Gmina Wałcz
78-600 Wałcz ul. Dąbrowskiego 8
  
     szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
   
Ochrona Środowiska:
Decyzja G.K. 6220.109.2011.JM o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia - tuczu trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk

 

G.K. 6220.109.2011.JM                                              Wałcz 21.07.2011 r.

 

D E C Y Z J A


o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 107 z 2000 r. wraz ze zmianami) art. 71, art. 72, art. 73 , art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 z 2008 r.), a także § 2 ust. 1 pkt 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213, poz. 1397) i art. 39 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. wraz ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. złożonego w Urzędzie Gminy Wałcz przez Pana Adama Piątka zam. w Kleszczynie 105, 77-400 Złotów w sprawie wydania przez Wójta Gminy Wałcz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na tuczu trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk tj. 279 DJP od warchlaka do tucznika w budynkach 2 chlewni zlokalizowanych na działce 30/1 w Dobinie gm. Wałcz - Wójt Gminy Wałcz


 

O K R E Ś L A

 

środowiskowe uwarunkowania na realizację przedsięwzięcia

 

polegającego na tuczu trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk tj. 279 DJP w grupie wiekowej od warchlaka do tucznika w budynkach 2 chlewni zlokalizowanych na działce 30/1 w Dobinie gm. Wałcz  


1.Opis, nazwa , rodzaj i miejsce przedsięwzięcia .

 

Planowane przedsięwzięcie – tucz trzody chlewnej prowadzony będzie w 2 istniejących budynkach chlewni o łącznej powierzchni 1.800 m2 zlokalizowanych na działce o nr 30/1 położonej w obrębie wsi Dobino należącej do wnioskodawcy. Przedsięwzięcie obejmuje tucz trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk tj. 279 DJP w grupie wiekowej od warchlaka w wadze około 30 kg do tucznika w wadze 115-120 kg.

W toku prowadzonej procedury ustalono, że planowana inwestycja kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr213, poz.1397). W myśl w/w rozporządzenia przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć, dla których obligatoryjnie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W przedłożonym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz jego uzupełnieniach przeprowadzono analizę, określono oddziaływania i potencjalne zagrożenia dla środowiska związane z realizacją i eksploatacją inwestycji.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na tuczu trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk tuczników tj. 279 DJP w 2 istniejących , zmodernizowanych budynkach chlewni . Hodowla prowadzona będzie w 2 cyklach produkcyjnych, w systemie ściołowym na słomie. Płyta gnojowa służąca do przechowywania obornika ma powierzchnię 335 m2. Gnojówka gromadzona będzie w dwóch istniejących zbiornikach o łącznej pojemności 40 m3.

W obu chlewniach zainstalowane są 3 wentylatory dachowe o łącznej wydajności 6.422 m3/h oraz 15 sztuk wywietrzników. Woda do pojenia zwierząt i do celów bytowych pobierana będzie z wodociągu wiejskiego. Zwierzęta pojone będą z poideł smoczkowych, zamontowanych przy kojcach. Proces podawania paszy warchlakom, oraz w trakcie przyrostu wagowego, tucznikom będzie polegał na ręcznym zasypywaniu jej do koryt z wózków paszowych.

Przed rozpoczęciem tuczu trzody chlewnej wnioskodawca ma obowiązek przeprowadzić badania szczelności dwóch istniejących zbiorników na gnojowicę. Ścieki bytowe należy oczyszczać w przydomowej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej przy budynku socjalnym.

Pasze sypkie należy przechowywać w silosie. Należy wydzielić miejsca postojowe dla pojazdów samochodowych oraz oznakować miejsce do gromadzenia padłych zwierząt. Padłe zwierzęta mają być gromadzone w hermetycznym pojemniku usytuowanym na twardym podłożu. Umowa na odbiór padłych zwierząt ma być podpisana z firmą specjalistyczną uprawnioną do odbioru i przewozu padliny .

 

2.Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich .


Na inwestorze, przystosowującym budynki chlewni i teren wokół chlewni wraz z urządzeniami infrastruktury niezbędnymi do realizacji i eksploatacji inwestycji, ciąży obowiązek egzekwowania od wykonawcy robót ograniczenia emisji hałasu w czasie realizacji inwestycji. Prace należy prowadzić od 6.00 do 22.00, oraz poprzez wykorzystywanie sprawnych technicznie maszyn o niskim poziomie hałasu i emisji .

Organizacja placu budowy powinna uwzględniać ochronę powierzchni ziemi polegającą na zasadzie minimalizacji zajęcia terenu i jego przekształcenia.

Należy zapewnić ochronę środowiska gruntowo-wodnego poprzez właściwe zabezpieczenie podłoża przed przedostaniem się do niego substancji ropopochodnych związanych z eksploatacją maszyn budowlanych wykorzystywanych w fazie realizacji przedmiotowej inwestycji.

 

3.Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w trakcie realizacji przedsięwzięcia .


Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach objętych ochroną przyrody na podstawie art. 35a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U.Nr 92, poz. 880 ze zm.), nie jest położona na obszarze Natura 2000 i na terenie obszaru chronionego krajobrazu.

Należy zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami poprzez minimalizację ich ilości. Selektywne ich magazynowanie w wydzielonych miejscach i w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami. Przekazywanie odpadów musi odbywać się dla firmy mającej wymagane prawem zezwolenie.

Do czasu oddania do użytku przydomowej oczyszczalni ścieków , ścieki bytowe należy gromadzić do szczelnego zbiornika bezodpływowego i zapewnić ich okresowy wywóz do oczyszczalni ścieków.

W budynkach inwentarskich należy stosować nowoczesne systemy wentylacji dachowej o poziomie mocy akustycznej nie wyższej niż 75 dB każdy.

Celem zapobiegania uciążliwości zapachowej należy usuwać wszelkie gazy i pyły wyłącznie poprzez przewidziany do tego typu celu system wentylacji dachowej w poszczególnych budynkach gospodarczych, bez używania do tego wentylacji drzwi i otworów okiennych.

Należy stosować hermetyczny i bezpyłowy przeładunek paszy do silosów magazynowych. Wszelkie prace związane z codzienną obsługą i ruchem pojazdów należy prowadzić w porze dziennej od godz. 6.00 do 22.00.

Padłe sztuki zwierząt należy usuwać bezzwłocznie z budynków gospodarczych zawijając je w foliowe worki i magazynować w szczelnie zamkniętym metalowym kontenerze maksymalnie do 24 godz. w sezonie letnim i do 48 godz. w sezonie zimowym. Padlinę należy przekazywać firmie specjalistycznej .

Celem ograniczenia emisji substancji zapachowych do atmosfery należy stosować preparaty hamujące procesy gnilne. Ścieki z mycia pomieszczeń inwentarskich oraz odcieki z płyt obornikowych należy odprowadzać do zbiornika na gnojowicę. Mycie pomieszczeń inwentarskich należy prowadzić wyłącznie przy użyciu czystej wody pod wysokim ciśnieniem, bez dodatku substancji czynnych. Pomieszczenia inwentarskie należy dezynfekować tylko przez zamgławianie.

Gnojowicę należy gromadzić w szczelnym, zamkniętym i izolowanym geomembraną zbiorniku na gnojowicę o pojemności umożliwiającej gromadzenie co najmniej 4 miesięczną jej produkcję. Gnojowicę należy przekazywać do nawożenia i nawadniania użytków rolnych w ilościach zalecanych na odpowiednie klasy gruntów. Nie należy dopuszczać do przepełniania i przelewania się gnojowicy ze zbiorników. Obornik należy gromadzić na szczelnych płytach obornikowych pozwalających jego magazynowanie przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Celem ograniczenia emisji zanieczyszczeń poza granice działki należy dokonać dodatkowych nasadzeń śrenio i wysokopiennej roślinności.


Zaopatrzenie w wodę będzie prowadzone ze zbiorowego gminnego ujęcia wody podziemnej, które zlokalizowane jest na działce we wsi Dobino w odległości około 2.000 m od chlewni. Ilość pobieranej wody do celów produkcyjnych i socjalnych mierzona będzie za pomocą wodomierza. Zobowiązuje się inwestora do minimalizacji zużycia ilości wody na cele produkcyjne.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13 czerwca 2003 roku w sprawie wymagań w zakresie pomiarów wielkości emisji (Dz.U.Nr 110, poz.1057) przedmiotowe przedsięwzięcie nie podlega obowiązkowi wykonania pomiarów emisji zarówno ciągłych jak i okresowych. Emisja zanieczyszczeń do powietrza nie będzie powodować przekroczeń standardów jakości powietrza poza teren, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny. W związku z powyższym nie przewiduje się potrzeby monitorowania jakości powietrza .

Emisja dźwięków z terenu fermy nie może przekraczać dopuszczalnych norm emisji hałasu tj. w porze nocnej 45 dB (A) , w porze dziennej 55 dB (A)


Nie wolno stosować płynnych i stałych nawozów naturalnych w bezpośrednim sąsiedztwie (co najmniej 20 m) strefy ochronnej źródeł wody, ujęć wody , brzegu zbiorników oraz cieków wodnych .

Do gromadzenia odpadów komunalnych stosować pojemniki o odpowiedniej pojemności. Obowiązkiem inwestora jest posiadanie umowy na odbiór odpadów komunalnych z firmą specjalistyczną .

Istniejące obiekty inwentarskie mogą być przeznaczone do tuczu trzody chlewnej po dokonaniu remontu, który zagwarantuje spełnienie wymagań dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa dla ludzi .

Obiekty inwentarskie należy utrzymywać w należytym stanie sanitarnym i weterynaryjnym .


4.Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych , w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii .


W prowadzonym postępowaniu przedsięwzięcie polegające na tuczu trzody chlewnej nie stwarza zagrożenia powstania poważnej awarii przemysłowej .

 

5.Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko.


W rozpatrywanym przypadku oddziaływanie transgraniczne nie będzie występowało.

 

6.Stworzenie obszaru ograniczonego użytkowania .


Prowadzone przedsięwzięcie nie wymaga stworzenia obszaru ograniczonego użytkowania .

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

Pan Adam Piątek złożył w Urzędzie Gminy Wałcz w dniu 15 czerwca 2011 roku złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na tuczu trzody chlewnej w ilości do 1.990 sztuk tj. 279 DJP od warchlaka do tucznika w budynkach 2 chlewni zlokalizowanych na działce 30/1 w Dobinie gm. Wałcz. Do wniosku inwestor załączył również raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Powyższe dokumenty były podstawą do oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko oraz zdefiniowania warunków realizacji i eksploatacji inwestycji.

W związku z tym Wójt Gminy na podstawie złożonych dokumentów wszczął postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.

Postępowanie wszczęto w sprawie wydania decyzji określającej środowiskowe uwarunkowania na realizację planowanego przedsięwzięcia, polegającego na tuczu trzody chlewnej w ilości 1.990 sztuk tj. 279 DJP od klasy wiekowej warchlaka do tucznika.

Wójt Gminy Wałcz wydał ogłoszenie w przedmiotowej sprawie informując strony i społeczeństwo o planowanym do realizacji przedsięwzięciu, podając jednocześnie termin wnoszenia uwag, skarg i wniosków w terminie co najmniej 21 dniowym. Ogłoszenie opublikowano na stronie internetowej BIP Urzędu Gminy Wałcz, przesłano stronom postępowania, sołtysowi wsi Dobino oraz radnemu Rady Gminy w Wałczu mieszkującemu wDobinie.

Raporty wraz z pismami przewodnimi Wójta Gminy Wałcz, o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, zostały przesłane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Koszalinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wałczu.

Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wałczu wydał pozytywną opinię sanitarną dotyczącą sporządzonego raportu i realizacji przedsięwzięcia . Opinia wydana została wraz z opisami w niej warunkami jej realizacji.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska , uzgadniająca warunki realizacji inwestycji, wydała w dniu 15 lipca 2011 r. uzgodnienie realizacji przedsięwzięcia i określiła warunki realizacji zamierzenia, które ma spełnić inwestor. Warunki obu instancji zostały przez Wójta Gminy Wałcz zapisane w decyzji.

W wyniku podania do publicznej wiadomości ogłoszenia Wójta Gminy o zamiarze realizacji w/w przedsięwzięcia przez Pana Adama Piątka do Urzędu Gminy Wałcz wpłynął jeden protest radnego ze wsi Dobino.

Treść tego protestu dotyczyła pogorszenia komfortu życia przez realizację tego projektu i zez uciążliwość zapachową. Protest radnego w tej sprawie został przez organ wnikliwie rozpatrzony i udzielona została odpowiedź

Wójt Gminy Wałcz dokonał przeglądu zgromadzonego materiału dowodowego i na podstawie zawartych informacji w raporcie oraz złożonego protestu i dokonanych oględzin miejsca inwestycji wyodrębnił swój pogląd w sprawie. Organ stwierdził, że rozpatrzył uwagę radnego wsi Dobino.

W wyniku analizy organ stwierdził, że przedmiotowa inwestycja nie będzie miała negatywnego wpływu na otaczające środowisko. Nie wpłynie również negatywnie na zmniejszenie komfortu życia mieszkańców.

Na podstawie analizy sprawy dokonanej przez organ , jak również opinii z RDOŚ i Sanepidu nie można przyjąć zasadności skarg i wniosków.


Obszar oddziaływania przedsięwzięcia ograniczać się będzie do terenu działki, do której wnioskodawca posiada tytuł prawny .

Dla terenu, na którym jest planowane przedsięwzięcie nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Budynki gospodarcze, które znajdują się na działce, oddalone są od zabudowy zwartej wsi.

 

Organ Gminy na podstawie zgromadzonych informacji stwierdził, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie negatywnie oddziaływała na środowisko przyrodnicze oraz na zdrowie ludzkie .

W tym stanie rzeczy należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji .


Niniejsza decyzja została umieszczona na stronie internetowej BIP. 


P O U C Z E N I E

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Wójta Gminy Wałcz w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej decyzji .

 

 


 

 




 

 
informacje wprowadził:Rafał Falkowski
informacje wytworzył:Jan Matuszewski
data ostatniej modyfikacji: 22 Lipca 2011 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 159921