GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA ROK 2005
Przyjmując do realizacji zadanie nałożone przez ustawę
"o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" określa się następujące cele jako kierunkowe dla gminnych działań na rok 2005.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych ,które będą realizowane w 2005 roku.
Cele programu
Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić , przede wszystkim do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez dzieci ,młodzież , pomoc osobom uzależnionym oraz udzielenie pomocy prawnej rodzinom w których występują problemy alkoholowe.
Z a d a n i a p r o g r a m u
I PROFILAKTYKA
1.Informacja we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych o
szkodliwości spożycia alkoholu.
2.Organizowanie i prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych dla
dzieci i młodzieży.
3.Prowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na
terenie gminy tj.:
- publikacja na łamach prasy lokalnej - art. dotyczące pracy komisji
- informowanie mieszkańców na zebraniach wiejskich
- informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy,sołectwach ,GOPS
4.Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z
problemem alkoholowym z uwzględnieniem programów profilaktycznych
a/ zatrudnienie osób prowadzących zajęcia z dziećmi
b/ kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych – uzasadnionych
przypadkach
c/ organizowanie spotkań z psychologiem ,terapeutą
d/ doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć
socjoterapeutycznych np. .tablice ,meble ,artykuły papiernicze, sprzęt audio
video, itp.
e/ adaptacja i remonty pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice
socjoterapeutyczne
f/ dożywianie dzieci uczęszczających na świetlice
g/ szkolenie różnych grup zawodowych /członkowie komisji, straż gminna,
policja,nauczyciele zatrudnieni w świetlicach socjoterapeutycznych,
pracownicy socjalni itp./ poprzez organizację i kierowanie na specjalistyczne
szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji.
II WSPOMAGANIE, WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ,
STOWARZYSZENIAMI SŁUŻĄCYMI ROZWIĄZYWANIU
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
1. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Wałczu w zakresie :
- udzielania porad tereapeutycznych , socjalnych , prawnych
- rozpatrywania problemów do dalszego skierowania do instytucji
np. Policja, Prokuratura, GOPS i innych
- opłacanie psychologa w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych
współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie
2.Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu w
zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzinom związanym z alkoholizmem.
4.Współpraca z Kościołami na terenie Gminy i placówkami w Wałczu
zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i profilaktyką
- zapraszanie osób duchownych do wzięcia udziału w realizowanych
programach profilaktycznych dla dzieci i młodzieży
- udział rodzin patologicznych w konkursach ,prelekcjach i koncertach
organizowanych przez Kościół
5. Współpraca z innymi placówkami ,stowarzyszeniami i instytucjami
spoza terenu naszej Gminy.
III POMOC RODZINIE
1.Opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii
uzależnienia od alkoholu ,prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym
znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie
w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi o ile zostaną wyczerpane inne możliwości
/dochody własne ,pomoc społeczna/ .
2.Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.
3.Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym
- organizowanie spotkań dla rodzin z terapeutami ,psychologami ,
duszpasterstwem trzeźwości.
4.Finansowanie półkolonii letnich lub zimowych z programem zajęć
profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
IV GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W WAŁCZU
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej opracował na lata 2004-2006 Gminny Program Integracji i Polityki Społecznej.
Zawarte są tam zadania obejmujące grupy ryzyka społecznego , pomoc rodzinie zagrożonej różnymi patologiami w tym alkoholizmem.
W ramach działań planuje się :
- objęcie dzieci dożywianiem w szkołach
- zakup odzieży i podręczników szkolnych
- integracja ze środowiskiem rodzin z problemem alkoholowym w formie zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych
- organizowanie wypoczynku letniego
Program zakłada również współpracę ze szkołami w zakresie realizacji funkcji
opiekuńczo wychowawczej.
V ZASADY WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA
PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA
MIEJSCEM SPRZEDAŻY ORAZ KONTROLA PRZESTRZEGANIA
ZASAD OBROTU TYMI NAPOJAMI
1.Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub
poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie
zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy Wałcz po zasięgnięciu opinii
Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wałczu.
2.Zezwolenia na sprzedaż napojów o zawartości powyżej 4,5% alkoholu / z
wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i
w miejscu sprzedaży są wydawane w granicach liczby / limitu/ punktów
sprzedaży ustalonej przez Radę Gminy w Wałczu.
3.Nie wydaje się zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
w placówkach prowadzących sprzedaż przez tzw.”okienko”.
4.Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych pow.4,5% alkoholu
przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży mogą być wydawane
na sprzedaż prowadzoną w :
a/ sklepach spożywczych
b/ w wydzielonych stoiskach innych placówek handlowych branży
spożywczej i spożywczo przemysłowej.
5.1.Zezwolenie na sprzedaż piwa,przeznaczonego do spożycia w miejscu
sprzedaży ,może być wydane na sprzedaż prowadzoną w ogródkach
piwnych.
2.Przez ogródek piwny rozumie się wydzielone miejsce , w którym prowadzona
jest sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu i piwa,
przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży .
3.Położenie ogródka musi być tak usytuowane ,aby nie ograniczało swobodnego
dojścia do korzystania z obiektów użyteczności publicznej.
4.Ogródek winien być odgrodzony częściowo trwale,estetycznie wyposażony
z toaletą dostępną dla konsumentów.
5.Sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% i piwa ,przeznaczonych do spożycia
w ogródkach piwnych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia
Wójta Gminy wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii urbanistycznej
dotyczącej lokalizacji i formy ogródka oraz pozytywnej opinii Powiatowej
Inspekcji Sanitarnej.
6.Zezwolenia na podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do
spożycia w miejscu sprzedaży zawierających pow.4,5% mogą być wydawane
na sprzedaż prowadzoną w :
a / restauracjach, zajazdach
b / barach gastronomicznych
c/ barach piwnych
7.Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych może się odbywać
na imprezach na otwartym powietrzu ,gdzie wymagana jest zgoda
organizatora imprezy.
8.W przypadku wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
zawierających do 4,5% i powyżej 4,5% do spożycia poza miejscem
i w miejscu sprzedaży dla placówek położonych w sąsiedztwie
a/ szkoły, przedszkola
b/ obiektu kultu religijnego
c/ plaży, kąpieliska
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinna zasięgnąć opinii kierownika,administratora obiektu wymienionego w ust.1 lit. a,b,c lub Rady Sołeckiej .
9.Przedsiębiorca sprzedający napoje alkoholowe zobowiązany jest :
1/ przestrzegać zasad określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi
2/ sprzedawać tylko ten rodzaj alkoholu , na który otrzymał zezwolenie
3/ posiadać wywieszki umieszczone w widocznym miejscu o zakazie
sprzedaży alkoholu nieletnim oraz szkodliwości spożywania alkoholu
4/ nie zezwalać na spożywanie napojów alkoholowych powyżej 4,5% oraz
piwa w sklepie i w jego obrębie.
10.Kontrolę nad przestrzeganiem zasad sprzedaży napojów alkoholowych
prowadzą upoważnieni członkowie Komisji ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych oraz Straż Gminna.
11.1.Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące
podawanie i sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia
na miejscu i poza miejscem sprzedaży.
2.Komisja,w skład której wchodzą członkowie Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,Straż Gminna przeprowadzają
kontrolę w zakresie
- przestrzegania porządku publicznego wokół miejsc sprzedaży napojów
alkoholowych
- przestrzegania ustawowego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym
- przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych
- zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem
- przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
3.Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
4.Na podstawie wyników kontroli,organ wydający zezwolenia wzywa podmiot
gospodarczy do usunięcia stwierdzonych niedociągnięć w wyznaczonym
terminie ,o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub wszczyna
postępowanie o cofnięcie zezwolenia.
12.Zasady cofania zezwoleń:
1.Zezwolenie cofa się w następujących przypadkach :
a/ nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w
ustawie a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i
nietrzeźwym ,na kredyt lub pod zastaw,
b /powtarzającego się co najmniej w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży
lub najbliższej okolicy ,zakłócania porządku publicznego w związku ze
sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży,gdy
prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony
porządku publicznego,
c/ wprowadzania do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z
nielegalnych źródeł,
d/ nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów
alkoholowych
e/ przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu ,
f/ popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez
osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego
zezwolenie
g/ orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec
osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego
zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej
zezwoleniem
oraz wszczyna się postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia zezwolenia ,jeżeli okoliczności uzasadniające jego cofnięcie zostały potwierdzone przez :
- wniosek Policji
- protokół z kontroli dokonanej przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- protokół z kontroli dokonanej przez Straż Gminną
- protokół / orzeczenie/ właściwego organu kontroli państwowej
np. Urzędu Kontroli Skarbowej
- zeznanie świadków złożone w postępowaniu administracyjnym .
2.Decyzję cofającą zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje
Wójt Gminy.
3.Przedsiębiorca,któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o
ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia
wydania decyzji o jego cofnięciu.
VI DZIAŁALNOŚĆ GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.
2. Podejmowanie czynności do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania ,przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
3. Opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu .
4. Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia .
5. Udzielenie pomocy prawnej ofiarom przemocy w rodzinie powodowanej alkoholizmem w kierowaniu spraw do prokuratury ,sądu ,załatwianiu miejsc
w istniejących placówkach w kraju.
6. Opracowanie projektów uchwał dotyczących usytuowania na terenie Gminy Wałcz miejsc sprzedaży napojów alkoholowych wraz z zasadami wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych .
7. Zakup nagród dla dzieci, młodzieży, rodziców za udział w organizowanych
lokalnych imprezach rozrywkowo- sportowych, konkursach, zawodach
promujących „zdrowy styl życia”.
8.Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń , osób fizycznych które
służą rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
9.Przeprowadzanie kontroli dotyczących funkcjonowania świetlic
socjoterapeutycznych.
10.Zakup prasy, literatury fachowej i materiałów edukacyjnych
/np.ulotki, plakaty, broszury /
11 .Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb bieżących -
realizowanych w ramach posiadanych środków finansowych nie ujętych w
niniejszym programie a ujawniających się w toku jego realizacji.
12.Udział w ogólnopolskich kampaniach medialnych z zakresu profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych.
13.Współpraca z Powiatową Komendą Policji a dotycząca uzyskania
informacji w sprawie zakłócania ładu i porządku publicznego w związku ze
sprzedażą napojów alkoholowych.
14.Działania w zakresie przestrzegania przepisów ustawy " o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi"
a/ informowanie osób uzyskujących zezwolenia na sprzedaż alkoholu o
obowiązujących przepisach
15.Realizacja przyjętych zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych ze środków finansowych ,które
wpłynęły na konto Urzędu Gminy w postaci opłat za korzystanie z
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
16.Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na
posiedzeniach.
Za udział i pracę w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych ustala się dla jej członków wynagrodzenie
w wysokości 8 –mio krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki
Społecznej .
17.Składanie do Wójta Gminy wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż
alkoholu w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim ,
nietrzeźwym lub zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży ,
nieprzestrzegania zasad zawartych w zezwoleniu.
Podstawą wszczęcia działań zmierzających do cofnięcia zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych jest wniosek zespołu kontrolującego lub
pisemne oświadczenie pełnoletnich świadków potwierdzone przez Radę
Sołecką dotyczące rażącego naruszania prawa w przedmiocie obrotu
napojami alkoholowymi.
18.Prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania wszystkich
warunków określonych w ustawie oraz innych aktach prawnych dot. handlu
alkoholem.
19.Kontrolę prowadzić będą członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych, Straż Gminna.
20.Z dokonanych czynności kontrolnych sporządzony zostanie protokół ustaleń,
podpisany przez członków kontrolujących oraz osoby w obecności których
przeprowadzono kontrolę.
|