Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Programy i Regulaminy:
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2005

UCHWAŁA  NR    XXVIII / 135 /2004 Rady Gminy w  Wałczu z dnia 28 grudnia 2004r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2005

 


GMINNY  PROGRAM

 

PROFILAKTYKI  I  ROZWIĄZYWANIA

 

PROBLEMÓW    ALKOHOLOWYCH

 

NA ROK 2005 

 

                   Przyjmując do realizacji zadanie nałożone przez ustawę

"o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" określa się następujące cele jako kierunkowe dla gminnych działań na rok 2005.

Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych ,które będą realizowane w 2005 roku.

 

 

Cele programu

 

Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić , przede wszystkim do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez dzieci ,młodzież , pomoc osobom uzależnionym oraz udzielenie pomocy prawnej  rodzinom w których występują problemy alkoholowe.

 

Z a d a n i a     p r o g r a m u 

 

I  PROFILAKTYKA

 

    1.Informacja we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych o  

       szkodliwości spożycia alkoholu.

   2.Organizowanie i prowadzenie w szkołach  programów profilaktycznych dla

      dzieci i  młodzieży. 

     

   3.Prowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na

      terenie gminy tj.:

-          publikacja na łamach prasy lokalnej - art. dotyczące pracy komisji

-          informowanie mieszkańców na zebraniach wiejskich

-          informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy,sołectwach ,GOPS

  

   4.Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z

     problemem alkoholowym z uwzględnieniem programów profilaktycznych

    a/ zatrudnienie osób  prowadzących zajęcia z dziećmi  

    b/ kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych – uzasadnionych

        przypadkach 

    c/ organizowanie spotkań z psychologiem ,terapeutą

    d/ doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć    

       socjoterapeutycznych np. .tablice ,meble ,artykuły papiernicze, sprzęt audio

       video, itp.   

   e/ adaptacja i  remonty pomieszczeń   z przeznaczeniem na świetlice    

       socjoterapeutyczne

f/ dożywianie dzieci uczęszczających na świetlice

g/ szkolenie różnych grup zawodowych /członkowie komisji, straż gminna,  

   policja,nauczyciele zatrudnieni w świetlicach socjoterapeutycznych,  

   pracownicy  socjalni itp./ poprzez organizację i kierowanie na  specjalistyczne

   szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji.   

 

II  WSPOMAGANIE, WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ,

    STOWARZYSZENIAMI SŁUŻĄCYMI ROZWIĄZYWANIU 

    PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH.

 

1.        Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Wałczu w zakresie :

-          udzielania porad tereapeutycznych , socjalnych , prawnych

-          rozpatrywania problemów do dalszego skierowania do  instytucji

       np. Policja, Prokuratura, GOPS i innych

-          opłacanie psychologa w  punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych  

współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie

2.Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu w

  zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzinom związanym z alkoholizmem.

4.Współpraca z Kościołami na terenie Gminy  i placówkami w Wałczu

    zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i profilaktyką

      - zapraszanie osób duchownych do wzięcia udziału w realizowanych 

         programach profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

      - udział rodzin patologicznych w konkursach ,prelekcjach  i koncertach

        organizowanych  przez Kościół

 5. Współpraca z innymi placówkami ,stowarzyszeniami  i instytucjami

      spoza terenu naszej Gminy.    

 

III  POMOC RODZINIE

 

1.Opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii

   uzależnienia od alkoholu ,prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym

   znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie

   w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i

   przeciwdziałaniu alkoholizmowi o ile zostaną wyczerpane inne możliwości

   /dochody własne ,pomoc społeczna/ .

 

2.Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.

 

3.Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym

-        organizowanie spotkań  dla rodzin z terapeutami ,psychologami  ,

      duszpasterstwem trzeźwości.

 

4.Finansowanie półkolonii letnich lub zimowych z programem zajęć   

   profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.

 

IV  GMINNY  OŚRODEK  POMOCY  SPOŁECZNEJ  W  WAŁCZU

    

     Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej opracował na lata 2004-2006 Gminny Program Integracji i Polityki Społecznej.

Zawarte są tam zadania obejmujące  grupy ryzyka społecznego ,  pomoc rodzinie zagrożonej różnymi patologiami w tym alkoholizmem.

W ramach działań planuje się :

-          objęcie dzieci dożywianiem w szkołach

-          zakup odzieży i podręczników szkolnych

-          integracja ze środowiskiem rodzin z problemem alkoholowym w formie zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych

-          organizowanie wypoczynku letniego

Program zakłada również współpracę ze szkołami w zakresie realizacji funkcji

opiekuńczo wychowawczej.   

 

V  ZASADY  WYDAWANIA  I  COFANIA  ZEZWOLEŃ  NA 

    PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

    PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA 

    MIEJSCEM  SPRZEDAŻY  ORAZ  KONTROLA PRZESTRZEGANIA  

    ZASAD OBROTU TYMI NAPOJAMI

   

1.Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub  

   poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie  

  zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy Wałcz po zasięgnięciu opinii   

  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wałczu.                       

 

2.Zezwolenia na sprzedaż napojów o zawartości powyżej 4,5% alkoholu / z

  wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i  

  w miejscu sprzedaży są wydawane w granicach  liczby / limitu/ punktów 

  sprzedaży ustalonej przez Radę Gminy w Wałczu.

3.Nie wydaje się zezwoleń na sprzedaż i podawanie  napojów alkoholowych

   w placówkach prowadzących sprzedaż przez tzw.”okienko”.                                

 

4.Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych pow.4,5% alkoholu

  przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży mogą być wydawane

  na sprzedaż prowadzoną w :

   a/ sklepach spożywczych

   b/ w wydzielonych stoiskach innych placówek handlowych branży  

       spożywczej i  spożywczo przemysłowej.

                                          

5.1.Zezwolenie na sprzedaż piwa,przeznaczonego do spożycia w miejscu

      sprzedaży ,może być wydane na sprzedaż prowadzoną w ogródkach     

      piwnych.

2.Przez ogródek piwny rozumie się wydzielone miejsce , w którym prowadzona

   jest sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu i piwa,

   przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży .

3.Położenie ogródka musi być tak usytuowane ,aby nie ograniczało swobodnego   

  dojścia do korzystania z obiektów użyteczności publicznej.

4.Ogródek winien być odgrodzony częściowo trwale,estetycznie wyposażony

   z toaletą dostępną dla konsumentów.

5.Sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% i piwa ,przeznaczonych do spożycia    

   w ogródkach piwnych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia  

   Wójta Gminy wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii urbanistycznej

   dotyczącej lokalizacji i formy ogródka oraz pozytywnej opinii Powiatowej

   Inspekcji  Sanitarnej.

 

6.Zezwolenia na podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do

  spożycia w miejscu sprzedaży zawierających pow.4,5% mogą być wydawane

  na sprzedaż prowadzoną w :

  a / restauracjach, zajazdach

  b / barach gastronomicznych

  c/ barach piwnych

                                           

7.Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych może się odbywać   

   na imprezach na otwartym powietrzu ,gdzie wymagana jest zgoda

   organizatora imprezy.                                                                                                 

 

8.W przypadku wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych 

   zawierających do 4,5% i powyżej 4,5% do spożycia poza miejscem

   i w miejscu sprzedaży dla placówek położonych w sąsiedztwie

a/ szkoły, przedszkola

b/ obiektu kultu religijnego

c/ plaży, kąpieliska

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinna zasięgnąć opinii kierownika,administratora obiektu wymienionego w ust.1 lit. a,b,c lub Rady Sołeckiej .                                    

                                       

9.Przedsiębiorca sprzedający napoje alkoholowe zobowiązany jest :

  1/ przestrzegać zasad określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i

      przeciwdziałaniu alkoholizmowi

  2/ sprzedawać tylko ten rodzaj alkoholu , na który otrzymał zezwolenie

  3/ posiadać wywieszki umieszczone w widocznym miejscu o zakazie    

      sprzedaży alkoholu nieletnim oraz szkodliwości spożywania alkoholu

  4/ nie zezwalać na spożywanie napojów alkoholowych powyżej 4,5% oraz

      piwa w sklepie i w jego obrębie.                                      

 

 

10.Kontrolę nad przestrzeganiem zasad sprzedaży napojów alkoholowych

     prowadzą upoważnieni członkowie Komisji ds. Rozwiązywania Problemów   

     Alkoholowych oraz Straż Gminna.                        

                              

11.1.Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące     

      podawanie i sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia   

      na miejscu i poza miejscem sprzedaży.

   2.Komisja,w skład której wchodzą członkowie Gminnej Komisji

      Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,Straż Gminna przeprowadzają

      kontrolę w zakresie

-          przestrzegania porządku publicznego wokół miejsc sprzedaży napojów

alkoholowych

-          przestrzegania ustawowego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim i nietrzeźwym

-          przestrzegania ustawowego zakazu reklamowania napojów alkoholowych

-          zgodności prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem

-          przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

3.Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.

4.Na podstawie wyników kontroli,organ wydający zezwolenia wzywa podmiot

   gospodarczy do usunięcia stwierdzonych niedociągnięć w wyznaczonym

   terminie ,o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia lub wszczyna

   postępowanie o cofnięcie zezwolenia.                                      

                                           

12.Zasady cofania zezwoleń:

 

1.Zezwolenie cofa się w następujących przypadkach :

   a/ nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartych w  

       ustawie   a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i

       nietrzeźwym ,na kredyt lub pod zastaw,

   b /powtarzającego się co najmniej w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży

       lub najbliższej okolicy ,zakłócania porządku publicznego w związku ze

       sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży,gdy

       prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony

       porządku publicznego,

   c/ wprowadzania do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z

       nielegalnych źródeł,

  d/ nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów

      alkoholowych

  e/ przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu ,

  f/ popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez 

     osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego     

     zezwolenie

  g/ orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec  

      osoby  odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego 

      zezwolenie  zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej

      zezwoleniem

oraz wszczyna się postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia zezwolenia ,jeżeli okoliczności uzasadniające jego cofnięcie zostały potwierdzone  przez :

-          wniosek Policji

-          protokół z kontroli dokonanej przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

-          protokół z kontroli dokonanej przez Straż Gminną

-          protokół / orzeczenie/ właściwego organu kontroli państwowej

    np. Urzędu Kontroli Skarbowej

-          zeznanie świadków złożone w postępowaniu administracyjnym .

2.Decyzję cofającą zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje

   Wójt Gminy.

 

3.Przedsiębiorca,któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o 

  ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia

  wydania decyzji o jego cofnięciu.

 

VI  DZIAŁALNOŚĆ  GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA 

     PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH

 

1.        Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.

 

2.        Podejmowanie czynności do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania ,przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.

 

3.        Opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu .

 

4.        Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia .

 

5.        Udzielenie pomocy prawnej ofiarom przemocy w rodzinie powodowanej alkoholizmem  w kierowaniu spraw do prokuratury ,sądu ,załatwianiu miejsc

w istniejących placówkach w kraju.

 

6.        Opracowanie projektów uchwał dotyczących  usytuowania na terenie Gminy Wałcz miejsc sprzedaży napojów alkoholowych  wraz z zasadami wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych .

 

7. Zakup nagród  dla dzieci, młodzieży, rodziców za udział w organizowanych 

   lokalnych  imprezach rozrywkowo-  sportowych,  konkursach, zawodach

   promujących „zdrowy styl życia”.

 

8.Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń , osób fizycznych  które

   służą rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

9.Przeprowadzanie kontroli dotyczących  funkcjonowania świetlic

    socjoterapeutycznych.

 

10.Zakup prasy, literatury fachowej i materiałów edukacyjnych  

    /np.ulotki, plakaty, broszury /

 

11 .Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb bieżących -   

    realizowanych w ramach posiadanych środków finansowych  nie ujętych w 

    niniejszym programie  a ujawniających się w toku jego realizacji.

 

12.Udział w ogólnopolskich kampaniach medialnych z zakresu profilaktyki i

    rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

13.Współpraca  z  Powiatową Komendą Policji  a dotycząca  uzyskania

    informacji  w sprawie zakłócania ładu i porządku publicznego w związku ze

    sprzedażą napojów alkoholowych.

 

14.Działania w zakresie przestrzegania przepisów  ustawy " o wychowaniu

     w trzeźwości  i przeciwdziałaniu alkoholizmowi"

  a/ informowanie osób uzyskujących zezwolenia na sprzedaż alkoholu o

     obowiązujących przepisach

 

15.Realizacja przyjętych zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i 

    rozwiązywania problemów alkoholowych ze środków finansowych ,które   

    wpłynęły na konto Urzędu Gminy  w postaci opłat za korzystanie z   

    zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

16.Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na

    posiedzeniach.

    Za udział i pracę w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania  

    Problemów Alkoholowych  ustala się dla jej członków wynagrodzenie

    w wysokości 8 –mio  krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki 

    Społecznej .

 

17.Składanie do Wójta Gminy wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż 

    alkoholu  w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim ,  

    nietrzeźwym lub zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży ,

    nieprzestrzegania zasad zawartych w zezwoleniu.  

                   Podstawą wszczęcia działań zmierzających do cofnięcia  zezwolenia    

   na sprzedaż napojów alkoholowych jest wniosek zespołu kontrolującego  lub

   pisemne oświadczenie pełnoletnich świadków potwierdzone przez Radę 

   Sołecką  dotyczące rażącego naruszania prawa w przedmiocie obrotu 

   napojami alkoholowymi.

 

18.Prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia

    na sprzedaż  napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania wszystkich   

    warunków  określonych w ustawie oraz innych aktach prawnych dot. handlu 

    alkoholem.

19.Kontrolę prowadzić będą  członkowie Gminnej Komisji   Rozwiązywania    

    Problemów Alkoholowych,  Straż Gminna.

20.Z dokonanych czynności kontrolnych sporządzony zostanie protokół ustaleń,  

    podpisany przez członków kontrolujących  oraz osoby w obecności   których

    przeprowadzono kontrolę.

 

 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
data udostępnienia: 2005-11-22 10:53:49
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2005-11-22 11:01:47 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159936