Przyjmując do realizacji zadanie nałożone przez ustawę "o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi" określa się następujące cele jako kierunkowe dla gminnych działań na rok 2008.
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze tych zagadnień społecznych ,które będą realizowane w 2008 roku.
Cele programu
Realizacja niniejszego programu winna doprowadzić , przede wszystkim do :
- zmniejszenia ilości alkoholu spożywanego przez dzieci ,młodzież ,
- pomoc prawna osobom uzależnionym ,
- udzielanie pomocy ofiarom przemocy i sprawcom przemocy,
- udzielenie pomocy prawnej rodzinom w których występują problemy alkoholowe.
Z a d a n i a p r o g r a m u
I PROFILAKTYKA
1. Informacja we wszystkich punktach sprzedaży napojów alkoholowych o szkodliwości spożycia alkoholu.
2. Organizowanie i prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
3. Prowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na terenie gminy tj.:
- publikacja na łamach prasy lokalnej - art. dotyczące pracy komisji
- informowanie mieszkańców na zebraniach wiejskich
- informacje na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy,sołectwach ,GOPS
4. Funkcjonowanie świetlic socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym z uwzględnieniem programów profilaktycznych
a/ zatrudnienie osób prowadzących zajęcia z dziećmi
b/ kierowanie na konsultacje psychologiczne w konkretnych – uzasadnionych przypadkach
c/ organizowanie spotkań z psychologiem ,terapeutą
d/ doposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do realizacji zajęć ocjoterapeutycznych np. tablice , meble , artykuły papiernicze, sprzęt audio video, itp.
e/ adaptacja i remonty pomieszczeń z przeznaczeniem na świetlice socjoterapeutyczne
f/ dożywianie dzieci uczęszczających na świetlice
g/ szkolenie różnych grup zawodowych /członkowie komisji, straż gminna, policja,nauczyciele zatrudnieni w świetlicach socjoterapeutycznych, pracownicy socjalni itp./ poprzez organizację i kierowanie na specjalistyczne szkolenia w celu podwyższenia kwalifikacji.
II WSPOMAGANIE, WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ,
STOWARZYSZENIAMI SŁUŻĄCYMI ROZWIĄZYWANIU
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
1. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Wałczu w zakresie :
- udzielania porad tereapeutycznych , socjalnych , prawnych
- rozpatrywania problemów do dalszego skierowania do instytucji np. Policja, Prokuratura, GOPS i innych
- opłacanie psychologa w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych współuzależnionych, ofiar przemocy w rodzinie
2. Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu i Punktem Konsultacyjnym i Interwencji Kryzysowej w Wałczu w zakresie udzielania pomocy dzieciom i rodzinom związanym z alkoholizmem.
4.Współpraca z Kościołami na terenie Gminy i placówkami w Wałczu zajmującymi się rozwiązywaniem problemów alkoholowych i profilaktyką
- zapraszanie osób duchownych do wzięcia udziału w realizowanych programach profilaktycznych dla dzieci i młodzieży
- udział rodzin patologicznych w konkursach ,prelekcjach i koncertach organizowanych przez Kościół
5. Współpraca z innymi placówkami ,stowarzyszeniami i instytucjami spoza terenu naszej Gminy.
III POMOC RODZINIE
1. Opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu ,prowadzonej w ośrodku ambulatoryjnym znajdującym się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie w toku postępowania określonym w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi o ile zostaną wyczerpane inne możliwości /dochody własne ,pomoc społeczna/ .
2.Opieka środowiskowa prowadzona przez pracowników socjalnych.
3.Pomoc prawna dla rodzin z problemem alkoholowym
- organizowanie spotkań dla rodzin z terapeutami ,psychologami, duszpasterstwem trzeźwości.
4. Finansowanie półkolonii letnich lub zimowych z programem zajęć profilaktycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
IV DZIAŁALNOŚĆ GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Udział członków komisji w organizowanych szkoleniach.
2. Podejmowanie czynności do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego tj. przeprowadzanie rozmów z wnioskodawcami i uczestnikami postępowania ,przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
3. Opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu .
4. Kierowanie wniosków do sądu o zastosowanie leczenia .
5. Udzielenie pomocy prawnej ofiarom przemocy w rodzinie powodowanej alkoholizmem w kierowaniu spraw do prokuratury ,sądu ,załatwianiu miejsc w istniejących placówkach w kraju.
6. Działania edukacyjne skierowane do sprzedawców alkoholu i nikotyny.
7. Działalność na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców .
8. Zakup materiałów edukacyjnych ,informacyjnych i profilaktycznych na potrzeby szkół, organizacji działających na rzecz dzieci i młodzieży szkolnej oraz instytucji skupiających dzieci i młodzież szkolną.
9. Interwencja w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.13 1 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi :
- podejmowanie interwencji w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych .
- podejmowanie działań w przypadku złamania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.
10. Zakup nagród dla dzieci, młodzieży, rodziców za udział w organizowanych lokalnych imprezach rozrywkowo- sportowych, konkursach, zawodach promujących „zdrowy styl życia”.
11. Wspomaganie działalności instytucji , stowarzyszeń , osób fizycznych które służą rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
12. Przeprowadzanie kontroli dotyczących funkcjonowania świetlic socjoterapeutycznych.
13 .Podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb bieżących - realizowanych w ramach posiadanych środków finansowych nie ujętych w niniejszym programie a ujawniających się w toku jego realizacji.
14. Udział w ogólnopolskich kampaniach medialnych z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych np.„Zachowaj Trzeźwy Umysł” .
15. Współpraca z Powiatową Komendą Policji a dotycząca uzyskania informacji w sprawie zakłócania ładu i porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych.
16.Działania w zakresie przestrzegania przepisów ustawy " o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi"
a/ informowanie osób uzyskujących zezwolenia na sprzedaż alkoholu o obowiązujących przepisach.
17. Realizacja przyjętych zadań ujętych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych ze środków finansowych ,które wpłynęły na konto Urzędu Gminy w postaci opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
18. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zbiera się na posiedzeniach.
Za udział i pracę w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala się wynagrodzenie :
- członkowie komisji w wysokości 10 –cio krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
- przewodniczący komisji w wysokości 13-sto krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
- sekretarz komisji w wysokości 13-sto krotnej diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
19.Składanie do Wójta Gminy wniosków o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim , nietrzeźwym lub zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży , nieprzestrzegania zasad zawartych w zezwoleniu.
Podstawą wszczęcia działań zmierzających do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest wniosek zespołu kontrolującego lub pisemne oświadczenie pełnoletnich świadków potwierdzone przez Radę Sołecką dotyczące rażącego naruszania prawa w przedmiocie obrotu napojami alkoholowymi.
20. Prowadzenie kontroli podmiotów gospodarczych posiadających zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania wszystkich warunków określonych w ustawie oraz innych aktach prawnych dot. handlu alkoholem.
21. Kontrolę prowadzić będą członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Straż Gminna.
22. Z dokonanych czynności kontrolnych sporządzony zostanie protokół ustaleń, podpisany przez członków kontrolujących oraz osoby w obecności których przeprowadzono kontrolę.
|