jest na etapie rozmów z miastem i na razie nie chce zdradzać szczegółów zwłaszcza, że niedługo mogą się zmienić władze samorządowe, a projekt takiej umowy musi zatwierdzić Rada Miasta. Dziś dla miasta każda dodatkowa ilość ścieków nawet po kosztach jest do przyjęcia , bo to im obniża koszty ogólne. Do tej umowy trzeba się dobrze przygotować. Nie chcemy ustalić w niej konkretnej ceny ścieków ale określić jakiś wskaźnik procentowy w stosunku do kosztów ponoszonych na ich oczyszczenie. Chcemy też zastrzec żeby do kosztów naszych ścieków nie były wliczane wszystkie inwestycje jakie miasto prowadzi , tylko ta część inwestycji, które jest ściśle związana z naszymi ściekami. Na pewno będzie to umowa wieloletnia , ale na jaki okres trudno powiedzieć. Taka umowa będzie miała też pewne obwarowania dotyczące wprowadzania zmian i określony okres wypowiedzenia jej warunków. Jeżeli będą tam płynęły ścieki od 3,5 tysiąca mieszkańców gminy , to dla miasta będzie duży plus , więc nie będą tego lekceważyć i pochopnie podnosić cenę. Natomiast my będziemy mieli takie wyjście awaryjne , że możemy zmodernizować i ponownie uruchomić oczyszczalnię w Chwiramie.

Wracając do wsi Łąki mogę zapewnić, że się z tego zadania nie wycofujemy. Jeżeli nie uda nam się dostać dofinansowania to będziemy robić za swoje pieniądze, ale dopóki jest jakaś szansa na dofinansowanie to najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości. Opóźnienie może też nastąpić wówczas kiedy zajdzie jakaś pilniejsza potrzeba. Jeżeli na przykład będziemy musieli zamknąć oczyszczalnię w Strącznie to w pierwszej kolejności trzeba będzie wybudować kolektor żeby przesyłać ścieki ze Strączna do Nakielna żeby uniknąć płacenia kar. Mogą być takie sytuacje , że coś trzeba będzie zrobić w pierwszej kolejności , a wówczas inne sprawy będą musiały trochę poczekać.


Radny Witold Zalewski powiedział, że nie bez przyczyny wspomniał wcześniej o Dobrzycy. Tam mieszka 16 osób w tym 4 czy 5 osób w podeszłym wieku i od miesiąca grudnia , a praktycznie przez całą jesień i wiosnę zwłaszcza kiedy są ulewy do tej wsi nie można dojechać. To jest mała garstka ludzi , ale co ma im mówić kiedy pytają czy o nich już całkiem zapomnieli wszyscy , również gmina ? To jest droga leśna, ale trzeba jakoś tych nadleśniczych mobilizować . Lasy sprzedały ludziom budynki i praktycznie pozostawiły ich w tym lesie własnemu losowi, a to są przecież nasi mieszkańcy i nasi wyborcy.


Wójt Gminy odpowiedział, że jest to problem złożony, bo na dzień dzisiejszy Nadleśnictwo Płytnica chce nam oddać również dwa ujęcia wody w Czechyniu i straszy nas , że zamknie ujęcia i nie będzie dostarczać ludziom wody. Kiedyś podobne problemy były z PKP , która dziś chętnie oddaje nam różne nieruchomości nieodpłatnie , bo chce się tego pozbyć. Z lasami na razie jest to „droga przez mękę”.

Jeżeli Pan Nadleśniczy wie, że sprzedał mieszkania , ale droga nadal jest jego to powinien współpracować z gminą i wspólnie na pewno znaleźlibyśmy jakieś rozwiązanie. Budujemy chodniki wspólnie ze Starostwem i dokładamy swoje pieniądze , więc gdyby ze strony Nadleśnictwa była dobra wola to już dawno byłoby po temacie. Skoro jednak ze strony Pana Nadleśniczego nie ma inicjatywy to jakie podstawy prawne ma gmina żeby wjechać na tą drogę i coś robić ? W tym temacie jeszcze brak jest zrozumienia i współpracy. Droga do Papowa też została popsuta podczas zrywki i wywozu drewna z lasu , a teraz ludzie oczekują żeby gmina im zrobiła tą drogę. Pytanie dlaczego gmina , a nie Nadleśnictwo ? Przecież to jest droga leśna , a nie gminna.


Radny Jan Kurowski zapytał jak wygląda sprawa dzierżawy jeziora w Dobinie przez Pana Michelusa ? Czy ta dzierżawa została przedłużona i na jak długo ?


Wójt Gminy odpowiedział, że Agencja Nieruchomości Rolnych popełniła błąd i źle została zinterpretowana umowa. Był w niej zapis, że jeżeli w ciągu 30 dni po upływie terminu na jaki była zawarta , strony nie wypowiedzą dotychczasowych warunków umowy, to z mocy prawa zostaje ona przedłużona. Na dzień dzisiejszy toczy się sprawa w sądzie i na razie nie ma ostatecznego rozstrzygnięcia. Kiedyś ANR zaproponowała nam przejęcie jeziora na co wyraziliśmy zgodę , ale na tym sprawa ucichła. Teraz trzeba czekać na wyrok Sądu. W tą sprawę włączył się też poseł Paweł Suski.


Radny Florian Guzowski zapytał kiedy zostaną zakończone procedury związane z osiedlem w Szwecji ? Czy jest szansa żeby w przyszłym roku potencjalni nabywcy działek mogli rozpocząć budowę ?


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że jeśli chodzi o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad sprawa zjazdów z drogi krajowej została już załatwiona. Pozostała jeszcze procedura wylesienia dwóch działek znajdujących się na terenie objętym planem . Wygląda to tak, że idą wnioski do Wojewody i po uzgodnieniu z Wojewodą dokumenty przekazywane są do Ministerstwa Ochrony Środowiska. Uzyskanie zgody na wylesienie dwóch działek według opinii projektanta, potrwa około 3 miesięcy. Należy się spodziewać, że gdzieś na przełomie marca i kwietnia 2011 roku plan zostanie wyłożony do publicznej wiadomości . Dalsze postępowanie będzie uzależnione od ilości zgłoszonych uwag do tego planu . Uwagi zgłoszone do planu trafią do Rady Gminy , która będzie musiała wydać opinię czy są one zasadne czy nie. Ostatnim krokiem jest przyjęcie ostatecznej wersji planu uchwałą Rady Gminy.


Radna Barbara Bukwald-Fryca zapytała jak skończyła się sprawa tej wielkopolskiej „Natury 2000” ?


Zastępca Wójta Gminy odpowiedział, że został złożony protest , iż przy opracowaniu planu ochrony obszaru wielkopolski bezprawnie objęto nim obszar województwa zachodniopomorskiego. Naszym protestem będzie zajmowała się Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Wielkopolski i pozostaje nam czekać na odpowiedź. W 2013 roku podobny plan będzie opracowywany dla województwa zachodniopomorskiego .


Radna Teresa Tunkiewicz zgłosiła pytanie o rozbudowę świetlicy wiejskiej w Wałczu Drugim. Na jednej z sesji Wójt mówił , że firma , która będzie budowała elektrownie wiatrowe obiecała przekazać na tą świetlicę 20 tys. zł. Czy w tym temacie coś jest wiadomo ?


Wójt Gminy powiedział, że na razie projektant Pan Bieleń dostał zlecenie na opracowanie koncepcji rozbudowy budynku świetlicy. Natomiast dopóki sprawa budowy elektrowni nie posunie się na przód nie chcemy brać żadnych pieniędzy od ewentualnych sponsorów żeby ktoś nam nie zarzucił , że za obiecane pieniądze coś komuś załatwiamy czy obiecujemy. Kiedy już firma będzie miała wszystkie pozwolenia wówczas możemy o tym rozmawiać , bo na dzień dzisiejszy są jeszcze inne firmy zainteresowane budową elektrowni wiatrowych.


Na tym dyskusja się zakończyła.


Pkt. 5. Podjęcie uchwał:


1) projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010 - uwag do chwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer LV/304/10

Uchwała stanowi załącznik nr 5 do protokołu.


2) projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości - uwag do chwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer LV/305/10

Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu.


3) projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości - uwag do chwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer LV/306/10

Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu.


4) projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na rok 2011 - uwag do chwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :


-obecnych - 13 radnych

-za - 12 głosów

-wstrzymujących się - 1 głos


Uchwała została podjęta większością głosów i otrzymała numer LV/307/10

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu.


5) projekt uchwały w sprawie stawki opłaty miejscowej - uwag do chwały nie zgłoszono.


Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie :

-obecnych - 13 radnych

-za - 13 głosów


Uchwała została podjęta jednogłośnie i otrzymała numer LV/308/10

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu.


Wójt Gminy zwrócił uwagę radnych na fakt, że tegoroczny budżet planowany był na 42 mln. zł. a zamyka się kwotą 45 mln. zł. czyli w ciągu roku wzrósł o 3 mln. zł. Jest to duża kwota i trzeba podkreślić , że została wykonana dobra robota skoro tyle pieniędzy gminie w ciągu roku przybyło.

Poinformował również , że osobiście opracuje i poda do prasy informację na temat podwyżki podatków, które zostały dziś przez Radę Gminy zatwierdzone. Decyzja o podwyższeniu podatków jest trafna i rzeczowa , a w informacji do prasy będzie podane wyliczenie jak te podwyżki obciążają przeciętnego mieszkańca gminy. Informacja ta przed wydrukowaniem będzie poddana autoryzacji żeby do wiadomości publicznej nie zostały przekazane jakieś liczby zafałszowane czy nieprecyzyjne.


Pkt. 6. Odpowiedzi na wnioski i zapytania radnych, informacje , komunikaty.


Wójt Gminy stwierdził, że na pytania radnych odpowiedział już wcześniej więc teraz chciałby dodać tylko kilka słów tytułem podsumowania mijającej kadencji. Powiedział, że w ciągu tych 4 lat została wykonana potężna praca na rzecz gminy. Ponad 10 mln. zł. poszło na same drogi . Takiej kwoty na drogi chyba nie wydały wszystkie okoliczne gminy łącznie. To nie jest wysiłek tylko Wójta Gminy lecz wspólna praca wszystkich radnych oraz pracowników Urzędu. Dziś możemy się cieszyć i mamy się czym pochwalić , bo nasza gmina bardzo się zmieniła. Nie tylko mamy lepsze drogi , ale i piękne nowoczesne szkoły, nowe świetlice , w których aktywnie działają kobiety, wyremontowane boiska sportowe , place zabaw dla dzieci . Z dopłatą z gminy wybudowano około 120 oczyszczalni indywidualnych, a to jest 120 domów z ekologicznym szambem, które nie zanieczyszczają środowiska. Mamy ponad 50 km sieci wodociągowej. To co robimy staramy się robić porządnie żeby służyło przez lata dla dobra i wygody naszych mieszkańców. Dziś możemy sobie pogratulować dobrze spełnionego obowiązku i wszyscy radni powinni mieć satysfakcję, że przez te 4 lata coś dobrego dla swojego środowiska zrobił.


Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że nie możemy się wstydzić za szkoły i za poziom nauczania w tych szkołach , za drogi gminne , których zrobiono dużo, za to jak nasza gmina została zwodociągowania i skanalizowana , za to ile dało się radę pomóc naszym mieszkańcom , a czego na co dzień się nie widzi. Wiadomo, że wszystkiego nie udało się załatwić , ale zrobiono naprawdę wiele .


Wójt Gminy powiedział, że w imieniu własnym chciałby wszystkim radnym podziękować za gospodarskie podejście do propozycji i tematów jakie przez te 4 lata się pojawiały. Nie było w naszej Radzie dyskusji na tematy polityczne , a nasze spory czy debaty były zawsze rzeczowe i merytoryczne. Za to wszystko należą się radnym serdecznie podziękowania. Jeżeli w przyszłości uda się zrealizować projekt budowy elektrowni wiatrowych to na wiele lat będziemy mieli stałe źródło dochodów i będziemy mogli się dalej rozwijać. Mamy jeszcze wiele do zrobienia , ale wspólnie na bazie konstruktywnej i rzeczowej współpracy chcemy zmieniać obraz naszej gminy , bo to jest najważniejsze.


Przewodniczący Rady Gminy zamykając obrad życzył wszystkim zwycięstwa w nadchodzących wyborach oraz zaprosił radnych na spotkanie pożegnalne zaplanowane na dzień 10 listopad 2010r.


Na tym punkt 6 posiedzenia został zakończony .

Ad.7.Zakończenie sesji.


O godzinie 17,30 Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany. Podziękował wszystkim za przybycie i zamknął 55-tą sesję Rady Gminy w Wałczu.


 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Lucyna Brożek
data udostępnienia: 2011-01-13 14:25:01
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2011-01-13 14:25:01 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159919