ROCZNY PROGRAM WSPÓŁPRACY
GMINY WAŁCZ
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
W ROKU 2006
Wstęp
W demokratycznym społeczeństwie organizacje pozarządowe stanowią świetną bazę dla rozwoju lokalnej społeczności Skupiają one ludzi aktywnych , ambitnych , wrażliwych na sprawy społeczne ludzi . Włączenie ich w system funkcjonowania gminy na zasadzie partnerstwa jest wiec pożądane.
Wspomaganie tych organizacji jest realizacją konstytucyjnej zasady pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.
Rozdział I
Cel programu i obszar współpracy
-
Celem niniejszego programu jest określenie zasad ,obszarów , kierunków i form wzajemnej współpracy oraz udzielania pomocy organizacjom pozarządowym realizującym zadania publiczne , których realizacja związana będzie z udzielaniem pomocy publicznej a także ożywienie współpracy tych organizacji z samorządem.
-
Ilekroć w niniejszym Programie jest mowa o :
-
Ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r . o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
-
Organizacji – rozumie się przez to organizacje pozarządowe , osoby prawne i jednostki organizacyjne , o których mowa w art.3 ust. 2 i 3 ustawy,
-
Programie - rozumie się przez to Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w 2006r. na terenie Gminy Wałcz.
-
Obszar współpracy Samorządu Gminy Wałcz i organizacji obejmuje w szczególności
sferę zadań publicznych , o których mowa w art.4 ust.1 ustawy realizowanych przez Gminę Wałcz.
Rozdział II
Kierunki i formy współpracy
-
Kierunkami podejmowanej współpracy są:
-
Budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez rozwój lokalnych społeczności oraz ich liderów.
-
Efektywniejsze wydatkowanie środków publicznych
-
Zwiększenie udziału mieszkańców Gminy Wałcz w rozwiązywaniu lokalnych problemów
-
Promowanie pozytywnych postaw oraz inicjatyw cennych społecznie
-
Stwarzanie warunków do aktywności społecznej mieszkańców Gminy.
-
Formy współpracy:
-
Zlecanie podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego realizacji zadań publicznych poprzez:
-
Uczestnictwo w organizowanych przedsięwzięciach
-
Udostępnianie lokali organizacjom pozarządowym na prowadzenie działalności pożytku publicznego
-
Promocja prowadzonej działalności pożytku publicznego prowadzonej przez organizacje pozarządowe i inne podmioty
-
Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i ich zharmonizowanie.
-
Uzgadnianie listy zadań priorytetowych na kolejny rok
-
Konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji.
-
Udzielanie przez samorząd innej pomocy organizacjom pozarządowym w realizacji zadań pożytku publicznego.
-
W realizacji niniejszego programu partnerami Samorządu mogą być w szczególności:
-
Stowarzyszenia
-
Fundacje
-
Kluby sportowe – stowarzyszenia kultury fizycznej lub ich związki
-
Organizacje działające w sferze kultury,sztuki,ochrony środowiska,związków wyznaniowych /parafie,grupy charytatywne ,zakłady opiekuńcze/
Rozdział III
Zasady współpracy i sposób dotowania organizacji
-
Organizacje mogą otrzymywać z budżetu Gminy Wałcz dotacje na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
-
Działalność prowadzona przez podmioty korzystające ze środków publicznych Gminy Wałcz w formie dotacji nie może zastępować statutowych czynności jednostek organizacyjnych Gminy Wałcz , lecz może jedynie te czynności uzupełniać.
-
Podmioty mogą otrzymać dotacje na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie , zwane dalej zadaniami ,wyłącznie na podstawie umowy , zwanej dalej umową , zawartej przez Gminę Wałcz z tymi podmiotami po przeprowadzeniu postępowania , o którym mowa w dalszej treści Regulaminu , która określa w szczególności :
-
określenie stron umowy
-
szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania ,wskazanie przeznaczenia przyznanej kwoty dotacji
-
dotację należną podmiotowi , warunki i tryb jej płatności
-
tryb kontroli wykonywania zadania
-
sposób i terminy rozliczenia udzielonej dotacji i zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji
-
tryb rozwiązywania umowy oraz konsekwencje dla podmiotu w przypadku nie wywiązywania się z postanowień umowy
-
szczegółowo określone zasady odpowiedzialności podmiotu z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na cele inne niż określone w umowie , a w szczególności:
-
termin zwrotu dotacji przeznaczonej na inne cele lub wykorzystywanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz wysokość oprocentowania kwoty tej dotacji
-
termin zwrotu dotacji w przypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zleconego zadania oraz wysokość odsetek z tytułu opóżnienia jej zwrotu przez podmiot
-
sposób i termin zabezpieczenia realizacji zadania , o ile podmiot zobowiązał się do udzielenia takiego zabezpieczenia we wniosku o przyznanie dotacji , lub gdy zdaniem Gminy zachodzi taka potrzeba.
-
wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania.
-
zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez Gminę Wałcz w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym ,finansowym oraz jakościowym.
-
zobowiązanie podmiotu do poddania się w każdym czasie , bez wcześniejszego powiadomienia kontroli prowadzonej przez Gminę Wałcz lub osobę przez nią pisemnie upoważnioną w zakresie objętym umową oraz ustalenie trybu i terminu przekazywania Gminie Wałcz informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stały nadzorem Gminy Wałcz.
-
określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania przez podmiot , której wysokości nie można było przewidzieć przy przyznawaniu dotacji.
4.. Umowa zawierana jest na czas określony , nie dłuższy niż rok budżetowy.
5. Podmioty składają wnioski o przyznanie dotacji na realizacje zadań do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy do koordynatorów współpracy z organizacjami , którymi są z zakresu sportu i rekreacji Inspektor ds. Sportu oraz w stosunku do pozostałych organizacji Sekretarz Gminy . Nadzór merytoryczny nad całością działań koordynatorów sprawować będzie Inspektor ds. zamówień Publicznych.
6. W przypadku złożenia wniosku o przyznanie dotacji po dniu 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
7. Wnioski o przyznanie dotacji podpisuje osoba upoważniona do składania oświadczeń woli za podmiot.
8. Wnioski o przyznanie dotacji złożone przez podmioty podlegają sprawdzeniu pod względem formalnym przez Inspektora ds. Zamówień Publicznych.
9. Przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji uwzględnia się :
1) znaczenie zadania dla Gminy Wałcz i przewidywane efekty jego realizacji
2) wysokość środków budżetu Gminy Wałcz przeznaczonych na realizacje zadania
3) ocenę możliwości realizacji zadania w świetle przedstawionych przez podmiot dokumentów
4) koszty wykonania zadania oraz ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania w stosunku do rzeczowego zakresu zadania.
5) wysokość środków własnych angażowanych przez podmiot w realizacje zadania
6) ocenę realizacji podobnych zadań w poprzednich okresach , jako kryterium rzetelności podmiotu i gwarancji wykonania zadania zgodnie z oczekiwaniami Gminy Wałcz
10. Kwota dotacji nie może przekroczyć 80 % całkowitych kosztów zadania.
11. W przypadku , gdy wpłynie więcej niż jedna oferta wykonania tego samego zadania,
dokonuje się wyboru oferty najkorzystniejszej uwzględniając przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, przy czym jednym z głównych kryteriów decydujących o wyborze oferty będzie wysokość dotacji ,o udzielenie której wnioskuje podmiot.
12. O wyborze oferty Gmina zawiadamia na piśmie wszystkie podmioty , które złożyły wniosek o przyznanie dotacji na realizację danego zadania wskazując podmiot ,którego ofertę wybrano.
13. Decyzje w sprawie rozpatrzenia wniosków podejmuje Wójt Gminy Wałcz posiłkując się opinią Przewodniczących Rady Gminy.
14. Wójt Gminy Wałcz uchyla decyzję o przyznaniu dotacji ze skutkiem od dnia jej przyznania w przypadku , gdy podmiot:
1) przeznaczy dotację na inne cele niż określone w umowie
2) z przyczyn nieuzasadnionych nie rozpocznie lub zaprzestanie realizacji dotowanego zadania.
3) nie spełni innych warunków określonych w umowie.
14. Dotacje przekazywane są podmiotom w formie przelewu na rachunek bankowy podmiotu obejmującego całą kwotę dotacji lub w ratach w zależności od warunków określonych w tym zakresie w umowie. W przypadku płatności dotacji w ratach ,płatność kolejnej raty uzależniona jest od rozliczenia rat uprzednio przekazanych.
15. Rozliczenie wykonania zadania i wykorzystanie dotacji następuje z zachowaniem zasady jawności na podstawie składanych Wójtowi Gminy Wałcz w terminie określonym w umowie sprawozdań z realizacji zadania zawierającego:
1) w zakresie merytorycznym – opis wykonanego zadania w zakresie zgodności z zapisami umowy ze szczególnym uwzględnieniem celu jaki osiągnięto oraz terminowości realizacji zadania.
2) w zakresie finansowym – oryginalne dokumenty finansowe do wglądu , spełniające wymogi ustawy o rachunkowości , dotyczące wydatków podmiotu faktycznie poniesionych na realizacje zadania.
Rozdział IV
Sposób kontroli wykonania zadania
1.Wójt Gminy Wałcz zobowiązany jest do prowadzenia kontroli w zakresie wykonywania umów oraz oceny ich realizacji i jakości wykonywania zadań .
2.Kontrola nad wykonywaniem umowy prowadzona jest w sposób określony w umowie a w szczególności poprzez:
-
analizę okresowej oceny realizacji zadania sporządzonej przez podmiot
-
kontrolę merytoryczną sprawowana przez Inspektora ds. zamówień Publicznych i finansową sprawowaną przez Referat Finansowo – Księgowy Gminy Wałcz w trybie określonym w umowie.
Rozdział V
Zasady monitorowania współpracy i komunikacji z organizacjami pozarządowymi
1.Współpraca z organizacjami pozarządowymi podlega kontroli Głównego Koordynatora
oraz Zespołu Konsultacyjnego Opiniującego do spraw współpracy z organizacjami
pozarządowymi,których powołuje Wójt Gminy.
2. Wszelkie wnioski , uwagi , propozycje dotyczące funkcjonowania Programu
organizacje pozarządowe mogą składać do Wójta Gminy poprzez Głównego
Koordynatora do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi, które zostaną
wykorzystane przy opracowaniu programu na lata następne .
3.Główny koordynator do końca grudnia danego roku opracuje na rok następny harmonogram spotkań władz z organizacjami pozarządowymi oraz szkoleń i warsztatów w zakresie składania ofert..
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
1.Na koniec roku Główny Koordynator przedstawia na sesji rady gminy sprawozdanie z realizacji projektów podejmowanych przez organizacje.
|