Przyjmując do realizacji zadanie nałożone przez ustawę "o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" określa się następujące cele jako kierunkowe dla gminnych działań na rok 2006.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych ,które będą realizowane w 2006 roku.
Cele programu
Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić , przede wszystkim do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez dzieci ,młodzież , pomoc osobom uzależnionym oraz udzielenie pomocy prawnej rodzinom w których występują problemy alkoholowe.
Z a d a n i a p r o g r a m u
I PROFILAKTYKA
1.Informacja we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych o
szkodliwości spożycia alkoholu.
2.Organizowanie i prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych dla
dzieci i młodzieży.
3.Prowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na
terenie gminy tj.:
- publikacja na łamach prasy lokalnej - art. dotyczące pracy komisji
- informowanie mieszkańców na zebraniach wiejskich
- informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy,sołectwach ,GOPS
4.Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z
problemem alkoholowym z uwzględnieniem programów profilaktycznych
a/ zatrudnienie osób prowadzących zajęcia z dziećmi
b/ kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych – uzasadnionych
przypadkach
c/ organizowanie spotkań z psychologiem ,terapeutą
d/ doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć
socjoterapeutycznych np.tablice ,meble ,artykuły papiernicze, sprzęt audio
video, itp.
e/ adaptacja i remonty pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice
socjoterapeutyczne
f/ dożywianie dzieci uczęszczających na świetlice
g/ szkolenie różnych grup zawodowych /członkowie komisji, straż gminna,
policja,nauczyciele zatrudnieni w świetlicach socjoterapeutycznych,
pracownicy socjalni itp./ poprzez organizację i kierowanie na specjalistyczne
szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji.
II WSPOMAGANIE, WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ,
STOWARZYSZENIAMI SŁUŻĄCYMI ROZWIĄZYWANIU
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH .
- Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Wałczu w zakresie :
- udzielania porad tereapeutycznych , socjalnych , prawnych
- rozpatrywania problemów do dalszego skierowania do instytucji
np. Policja, Prokuratura, GOPS i innych
- opłacanie psychologa w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych
współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie
2. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu w
zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzinom związanym z alkoholizmem.
4. Współpraca z Kościołami na terenie Gminy i placówkami w Wałczu
zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i profilaktyką
- zapraszanie osób duchownych do wzięcia udziału w realizowanych
programach profilaktycznych dla dzieci i młodzieży
- udział rodzin patologicznych w konkursach ,prelekcjach i koncertach
organizowanych przez Kościół
5. Współpraca z innymi placówkami ,stowarzyszeniami i instytucjami
spoza terenu naszej Gminy.
III POMOC RODZINIE
1. Opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii
uzależnienia od alkoholu ,prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym
znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie
w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi o ile zostaną wyczerpane inne możliwości
/dochody własne ,pomoc społeczna/ .
2. Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.
3. Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym
- organizowanie spotkań dla rodzin z terapeutami ,psychologami ,
duszpasterstwem trzeźwości.
4. Finansowanie półkolonii letnich lub zimowych z programem zajęć
profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
IV GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W WAŁCZU
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej opracował na lata 2004-2006 Gminny Program Integracji i Polityki Społecznej.
Zawarte są tam zadania obejmujące grupy ryzyka społecznego , pomoc rodzinie zagrożonej różnymi patologiami w tym alkoholizmem.
W ramach działań planuje się :
- objęcie dzieci dożywianiem w szkołach
- zakup odzieży i podręczników szkolnych
- integracja ze środowiskiem rodzin z problemem alkoholowym w formie zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych
- organizowanie wypoczynku letniego
Program zakłada również współpracę ze szkołami w zakresie realizacji funkcji
opiekuńczo wychowawczej.
V ZASADY USYTUOWANIA NA TERENIE GMINY WAŁCZ MIEJSC
SPRZEDAŻY I PODAWANIA NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH
1. Zezwolenie na sprzedaż piwa do 4,5% i pow.4,5% ,przeznaczonego do
spożycia w miejscu sprzedaży ,może być wydane na sprzedaż prowadzoną w
ogródkach piwnych.
2 . Przez ogródek piwny rozumie się wydzielone miejsce , w którym prowadzona
jest sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu i piwa,
przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży .
3 . Położenie ogródka musi być tak usytuowane ,aby nie ograniczało swobodnego
dojścia do korzystania z obiektów użyteczności publicznej.
4 . Ogródek winien być odgrodzony częściowo trwale,estetycznie wyposażony
z toaletą dostępną dla konsumentów.
5 . Sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% i piwa ,przeznaczonych do spożycia
w ogródkach piwnych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia
Wójta Gminy wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii urbanistycznej
dotyczącej lokalizacji i formy ogródka oraz pozytywnej opinii Powiatowej
Inspekcji Sanitarnej.
6. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych może się odbywać
na imprezach na otwartym powietrzu ,gdzie wymagana jest zgoda
organizatora imprezy.
7. W przypadku wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
zawierających do 4,5% i powyżej 4,5% do spożycia poza miejscem
i w miejscu sprzedaży dla placówek położonych w sąsiedztwie
a/ szkoły, przedszkola
b/ obiektu kultu religijnego
c/ plaży, kąpieliska
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych może zasięgnąć opinii kierownika,administratora obiektu wymienionego w ust.1 lit. a,b,c lub Rady Sołeckiej .
VI DZIAŁALNOŚĆ GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
- Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.
- Podejmowanie czynności do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania ,przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
- Opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu .
- Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia .
- Udzielenie pomocy prawnej ofiarom przemocy w rodzinie powodowanej alkoholizmem w kierowaniu spraw do prokuratury ,sądu ,załatwianiu miejsc
w istniejących placówkach w kraju.
- Opracowanie projektów uchwał dotyczących usytuowania na terenie Gminy Wałcz miejsc sprzedaży napojów alkoholowych wraz z zasadami wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych .
7. Zakup nagród dla dzieci, młodzieży, rodziców za udział w organizowanych
lokalnych imprezach rozrywkowo- sportowych, konkursach, zawodach
promujących „zdrowy styl życia”.
8. Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń , osób fizycznych które
służą rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
9. Przeprowadzanie kontroli dotyczących funkcjonowania świetlic
socjoterapeutycznych.
10. Zakup prasy, literatury fachowej i materiałów edukacyjnych
/np.ulotki, plakaty, broszury /
11 .Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb bieżących -
realizowanych w ramach posiadanych środków finansowych nie ujętych w
niniejszym programie a ujawniających się w toku jego realizacji.
12. Udział w ogólnopolskich kampaniach medialnych z zakresu profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych.
13. Współpraca z Powiatową Komendą Policji a dotycząca uzyskania
informacji w sprawie zakłócania ładu i porządku publicznego w związku ze
sprzedażą napojów alkoholowych.
14. Działania w zakresie przestrzegania przepisów ustawy " o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi"
a/ informowanie osób uzyskujących zezwolenia na sprzedaż alkoholu o
obowiązujących przepisach
15. Realizacja przyjętych zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych ze środków finansowych ,które
wpłynęły na konto Urzędu Gminy w postaci opłat za korzystanie z
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
16. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na
posiedzeniach.
Za udział i pracę w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych ustala się wynagrodzenie :
- członkowie komisji w wysokości 9 –cio krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
sekretarz komisji w wysokości 12-sto krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
17. Składanie do Wójta Gminy wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż
alkoholu w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim ,
nietrzeźwym lub zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży ,
nieprzestrzegania zasad zawartych w zezwoleniu.
Podstawą wszczęcia działań zmierzających do cofnięcia zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych jest wniosek zespołu kontrolującego lub
pisemne oświadczenie pełnoletnich świadków potwierdzone przez Radę
Sołecką dotyczące rażącego naruszania prawa w przedmiocie obrotu
napojami alkoholowymi.
18. Prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia
na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania wszystkich
warunków określonych w ustawie oraz innych aktach prawnych dot. handlu
alkoholem.
19. Kontrolę prowadzić będą członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych, Straż Gminna.
20. Z dokonanych czynności kontrolnych sporządzony zostanie protokół ustaleń,
podpisany przez członków kontrolujących oraz osoby w obecności których
przeprowadzono kontrolę.
|