RB OŚ 6134(103)2010 Wałcz 05.05.2010 r.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 123 KPA ( Dz.U. z 2000 r. , Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) w związku z art.63 ust. 4, art. 65 ust. 2, art. 69 ust. 3 i 4 oraz art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U.Nr 199, poz. 1227), po rozpatrzeniu wniosku firmy Megawatt NW Sp. z o. o. , 70-479 Szczecin, Al. Wojska Polskiego 70 z dnia 16 listopada 2009 r. w sprawie określenia zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie Zespołu Elektrowni Wiatrowych Wałcz o mocy całkowitej 120 MW wraz z towarzyszącą infrastrukturą na terenie gmin: Wałcz i Szydłowo
p o s t a n a w i a m
Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ust.1, ust. 2 oraz ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.Nr 199, poz. 1227) ze szczególnym uwzględnieniem:
1.opisu elementów przyrodniczych środowiska, objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej, obejmującej faunę, florę i siedliska przyrodnicze, przy czym inwentaryzacja przyrodnicza terenu winna obejmować co najmniej jeden udokumentowany pełny okres wegetacyjny roślin i okres rozrodu lokalnie występujących zwierząt oraz cztery okresy fenologiczne ptaków)
2.przedstawienia metodyki prowadzenia analizy przyrodniczej dla obszaru objętego przewidywanym oddziaływaniem lokalizacji farmy wiatrowej w ramach monitoringu przedinwestycyjnego prowadzonego we wszystkich okresach rocznego cyklu życiowego ptaków: lęgowego, przelotu jesiennego, zimowania oraz przelotu wiosennego
3.przedstawienia charakterystyki i występowania migrującej fauny (tj. ornitofauny i chiropterofauny) w ciągu całego roku, z uwzględnieniem dokładnego przebiegu tras, kierunków i wysokości przemieszczania się, oceny w cyklu rocznym, związków pomiędzy występowaniem ptaków a ich siedliskami w okolicach inwestycji odnosząc się do możliwości odpoczynku i żerowania w okresie zimowiska oraz możliwości występowania lęgów (od początku marca do połowy lipca ) – w formie tabeli
4.opisu warunków środowiskowych w miejscu lokalizacji przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie
5.przedstawienia zagadnień (granice inwestycji, miejsca występowania badanej flory i fauny, trasy przelotu) w formie graficznej oraz przedstawienia dokumentacji fotograficznej
6.szczegółowego określenia na mapie planowanej lokalizacji inwestycji w odniesieniu do wyznaczonych lub zaproponowanych obszarów Natura 2000, obszarów chronionych i innych cennych siedlisk przyrodniczych, które znajdują się w strefie oddziaływania planowanej inwestycji
7.przedstawienie pełnego zakresu celów ochrony obszarów Natura 2000, w tym czynników, które stanowią o wartości przyrodniczej obszarów, na terenie których projektuje się inwestycję lub w sąsiedztwie których zlokalizowana jest inwestycja – podanie wszystkich siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt wymienionych w załącznikach do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000 ( Dz.U.Nr 94, poz. 795, z 2005 r.) oraz w Dyrektywie Rady 92/43/EWG z dnia 21 marca 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory, zlokalizowanych w granicach planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie
8.przedstawienia listy gatunków ptaków z załącznika do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną ( Dz.U.Nr 168, poz. 1764, z 2004 r.) oraz załącznika do Dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków, zlokalizowanych na obszarze planowanej inwestycji oraz w jej sąsiedztwie (lęgowych, prawdopodobnie lęgowych, żerujących)
9.określenia wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na gatunki z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej, zlokalizowane na obszarze oraz w sąsiedztwie planowanej inwestycji
10.określenia ryzyka możliwego bezpośredniego zniszczenia lub uszczuplenia siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków znajdujących się w pobliżu przedmiotowej inwestycji przez samą budowę
11.określenie potencjalnego wpływu planowanej inwestycji na śmiertelność ptaków i nietoperzy w wyniku zderzeń z siłowniami
12.przedstawienie wizualizacji fotograficznej projektowanej inwestycji wkomponowanej w panoramy krajobrazowe z dostępnych punktów i ciągów widokowych
13.przedstawienia w formie graficznej planowanej farmy wiatrowej na tle istniejących i projektowanych farm wiatrowych znajdujących się w pobliżu przedmiotowej i projektowanych farm wiatrowych znajdujących się w pobliżu przedmiotowej inwestycji wraz z zaznaczoną odległością między nimi
14.określenie wpływu inwestycji na szlaki migracyjne nietoperzy oraz miejsca ich odpoczynku i żerowania w trakcie sezonowych wędrówek
15.przedstawienie w formie graficznej izolinii hałasu dla pory dnia i nocy na mapach ewidencyjnych z zaznaczoną istniejącą zabudową mieszkaniową i zagrodową
16.przedstawienia i omówienia wyników obliczeń dotyczących hałasu dla pory dziennej i nocnej
17.oceny funkcjonowania pola wiatraków jako bariery ekologicznej
18.podania kodów odpadów wytworzonych w fazie realizacji , eksploatacji oraz likwidacji przedmiotowej inwestycji wraz z określeniem ilości oraz przedstawieniem miejsca i sposobu magazynowania każdego rodzaju odpadu
19.przedstawienia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko i jego komponenty, uwzględniając przewidywane oddziaływania skumulowane w powiązaniu z innymi istniejącymi lub proponowanymi farmami wiatrowymi a także planami – w szczególności należy uwzględnić lokalizację farm wiatrowych na terenie gmin: Wałcz, Kalisz Pomorski, Mirosławiec oraz Czaplinek
20.analizy alternatywnych rozwiązań realizacji przedsięwzięcia, które pozwolą na uniknięcie jakichkolwiek negatywnych wpływów na integralność obszarów Natura 2000, znajdujących się w pobliżu planowanej inwestycji
21.opisu towarzyszącej infrastruktury komunikacyjnej (m.in. dróg dojazdowych łączących projektowane elektrownie wiatrowe z drogami publicznymi) i technicznej (m.in. kablowej sieci elektroenergetycznych) oraz przedstawienia jej trasy przebiegu
22.podania informacji na temat usytuowania przedmiotowego przedsięwzięcia względem obszarów wodno-błotnych oraz innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych obszarów wybrzeży obszarów górskich lub leśnych obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne gęstości zaludnienia obszarów przylegających do jezior, rzek, i innych zbiorników wodnych ( wraz z podaniem odległości przedmiotowej inwestycji od linii brzegowej) uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.
Zaleca się wykorzystanie wydawnictwa i wytycznych pochodzących z opracowań: Chylarecki P., Pasłowska A. (red) pn. „Wytyczne w zakresie ocen oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki „ (Szczecin 2008 r.) rekomendowanych przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej oraz Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Zachodniopomorskie Towarzystwo Ekologii Praktycznej, „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze„ (2009 r.), rekomendowanych przez Państwową Radę Ochrony Przyrody oraz porozumienie dla Ochrony Nietoperzy.
U z a s a d n i e n i e
Po rozpatrzeniu wniosku inwestora, którym jest firma Megawatt Nw sp. z o. o. ze Szczecina, dotyczącego realizacji inwestycji polegającej na budowie Zespołu Elektrowni Wiatrowych Wałcz o mocy całkowitej 120 MW wraz z towarzyszącą infrastrukturą na terenie gmin: Wałcz i Szydłowo, Wójt Gminy Wałcz wystąpił do: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Koszalinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wałczu, Państwowego Powiatowego Inspektora sanitarnego w Pile, Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie, Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu o opinie o ustalenie zakresu raportu dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia. Organy te w swoich postanowieniach ustaliły zakres raportu dla powyższego przedsięwzięcia.
Rozpatrywane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko i zgodnie z § 2.1.5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U.Nr 257, poz. 2573 z 2005 r. , Nr 92, poz. 769 oraz Nr 158, poz. 1105 z 2007 r.) wymaga sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W terminie przewidzianym dla stron do składania wniosków i uwag złożono 8 wniosków i uwag dotyczących przedmiotowej inwestycji. Złożone wnioski zawierają opis negatywnego wpływu inwestycji na ludzi i środowisko przyrodnicze. Złożone pisma zawierają prośbę do Wójta Gminy Wałcz o negatywne rozpatrzenie wniosku inwestora o wydanie decyzji środowiskowej. Pisma do Wójta Gminy Wałcz złożyli: 1.Państwo Krystyna i Kazimierz Wawruk 2.Pan Tadeusz Piechel 3.Pan Grzegorz Płachta 4.Pan Tadeusz Płachta 5.Pan Tomasz Spek
Do Urzędu Gminy Szydłowo, na terenie to której planowana jest także inwestycja, a w imieniu którego sprawę prowadzi Wójt Gminy Wałcz, zgłoszone zostały ustnie do protokółu 3 wnioski mieszkańców okolicznych miejscowości, które dotyczą negatywnego oddziaływania hałasu projektowanej inwestycji. Wnioski złożyli : 1.Pan Grzegorz Rosiński 2.Pan Leszek Reczulski 3.Pan Waldemar Marat
Wnioski i uwagi dotyczące zakresu raportu zostały uwzględnione w treści postanowienia. Zakres raportu określony w postanowieniu umożliwi rzeczywistą ocenę wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko w tym także w zakresie negatywnego oddziaływania wykazanego we wnioskach i uwagach.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem Wójta Gminy Wałcz .
JM/JM
Otrzymują : 1. Firma Megawatt NW Szczecin 2. Gmina Wałcz 3.Pan Wójt Gminy Szydłowo 4..a/a |