Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Programy i Regulaminy:
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2006

Przyjmując do realizacji zadanie nałożone przez ustawę "o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" określa się następujące cele jako kierunkowe dla gminnych działań na rok 2006.

Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych ,które będą realizowane w 2006 roku.

Cele programu

Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić , przede wszystkim do zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez dzieci ,młodzież , pomoc osobom uzależnionym oraz udzielenie pomocy prawnej rodzinom w których występują problemy alkoholowe.

Z a d a n i a p r o g r a m u

I   PROFILAKTYKA

1.Informacja we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych o

szkodliwości spożycia alkoholu.

2.Organizowanie i prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych dla

dzieci i młodzieży.

3.Prowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na

terenie gminy tj.:

  • publikacja na łamach prasy lokalnej - art. dotyczące pracy komisji
  • informowanie mieszkańców na zebraniach wiejskich
  • informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy,sołectwach ,GOPS

4.Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z

problemem alkoholowym z uwzględnieniem programów profilaktycznych

a/ zatrudnienie osób prowadzących zajęcia z dziećmi

b/ kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych – uzasadnionych

przypadkach

c/ organizowanie spotkań z psychologiem ,terapeutą

d/ doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć

socjoterapeutycznych np.tablice ,meble ,artykuły papiernicze, sprzęt audio

video, itp.

e/ adaptacja i remonty pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice

socjoterapeutyczne

f/ dożywianie dzieci uczęszczających na świetlice

g/ szkolenie różnych grup zawodowych /członkowie komisji, straż gminna,

policja,nauczyciele zatrudnieni w świetlicach socjoterapeutycznych,

pracownicy socjalni itp./ poprzez organizację i kierowanie na specjalistyczne

szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji.

II WSPOMAGANIE, WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ,

STOWARZYSZENIAMI SŁUŻĄCYMI ROZWIĄZYWANIU

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

  1. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Wałczu w zakresie :

  • udzielania porad tereapeutycznych , socjalnych , prawnych
  • rozpatrywania problemów do dalszego skierowania do instytucji

np. Policja, Prokuratura, GOPS i innych

  • opłacanie psychologa w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych

współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie

2. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu w

zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzinom związanym z alkoholizmem.

4. Współpraca z Kościołami na terenie Gminy i placówkami w Wałczu

zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i profilaktyką

- zapraszanie osób duchownych do wzięcia udziału w realizowanych

programach profilaktycznych dla dzieci i młodzieży

- udział rodzin patologicznych w konkursach ,prelekcjach i koncertach

organizowanych przez Kościół

5. Współpraca z innymi placówkami ,stowarzyszeniami i instytucjami

spoza terenu naszej Gminy.

III  POMOC RODZINIE

1. Opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii

uzależnienia od alkoholu ,prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym

znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie

w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i

przeciwdziałaniu alkoholizmowi o ile zostaną wyczerpane inne możliwości

/dochody własne ,pomoc społeczna/ .

2. Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.

3. Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym

  • organizowanie spotkań dla rodzin z terapeutami ,psychologami ,

duszpasterstwem trzeźwości.

4. Finansowanie półkolonii letnich lub zimowych z programem zajęć

profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.

IV  GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W WAŁCZU

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej opracował na lata 2004-2006 Gminny Program Integracji i Polityki Społecznej.

Zawarte są tam zadania obejmujące grupy ryzyka społecznego , pomoc rodzinie zagrożonej różnymi patologiami w tym alkoholizmem.

W ramach działań planuje się :

  • objęcie dzieci dożywianiem w szkołach
  • zakup odzieży i podręczników szkolnych
  • integracja ze środowiskiem rodzin z problemem alkoholowym w formie zajęć w świetlicach socjoterapeutycznych
  • organizowanie wypoczynku letniego

Program zakłada również współpracę ze szkołami w zakresie realizacji funkcji

opiekuńczo wychowawczej.

V ZASADY USYTUOWANIA NA TERENIE GMINY WAŁCZ MIEJSC

SPRZEDAŻY I PODAWANIA NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1. Zezwolenie na sprzedaż piwa do 4,5% i pow.4,5% ,przeznaczonego do

spożycia w miejscu sprzedaży ,może być wydane na sprzedaż prowadzoną w

ogródkach piwnych.

2. Przez ogródek piwny rozumie się wydzielone miejsce , w którym prowadzona

jest sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu i piwa,

przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży .

3. Położenie ogródka musi być tak usytuowane ,aby nie ograniczało swobodnego

dojścia do korzystania z obiektów użyteczności publicznej.

4. Ogródek winien być odgrodzony częściowo trwale,estetycznie wyposażony

z toaletą dostępną dla konsumentów.

5. Sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% i piwa ,przeznaczonych do spożycia

w ogródkach piwnych może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia

Wójta Gminy wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii urbanistycznej

dotyczącej lokalizacji i formy ogródka oraz pozytywnej opinii Powiatowej

Inspekcji Sanitarnej.

6. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych może się odbywać

na imprezach na otwartym powietrzu ,gdzie wymagana jest zgoda

organizatora imprezy.

7. W przypadku wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

zawierających do 4,5% i powyżej 4,5% do spożycia poza miejscem

i w miejscu sprzedaży dla placówek położonych w sąsiedztwie

a/ szkoły, przedszkola

b/ obiektu kultu religijnego

c/ plaży, kąpieliska

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych może zasięgnąć opinii kierownika,administratora obiektu wymienionego w ust.1 lit. a,b,c lub Rady Sołeckiej .

VI   DZIAŁALNOŚĆ GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

  1. Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.
  2. Podejmowanie czynności do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania ,przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
  3. Opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu .
  4. Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia .
  5. Udzielenie pomocy prawnej ofiarom przemocy w rodzinie powodowanej alkoholizmem w kierowaniu spraw do prokuratury ,sądu ,załatwianiu miejsc
  6. w istniejących placówkach w kraju.

  7. Opracowanie projektów uchwał dotyczących usytuowania na terenie Gminy Wałcz miejsc sprzedaży napojów alkoholowych wraz z zasadami wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych .

7. Zakup nagród dla dzieci, młodzieży, rodziców za udział w organizowanych

lokalnych imprezach rozrywkowo- sportowych, konkursach, zawodach

promujących „zdrowy styl życia”.

8. Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń , osób fizycznych które

służą rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

9. Przeprowadzanie kontroli dotyczących funkcjonowania świetlic

socjoterapeutycznych.

10. Zakup prasy, literatury fachowej i materiałów edukacyjnych

/np.ulotki, plakaty, broszury /

11 .Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb bieżących -

realizowanych w ramach posiadanych środków finansowych nie ujętych w

niniejszym programie a ujawniających się w toku jego realizacji.

12. Udział w ogólnopolskich kampaniach medialnych z zakresu profilaktyki i

rozwiązywania problemów alkoholowych.

13. Współpraca z Powiatową Komendą Policji a dotycząca uzyskania

informacji w sprawie zakłócania ładu i porządku publicznego w związku ze

sprzedażą napojów alkoholowych.

14. Działania w zakresie przestrzegania przepisów ustawy " o wychowaniu

w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi"

a/ informowanie osób uzyskujących zezwolenia na sprzedaż alkoholu o

obowiązujących przepisach

15. Realizacja przyjętych zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i

rozwiązywania problemów alkoholowych ze środków finansowych ,które

wpłynęły na konto Urzędu Gminy w postaci opłat za korzystanie z

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

16. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na

posiedzeniach.

Za udział i pracę w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych ustala się wynagrodzenie :

  • członkowie komisji w wysokości 9 –cio krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej

sekretarz komisji w wysokości 12-sto krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej

17. Składanie do Wójta Gminy wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż

alkoholu w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim ,

nietrzeźwym lub zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży ,

nieprzestrzegania zasad zawartych w zezwoleniu.

Podstawą wszczęcia działań zmierzających do cofnięcia zezwolenia

na sprzedaż napojów alkoholowych jest wniosek zespołu kontrolującego lub

pisemne oświadczenie pełnoletnich świadków potwierdzone przez Radę

Sołecką dotyczące rażącego naruszania prawa w przedmiocie obrotu

napojami alkoholowymi.

18. Prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia

na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania wszystkich

warunków określonych w ustawie oraz innych aktach prawnych dot. handlu

alkoholem.

19. Kontrolę prowadzić będą członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych, Straż Gminna.

20. Z dokonanych czynności kontrolnych sporządzony zostanie protokół ustaleń,

podpisany przez członków kontrolujących oraz osoby w obecności których

przeprowadzono kontrolę.

 

 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
data udostępnienia: 2006-01-12 10:50:57
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2006-01-12 10:50:57 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159935