Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Programy i Regulaminy:
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WAŁCZ.

 Załącznik nr 1 do UchwałyNr XLVI/241/2006 Rady Gminy w Wałczu z dnia 30 maja 2006 roku.


REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY WAŁCZ .




ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1

1.Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.


2. Postanowienia regulaminu są stosowane w zgodzie z przepisami ustaw , a w szczególności z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. z 2005 r. nr 132., poz.622 ze zm. ) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach ( Dz.U. nr 62 poz.628 ze zm. ).


§ 2

1.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:


1) właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli,

użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,

2) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów,

które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

3) odpadach wielkogabarytowych rozumie się przez to odpady komunalne , które ze względu na rozmiar i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach na odpady,

4) odpadach ulegających biodegradacji - rozumie się przez to odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów,

5) zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,

6) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

7) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

8) składowisku odpadów - rozumie się przez to obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów,

9) zbieraniu odpadów - rozumie się przez to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania,

10) podmiocie odbierającym nieczystości ciekłe rozumie się przez to zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego stosowne zezwolenie na wykonywanie usług w zakresie odbierania z nieruchomości i wywóz nieczystości ciekłych do stacji zlewnej,

11) podmiocie odbierającym odpady rozumie się przez to zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego stosowne zezwolenie na wykonywanie usług w zakresie odbierania z nieruchomości i wywozu odpadów na składowisko odpadów.

12) zbierającym zużyty sprzęt rozumie się przez to prowadzącego punkt zbierania zużytego sprzętu ( z gospodarstw domowych lub z innych źródeł, który ze względu na charakter i ilość jest podobny do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych ), w tym sprzedawcę

detalicznego i sprzedawcę hurtowego, oraz gminną jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i

przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych.


§ 3

1. Regulamin obowiązuje:

1)właścicieli nieruchomości,

2)wykonawców robót budowlanych,

3)jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

4)wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.



ROZDZIAŁ II


WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOSCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI.


§ 4

Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości.


§ 5

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną przy granicy nieruchomości.

2. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika.

3. Zakazuje się zgarniania śniegu ,lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

4. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą właścicieli nieruchomości, podmiotów

obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.


§ 6

Właściciele nieruchomości obowiązani są do pielęgnowania pasa zieleni przylegającego bezpośrednio do granicy nieruchomości poprzez:

- sezonowe koszenie zieleni ,

- grabienie opadłych liści,

- usuwanie innych zanieczyszczeń pochodzenia komunalnego.


§ 7

1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

2. W zależności od rodzaju budynku i ilości osób wytwarzających odpady komunalne nieruchomość należy wyposażyć w odpowiedni typ pojemnika:

a) MGB 120

b) MGB 240

c) PA 1100

3. Pojemniki należy zakupić lub wydzierżawić na zasadach ustalonych przez podmiot odbierający odpady.

4. Pojemniki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach dostępnych dla użytkowników i podmiotów odbierających odpady oraz zapewnić dostęp do pojemników celem odbioru odpadów w czasie określonym w umowie o odbiór i w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na

szkodę ludzi, budynków i pojazdów.

5. Pojemniki winny być ustawione w granicach nieruchomości, w miejscu trwale oznakowanym, na nawierzchni równej, utwardzonej. Miejsce ustawienia pojemnika należy utrzymywać w czystości.

6. Koszty przygotowania miejsca pod ustawienie pojemnika ponosi właściciel nieruchomości.

7. Wywóz odpadów komunalnych na terenie , przez podmioty odbierające odpady odbywa się periodycznie 2 lub 4 razy w miesiącu .

8. Właściciele nieruchomości stanowiących tereny użytku publicznego zobowiązani są do ustawienia koszy ulicznych do zbierania odpadów oraz systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający do ich przepełnienia.


§ 8

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do selektywnego zbierania odpadów poprzez:

a) segregowanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów plastikowych i umieszczania ich w oznakowanych pojemnikach rozstawionych na terenie gminy,

b) segregowanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów szklanych i umieszczania ich w oznakowanych pojemnikach rozstawionych na terenie gminy,

c) segregowanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów ulegających biodegradacji i umieszczania ich w przypadku istnienia możliwości w kompostowniach zlokalizowanych na terenie nieruchomości, których budowa leży w gestii właściciela nieruchomości lub w przystosowanych do tego celu pojemnikach zakupionych przez właściciela nieruchomości,

d) segregowanie ze strumienia odpadów komunalnych odpadów niebezpiecznych: baterii, akumulatorów i umieszczanie ich w oznakowanych pojemnikach . Pojemniki do zbiorki odpadów niebezpiecznych udostępnia gmina,

e) odpady z remontów i budowy nie zawierające w swym składzie odpadów niebezpiecznych należy umieszczać w punkcie wyznaczonym na terenie składowiska odpadów ,

f) odbiór odpadów z remontu, rozbiórki, powstających w wyniku prowadzonej produkcji , obróbki zawierających elementy niebezpieczne należy zlecić uprawnionemu podmiotowi posiadającemu zezwolenie na gospodarowanie odpadami danego typu.

2. odbiór odpadów wielkogabarytowych należy zlecić podmiotowi uprawnionemu do odbioru i transportu odpadów lub przekazać na składowisko odpadów przy użyciu własnego transportu.


§ 9

1.Użytkownik sprzętu (RTV,AGD) przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest obowiązany do oddania zużytego sprzętu zbierającemu zużyty sprzęt.

2. Zabrania się umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami.


§ 10

1.Właściciele nieruchomości obowiązani są do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej .

2. Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

3. Na terenach nie uzbrojonych w kanalizację sanitarną nieruchomość należy wyposażyć w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.

4. Nieczystości ciekłe ze zbiorników bezodpływowych należy usuwać z częstotliwością i w sposób uniemożliwiający wyciek ze zbiornika do środowiska. Właściciele nieruchomości obowiązani są do korzystania z usług w zakresie wywozu nieczystości ciekłych świadczonych przez podmioty posiadające stosowne zezwolenia.


§ 11

1.Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku określonego w § 7 i § 10 ust. 4 obowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości lub

w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych do stacji zlewnej, przez okazanie stosownej umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

2. Zawarcie, rozwiązanie lub zmianę umowy z podmiotem odbierającym odpady lub z podmiotem odbierającym nieczystości ciekłe należy zgłosić w Urzędzie Gminy celem wprowadzenia danych do systemu ewidencji.


§ 12

1.Mycie pojazdów samochodowych może odbywać się pod warunkiem ,że powstające ścieki nie zawierają w swym składzie substancji:

- płynnych nie mieszających się z wodą,

- palnych i wybuchowych,

- toksycznych i żrących

oraz odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający wywóz przez podmiot odbierający nieczystości .

2.Naprawy pojazdów poza warsztatami naprawczymi mogą się odbywać wyłącznie w sposób nie powodujący wycieku substancji z instalacji do gruntu lub wody. Odpady powstające w wyniku naprawy należy gromadzić w pojemnikach do tego przeznaczonych zlecając odbiór uprawnionemu podmiotowi posiadającemu zezwolenie na gospodarowanie odpadami tego typu.

3.Zabrania się poza zakładami naprawczymi prowadzenia prac blacharsko - lakierniczych i wulkanizacyjnych.


§ 13

1.Zbieranie pojazdów wycofanych z eksploatacji mogą prowadzić wyłącznie przedsiębiorcy prowadzący punkty zbierania pojazdów i przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu.

2. Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji może być prowadzony wyłącznie w stacjach demontażu.

Właściciel pojazdu wycofanego z eksploatacji może przekazać go wyłącznie do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów posiadającemu stosowne zezwolenia wymagane obowiązującymi przepisami.


ROZDZIAŁ III


OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE


§ 14

1. Osoba utrzymująca zwierzę domowe ma obowiązek przestrzegania przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt ( t.j. z 2003 r. DzU. Nr 106, poz. 1002 ze zm. ).

2. Osoba utrzymująca zwierzę domowe ma obowiązek zapewnić mu pomieszczenie chroniące je przed zimnem, upałami i opadami atmosferycznymi, z dostępem do światła dziennego, umożliwiające swobodną zmianę pozycji ciała, odpowiednią karmę i stały dostęp do wody.

3. Uwięź, na której trzymane jest zwierzę, nie może powodować u niego urazów ani cierpień oraz musi mu zapewnić możliwość niezbędnego ruchu.



§ 15

1.Osoby wyprowadzające zwierzę domowe na tereny użytku publicznego obowiązane są posiadać smycz. Zwolnienie ze smyczy jest dozwolone w miejscach mało uczęszczanych pod warunkiem, że zwierzę posiada kaganiec, a właściciel lub opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli

nad jego zachowaniem.

2.Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych obowiązane są do usuwania z klatek schodowych, innych pomieszczeń w budynkach użyteczności publicznej, ulic, chodników, placów, terenów zieleni miejskiej spowodowanych przez nie zanieczyszczeń, również odchodów.

3.Zabranie się wyprowadzania zwierząt do piaskownic i na tereny stanowiące place zabaw dla dzieci.


§ 16

1.Zwierzęta domowe pozostawione bez opieki zostaną przewiezione do schroniska dla bezdomnych zwierząt na koszt ich właściciela.


§ 17

1.Prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia wydawanego na wniosek osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa.


§ 18

Właściciele zwierząt są zobowiązani:

1) zgłosić psy do rejestracji,

2) poddać psy obowiązkowemu szczepieniu przeciw wściekliźnie zgodnie z zaleceniami Powiatowego Lekarza Weterynarii,

3) zawiadomić służby weterynaryjne o pojawieniu się u zwierzęcia objawów wzbudzających podejrzenie zachorowania na wściekliznę.


§ 19

Postanowienia § 15,16 i 17 mają na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.



ROZDZIAŁ IV


OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA GOSPODARSKIE.


§ 20

1. Osoba utrzymująca zwierzę gospodarskie ma obowiązek przestrzegania przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (t.j.z 2003 r. DzU. Nr 106, poz. 1002 ze zm. ).

2. Kto utrzymuje zwierzęta gospodarskie jest obowiązany do zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania.

3. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie obowiązany jest do gromadzenia i usuwania powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości płynnych w sposób zgodny z obowiązującym prawem i postanowieniami niniejszego regulaminu nie powodując zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie środowiska wodno - gruntowego.

4. Utrzymujący zwierzęta gospodarskie obowiązany jest prowadzić hodowlę w sposób nie powodujący uciążliwości , w tym takich jak hałas i odory, w stosunku do osób zamieszkujących daną nieruchomość lub nieruchomości sąsiednie.


ROZDZIAŁ V


WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH DERATYZACJI


§ 21

1. Obszary podlegające deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia wyznacza Wójt Gminy w przypadkach stwierdzenia zagrożenia gryzoniami.

2. O konieczności wykonania deratyzacji na terenie całej gminy decyduje Rada

3. Działania wynikające z ust. 1 i 2 wymagają uzgodnienia z Państwowym Powiatowym Inspektorem sanitarnym.



ROZDZIAŁ VI


SANKCJE Z TYTUŁU NARUSZANIA POSTANOWIEŃ REGULAMINU.


§ 22

1.Kto narusza postanowienia niniejszego regulaminu podlega przepisom karnym określonym w ustawie z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. nr 132, poz.622 ze zm.).

2.Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.










 
informacje udostępnił:Rafał Falkowski
data udostępnienia: 2006-08-31 11:44:37
ostatnia modyfikacja: Rafał Falkowski 2006-08-31 11:50:01 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159944